MTB Cykelglasögon

MTB Cykelglasögon
Hej

Har en funderingar gällande glasögon, har ett par BLITZ nu och jag tycker att det är helt ok på grusväg och andra lite mera öppna yto. När man dock kommer in i skog och det är mycket skuggor så tycker jag det är svårt att se gropar och andra härliga ojämnheter på stigar.
Dilemmat är ju att om det är en solig dag så vill man ju ha mörkt glas men problemet är ju när man kommer in i skogen med skuggor...

Har ni några tips på bra glasögon ?
/HH

MTB Cykelglasögon
Jag har i år kört med ett par Blitz Force med photochromic lins som anpassar sig till ljusförhållandet. Har inte haft några problem när man lämnat direkt solljus för att köra in i skuggig stig. Mycket nöjd! ?

MTB Cykelglasögon
Tycker Oakley prizm trail funkar bra, förstärker upp kontraster och saturation i skogen och funkar bra i soliga/skuggiga områden utan att bli för mörka.

MTB Cykelglasögon
Jag har tre olika linser till mina. De mörka har jag nästan bara för landsväg/grusväg. Använder de klara linserna vid mulet/sen höst/vinter och är det soligt när jag ska in i skogen så använder jag ett par orange-tintade. De tycker jag ger bäst kontraster i skogen och de funkar hyfsat när man kommer ut i solen oxå.

MTB Cykelglasögon
Jag har Rydon med skärpa (mullvads klass). Valde fotokromatiska med brun ton och har aldrig haft problem mellan soliga och skuggiga partier, förutom tunnlar. Kör på MTB och lvg. Bästa köpet efter cyklarna..

MTB Cykelglasögon
Jag kör med sådana orange/gul, tycker det är kanon då det är lite halvdåligt ljus, som i skogen och på vår svenska höst. Men samtidigt duger det i skarpt solsken också om det skulle råka bli det och man valt dessa för dagen.

Har inte sådana här själv men ska nog beställa/köpa bara jag hittar, har den vita varianten av dessa och de är kanon.

40330151_grande.jpg

https://www.skyddskompaniet.se/product/skyddsglasogon-worksafe-cheetah-gul-lins

/edit: beställde två sådana, verkar ju svinbra

Senast ändrad:
MTB Cykelglasögon
markuse1 sa:
Jag har Rydon med skärpa (mullvads klass). Valde fotokromatiska med brun ton och har aldrig haft problem mellan soliga och skuggiga partier, förutom tunnlar. Kör på MTB och lvg. Bästa köpet efter cyklarna..

Låter bra, har bokat synundersökning på lördag och kommer sannolikt beställa såna efter säljarens/optikerns rekommendationer. Säljaren/optikern cyklar själv, så det känns inte bara som säljsnack.

MTB Cykelglasögon
Fick mina nya idag! Det var snabbt jobbat!

Modellen här har lite problem med näringsupptaget men man ser ju hur glasögonen sitter iaf.

P1010666-Edit.jpg

Sedan här en bild på de glasögon jag använder just nu.

Till vänster Cheetah skyddsglasögon. De nya gula och mina vita också.
Till höger Crivit Sport och ovanför Radar.
Längst bak gula glaset till Radar.

P1010660.jpg

Tycker denna färgen är väldigt bra som sagt, på Crivit är det lite mer orange, vilket jag kan tycka är en nackdel fast det är lite mer dämpande vid solljus iofs. Men det är ju å andra sidan fel glas för det, då har man ju mörka glas.
Radar-gula är något mer mättade i tonen, men väldigt snarlikt. Har inte provat så mycket så jag kan jämföra på något vis. Men de nya har jag testat lite i dåligt ljus och det blir något ljusare* med dem samt att man ser bättre liksom. Så de ska nog funka finemang till ändamålet.
Fördelen med dessa Cheetah är, förutom priset, att de är i ett stycke. Väldigt enkla att rengöra samt hållbara och sitter ganska skönt trots utseendet. Samt att de även passar fint till Bell Super Mips R-hjälm där det är ganska tight på sidorna (Radar klämmer för hårt t ex).

(* ja, det är ingen magi, det blir inte ljusare rent fysiskt men ögat är mer känsligt för gult ljus så det upplevs ljusare)

MTB Cykelglasögon
Synsam Har 50% på ALLA solglasögon just nu!
Bärgade dessa Adidas Evil Eye Halfrim Pro (Fotokromatiska klara linser) Mycket prisvärt!! Finns i Small och Large versioner och kan ställas in i tre olika lägen via skalmarna och två olika klicklägen på "näsbryggan"...sitter som gjutna!!
/C

Bilagor

• 76089-1.jpg
    76089-1.jpg
    37.9 KB · Besök: 105
  • 76089-2.jpg
    76089-2.jpg
    45 KB · Besök: 162
MTB Cykelglasögon
Någon som vet var man kan köpa/beställa Ryders Eyeware ifrån? Finns i USA men skickar bara dit och till Kanada.
Mejlade ett företag i England men dom hade inte modellen.

MTB Cykelglasögon
trailbiker sa:
salvion sa:
Någon som vet var man kan köpa/beställa Ryders Eyeware ifrån? Finns i USA men skickar bara dit och till Kanada.
Mejlade ett företag i England men dom hade inte modellen.

Maila mhhsport@gmail.com och kolla. Europeisk generalagent.

jag gjorde nästan så, jag mejlade Customercare direkt men kanske fått ett bättre svar ifrån ditt tips, vi får se tack för tipset!

MTB Cykelglasögon
Kör med en Oakley Prizm Trail lins i ett par Radar EV. Grymt sköna!

Förstärker framför allt grönt och brunt på ett mycket bra sätt. Kanske inte de mest optimala om man ska cykla i en öken med klarblå himmel, men i svensk skog funkar det kanon!

Funkar bra när man åker in och ut ur soliga områden, tycker fotokromatiska linser är lite väl "sega" att anpassa sig.

MTB Cykelglasögon
Dom hade 50% på solbrillor vet jag. På deras VIPkväll häromveckan var det bara 25% på sportbrillor iaf...

Mitt bästa köpa är Oakley prizm trail. Hypen var befogad.

MTB Cykelglasögon
Finns det nån som har koll på ett par brillor som håller relativt tätt ovanför ögonen så svetten rinner mer på sidorna än ner i ögonen?

MTB Cykelglasögon
som väldigt många andra är jag långsynt. det betyder att ett par 1+ läsglasögon från närmsta överskottsbolag fungerar klockrent. man ser till horisonten ändå! och skärpan i närfältet ökar.

30 i stället för 300 eller 3000 i sjön när det skiter sig, och helt ok funktion. köp ett par med skyddsled i skalmen, sen kan det komma hur många pinnar det vill. vintertid är det bäst med en relativt öppen modell, annars kan det imma när man stannar till.

det finns en del skyddsglasögon på jula och liknande, men på dessa och liknande kan det vara si och så med den optiska kvaliten har jag märkt.

Tillbaka
Topp