MTB cyklister i Skåne

Emil99

Medlem
MTB cyklister i Skåne
Hej! Jag har har nyligen fått upp intresset att cykla mountainbike, är ute och cyklar flera gånger i veckan och var nyligen ute på en "Skånetripp" för att testa olika slingor. Har med andra ord verkligen fastnat för sporten. Men då jag är den enda som cyklar mtb i min vänskapskrets undrar jag om det finns någon här på forumet som skulle vilja träffas o cykla, eller något gäng cyklister som kunde tänka sig en ny medlem som nog skulle tillföra mycket glädje för min cykling. Skulle gärna vilja träffa fler med samma intresse för att umgås med och dela kunskap och erfarenhet med. Jag är 20 år och bosatt i Kristianstad och det optimala är om det finns några här i närområdet. Har dock inga bekymmer att förflytta mig lite längre sträckor om det skulle finnas umgänge på lite längre avstånd. Som sagt tror jag att intresset för mtb-cykling skulle växa ännu mer med ett riktigt umgänge.

Hoppas det finns några mer här ute att dela uppför och nerförsbackar med ute i skog o mark :)

MTB cyklister i Skåne
Finns ett antal Facebook-grupper om inte annat. Där brukar det hojtas till när det är cykling på g

"Malmö terrängcyklister" är väl en av de mer aktiva

Sen har du:
"MTB-stigar Genarp"
"MTB stigar i Skåne"
"Hörby mountainbikebana"
"Regnbågsbanan"
"Trailhead spillepengen"
"Skrylles stigcyklister"
"Prästaskogen MTB"

MTB cyklister i Skåne
MTB slingan i Bockeboda är kul, ligger bara 20 min från centrala Kristianstad... https://goo.gl/maps/4nXCi1rwsdhQM8Gc6

https://www.skanskalandskap.se/media/3195/bockeboda.pdf

I Åhus 2 mil från Kristianstad har du Äspet med massor av kul stig, dock inga utmärkta slingor så man får ge det några gånger för att hitta runt, men nästan omöjligt att komma helt vilse då man har en väg på ena sidan & ett hav på andra, man får liksom hålla sig däremellan.

Man parkerar här, stigarna hittar du alldeles intill parkeringen... https://goo.gl/maps/q6ogTfG1yAttNbjp7

I detta område finns det massor av stigar.
Skrmklipp.JPG

MTB cyklister i Skåne
Hovdala och Mölleröd i 'Hässleholm,
Facebook : Hä'ssleholms Cykelklubb, där kan du nog hitta några som kan vilja cykla med dig.
HCK tränar oftast Lördagar 10-12 och Torsdagar 1830-2000 (sommartid tror jag 1800)
Välkommen dit, där har du ett glatt gäng som cyklar och tränar ihop.

Sen tyvker jag att du ska anmäla dig till Snapphaneturen den 15 september som går av stapeln på Hovdala. Ett ritkigt trevligt lopp med stig, stig och åter stig! :)

Senast ändrad:
MTB cyklister i Skåne
Lysande! Tackar för alla svar! Har funderat lite på CKC4, och har gått med i Facebook-gruppen. Ska nu efter era tips även kolla av hur det ligger till i Hässleholms cykelklubb. Är det någon som har koll på åldersspannet bland de mest aktiva i dessa grupper? Har inga problem att umgås med de som är äldre än mig, utan nästan tvärt om så har jag lättare för att umgås med äldre. Lite ”off-topic”, men kikar jag över vilka arbetskamrater jag har trevligast med och lättast att umgås med så är de över dubbelt så gamla som jag själv :)

Men men, åter till ämnet. Finns ju ändå förhoppningen att man skulle hitta någon i min egen ålder, runt 20 år. Så är det någon som har koll på hur det ser ut i de åldersspannet i HCK o CKC4?

Men tackar verkligen för alla tips på ställen och facebookgrupper att kika in! Mycket tacksam över de! Är bosatt i Yngsjö nu under sommaren så har stigarna mellan Åhus och Nyehusen som ”hemmaarena” för tillfället;) Brukar även ta en tur till Bockeboda ibland så känner till de stigarna rätt bra nu. Fast som sagt, jättebra och jätteuppskattade tips från er alla! Så nu har jag ett antal nya ställen som jag längtar efter att få testa. Och Snapphaneturen lät som en trevlig idé, så får absolut ta en titt på de och ev. träna upp mig inför de;)

Tillbaka
Topp