MTB-filmer med coola tjejer

quid

Aktiv medlem
Har kommit till min kännedom att en cyklande tjej i mellanstadieålder blivit retad av killarna i sin klass för att hon har en "killcykel" alltså en mountainbike. Hon har älskat sin cykel men nu vill hon bara ha en vanlig "tjejcykel" med damram och korg på styret för att slippa bli hackad på.
En vän till familjen vill försöka peppa tjejen och undervisa killarna genom att visa att coola tjejer visst kan cykla MTB! Har ni några bra filmtips att komma med?

moros

Aktiv medlem
Juliet är ju rätt cool. Hon kör alla möjliga cyklar.

Manon Carpenter

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Hon tjejen @wolf.girl.mtb på Instagram är ju en "vanlis", men lite spons av Vitus. Vanlig brud som inte åkt MTB så jättelänge men säkert kan fungera som en bra inspirationskälla för unga tjejer som vill cykla i skogen. Här är en liten presentationsvideo (typ) på youtube:

Hennes instagram: https://www.instagram.com/wolf.girl.mtb/

empo

Medlem
Vet ju inte vad hon skulle kunna tänkas inspireras av, men slänger in några tips på kvinnor som iaf jag blir inspirerad av. Lite mer åt freeridehållet då. Att det kan bli lite lökigt snack ibland kanske man inte är så brydd kring som barn

Casey Brown såklart, finns mkt att titta på men slänger in några länkar bara på måf

Hannah bergemann

veronique Sandler

finns ju såklart på Instagram också om det är bättre kanal

quid

Aktiv medlem
Många bra tips 👍 Flera nya stjärnor även för mig! Vidarebefordrar alla tips jag får och hoppas att inspirationen ska nå fram till ungdomarna också.

Senast ändrad:

Pajen53

Aktiv medlem
Avundsjuka killar kommer alltid att finnas
Vad man ska göra åt det vet jag inte, jag har två barnbarn 9 och 6 år båda har MTB cyklar som dom är väldigt stolta över.

LWB

Aktiv medlem
Lael Wilcox, tough as nails.
Kolla ex. filmerna ”I just want to ride” och ”I’m not stoppning”.

Edit: Kolla också in Laels projekt ”GRIT Anchorage”.

Senast ändrad:

quid

Aktiv medlem
Avundsjuka killar kommer alltid att finnas
Vad man ska göra åt det vet jag inte, jag har två barnbarn 9 och 6 år båda har MTB cyklar som dom är väldigt stolta över.
Det är trist ändå att även nästa generation växer upp med "killigt" och "tjejigt". Vi vuxna får göra vad vi kan för att uppmuntra alla att välja som de vill.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Eller så är grabbarna bara avundsjuka. Ungefär som ungen i min grabbs klass som förklarat att min sons cykel är dålig för att den har nio växlar, det behöver man bara om man inte är stark..? Eller så vill han själv ha en likadan :-)

Berk

Aktiv medlem
Eller så är grabbarna bara avundsjuka. Ungefär som ungen i min grabbs klass som förklarat att min sons cykel är dålig för att den har nio växlar, det behöver man bara om man inte är stark..? Eller så vill han själv ha en likadan :-)
Därför behöver sonen både en cykel med nio växlar och en single-speed :)

Mitt barn är en pojke (inte mycket jag kunde göra åt det), men på friluftframjändets mtb aktiviteter är hälften av barn tjejer, några som är lite försiktig, några som gör wheelies och hoppar hela tiden, precis som pojkerna. Så lyckligtvis ingen problem där.

Senast ändrad:

Aron

Aktiv medlem
En liten fundering. Om du och några tjejkompisar, i full trailkit, hämtade flickan på skolan för att köra en MTB-runda ihop och ”mobbarna” såg detta skulle det nog bli tyst efteråt. (Med full reservation för att det inte är genomförbart av en massa anledningar). Det är ju relativt små barn, och här och nu är oftast det som gör störst intryck. Oavsett lösning och utfall så ett stort heja till dig för att du adresserar problemet!

mg25

Aktiv medlem
Micayla Gatto från Ferda Girls videon.

Tracy Hannah

Caroline Buchanan bmx/mtb

Kialani Hines

Vero Widmann

Emily Batty

Kate Courtney

Miss Peaches (mycket på tyska)

Det finns massor av kvinnliga förebilder inom cykling nu. Som nån skrev ovanför RedBull Tv och kolla dam racen från världscupen. Sen finns ju Veronique Sandlers film Vision.

Freddie L

Aktiv medlem
Ja, eller tvärtom. Grabbens kompisar var lite bekymrade för han bara hade 8 växlar och stel gaffel på Islan. Helst 24 växlar, skivbroms och dämpad framgaffel var krav för en skogscykel. Att de inte hängde på honom varken uppför eller nerför reflekterade de inte över... :-)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Blir lite ledsen när jag läser sånt där. Barn kan vara så taskiga! Och det kan ju vuxna med förstås, men ofta så kan vi hantera det.

Guaruska

Aktiv medlem
Till alla män med söner: det ligger på oss att "se till" att killarna inte hackar på tjejerna. Visa era söner att tjejer kan va lika coola som kjllar. I alla sporter de gillar. min son valde en cerisfärgad hjälm, o fick mycket cred för d på isaberg i helgen. Men d krävs aktivt engagemang av föräldrar, annash blire ingen förändring.

MStrand

Ny medlem
Kanske är lite OT: Varför har man sin MTB till skolan? Mina tjejer har en skolcykel och en MTB. Då slipper man nöta på fina cykeln till skolan och kan anpassas skolcykeln med skärmar, lås, stöd och lampor. Ser en del ungar med dyra FS till skolan och känns som endast är för att visa sin dyra cykel?

LWB

Aktiv medlem
Till alla män med söner: det ligger på oss att "se till" att killarna inte hackar på tjejerna. Visa era söner att tjejer kan va lika coola som kjllar. I alla sporter de gillar. min son valde en cerisfärgad hjälm, o fick mycket cred för d på isaberg i helgen. Men d krävs aktivt engagemang av föräldrar, annash blire ingen förändring.
Det ska vi nog lösa med lite idoghet. Den verkliga utmaningen blir sedan att visa grabbarna att de kan vara lika coola som tjejerna, om de (och vi?) lägger undan det grabbcoola.

calmbay

Aktiv medlem
Kanske är lite OT: Varför har man sin MTB till skolan? Mina tjejer har en skolcykel och en MTB. Då slipper man nöta på fina cykeln till skolan och kan anpassas skolcykeln med skärmar, lås, stöd och lampor. Ser en del ungar med dyra FS till skolan och känns som endast är för att visa sin dyra cykel?
Håller med. Vågar inte släppa iväg sonens dyra mtb till skolan. Det är så lätt att den antingen stjäls eller måste hämtas för att nån knäckt hjulen på den. Till skolan får han harva på med en väl sliten Scott voltage med skärmar. Tar aldrig min egen mtb in till stan på ärenden heller av samma anledning. Varför skylta med att man har stöldbegärligt hemma liksom? Känns mest som skryt ja när barn kommer med dyra cyklar till skolan

Implosion

Aktiv medlem
Exakt så. Förebygga grunden till problematiken är bästa sättet att motverka detta.

Guaruska

Aktiv medlem
Här är ett klipp på en killes kanal, men den handlar delvis om tjej-dh:
Van Girl Yuka:
Kara Beal tycker jag e intressant för man får följa hennes utveckling från att inte cykla enduro/mtb alls och framåt. Vet inte hur länge hon cyklat, men hon började inte så längesen (max 2 år sen tror jag). Hon cyklar digital enduro:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer