Mtb 20tum barncykel kassettebyte

Cgunnarsson

Ny medlem
Hej alla kunniga därute!

Min grabb har en barn mtb specialized 20tum med shimano tourney bakväxel och 6 växlar.
Han äg 6 år och vi har börjat cykla på mtbspår. Det är tungt uppför och jag fubdersr om man kan byta kassette på dessa med större drev än 28t

Pratade med cykelmec på Xxl och Han sa at det går att byta till större kassette. Jag hittar dock inga sådana kassetter på nätet. Vet någon vad som skulle passa?

tack på förhand

Mvh Conny

Berk

Aktiv medlem
Vanliga problem med inte tillräckligt lätta växlar på barn mtb igen. Antar att det är en gammal skruv kassett. Det finns en Shimano 12-34 kassett. Den byter ut bara 28t drev till 34t drev, så man har en jättestor steg från 24t till 34t, jättekonstigt. Men tyvärr behövs en ny bakväxel till den med mer kapacitet.

Jag råkade ut för samma problem för några år sedan. Slutade med att jag köpte nya hjul från kina. De har bra utbud när man fattar att man ska söka på hjul till vikcyklar. Sen hade jag sedan tidigare kassett och reglage till 8 del. Behöl till en början tourney växeln.

Cgunnarsson

Ny medlem
Tack för svar!

om jag förstår det rätt så har jag endast två alternativ:
- byt till 12-34 Kassette + bakväxel som klarar det och acceptera jättesteget från 24 till 34
- byt hela växelsystemet ink bakhjul till 8 vxl
En 7 eller 8 delad kassette passar inte på hjul avsedda för 6 delat? Framdrev kan man inte byta?
Är helt ny inom dessa frågor. Känns som en djungel.
Mvh Conny

Berk

Aktiv medlem
Man kan nästan aldrig byta framdrev på barn mtb, då måste man byta hela vevpartin och det finns nästan ingen med mindre drev (om man inte också vill byta vevlager och betala en tredje del av hela cyklen).

Att kunna byta framdrev är rätt praktiskt för att anpassa utbäxling. Jag har islabike och bytte kedjering för att underlätta de branta backarna. Nu verkar nya islabike crieg köra direct mount vilket borde möjliggöra stort utbud av drev 26-32t.

Cgunnarsson

Ny medlem
Om du klarar dig med 32 som största

Sen ett reglage för 8 delat.
Bra tips! 32 blir nog super! Vet du att det passar på hjul med 6vxl shimano tourney?
bakväxel: tror du den här kan funka?
Stå att denne kompatibel med 7 och 8 växlade.
Eller har du andra förslag?

Cgunnarsson

Ny medlem
Nu har jag beställt ovan nämnda prylar. Ska köpa avdragare vid tillfälle på bt. Spännande att se om man får ihop det. Samt om grabben klarar backarna :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer