mp3+cykla=död

mp3+cykla=död
Lite skillnad på avskärmningen om man lyssnar genom hörlurar eller bilstereo.
Finns väl en lag på att man inte får lyssna med hörlurar när man kör bil.

mp3+cykla=död
Labbråttan skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite skillnad på avskärmningen om man lyssnar
> genom hörlurar eller bilstereo.
> Finns väl en lag på att man inte får lyssna med
> hörlurar när man kör bil.

skillnaden mellan ljudisolerande (hör)lurar och en ljudisolerande bil är?

mp3+cykla=död
Labbråttan skrev:
> Lite skillnad på avskärmningen om man lyssnar
> genom hörlurar eller bilstereo.
> Finns väl en lag på att man inte får lyssna med
> hörlurar när man kör bil.

Nopp, det beror om vi jämför slutna eller öppna lurar med bra eller dåligt isolerade bilar.

Du får gärna visa mig den lagen. Då borde det finnas en lag på hur väl isolerad en bil får vara.

Jag skulle ivf inte vilja lita på min hörsel när jag kör över rälls med en bil.

mp3+cykla=död
nä precis ville vi är ingen övermänniskor, alla sinnen behövs. känns som att jag får mothugg för att jag tycker att det är säkrare att ha alla sinnen på alerten?

jo hjälmlag = ingen mp3-död :-)

mp3+cykla=död
Noop, jag behöver ingen hörsel för att cykla säkert i trafik.

Får man cykla eller köra bil om man är döv?

Om jag vet att jag får sämre hörsel om jag har hörlurar på mig så påverkar det farten när jag cyklar och inte säkerheten.

mp3+cykla=död
labbråttan skrev:
> känns som att jag får
> mothugg för att jag tycker att det är säkrare
> att ha alla sinnen på alerten?

Annars går man ju med på att öldrickande vid t ex SSSM inte är OK. Speciellt SS/fixie-folket får hjärnblödning av sånt snack.

;D

mp3+cykla=död
Är väl inte helt relevant men det kan kanske vara på sin plats att veta att det är tredje dödsfallet bland tonåringar i Sunne på ett halvår... Förra var en tjej, Mathilda, som blev nedmejad av ett rattfyllo.

Men nu till det egentliga ämnet: mp3, föräldraansvar och cykling. Jag har tre grabbar själv varav två av dem använder spelare när de cyklar till skolan. Inget jag tycker är jättebra men som förälder till halvvuxna tonåringar (17 respektive 21) så väljer man sina krig och satsar på dem man kan vinna..... Jag kan bara resonera med dem och förklara min åsikt vilken är att man som cyklist redan med alla sinnen i full aktivitet är en utsatt trafikantgrupp. Med musik på rejäl nivå i öronen blir man, enligt min kanske fyrkantiga bedömning, per automatik en mindre uppmärksam cyklist.

I det aktuella fallet tror jag också att en felaktigt konstruerad järnvägsövergång bidrog. Istället för att tvingas sakta ned eller helst stanna och gå av cykeln kunde man susa rakt över, enligt artiklar i lokalpressen.

De käcka kommentarerna om naturligt urval och annat tycker jag för övrigt är på en nivå som inte faller inom normal mänsklig medkänsla.

Curt

mp3+cykla=död
Curt skrev:
> Är väl inte helt relevant men det kan kanske
> vara på sin plats att veta att det är tredje
> dödsfallet bland tonåringar i Sunne på ett
> halvår... Förra var en tjej, Mathilda, som blev
> nedmejad av ett rattfyllo.

De två tjejerna i artikeln kan, med visst undantag för hon som satte sig på en moppe med full förare, väl ses som oskyldiga offer. Moppeföraren som körde full full får skylla sig själv. Att köra in i ett tåg (för att det går att göra det...) är också ens eget fel, om nu det inte visar sig att cykeln hade gått sönder t ex.

> I det aktuella fallet tror jag också att en felaktigt konstruerad järnvägsövergång bidrog. Istället > för att tvingas sakta ned eller helst stanna och gå av cykeln kunde man susa rakt över, enligt
> artiklar i lokalpressen.

Och därför måste man göra det? Killen var 16 och borde om han var vid alla sinnen förståt faran med tåg...

> De käcka kommentarerna om naturligt urval och
> annat tycker jag för övrigt är på en nivå som
> inte faller inom normal mänsklig medkänsla.

Det har inget med brist på medkänsla att göra utan är för att man ska kalla saker vad de är och inte skyla över. Gör man ett misstag ska det också kallas ett misstag och inte kamoufleras som s k "otur", eller ännu värre: ödet. Givetvis är det tråkigt om någon går och dör och man bör väl ha medlidande med de efterlevande om man nu är något så när socialt kompetent. Imho är det naturliga urvalet som spökar. Kan man inte ge sig själv de marginaler som krävs, t ex genom att inte köra full eller inte sakta ner vid järnvägsövergångar är man nog inte skickad nog att leva i vårt potentiellt farliga samhälle.

mp3+cykla=död
Intressant diskussion. Lätt att allt blir svart eller vitt, eller hur Calle F?
Är man klantig, eller full, eller ouppmärksam så får man skylla sig själv om man blir skadad eller till och med dödas. Och därmed har ännu en biologisk avvikelse eliminerats och rasen står bättre rustad för att möta en allt farligare framtid, eller?

Det jag efterlyser är lite nyanser och en portion ödmjukhet. Misstag gör nog alla men de flesta av dem slutar inte med att vi dör eller blir allvarligt skadade. En av de uppgifter ett civiliserat samhälle har är trots allt att införa dels regelsystem och dels en samhällsbyggnad som innebär ett visst skydd för individen. Att sedan individen har ett stort egenansvar är jag den förste att skriva under på.

Möjligen kan det faktum att jag själv har tre söner med varierande grad av riskbenägenhet ha gett mig ett lite annat perspektiv. Att jag dessutom själv bara var en hårsmån ifrån att mosas i samband med en trafikolycka (bil - bil) där jag var vållande och hade gjort en felbedömning under en tiondels sekunds ouppmärksamhet kanske också bidrar. Ödet tror jag inte på och tur/otur tror jag mera handlar om alla de myriader med tillfälligheter som hela tiden inträffar, alla valsituationer vi hela tiden ställs inför och tar ställning till, medvetet eller omedvetet.

Diskussionen lär fortgå...

mp3+cykla=död
Curt skrev:
> Intressant diskussion. Lätt att allt blir svart
> eller vitt, eller hur Calle F?

Nu försökte jag ju skriva in lite "grått" i mitt inlägg, men vill du inte läsa det så kan jag ju inte tvinga dig till det ;)

Ödmjukhet används allt för ofta för att dölja saker eller som ursäkt för att slippa ha åsikter. Jag tycker som jag tycker och står för det. Andra får tycka som dom vill om det. Dom som inte gillar mig väljer jag hellre bort :)

Killen med MP3-spelaren och tåget hade ett stort handikapp: religionen. De mycket religiösa jag känner har två nackdelar i vardagen: vanemässighet och förnekelse. Att ta ansvar för sina handlingar och sitt liv fullt ut behöver dom inte "för gud har en plan" för dom. Om dom gör bort sig är det samma "plan" i aktion igen, och om gud har bestämt så har han ju enligt dom. Måste vara ett klart enkelt och behagligt liv det där...

mp3+cykla=död
Calle F skrev:
"Ödmjukhet används allt för ofta för att dölja saker eller som ursäkt för att slippa ha åsikter. Jag tycker som jag tycker och står för det. Andra får tycka som dom vill om det. Dom som inte gillar mig väljer jag hellre bort :)"

Håller faktiskt i sak med dig om det. Bra med folk som står för sina åsikter!

Att religion och förnekelse kan gå hand i hand har du också rätt i. Har själv en bakgrund som gör att jag fullt ut har kännt sådana tankar in på skinnet.

Curt

mp3+cykla=död
Vilken j-a tråd!

En övertro på det naturliga urvalet stinker religion... Det är som vanligt - vi försöker klassificera rätt och fel och i samma veva döma ut andra. Är det för att lyckas avskärma sig från det onda eller?

Tänk på det naturliga urvalet när era egna anhöriga dör!

mp3+cykla=död
Tjena!

Mirre: Min pappa gick bort i lungcancer pga rökning för ett och ett halvt år sen.. det om nått är väl det naturliga urvalet.. Jag är fortfarande ledsen för att dog, men hade han inte rökt hade han till 99,9% levt idag..
Gör man saker som skapar livsfara för sig själv så får man räkna med att man kan dö.. Att cykla över en jvg-korsning, där det dessutom sitter stolpar så att man måste knixa med cykeln igenom dvs sakta ner väldigt mycket, utan att se sig för så leker man med livet.. Thats it..

mp3+cykla=död
mirre skrev:
> Tänk på det naturliga urvalet när era egna
> anhöriga dör!

Det är väl klart man gör. Det kan ju ge kunskaper som håller andra vid liv bättre.

Jag tänker på det varje gång jag gör något dumt eller säger något som i en annan tid och plats än vår hade gett mig problem. Jag tillhör dom som i en feodal brutal tid hade legat riktigt illa till, eller möjligtvis hade varit jävligt elak mot andra själv.

Jag har på gamla dar fått diagnosen DAMP. Mina egenheter/egenskaper hade i ett annat samhälle än vårt troligen varit till nytta för "flocken". Så är det inte idag och jag "måste" med medicin och medvetenhet kompensera en del av det som inte är lämpligt i vårt s k sofistikerade samhälle. De som inte förstår eller motsätter sig människans medfödda djuregenskaper är i mitt tycke bakåtsträvande, begränsad, konservativa och farliga människor, som inte ger folk möjlighet att vara sig själva.

Hade inte morsan rökt så hade hon troligen levt ett antal år till. Nu blev hon "bara" 76. Hon var dock helt medveten om att det hon gjorde var korkat i hennes sjukdomssituation, och försökte inte förklara bort det. Just att förneka och skylla ifrån sig i de flesta lägen är i sig det som ger urvaleffekten, eftersom man då inte har förmåga att fundera en extra gång på om det man är på väg att hitta på är en bra idé.

Jag tänker inte efter så bra i alla lägen p g a att jag är så impulsiv t ex när jag hojar. Inget att hyckla med. Jag jobbar dock aktivt på att hantera det bättre av hänsyn till min familj. Då kanske jag kan ge min dotter, som har ärvt min impulsivitet, bättre möjligheter att inte göra mina misstag.

mp3+cykla=död
Tycker det är kasst av komunen eller vilka som borde vara ansvariga att sätta upp trafikljus eller bomar där det uppenbart är en övergång. Tåg kan ju inte stanna och väja som en bil på ett obevakat övergångställe på en 50 väg direkt. Och detta var ju en "70 väg" för tåget. Onödigt många dödsolyckor pga snålhet med pengar. Bästa vore att gräva en tunnel under så att skolbanr etc kan ta sig hem och från skolan utan att riskera dö. Har ju gjorts på en del småorter, tyvärr efter ett par dödsfall.

mp3+cykla=död
Och jag som är på span efter ny spelare... Nåja, det blir nog ingen förlust för samhället om jag kör på ett tåg. Skulle vara lackskadorna då.

Tråkig olycka oavsett vad om orsakade den!

mp3+cykla=död
Bockastyre skrev:
> Tycker det är kasst av komunen eller vilka som
> borde vara ansvariga att sätta upp trafikljus
> eller bomar där det uppenbart är en övergång.
> Tåg kan ju inte stanna och väja som en bil på
> ett obevakat övergångställe på en 50 väg
> direkt. Och detta var ju en "70 väg" för tåget.
> Onödigt många dödsolyckor pga snålhet med
> pengar. Bästa vore att gräva en tunnel under så
> att skolbanr etc kan ta sig hem och från skolan
> utan att riskera dö. Har ju gjorts på en del
> småorter, tyvärr efter ett par dödsfall.

Visst, men i fallet Sunne så är det landsbygd (och skolväg för dom som bor där...) några hundra meter från centrum. Massvis med obevakade övergångar, på grusvägar med 70-begränsning eller rena traktorvägar. Då landsbygden inte får pengar ens till ordentliga vägar lär nog inte alla järnvägskorsningar byggas bort heller.

;)

mp3+cykla=död
Brakastruten skrev:
> För att nu flytta tanken, bort från "naturligt
> urval"...
> Man skriver om en 16 årig POJKE. I annat
> sammanhang, kanske han fått vara en "ung man"?
> Som framfört lätt MC, eller en äkta
> EPA-traktor. Tidigare skulle den epan gärna
> kunnat få vara en fullstor SCANIA!
> Hemma var de gjorda i den här storleken:
>
> http://norvinge.se/bilder.asp?kat=47&sida=2
>
>
> -Vid de tillfällena räknar man med en mognad,
> och ett eget ansvarstagande hos individen. Sker en
> traffikolycka, kan personen hållas ansvarig för
> vårdslöshet i traffik eller vållande till
> olyckan. Även utan körkort, ses denne som
> straffmyndig. Ansvarsbiten måste ha lärts ut
> innan, av personer som bryr sig.
>
> Det behöver alltså inte enbart handla om
> intelligens, utan kan lika gärna spåras till
> inlärt beteende och erfarenhet. "Det händer
> ändå aldrig något. Gör som du vill."

Tänkte ungefär likadant i början av tråden. En kompis i Skåne hade en stoooooor Scania 76 -68 a-traktor. Det lägger klart stort ansvar på en 16-åring, men han hade inställningen och förutsättningarna att klara det.

Jag tog hoj-kortet när jag var 16. Hade jag då torpederat ett tåg på obevakad övergång hade jag nog fått ta hela ansvaret.

En cykel är även det trots allt lika mycket fordon som alla andra. Nu är jag uppvuxen bland chaufförer och maskinister som tog trafik och fordon på allvar och inte bara som en ovillkorlig mänsklig "rättighet". Jag fick alltså lära mig tidigt att köra vettigt. Att man sen ibland körde väldigt fort kompenserades i viss mån av att man "tvingades" lära sig att hantera fordonet. Om några dagar ska vi hämta nya bilen. Det är fjantigt mycket förkortningar på den (fast mp3 och wma är trevligt :) ). Det hjälper givetvis föraren att bilen sköter vissa sladdar (nästan) på egen hand, men man måste ju ändå ha kunskaper om hur man kör när det skiter sig. Många yngre har inte förståelsen och respekten för det. En kille här köpte sig en Mercedes-cabriolet, brända av något alldeles monumentalt på en 70-väg och skadades sig och passageraren rejält. Själv testade jag lite när vägen var tom och 90 med en Yaris är inga problem i den svängen. Efter kraschen kom undanförklaringarna. Han var ju så skötsam, sportig, artig o s v. Att han hade gjort bort sig kunde ingen som känner honom gå med på....

mp3+cykla=död
Johan A skrev:
> Jäkligt tragiskt..... Det är ju tyvärr alldeles
> för lätt att hamna i "sin egen värld" när man
> lyssnar på musik.
OJ shit, tränar ibland me musik, o då lyssnar ja på World of our own...blev lite shockad av ditt inlägg

Tillbaka
Topp