MTB ångest!

annann

Ny medlem
MTB ångest!
Hej, jag är en tjej som är på jakt efter den rätte mtb. Har provat o kollat ett tag nu och har två alternativ, inte så många eftersom det är brist på S ramar..
Den första är en Scott aspect 20..
http://www.jarlacykel.se/produkt.php?pid=855
Och den andra är en Focus Black Hills
http://www.focusbikesuk.com/focus-hardtail-mountain-bikes/mountain_bike_black_hills.php
Båda kostar lika mycket, och jag ser ingen större skillnad, förutom att focus såg ut att vara smidigare.Jag inte kan provcyka någon av dom eftersom jag måste beställa. Vad ska jag välja, måste bestämma mig nu, eftersom båda är 08 modellen.
Hjälp brudarna att komma in i cykelsporten nu ;)

MTB ångest!
Tyckte den verkade lite dyr för vad man får. Har du sneglat mot det gyllene landet i syd? Eftersom du ändå tänker beställa över nätet är kanske tyskland ett alternativ?

MTB ångest!
Har hört att man får en grum hoj på siba just nu om man köper en kaffekokare för 599 bagare! Den ska tydligen vara handbyggd av små kinesiska barn och hålla hög kvalite.

MTB ångest!
barntillverkat.jpg

Var nu snäll Oskar, annars postar jag en bild på din mamma.

MTB ångest!
nej jag tänker inte beställa ifr nätet, det är cykelafärerna som måste beställa..om man kör över nätet är det en lång historia av mekande va? Det finns bara 2 scott Small i sverige..vad är felet med focus? :)

MTB ångest!
annann skrev:
-------------------------------------------------------
om man kör
> över nätet är det en lång historia av mekande
> va?

Absolut, kan tänka mig att man både måste montera pedaler och vrida styret!

MTB ångest!
Om det bara är själva mekandet för att få ihop cykeln så är det oftast som oskar säger. Dock har man inte samma service om det skulle bli problem i efterhand. DVS du kan få meka mer själv om allt inte stämmer med inställningar och liknande. Dock går mycket att lösa genom konsultation med kunnigt folk här på Happy vilket jag som hyfsat ny i gemet haft stor nytta av. Jag är nöjd med mitt utlandsköp. Får en bra cykel till bra priser.

//Jonas

MTB ångest!
Det jag mest har kollat på är bromsarna, är bestämd att det ska va hydraliska skivbromsar, och ett par shysta växlar..Eftersom jag inte är kung på att meka ska jag inte ge mig in på förmycket..Men att sätta ihopp en hoj efter lite instruktioner ska ja vell klara..hoppas jag.

MTB ångest!
örgelgörgel skrev:
> Ja det är enkelt! Man behöver bara hammare,
> motorsåg och skruvstäd.

Du glömde släggan!

MTB ångest!
Hydraulbromsar är trevligt, bra krav! Men en bra gaffel är viktigare. :)

Postordercyklar brukar komma med ett hjul vid sidan av, styret på sniskan och pedalerna i en påse. Typ. De flesta justerar in växlar och sådant, men de kommer behöva en justering efter en 30h när vajrarna satt sig.

Enkelt att fixa själv, men känner du dig stressad över det kanske det är värt att shoppa i en lokal butik. Scotten ser helt OK ut, med reservation till gaffeln som jag inte vet något om. Då. :)

MTB ångest!
Canyon Yellowstone har en RockShox Tora 302 Solo Air 80 mm luftdämpad gaffel som ny av 2009 års modell kostar ~1.950,- (£129) medan Scotten har en RockShox Dart 2 stålfjäderdämpad gaffel som ny kostar 970,-.

Mitt val skulle vara enkelt mellan de två, speciellt som Canyonen är 1.000,- billigare.

Muntis tips är ännu bättre, men då får du handla från Tyskland direkt. Inte svårt, bara annorlunda.

MTB ångest!
Haha tar emot alla mutor jag får för att komma ut ur detta träsk av cyklar. Den Canyon cykels ser interesant ut också. Är det frakt inräknat där eller får man pröjsa massa till där?

MTB ångest!
Suntour gör vad jag vet inte så bra gafflar, själv har jag cross-country-gaffeln Suntour XCT, och den är paj, men det kan ju bero på att jag droppar meter-droppar och kör dirt men ändå...

Men jag har också läst på internet att man inte ska satsa på "lågbudget gafflar" som Suntour m.m.
Man ska satsa på dom "mer kända" gafflarna som Rock Shox m.m.

Och Deore växlar är ju okej.

Fälgarna på Focusen verkar inte så jättebra (http://www.mtbr.com/mfr/alex-rims/rim/dp17-disc/PRD_417604_139crx.aspx).
Fälgarna på Scotten står det inget om på http://mtbr.com.
Samma sak med hela Scotten.
Inte heller om Focusen.

/Emil

Senast redigerad av en moderator:
MTB ångest!
hur är det med att provköra en runda på cykeln, på alla dessa cyklar är ju styret gigantiskt till en 160 tjej tex. Och en small Canyon, skulle det kunna funka?

MTB ångest!
hah det är nog lugnt, nån gång ska man lära sig hur sin egna cykel funkar, så nu jäklar ska det nog bli meka av..so no thanks. Men fint erbjudande :)
Men måste ta reda på min frakt fråga.. :)

MTB ångest!
Maila dem och kolla fraktkostnad, leveranstid, storleksrekommendation och lagerstatus/leveranstid.

Många storlekar kan vara slutsålda så här års, de vill ju inte ha fjolårsmodeller i lager när de nya kommer i november...

MTB ångest!
annann skrev:
> hur är det med att provköra en runda på cykeln,
> på alla dessa cyklar är ju styret gigantiskt
> till en 160 tjej tex. Och en small Canyon, skulle
> det kunna funka?

Bara ramen är någorlunda rätt i storleken, small i ditt fall, så kan man justera resten sedan. Styret sågar man med fördel av till rätt bredd till exempel.

MTB ångest!
Jag har en Scott Scale 60 som jag är helnöjd med. Köpte den på Länna sport på deras rea i augusti förra året. Gav knappt 7000 kr men då satt inga skivbromsar på så det fixade jag senare.
Meka har jag lärt mig med tiden och Bimbo Bikers mekkväll hos Cyklig var ett bra sätt att få tips.
Kul med fler tjejer i skogen. Väl mött på en tur i höst då!
tricycle.gif ht=35

MTB ångest!
Provcykla provcykla provcykla!

Annars riskerar du lägga en massa pengar på en hoj som inte känns rätt för dig. Smaken är som baken och det är bara du som kan känna vad du gillar.

Jag har en liten Commencal Super Normal Delux och den är full av cykelglädje. Liten, kvick o lätt. Provade en miljard cyklar och valet var busenkelt.

Välkommen inte bara till sporten utan till en hel värld av tokiga cykelnördar!

:)

/Maria

MTB ångest!
Men vänta nu.

är du 160 lång? då ska du nog se upp med storlekarna framförallt, köp den hos en handlare så du kan känna efter. Jag måste nog säga att du måste tänka på att ha en ganska liten cykel i skogen, det är inte samma femma som att köpa en "vanlig" cykel. Jag tror du ska ner till XS eller 14-15" för och få en smidig och rolig cykel. En lite mindre cykel kan du alltid sätta en längre styrstam på. men en för stor är alltid för stor, den blir bara klumpig. Jag är t ex 178 och på GT kör jag Small för deras M ram är för stor... o då är jag 178 lång!

MTB ångest!
captain8track skrev:
> Men vänta nu.
>
> är du 160 lång? då ska du nog se upp med
> storlekarna framförallt, köp den hos en handlare
> så du kan känna efter. Jag måste nog säga att
> du måste tänka på att ha en ganska liten cykel
> i skogen, det är inte samma femma som att köpa
> en "vanlig" cykel. Jag tror du ska ner till XS
> eller 14-15" för och få en smidig och rolig
> cykel. En lite mindre cykel kan du alltid sätta
> en längre styrstam på. men en för stor är
> alltid för stor, den blir bara klumpig. Jag är t
> ex 178 och på GT kör jag Small för deras M ram
> är för stor... o då är jag 178 lång!

Håller med ovanstående, jag är 173 och kör en Canyon xc small, den känns lämplig i brötig terräng men på grusväg så så kan den nog kännas lite liten.
Jag skulle värdera att kunna provcykla rätt högt (men själv gjorde jag inte det...)
Och angående att beställa, om man ändå måste betälla via postorder så kan jag inte se någon skillnad i service att köpa från tysklande/sverige förutom möjligtvis lite dyrare frakt. (tror att hela cykeln kostade ~400 spänn att frakta över.)
På canyon har du dessutom krachgaranti, d.v.s att sumpar du ramen så får du köpa en ny till ett bra pris. Edit: verkar inte gälla yellowstone ramarna dock.

Senast redigerad av en moderator:
MTB ångest!
Att hitta en perfekt cykel på första köpet tror jag kan vara svårt! Du får nog räkna med att vilja byta ut cykeln eller div prylar på den undervägs om du fastnar:-)

Jag är strax under 160 och väger 50 kg. Fördelen med att vara liten är att man sällan gör sönder grejer. Deoreväxlar fungerar alldeles galant. Det viktigaste tycker jag är att cykeln passar och att gaffeln är bra. Skall du köra XC/all mountain rekommenderar jag att du hittar en gaffel som inta har fjäder (coil) utan enbart luft pga fjädrar brukar vara för styva.

Håller med dig om hydraliska bromsar. Dom e bra.

Jag tycker nog att tjejcyklar generellt har ngt sämre utrustning än killcyklarna. Jämför på Canyon Yellostone Vs Canyon WXC som föreslagits! Själv kör jag på en Scott Contessa XC-25 storlek M (tjejcykel) och den har varit super förutan framgaffeln som jag bytt ut!

Egentligen tror jag inte att märket på cykeln spelar så stor roll.

Jag hade valt en ramstorlek på 14-15 eller XS,S. Över 16 är stort. Av cyklerna som föreslagits hade jag nog beställt Radoncykeln http://www.bike-discount.de/shop/k95/a6316/zr-team-60.html
Rätt storlek och bra utrusning.

Nu har ju en massa cykelbutiker rea. Gå in o prova. OBS! Låt dig inte luras av typiska försäljare som egentligen har nollkoll!!!

Och till Indurain: lite fördomsfullt, kanske? Fast å andra sidan kanske du är mer lik en grottmänniska som sluddrar, luktar illa o kliar dig på pungen hela dagarna...Då kan man väl ha lite förståelse...:-)

MTB ångest!
tror med på en liten, en vanlig 16" är konstruerad för en man av en man.

Att "tjej" cyklarna är sämre specade är förmodligen av samma anledning som indurain är en idiot + girighet.

MTB ångest!
kate skrev:
> OBS! Låt dig inte luras av typiska
> försäljare som egentligen har nollkoll!!!

OBS Annann! Låt dig heller inte påverkas för mycket av den här typen av slentrianmässiga forumtyck. De flesta cykelhandlare har bättre koll än vad du har i det här läget.

Tillbaka
Topp