Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> För att nu flytta tanken, bort från "naturligt
> urval"...
> Man skriver om en 16 årig POJKE. I annat
> sammanhang, kanske han fått vara en "ung man"?
> Som framfört lätt MC, eller en äkta
> EPA-traktor. Tidigare skulle den epan gärna
> kunnat få vara en fullstor SCANIA!
> Hemma var de gjorda i den här storleken:
>
>
http://norvinge.se/bilder.asp?kat=47&sida=2
>
>
> -Vid de tillfällena räknar man med en mognad,
> och ett eget ansvarstagande hos individen. Sker en
> traffikolycka, kan personen hållas ansvarig för
> vårdslöshet i traffik eller vållande till
> olyckan. Även utan körkort, ses denne som
> straffmyndig. Ansvarsbiten måste ha lärts ut
> innan, av personer som bryr sig.
>
> Det behöver alltså inte enbart handla om
> intelligens, utan kan lika gärna spåras till
> inlärt beteende och erfarenhet. "Det händer
> ändå aldrig något. Gör som du vill."
Tänkte ungefär likadant i början av tråden. En kompis i Skåne hade en stoooooor Scania 76 -68 a-traktor. Det lägger klart stort ansvar på en 16-åring, men han hade inställningen och förutsättningarna att klara det.
Jag tog hoj-kortet när jag var 16. Hade jag då torpederat ett tåg på obevakad övergång hade jag nog fått ta hela ansvaret.
En cykel är även det trots allt lika mycket fordon som alla andra. Nu är jag uppvuxen bland chaufförer och maskinister som tog trafik och fordon på allvar och inte bara som en ovillkorlig mänsklig "rättighet". Jag fick alltså lära mig tidigt att köra vettigt. Att man sen ibland körde väldigt fort kompenserades i viss mån av att man "tvingades" lära sig att hantera fordonet. Om några dagar ska vi hämta nya bilen. Det är fjantigt mycket förkortningar på den (fast mp3 och wma är trevligt :) ). Det hjälper givetvis föraren att bilen sköter vissa sladdar (nästan) på egen hand, men man måste ju ändå ha kunskaper om hur man kör när det skiter sig. Många yngre har inte förståelsen och respekten för det. En kille här köpte sig en Mercedes-cabriolet, brända av något alldeles monumentalt på en 70-väg och skadades sig och passageraren rejält. Själv testade jag lite när vägen var tom och 90 med en Yaris är inga problem i den svängen. Efter kraschen kom undanförklaringarna. Han var ju så skötsam, sportig, artig o s v. Att han hade gjort bort sig kunde ingen som känner honom gå med på....