mp3+cykla=död

mp3+cykla=död
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> NEJ! ! !
>
>
> Cykla och vara ouppmärksam kan vara lika med
> död. MP3 har inte med saken att göra.

Sant, men mp3-spelare gör folk ouppmärksamma, särskilt yngre förmågor.

mp3+cykla=död
Skogling skrev:
> Hur korkad får man vara som förälder ?

Var kom föräldrarna intelligensnivå in i bilden?
Jäkligt synd om dem också!

mp3+cykla=död
Ja, klarar man inte det skall man inte cykla i trafiken alls.

Det var ju rälls. kör man över en rälls så kollar man om det kommer något på rälsen. Även om man så har carola i lurarna så får man fortfarande använda ögonen. Att skylla på Mp3 spelaren tycker jag är löjligt.

Men det är en jättetragisk historia.

mp3+cykla=död
Jag brukar tala om för mina barn att dom skall se sig för i trafiken. Om någon av mina tjejer skulle ha en MP3-spelare när dom cyklade så skulle jag tala om för dem att det får dom ej. Men vem vet, man kan ju hoppas att killen hade föräldrar som varnat honom... Sedan vet man ju inte om ha hade FÖRBJUDITS att använda den i trafiken men struntade i det. :o

6 av 10 cyklar på ungarnas skola har t.ex. bara en[/] fullt fungerande V-broms. Är det inte föräldrarnas ansvar att se till att ens barn har bromsar på cykeln ?

Mycket sorglig historia. :o(

mp3+cykla=död
Ha ha ! Inte mycket lösa, extremt lösa grunder. Jo jag vet, men det finns så många torskiga föräldrar. ;o)

Senast redigerad av en moderator:
mp3+cykla=död
Jag gjorde alltid det. Om mina päron bad mig dricka mig redlöst berusad på en flarra rötjut och spy på bussen, ja, då ställde man ju liksom upp ! ,O)

mp3+cykla=död
Tycker att det är lågt att diskutera omständigheterna på detta sätt när någon har dött. Om föräldrarna är korkade eller att man inte borde cykla om man inte klarar av att vara uppmärksam hela tiden.

Våra tankar borde gå till de inblandade och inte till en diskution om vad som är rätt eller fel.

mp3+cykla=död
Ville skrev:
> Ja, klarar man inte det skall man inte cykla i
> trafiken alls.
>
> Det var ju rälls. kör man över en rälls så
> kollar man om det kommer något på rälsen. Även
> om man så har carola i lurarna så får man
> fortfarande använda ögonen. Att skylla på Mp3
> spelaren tycker jag är löjligt.
>
>
> Men det är en jättetragisk historia.

kan hålla med. inte korsar mane n väg helelr utan att se sig för, oavsett om man hör nått eller inte. jag menar, hur klarar sig döva annars så bra. jo för att de ser sig för, vilket många borde lära sig.

mp3+cykla=död
Vrdia på huvet är det många som borde lära sig. Vareiva dag frå jag bromsa för folk som kliver rakt ut helt ogenerat i cykelbanan utan att vrida ens det lilla på huvudet. Värre är de som gör likadant när de kliver ut i gatan med stora lastbilar och bussar. Tänker inte folk alls? Svar nej... avskaffa allmän rösträtt, alla är ju idoter ändå.

mp3+cykla=död
Wasterboy skrev:
> Tycker att det är lågt att diskutera
> omständigheterna på detta sätt när någon har
> dött.

Jag förstår det du skriver. Men min syftning är inte att pojken gjorde fel för det vet jag inte om. Utan att tidnigen gör fel som försöker hitta en syndabock som nu är en mp3 spelare. Ser ingen anledning till varför jag inte får nämna det i en tråd bara för att det är en tragisk händels?

Snart får vi väll läsa om dödsmaskinerna på löpselarna.

mp3+cykla=död
Tragiskt, men vilket pucko....
när man är 16 så är man fullt kapabel att se sig för i trafiken oavsett om man har musik i öronen eller inte
man skall även kunna hantera sitt fordon på ett vettigt sätt vid panikinbromsningar

mp3+cykla=död
Mycket tragist det som hänt, samtidigt som jag inte är särskilt förvånad över att sånt här händer. Alltför många verkar tro att de är ensamma om att vara ute på vägar eller gång/cykelbanor, även här i Stockholm där det bevisligen bor ganska många människor. Tycker att man ofta ser folk som korsar vägar, gång/cykelbanor utan att se sig om, många bara tvästannar och gör helt om utan att se om det finns folk bakom.

Jag som cyklist och som kommer bakom folk är alltid extra uppmärksam på de framför och saktar alltid in och tar ut ordentligt vid passering för att undvika kollissioner.

mp3+cykla=död
SuperApe skrev:
> Ingvar, du är superduktig, men bespara oss
> skrytet om ditt eminenta trafikvett.

Jag ville varken tala om att jag är superduktig på nåt eller att jag har ett eminent trafikvett, utan ville bara tala om att pga att jag upplever många som opålitliga när det gäller att vrida på huvudet innan de byter riktning tar det säkra före det osäkra och försöker göra allt för att undvika kollission genom att sakta ner farten, ta ut avståndet och plinga på ringklockan. Om jag upplever andra som oförsiktiga så är jag mer än gärna extra försiktig om det innebär att vi kan undvika att kollidera. Det har inget med duktighet eller skryt att göra utan om överlevnadsinstinkt.

mp3+cykla=död
Tragisk händelse. Tycker att man hört "tjat" om att inte blanda musik i öronen och trafik sedan de första walkmans (kassett) kom.

Personligen vet jag att jag definitivt inte är på topp koncentrationsmässigt när jag pratar i telefon. Det är samma sak där, fast kanske värre.

Ville skrev:
>
> Snart får vi väll läsa om dödsmaskinerna på
> löpselarna.

Sorry Ville, jag kan inte låta bli... Dödsmaskin på löpsele? Låter intressant, har du lust att förtydliga?

mp3+cykla=död
HAHA. mina felskrivningar blir bra ibland:)Jag bjuder på det=)

Jag kör nog inte heller lika bra när jag pratar i mobil. Men jag har märkt är att jag dels kör lugnare(självklart) samt att jag drar mer ner på uppmärksamheten på pratandet än på körandet. Så de som pratar med mig kan nog bli lite iriterade eller få lite roliga svar ibland..hehe

mp3+cykla=död
Jag upplever samma trafik som du, varje dag.

Men när jag såg en cyklist som kolliderade med en annan cyklist och blev liggande (utan värre skador) så började jag inte snacka med andra medtrafikanter om att jag minsann alltid ser mig om och att jag minsann bara väntat på att det här skulle hända osv.

Jag överreagerade väl, tyckte det var osmakligt. Det är väl inte så troligt att någon anhörig kommer att läsa den här tråden.

Super Ingo skrev:

> Jag ville varken tala om att jag är superduktig
> på nåt eller att jag har ett eminent trafikvett,
> utan ville bara tala om att pga att jag upplever
> många som opålitliga när det gäller att vrida
> på huvudet innan de byter riktning tar det säkra
> före det osäkra och försöker göra allt för
> att undvika kollission genom att sakta ner farten,
> ta ut avståndet och plinga på ringklockan. Om
> jag upplever andra som oförsiktiga så är jag
> mer än gärna extra försiktig om det innebär
> att vi kan undvika att kollidera. Det har inget
> med duktighet eller skryt att göra utan om
> överlevnadsinstinkt.

mp3+cykla=död
hörseln är ju skitviktig när man cyklar. jag lyssnar på musik ibland där det är väldigt lugnt men stänger av när mer uppmärksamhet krävs. När det är trixigt tycker jag också att det underlättar när man "hör" underlaget och inte bara känner det genom styre, pedaler, sadel. Och gångtrafikanter förlitar sig också till stor del på hörseln, vi kan ju hoppas på att de börjar vrida huvudet mera, men till dess är det nog säkrare att vi hojtar och plingar.

mp3+cykla=död
ibland är det bättre att inte säga någonting om man inte har något vettigt att komma med. en 16-årig kille har dött och du pratar om naturligt urval...

mp3+cykla=död
fredrikw - låg ålder och det naturliga urvalet är inte det minsta emotsägande, det naturliga urvalet är ju "ju sämre överlevnadsanpassad du är desto fortare dör du"

nu vill jag inte påsta att denna olycka skall tolkas som "naturligt urval", utan som en extremt vanlig tankspriddhet i fel ögonblick som fick förödande konsekvenser

Senast redigerad av en moderator:
mp3+cykla=död
MoeJoe skrev:
> hörseln är ju skitviktig när man cyklar. jag
> lyssnar på musik ibland där det är väldigt
> lugnt men stänger av när mer uppmärksamhet
> krävs. När det är trixigt tycker jag också att
> det underlättar när man "hör" underlaget och
> inte bara känner det genom styre, pedaler, sadel.
> Och gångtrafikanter förlitar sig också till
> stor del på hörseln, vi kan ju hoppas på att de
> börjar vrida huvudet mera, men till dess är det
> nog säkrare att vi hojtar och plingar.

Om hörsel är så otroligt viktig när du är i trafiken så är det ju lite lustigt att man försöker göra bilar så tysta som möjligt på insidan.....

mp3+cykla=död
Frostyfog skrev:
> fredrikw - låg ålder och det naturliga urvalet
> är inte det minsta emotsägande, det naturliga
> urvalet är ju "ju sämre överlevnadsanpassad du
> är desto fortare dör du"
>
> nu vill jag inte påsta att denna olycka skall
> tolkas som "naturligt urval", utan som en extremt
> vanlig tankspriddhet i fel ögonblick som fick
> förödande konsekvenser

det var just detta jag tyckte var extremt smaklöst, en ung kille dör och någon dryg jävel sitter och snackar om ett naturligt urval, hur långt från verkligheten är man inte då?

mp3+cykla=död
Tjena!

Det är ju precis vad det handlar om... Hade det varit en smart kille hade han tittat åt sidorna, vid korsnignen, och inte lyssnat på musik när han cyklade i trafiken..
Det är tråkigt att han har dött men jag kan inte göra nånting åt det..

Det naturliga urvalet har insett att jag ska bort också,men jag överlever tack vare dagens samhälle med sjukhus, akutvård m.m. Men urvalet jagar mig hela tiden, senast i söndags försökte det med att ställa om min broms så att den inte tog.. Men där jag cyklade så var det staket och kuddar innan rälsen..

mp3+cykla=död
Ville skrev:

> Om hörsel är så otroligt viktig när du är i
> trafiken så är det ju lite lustigt att man
> försöker göra bilar så tysta som möjligt på
> insidan.....

för att itne tala om hur mycket störande vindbrus jag dagligen lyssnar på...
nej, hörseln är inte ett bra sätt att hålla koll på omgivningen när man cyklar, men har man inte andra medel (backspeglar och vridbar nacke tex) så är hörseln bättre än ingenting

mp3+cykla=död
Kneecap skrev:
senast i söndags försökte
> det med att ställa om min broms så att den inte
> tog.. Men där jag cyklade så var det staket och
> kuddar innan rälsen..

Hmmm, nää. det var jag.....=D

mp3+cykla=död
Ville skrev:

> Hmmm, nää. det var jag.....=D

Tjena!

You little devil..

00180075.zoom.a.jpg

mp3+cykla=död
fredrikw skrev:
> det var just detta jag tyckte var extremt
> smaklöst, en ung kille dör och någon dryg
> jävel sitter och snackar om ett naturligt urval,
> hur långt från verkligheten är man inte då?

Kanske smaklöst, men klart relevant. Den som vid 16 års ålder inte är försiktig vid järnvägar utsätter sig givetvis för en större risk att stryka med jämfört med den som förstår problemet med stort antal kilo tåg. När man börjar undersöka vilka människor och släkter som råkar ut för mycket olyckor så blir man inte ett dugg förvånad. Dessa människor har f ö ofta många ungar, vilket väl är rätt bra när en och annan faller bort i "hanteringen". Nu är det givetvis inte fel att ta risker, men i vårt samhället är behovet av det rätt litet, och de positiva effekter som en risktagare kan ge behövs ju inte så mycket. Då stryker ju dessa istället åt i "meningslösa" olyckor med t ex cykel vs. tåg istället för att dö i någon jaktolycka eller liknade.

Det enda som hjälper är att skrämma skiten ur folk. Att ta hänsyn till anhöriga annat än ansikte mot ansikte är inte lika viktigt som att tydligt påpeka att killen som skallade tåget gjorde något in i helvete dumt som man dör av. Så tydlig behöver man vara för att få vissa att fatta...

mp3+cykla=död
Klart man inte ska ha musik i öronen när man är i trafiken!! Vi är ju inga övermännsiksor som kan ersätta all förmåga ett hörselsinne har till andra sinnen som syn o känsel. Vi använder alla sinnen för att läsa av vår omgivning... Är ju tydligt när man kommer som cyklist o får en fotgängare framför sig som enbart går efter hörsel o därför inte märker en tyst cyklist.
Tycker att lyssna på musik i hörlurar är lika illa som att kolla film samtidigt som man är i trafiken.

mp3+cykla=död
JLarsson skrev:
> Calle F, är det verkligen sant att du har 14
> barn?
>
> :)

Min sambo anser sig ha två, d v s en 10-åring och så jag. Hon vill inte ha fler, men det kanske beror på mig... :D

Kalla saker vad det är och hyckla inte. Om nån gör nåt jävligt dumt så kalla det just för det, och inget annat lagom överslätande. Det är inte snällt mot någon egentligen, utan orsakar bara att fler gör om samma misstag.

Att påstå att MP3-spelaren orskade tågolyckan är idiotiskt. Han hade kunnat hoja runt med en hink över huvudet om han hade varit försiktig nog... :P

mp3+cykla=död
Labbråttan skrev:
> Klart man inte ska ha musik i öronen när man är
> i trafiken!! Vi är ju inga övermännsiksor som
> kan ersätta all förmåga ett hörselsinne har
> till andra sinnen som syn o känsel. Vi använder
> alla sinnen för att läsa av vår omgivning...
> Är ju tydligt när man kommer som cyklist o får
> en fotgängare framför sig som enbart går efter
> hörsel o därför inte märker en tyst cyklist.
> Tycker att lyssna på musik i hörlurar är lika
> illa som att kolla film samtidigt som man är i
> trafiken.

Det e lungt, Du behöver inte trycka på play på bilsteereon. Finns inga krav eller lagar på det...

Tillbaka
Topp