MTB-byte? Behöver vägledning

Jori

Medlem
Hej!

Har snokat här länge utan att skriva något. Känner att jag behöver fråga efter råd eftersom jag har en tanke som gnager riktigt illa.

Bor nere i östra Blekinge, nära Karlskrona, och har cyklat på en 2015 Kona Process 134 sedan början på 2016. Att tillägga är att det är min första mtb.

Nu till mitt problem; jag känner ofta att jag är med för mycket cykel när jag är ute. Cykeln är grym och rolig i sig, men här nere känns den onödigt dämpad/tung etc. för den typ av cykling det blir mest.

Den cykling det blir mest av kan man nog katagorisera som XC, det är inte speciellt kuperat här nere.

- Jag har tittat mycket på Kona Honzo, är detta en cykel som hade kunnat funka? Jag är positivt inställd till 29:a. Denna cykel verkar rolig.

- Behålla P134:an, eftersom det inte blir särskilt stor skillnad iallafall?

- Mer XC-inriktad cykel, och i så fall vad?

OM det blir ett byte av cykel och jag i så fall gör mig av med P134:an tänker jag mig sedan en cykel i prisklassen runt 15', så HT lär det ju bli.

Är förövrigt 189 cm lång med innerben på ca. 92 cm.

Tar tacksamt emot alla tankar och funderingar!

/Jonathan

Låter som om du gillar kona så kanske kika på en hei hei? Rea på 2017 års modell hos flera återförsäljare och verkar som om det är ungefär vad du letar efter.

Canyon, cube eller Radon har fina lätta hardtails som passar för Blekinge-terräng
GRAND CANYON AL SLX 9.9 29" för strax under 15 lax.
Radon ZR Race 6,0 29" likaså för ca 12,5 lax
Cube Reaction GTC Pro 14,5 lax.
Både cube och radon beställer man lätt från bike-discount.de
Jag kör själv en Radon ZR race 10.0 köpt från bike discount, dra iväg ett pm om du har några frågor .

Rätt stor skillnad att gå från fs till ht. Men om det är det du vill så är nog Honzo inte fel.

Annars +1 på Hei Hei. Trevlig cykel och säkert passande för vad du söker. Trampar klart bättre än Process.

Tillbaka
Topp