MTB-däck till Specialized CrossTrail Elite

d@ydreamer

Ny medlem
Jag tänkte få lite omväxling från lvg-körningen och istället köra några pass i skogen. Kommer att undvika väldigt tekniska stigar, med mycket sten och annat.

Till detta tänkte jag använda min Specialized CrossTrail Elite. Idag sitter det någon typ av hybriddäck (Specialized Borough XC sport tyre), som är släta mitt på samt lite grövre mönster på sidorna. Jag misstänker att jag behöver grövre däck i skogen.

Jag har lite svårt att hitta däck som passar befintlig fälg (622X18). Är det någon som har bra tips på däck som skulle fungera till min cykel?

CrossTrail är ingen renodlad mtb men ska nog funka för lite enklare stigar. De däck du ska kika efter är 29" mtb däck modell smal. Det som kan bli problematiskt är däcksutrymme som ram och gaffel har. Mät bredden i baktriangel och gaffel. De du länkar till kan tänkas duga men inget vidare grepp i dem. Du bör försöka kompensera smalare däck med lite bättre gummiblandning. Gör väldigt mycket.
Ska kika å så om jag kan komma med några allternativ lite senare.

Tack för tipset. Det gav mig lite fler alternativ när det gäller däckval. Jag har kollat bredden på cykeln och det är 63-64 mm brett bak och 65 mm i gaffeln. Hur brett däck vågar man sätta på med tanke på dessa mått. En dum fråga kanske men hur brett klarar fälgen, som är 18 bred?

Tillbaka
Topp