MTB 36T byte till 42T bak - enklaste metoden av två

vira20

Ny medlem
Har rivit bort min 2vxl enhet fram och kommer att gå till singelklinga; 34T AbsoluteBlack 104bcd.
Med det sagt så blir lite dålig range på utväxlingen bak då jag har 11-36T (10-delat). Vill byta ut min Deore XT kassett till Shimano M4100 Deore Kassett (10-delat) 11-42T.
Min bakväxel tar idag max 36T.

Alternativ 1 & 2 som jag ser det:
  1. Byta bakväxel till typ en SLX M7000 som är gjort för 42T (spelar ingen roll om jag tar en 11vxl när min växelförare XTR är 10vxl samt SLX;en tar en HG-X kedja?)
  2. Modifiera min nuvarande Deore XT RD-M781 bakväxel med typ en wolf tooth goatlink LÄNK - Kommer detta att fungera för mig?
Min
20200810_162554.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Alternativ 1 tänkter du då men att istället köra en Deore M6000... ja kan funka, 500kr och man vet att det fungerar....

Annars, tankar om alternativ 2 dvs modifiera?
Jag har aldrigt gjort det själv. Alltid kul att testa om man har tid och pengar. Det säljs nya cyklar med m6000 och 46 så det borde vara safe (fast har inte testat det heller)

Har en XT-växel för 10-delat. Ska inte klara 42T men jag testade ändå med en sunraceKassett. Max iskruvad Bskruv och inte helt rena växlingar, men tillräckligt för mig. Min backuplösning var att skaffa en SLX 11-delad, men det behövdes som sagt inte (på en giant Anthem från 2015).

Doominator1

Aktiv medlem
som sagts tidigare, köp RD-M6000. Osäkert om du ens har clutch på den växelförare du har nu (M785?) och bara det är värt ett byte. 11-delad slx (M7000) passar dock inte.

TL84

Medlem
Jag bytte ut b-skruven till en längre och det funkade fint. Tror jag hade likadan bakväxel, det va 3x10 från början, xt long cage. Sen körde jag med en kedjestyrare eftersom det inte fanns clutch på bakväxeln.

freddag

Aktiv medlem
rd-m5120 är nyare och kanske förfinad version av rd-m6000-gs. (eller så har de bara gjort produktionen billigare på något vis, som de gjorde med nya deore-vevpartiet.)

jag tyckte också längre b-skruv på rd-m781 funkade helt okej, men goatlink gjorde att det funkade okejare på småkuggen. men definitivt kedjestyrare om du ska cykla i guppig terräng utan clutch. narrow-wide-drev är bra, men inte bra. kedjestyrare och goatlink blir dock typ lika dyrt som en rd-m5120/rd-m6000.

jag skulle: testa längre b-skruv. om det inte känns bra skulle jag gå direkt på modernare bakväxel.

robber

Ny medlem
Hej,
har samma bakväxel på min Scott Scale, funkar bra att köra med en Shimano 11-42 kassett och längre b-skruv. Den växlar fint och även bakåttramp funkar. Kör med en AB 30 Oval och kedjestyrare fram.

vira20

Ny medlem
Kan inte riktigt förstå hur ni har tagit er runt detta med XT växeln. Detta kan jag inte justera mig ur. B-skruven förändrar inte vinkeln på vajerspännet. Förutom detta så går det med längre b-skruv att få upp kedjan fint på 42T kuggen utan problem.
20200825_212513.jpg

Westman

Aktiv medlem
Jag har också kört 11-42 med vanliga Shimano 10s, både XT och Deore. Utan att bygga om bakväxeln.

DanielS

Aktiv medlem
Kan inte riktigt förstå hur ni har tagit er runt detta med XT växeln. Detta kan jag inte justera mig ur. B-skruven förändrar inte vinkeln på vajerspännet. Förutom detta så går det med längre b-skruv att få upp kedjan fint på 42T kuggen utan problem.Visa bilaga 438373
Inte helt lätt att se vad du menar är fel? Menar du att växeln går mot kassetten? Hur ser det ut från sidan? På bilden ser det ut som länken som sitter mellan växeln och örat sitter för mycket uppåt. Ditt växelöra ser också snett ut. Men det kan vara perspektivet som ställer till det.

Och som andra påpekat, bara för att någon annan fått det att fungera betyder det inte att det fungerar exakt likadant just på din cykel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer