MTB-däck för den blöta årstiden

• Trådstartare Trådstartare ybs
  • Start datum Start datum
Så. Nu har jag klämt ett tiotal mil med min kombo. De ersatte mina Rekon 2,6” 3C Exo som suttit på ett år. Planen var mer grepp på höstens rundor och mer dämpning.

Inte lika lätta att montera som Maxxis men de gick på efter mindre än tio svärdommar. Volymen är nog något mindre än Maxxisdäcken. Lite smalare såg de ut ialllafall. Visa bilaga 594317

Alltså, jag visste vad jag gav mig in på (trodde jag iallafall). För att uppnå mitt önskemål (och behålla 2,6”) skulle det bli tyngre men blev ändå tagen på sängen. 300g ökning är ju mycket men ser man på hela ”systemvikten”; däck, fälg, vätska, nipplar och lite eker så är ju inte ökningen mer än kanske 20%. Känslan är dock något helt annat. Känns som hjulet blev 3 kg tyngre. Den ökade dämpningen gör säkert att det känns tyngre men min 10kg lätta danspartner har blivit monstertruck. Inte bara negativt, det blir en annan cykling som också har sin charm men passar inte riktigt cykelns karaktär i övrigt.

Framdäcket är trots sin vikt ändå imponerande. Greppet är oändligt på de hala höststigarna och det är väl dämpat. Stabilt, känns oförstörbart och medger låga tryck. Bakdäcket är något helt annat än de NN jag körde med häromåret, helt annat grepp och ett mycket bättre däck. Men på blöta stenhällar ger det hårda gummit till känna och greppet är inte fantastiskt men det är ändå ett helt ok däck i höstblötan.

Hade jag köpt dem igen? Nej, jag hade nog släppt mitt krav på 2,6” och kört MM och NN i 2,4”, Super ground och Addix Soft på båda. Tror jag iallafall, verkar som om MM egentligen inte speciellt mycket lättare (typ 100g?) medan NN är ordentligt mycket lättare (typ 300g?). Dessa däck får sitta på tills dubben åker på och i sommar kommer Rekon åka på igen (kanske med Ikon bak). Dessa däck kommer dock bli grymma i sommar på min enduro HT och nästa höst får det nog bli något annat på min Surly (troligen min DHR/Dissector 2,4” EXO+ 60tpi kombo som sitter på HT:n).

Det stämmer precis med vad jag skulle hade förväntat mig. Jag håller mig till Specialized däck på hösten/vintern med T9 gummi fram och T7. Butcher fram och Eliminator bak om man föredrar grepp, Eliminator fram och Ground Control bak om man föredrar rull.

Fick på i princip det på ht'n häromdan, redan tidigare Butcher 27,7*2.8 t7 bak, nu kompletterat med *2.6 t9 grid trail både fram och bak. Framdäcket tyvärr i skinwall.
Vet inte om det är bättre än det gamla MM jag hade fram, men det var gammalt och slut och nya är för tunga så en uppdatering var ändå nödvändig.

Senast ändrad:
Positivt överraskad över mina nya mm super ground 1kg. Den extra vikten är markant märkbar från barzo. Fattar inte hur man kan dundra runt på kg1,2+. Sjukt bra bromsgrepp och mycket bättre grepp över hala rötter o hällar. Det kommer definitivt inte bli några pb med de här sulorna men de känns helt rätt i den här sörjan. Hamnade mitt i snöstormen och det funkade fan bra

Jag måste ändå säga att hela det här snacket om att Maxxis maxxterra och maxxgrip inte funka på vintern känns lite överdrivet. Körde idag med maxxgrip i fram och maxxterra i bak och det låg väl runt nollan. Däckens alla egenskaper fanns där. Sen kanske de slits fortare men det är smällar man får ta.

Det stämmer precis med vad jag skulle hade förväntat mig. Jag håller mig till Specialized däck på hösten/vintern med T9 gummi fram och T7. Butcher fram och Eliminator bak om man föredrar grepp, Eliminator fram och Ground Control bak om man föredrar rull.
Frågan är om det på hösten när man ändå kör lugnare är så stor skillnad i grepp? t9 i Eliminator med fler mindre dobbar kan ju greppa jäkligt fint tänker jag.

Frågan är om det på hösten när man ändå kör lugnare är så stor skillnad i grepp? t9 i Eliminator med fler mindre dobbar kan ju greppa jäkligt fint tänker jag.

Jag har faktiskt ännu inte provat Eliminator fram. Jag var dock riktigt nöjd när jag bytte till Butcher på blöta rötterna. Nuförtiden lyfter jag dock framhjulet över de flesta blöta rötterna, så jag tror att Eliminator skulle kunna räcka. Eliminator verkar dock inte var lättare än Butcher, så då kör jag hellre Butcher fram (och Eliminator bak).

Jag har faktiskt ännu inte provat Eliminator fram. Jag var dock riktigt nöjd när jag bytte till Butcher på blöta rötterna. Nuförtiden lyfter jag dock framhjulet över de flesta blöta rötterna, så jag tror att Eliminator skulle kunna räcka. Eliminator verkar dock inte var lättare än Butcher, så då kör jag hellre Butcher fram (och Eliminator bak).
lägre dobbar brukar vara lättare och är väl grid o inte grid trail och bara 2,3 för T9 och eliminator så skulle nog kunna bli 150-200g

Dagsfärska vikter:

Butcher 2,6" Grid trail T9 - 1142 gram (92 över specifierad vikt)
Purgatory 2,6" Grid (trail) T7 - 998 gram (98 gram över specifierad vikt)

?

Dagsfärska vikter:

?

Då har du haft riktigt otur!

Jag har helgfärsk vikt:
Ground Control 27,5x2,35" Grid T7 - 819 gram (19 över specifierad vikt)

(och min Butcher 2,6" Grid Trail T9 var 1090 gram, som jag skrev i an annan tråd)

Dagsfärska vikter:

?
Skönt för då slipper jag ligga vaken på nätterna och fundera över att jag borde köpt Butcher istället Magic Mary. Phew

Blir man inte mer orolig när däcket är lättare än specat? Nu blir det väl mer dämpning och potentiellt bättre punkaskydd. Väg dom igen efter några månader så har väl det skalats av lite :P

Dagsfärska vikter:

?
Endast 17 gram lättare än detta då!
C5E961E7-B475-426B-B869-8CF5ABD691AB.jpeg
363D0A22-54F4-4D12-9D33-016268FD05B5.jpeg

Jag är mest fascinerad över att du köper ett däck som är specat till 1280 gram. :oops: ?
Själv skulle jag gärna hamna under kilot, men det verkar omöjligt.
Jag passade på att plocka ut CushCore ur framdäcket, så netto-skillnaden om däcket hade vägt som angivet hade varit försumbar. Som det blev nu lättade jag framhjulet med 80 gram.

Ser riktigt brutalt ut, rullar det framåt? ser ut som fatbikedäck för djupsnö ju ;)
Kör det endast fram, och visst, måste man cykla långt på asfalt för att komma till skogen så är det kanske inte optimalt. Men så fort man är ute på stigen tycker jag det rullar rimligt bra. Casingen är väldigt väldämpad och robust, så man kan lätt kasta ut inserts om man råkar ha det.

Inte märkt av smuleffekten ännu men jag kanske haft tur.

Nej inte jag heller. Mitt dissector Maxxterra slets mycket under vintern men det är tydligen ett allmänt problem som inte är temperatur relaterat. Har inte sett något särskilt på mitt DHF Maxxgrip men cyklar nog för lite och för lugnt på vintern för att det ska vara ett problem.

...men det är tydligen ett allmänt problem som inte är temperatur relaterat.
Det är definitivt temperaturrelaterat. Har många gånger noterat att de mjuka Maxxis-gummina slits mycket fortare i kyla än i högre temperaturer. Vilket är helt naturligt om man kollar på hur gummi beter sig. Det blir hårdare och kan därför inte formas lika lätt, utan spricker. Edit: Märkte samma sak med E13 "mopo" som liknar MaxxGrip.

Huruvida det är ett problem beror förstås på hur ofta och mycket man cyklar när det är kallt, samt hur ofta man tycker det är rimligt att byta däck. ? Har dock inget med "tur" att göra.

Det är definitivt temperaturrelaterat. Har många gånger noterat att de mjuka Maxxis-gummina slits mycket fortare i kyla än i högre temperaturer. Vilket är helt naturligt om man kollar på hur gummi beter sig. Det blir hårdare och kan därför inte formas lika lätt, utan spricker. Edit: Märkte samma sak med E13 "mopo" som liknar MaxxGrip.

Huruvida det är ett problem beror förstås på hur ofta och mycket man cyklar när det är kallt, samt hur ofta man tycker det är rimligt att byta däck. ? Har dock inget med "tur" att göra.

Många har haft problem med just Dissector att det slits väldigt fort, även i södra USA, där kan det iof vara kallt också men tror inte det är anledningen till att just Dissector slits extra fort. Kanske dåliga batcher eller något annat. Minion är ju rätt kralliga så kanske håller bättre. Tycker det är ett bra däck så värt det. Som sagt man har ju olika förväntningar på hur länge däck ska hålla.

Många har haft problem med just Dissector att det slits väldigt fort, även i södra USA, där kan det iof vara kallt också men tror inte det är anledningen till att just Dissector slits extra fort. Kanske dåliga batcher eller något annat. Minion är ju rätt kralliga så kanske håller bättre. Tycker det är ett bra däck så värt det. Som sagt man har ju olika förväntningar på hur länge däck ska hålla.
Kommer man från DHF och DHR har Dissector lägre dobbar så märks mkt fortare, är nog en del i det. Assegai t.ex. som har högre dobbar märker jag inte slitage lika mkt som på DHR som har lägre och färre dobbar och braking edge blir rundad lättare och tappar då allt vettigt bromsgrepp, borde vara liknande med Dissector.
Ett slitet DHR Maxxgrip känns som ett semislick på hårdpack jämfört med ett slitet Assegai Maxxgrip som fungerar ok 3ggr längre och även när det är rejält slitet ändå har rätt mkt bromsgrepp kvar! detta är ju i fart alltså! Svårt att tror att det blir samma effekt i Hellas eller något trampigt.

Update: Idag var det ju väldigt bra grepp i marken och inte alls särskilt halt snön till trots. Men givetvis lite lömskt - ändå vinter liksom. Men måste säga att jag är positivt överraskad över mina MM super ground även i minus. Riktigt bra grepp och trygga i hur de uppför sig. Det hade nog gått någorlunda ok på mina barzo också i och med greppet i marken under det tunna snölagret var så bra. Ska bli intressant att testa när det blir plus framöver, snö på marken men minus i backen

Jag kör vidare med mina racing ralph och ray, fungerade fint idag i motsvarande förhållanden som ybs nämner ovan. Hade inte kört fortare med köttigare däck.

Jag kör vidare med mina racing ralph och ray, fungerade fint idag i motsvarande förhållanden som ybs nämner ovan. Hade inte kört fortare med köttigare däck.
Intressant, ja jag kan tänka mig att det räckte faktiskt. Jag kände det rätt snabbt att det inte slirade något alls i princip och då behövs ju inte så grova däck som jag hade idag. I alla fall inte när det är så torrt som det är i sthlm(iaf) nu. Men det kommer alltid perioder av pendling runt nollan och då är inte barzo så kul

Kört en tur i halvtorrt och bitvis vått, med butcher T9 / eliminator T7 nu och de gjorde helt klart jobbet. Ganska bra till och med. Förutsägbara, lugna, bra bett och lättrullade. Och snygga är de också. Eliminator överraskade med osannolikt bra drivgrepp i stort sett överallt. Butcher kändes hyfsat stadigt och lugnt, och det greppade bra för det mesta. Kantdobbarna känns riktigt stabila och man kan som känna hur det "biter tag" i marken.

Började på 25/28 psi, sen gick jag ner ett par korta pys, uppskattningsvis till ca 22/24 ish. Lägre än så vågar jag inte gå, då skulle det kränga lite för mycket. Hojen kändes nu i alla fall rätt mycket mer lekfull än med tidigare maxxiscombo på 1250/1350 g - antar att vikten gör en del på den fronten, dessa väger ca 1 kg styck.

Det märkliga är att jag sparade ca 600g roterande vikt, utan att till synes göra alltför mycket avkall på däcken så att säga. Dessa kändes ungefär som exo+ när man hade dem i handen. Men mindre plastiga i känslan och mer böjliga och dämpade. Iofs är de snäppet smalare, det gör väl en del av viktskillnaden. Och Maxxis DHR2 DD imponerar i alla fall inte vad gäller genomslagsskydd, så den extra vikten kan man lika gärna vara utan.

Tror jag är rätt nöjd än så länge.

Visa bilaga 593300
Nu kört hela vintern med Butcher/Eliminator och tycker det är riktigt bra däck.

Har nu flyttat dem till min canyon torque - blev klart mer lättrullat än med vee snap wce (föga förvånande). Planen är att testa att köra min transition med snäppet lättare däck och butcher/eliminator på torquen. De känns nämligen köttigare än de väger och verkar mindre benägna till genomslag än t.ex DHR DD.
Drar i ca 2 bar bak och knappt 2 fram och det verkar funka fint. Känns hyfsat dämpat och "dött" i stommen men eftersom de inte väger så mycket så livar det upp hojen lite.

Återstår att se hur det funkar i park, om de kränger eller känns sladdriga när man börjar köra berms och hopp. Än så länge visar de inga större tecken på sladdrighet.

Det jag gillar mest är nog hur hojen uppför sig tror jag. Fram biter det tag ordentligt och bakänden följer utan konstigheter. Är det brant och soggigt är det hyfsat lätt att "orma sig" ner och liksom få ut bakänden lite, utan att tappa framänden.

Detta kan mycket väl vara ett av de bättre "kompromissdäcken" jag testat. Men som sagt, återstår att se hur de funkar i park sen när den säsongen drar igång.

Fortsättning följer :giggle:

Senast ändrad:
Bumpar tråden nu när när blöta års tiden närmar sig.

Är folk fortfarande nöjda med Butcher T9 som framdäck under vintern?
Förstått att det är fint på blötra rötter och hällar. Biter det någotlunda även i mjukare underlag?

Tankar kring Eliminator T7 bakdäck? Kört en del DHR2 2.3" och ser det som ett säkert kort, men kombon Butcher/Eliminator verkar populär.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp