Berk
Aktiv medlem
MTB-däck för den blöta årstiden
Så. Nu har jag klämt ett tiotal mil med min kombo. De ersatte mina Rekon 2,6” 3C Exo som suttit på ett år. Planen var mer grepp på höstens rundor och mer dämpning.
Inte lika lätta att montera som Maxxis men de gick på efter mindre än tio svärdommar. Volymen är nog något mindre än Maxxisdäcken. Lite smalare såg de ut ialllafall. Visa bilaga 594317
Alltså, jag visste vad jag gav mig in på (trodde jag iallafall). För att uppnå mitt önskemål (och behålla 2,6”) skulle det bli tyngre men blev ändå tagen på sängen. 300g ökning är ju mycket men ser man på hela ”systemvikten”; däck, fälg, vätska, nipplar och lite eker så är ju inte ökningen mer än kanske 20%. Känslan är dock något helt annat. Känns som hjulet blev 3 kg tyngre. Den ökade dämpningen gör säkert att det känns tyngre men min 10kg lätta danspartner har blivit monstertruck. Inte bara negativt, det blir en annan cykling som också har sin charm men passar inte riktigt cykelns karaktär i övrigt.
Framdäcket är trots sin vikt ändå imponerande. Greppet är oändligt på de hala höststigarna och det är väl dämpat. Stabilt, känns oförstörbart och medger låga tryck. Bakdäcket är något helt annat än de NN jag körde med häromåret, helt annat grepp och ett mycket bättre däck. Men på blöta stenhällar ger det hårda gummit till känna och greppet är inte fantastiskt men det är ändå ett helt ok däck i höstblötan.
Hade jag köpt dem igen? Nej, jag hade nog släppt mitt krav på 2,6” och kört MM och NN i 2,4”, Super ground och Addix Soft på båda. Tror jag iallafall, verkar som om MM egentligen inte speciellt mycket lättare (typ 100g?) medan NN är ordentligt mycket lättare (typ 300g?). Dessa däck får sitta på tills dubben åker på och i sommar kommer Rekon åka på igen (kanske med Ikon bak). Dessa däck kommer dock bli grymma i sommar på min enduro HT och nästa höst får det nog bli något annat på min Surly (troligen min DHR/Dissector 2,4” EXO+ 60tpi kombo som sitter på HT:n).
Det stämmer precis med vad jag skulle hade förväntat mig. Jag håller mig till Specialized däck på hösten/vintern med T9 gummi fram och T7. Butcher fram och Eliminator bak om man föredrar grepp, Eliminator fram och Ground Control bak om man föredrar rull.