mtb är framtiden

• Trådstartare Trådstartare vilka gejer
  • Start datum Start datum
V

vilka gejer

Guest
mtb är framtiden
att kuna cykla är avgörande i en framtid men värmeproblem på gurnd av växthuseffekten. vi står ensamma som segrare i en omvärld som inte bryr sig, där framtiden är vår. Cykeln är vårt vapen, bilen är vår fiende. Det är vi, det är dom. Det är fixar vi. Olja, viterdäck och tålamod, det är allt som behövs. Vi hjälper. De hjälper inte. Cykeln är din, min och våran. Men inte deras. För de tar bilen. Så ska det inte vara. Cykla, njut och far fram i den här underbara värdlen, så tryggar vi vår framtid i en allt hårdare omvärld. Växthuseffekten kan besegra dem, men inte oss. Förenade står vi mot massan, men våra stiliga cyklar i högst hugg.

Det är vi som är framtiden.

mtb är framtiden
Enligt tidigare tråd här får man akta sig för att cykla för hårt, så man blir andfådd eftersom utandnigns luft innehåller CO2.... ;)

mtb är framtiden
Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Sluta knarka.

Där fick du min röst till nästa val också. :)

mtb är framtiden
Calle F skrev:
> Jag har 42 höjdmetrar på 400 meters sträcka på
> vägen till affären. Såååå kul är det inte
> att hoja.
>
> ;)

Jag fattar att inte du gör det men visst är det skrämmande att folk faktiskt tar bilen så fort de ska runt hörnet.?!
Jag ska helt klart kolla på några hybrider innan jag köper!

Malmö är infekterat av ickecyklande bilister !

mtb är framtiden
rida häst är framtiden
Fast å andra sidan är det redan klart hur det kommer att gå, enligt uppenbarelseboken och daniel mfl i bibeln så kommer denna världsordning att kapsejsa

mtb är framtiden
Hundsläde är bättre. Billigt i drift, enkel lagring. Behöver man kan man äta drivmotorn. Socialt accepterat att ha hundarna i lägenhet med (kan vara svårt med en häst).

Annars skulle jag gärna höra mer av "vi och dom" resonemanget från trådstartaren. Förklara gärna mer hur du tänkt dig!

mtb är framtiden
VO2max, det betyder ju inte att cyklisterna nödvändigtvis försvinner.. Pred.1:4 ; Ps104:5 (jordklotet består). Värld och jord syftar många gånger på människomassorna/ det rådande systemet. Ges utav sammanhanget. Det är de som fördärvar, som fördärvas.
Grundtanken med jorden återstår, att avnjuta för dem som så väljer. Mat.6:9,10(må din vilja..) ; Jes.55:11(säkert).

Förstå vad mycket cykelstigar som blir tillgängliga!

mtb är framtiden
Calle F skrev:
> Jag har 42 höjdmetrar på 400 meters sträcka på vägen till affären. Såååå kul är det inte
> att hoja.

Men det vore väl kul att hoja åt andra hållet?

mtb är framtiden
Calle F skrev:
> Jag har 42 höjdmetrar på 400 meters sträcka på vägen till affären.

Vi har 1,5 km till vår butik och det är inga problem med ett par stora ryggsäckar och fötterna... Har hänt en gång i år att jag tagit bilen till affären, hade för bråttom för att hinna gå och den närmaste butiken hade slut på de hamburgerbröd vår fredagsmat krävde. :)

http://kartor.eniro.se/query?what=r...&noferry=&heading_exact=&sar=&poi=&stq=0&tpl=

mtb är framtiden
Vi har ca 200 m till vår butik och det händer (kanske en gång per år) att jag tar bilen dit...Behöver jag tillägga att jag bor i Malmö? Jag kanske infekterar staden som "ickecyklande bilist"??? Egentligen är jag nog som de flesta andra, fotgängare, cyklist och bilist i en och samma person. Det är inte ovanligt att man är det under samma dag rentav.

/Peter

mtb är framtiden
Mr Handley (fd Mattias L) skrev:
> Hundsläde är bättre.. .. Behöver man kan man äta drivmotorn.

Nja.. Visst kan man äta drivmotorn, men det är inte så populärt. Det är bara i Korea och Grönland som det förekommer. Bättre med renar, det är enbart i USA det är en social fadäs att käka ren..
( ooh my god, they killed Rudolph!)

mtb är framtiden
Men varför cykla i överhuvudtaget förresten? Det är inte direkt att de är gjorda av återvinningsbart skitpapper om man nu ska hårddra allt till dess yttersta.

Gå för i helvete, resten av ditt liv!

mtb är framtiden
Kanhända för att cykeln fortfarande är det energieffektivaste fortskaffningsmedlet till lands?
Eller för att man kan ha roligt på samma hoj som farfarsfar? Re-cycle!

mtb är framtiden
kakad:
man kan tycka vad man vill om demonstrationer, men klimatförändringar är framför allt ett livsstilsproblem, därför är det knappas klimatet man vänder sig mot utan folks oförmåga att inse allvaret i det hela. eller du kanske i sann USA-stil inte tror att klimatförändringar är något att bry sig om?

mtb är framtiden
kakad skrev:
> Kanske samma personer som här:
> http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=58
> 5983&previousRenderType=6
> Uppemot 400 personer tågade på
> lördagseftermiddagen från Raoul Wallenbergs torg
> till Medborgarplatsen i en demonstration mot
> klimatförändringarna.
>
> Undrar om det hjälpte, undrar om
> klimatförändringarna lyssnade.

Tror nog att det hjälpte du fick upp ögonen och säkert ett gäng Östermalsflanörer.man får ju hoppas att de hade en mer positiv syn på det hela än du.

mtb är framtiden
Jag är oxo lite oroad över klimatförändrignarna. Men jag är inte inne på den linjen som trådskaparen är. Jag tror inte heller att en liten demonstation hjälper mycket till, men men.. det är väl bra att de orkar om man nu alltid måste vara blodigt allvarlig. Ang USA kan de dra åt ******* med sin inskränkta syn. Men det är på det stora planet man måste få till ändringar, genom politik och överenskommelser över nationerna. Det fattar väl de flesta.

Men nu var det "i en demonstration mot klimatförändringarna. " jag kommenterade. De demonstrerar ju MOT klimatförändringarna. Inte mot orsakerna till det som meningen är skriven. Sorry för min torra humor då.

Föresten, när det kommer till det stora så måste ju alla göra avkall på vår livsstil. Vi kan ju inte fortsätta leva som idag och räkna med att klimatet och planeten ska hålla. Det konstiga är att i det skedet där folk borde ändra sina levnadsvanor gör de inte det. Det är lätt att göra det när man är ung, inte har ekonomi, ingen bil eller körkort. Men dom växer också upp och blir lika bekväma som oss andra. Vi får väl se hur det ska sluta.

Senast redigerad av en moderator:
mtb är framtiden
kakad skrev:
> Det är
> lätt att göra det när man är ung, inte har
> ekonomi, ingen bil eller körkort. Men dom växer
> också upp och blir lika bekväma som oss andra.

Jag är jättegammal och har ingen ekonomi, bil eller körkort.

mtb är framtiden
kakad skrev:
> Föresten, när det kommer till det stora så
> måste ju alla göra avkall på vår livsstil. Vi
> kan ju inte fortsätta leva som idag och räkna
> med att klimatet och planeten ska hålla. Det
> konstiga är att i det skedet där folk borde
> ändra sina levnadsvanor gör de inte det. Det är
> lätt att göra det när man är ung, inte har
> ekonomi, ingen bil eller körkort. Men dom växer
> också upp och blir lika bekväma som oss andra.
> Vi får väl se hur det ska sluta.

så du menar att är gammal, bekväm och oförmögen att ta ditt ansvar? schysst inställning.

mtb är framtiden
fredrikw skrev:
> så du menar att är gammal, bekväm och
> oförmögen att ta ditt ansvar? schysst
> inställning.
Okay, var skrev jag att jag är "gammal, bekväm och oförmögen att ta ditt ansvar"?
Måste ha blivit knas nånstans om det står så. Eller menade du att du är det? Du skrev aldrig vem som
"är gammal, bekväm och oförmögen att ta ditt ansvar" Visst är jag liksom många i min ålder och uppåt bekväma, gammal.. kan väl gå med på det. Men oförmögen att ta ansvar.. det får stå för dig. Själv, du använder inte bil, el och köper kapitalvaror som slängs när de går sönder? (Nästan) alla är ju med och bidrar, även de som sitter och gnäller. Har du nån patentlösning så fram med den innan det är för sent.

mtb är framtiden
det du gjorde var att förlöjliga engagemang genom att säga att de som bryr sig "växer upp och blir lika bekväma som oss andra". detta tolkar jag som att du tycker att engagemang är något som hör hemma hos en grupp människor du inte tillhör. vad menade du annars med det du skrev?

patentlösning? om det nu vore så enkelt... nej du det krävs nog att man tar frågan på allvar, och framför allt att man tar de som faktiskt engagerar sig på allvar, för om du som påstår dig bry dig förringar dessa människors engagemang, hur tror du då att de som inte inser allvaret med denna fråga reagerar?

mtb är framtiden
vilka gejer skrev:
> segrare
> omvärld som inte bryr sig
> vapen
> fiende
> vi
> dom
> vi mot massan

Somliga får tydligen krysta lika hårt som Bond-manusförfattarna nuförtiden för att hitta "fiender", i en tillvaro där konflikt är det centrala och lösningar snarare ett problem än ett mål.

Människoföraktet blottas direkt när man talar om "massan". "Folket", de grå enfaldiga konsumerande arbetardjuren som vi ska styra från vår topp, vi som vet bäst hur världen fungerar (efter 22 år hemma hos mamma och pappa och fem kvällar i veckan på färgglada cafeer och tolv strökurser på universitet).

Happy halloween, för fan, nu ska jag tvätta SUVen med plutionumbaserat lösningsmedel.

mtb är framtiden
Frågan är väl bara hur man ska folk att ta sitt ansvar denna gång?
Det normala är ju att ingen tar sitt ansvar utan skyller allt på alla andra.

//Richard

mtb är framtiden
Jag säger som min Amerikanska kollega sa för ett tag sen:
"Let's burn som fossile fuel!"

Jag har en bil. Den är onödigt snabb och drar massor med soppa. Jag tycker om den. Jag tycker om den lika mycket som mina fem cyklar.

Cars are coffins, my ass!
Brum, brum!

Edit: Stavrättning.

Senast redigerad av en moderator:
mtb är framtiden
Jag har bara läst det

här.vilka gejer skrev:

> Växthuseffekten kan besegra dem, men inte oss.

Och då undrar jag hur man kommer undan växthuseffekten för att man cuklar!?

mtb är framtiden
rumpa.JPG ht=145

En av mina favoritrumpor

Mitt motordrivna nöjesfordon. 975 kilo nöjesplåt!

mtb är framtiden
Det finns så mycket värderingar i grunden som är orsaken till de flesta "problem". Eftersom det aldrig är dessa värderingar man försöker bearbeta utan istället försöker peta i lösa specifika fall av symptomen till problemet, så kommer man aldrig kunna lösa såpass omfattande problem. Pillar man bara i symptomen så förutsätter det nämligen att *alla* gör det för att det ska få någon effekt.

Att föregå med gott exempel är nämligen inte något som premieras. Det är inte värt någonting. Minsta lilla dåliga gärning kommer alltid svärta ner alla andra goda gärningar. Samhället har mer och mer blivit definierat av att framgång uppnås genom att man tar för sig själv. Eftersom detta har blivit etablerat som det "sunda förnuftet" så kommer aldrig några miljöproblem att kunna lösas.

Uppgivet? Ja, kanske. Men tills vi hittar den där tillräckligt stora hävstången som kan flytta jorden, så tycker jag vi ska fokusera på problem som är påverkbara utan att behöva ändra grundvärderingarna hos hela jordens befolkning på en gång.

mtb är framtiden
Saxat ur dagens Stockholm City

Jordens framtid är inte mitt problem
6 november 2006. Nu tycks alla ha fått miljöpanik. Jorden kommer snart att gå under, får vi veta.
Än sen då? Jag har gjort ett medvetet val att inte sätta barn till den här världen för att slippa oroa mig för deras framtid. På så sätt kan jag med gott samvete fortsätta förbruka jordens resurser.

För övrigt är det just barnfamiljer som utgör det största hotet mot vår värld. Överbefolkningen är ett akut problem – redan idag behövs det två jordklot för att föda befolkningen.

Och tänk på hur mycket en barnfamilj sliter på miljön… Det ska åkas bil hit och dit, handlas mängder med blöjor (görs av papper som inte är återvinningsbart) och det handlas gulliga barnkläder som framställs av billig arbetskraft i Indien (barnarbetare).

Det är barnfamiljerna som har anledning att skärpa sig, om de vill att deras barn ska ha en jord att leva på. Det är deras ansvar. Jag bryr mig inte. Jag vägrar att spara på energi och jag går inte en extra meter för att slänga mina batterier i en löjlig holk. Jag bor på den här jorden NU. Vad som händer i framtiden är inte mitt problem.
Jens

mtb är framtiden
Adam7125 skrev:
> Vilken konstig människa.

Han kanske bara är så ärlig som vi andra inte vågar vara? ;)

Snart ska jag gå hem och bränna några deciliter gasol helt i onödan. Å andra sidan kanske den hårdlödda produkt de där decilitrarna gasol skapar gör att jag använder bilen och moppen mindre. Dessutom har jag bara 50 meter till lokalen. Om jag inte sysselsätter mig i lokalen kanske jag tar bilen någonstans? Vad är bättre och sämre egentligen? Troligen att inte göra något alls...

mtb är framtiden
Miljöförstöringen är i stort ett moraliskt dilemma.

I dagens debatt talas det mest hela tiden om växthuseffekten, för sådär 20 år sedan var överbefolkningen på tapeten, däremellan ozonlagret.
Det framstår för mej som att koldioxid problemen i mångt och mycket är en effekt av att vi är för många. Vi lever dessutom utöver våra tillgångar och över vad vår planet förmår ta hand om. Vi odlar för hårt, vi fiskar för mycket, eldar olja och kol, dumpar gifter etc etc...

Man kan givetvis välja att ignorera alla problem. Det är väldigt lätt eftersom man i många fall måste titta längre än näsan för att upptäcka att glaciärerna smälter, arter dör ut, regnskogar försvinner, isarna på polerna smälter osv osv. Det är få som på allvar tittar så långt! Men om man väl gör det och ändå fortsätter köra bil till seven-eleven, flyga till mallorca och kasta batterierna på gatan så är man blissfully blessed med ignorance.

Tillbaka
Topp