MTB-filosofisk fundering: Varför cykla istället för springa?

Makten

Aktiv medlem
Jag har en mycket kort fråga som förhoppningsvis kan sätta griller i huvudet på en del av er, så låt se vart detta kan leda:

– Varför cykla i terräng som är så svår att det går fortare att springa?

Själv har jag insett att mitt MTB-intresse slutar vid denna brytpunkt. Orka hålla på och bröta bland helvetiska rötter, stenblock och skit när jag istället hade kunnat ta mig fram lättare och snabbare till fots.

Varsågoda och diskutera! ;-)

Edit: Då många missförstod min frågeställning kan det vara en bra idé att läsa detta inlägg lite längre fram i tråden innan ni svarar: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2168847/2173299#msg-2173299

Senast ändrad:
marr skrev:
-------------------------------------------------------
> För att vi är cyklister, cyklister springer
> inte!

Nog för att jag inte gärna springer, men varför använda cykel om det bara blir jobbigare?

Edit: Jag har kommit att tänka på detta när jag försökt mig på en del MTB-mässiga rundor i Stockholmstrakten, där jag i många fall frågat mig vad i helvete jag ska med cykeln till. Min smak är uppenbarligen inte samma som andras, men jag föredrar snabba stigar utan rötter och helvete som inte kan forceras utan extremt fräsig utrustning och benmuskler från helvetet, men som inte hade orsakat några som helst problem med ett par enkla skor på fötterna.

Egentligen undrar jag alltså varför det inte finns fler snabba MTB-spår och/eller varför inte fler är sugna på sånt.

Senast ändrad:
för att på andra sidan roten fortsätter den fina stigen där det återigen går fortare att cykla.
man kan ju lämna sin cykel vid varje rot och börja springa men det blir lite många cyklar att vaska efter ett tag

hm skrev:
> för att på andra sidan roten fortsätter den
> fina stigen där det återigen går fortare att
> cykla.
> man kan ju lämna sin cykel vid varje rot och
> börja springa men det blir lite många cyklar att
> vaska efter ett tag

Givetvis, men det finns ju omtyckta vändor som hade gått lika snabbt från start till mål utan cykel.

Det går fortare nedför med cykel. Och det är roligare med drops på cykel

Jag förstår inte frågan, på riktigt.
Jag tycker att det är kul att cykla. Jag tycker inte det är roligt att springa.
Jag är inte ute i skog och fjäll för att ta mig fram så snabbt som möjligt, jag är ute för att ta mig fram så roligt som möjligt.

Om du tycker det är roligare att springa, lämna cykeln hemma. Jag har en drös gamla cykelpolare som verkar ha gjort det.

Snabbast går det att stanna hemma. För nästan all cykling som görs går ju ändå från punkt A till punkt A.

Makten skrev:
> – Varför cykla i terräng som är så svår att
> det går fortare att springa?
>
> Själv har jag insett att mitt MTB-intresse slutar
> vid denna brytpunkt. Orka hålla på och bröta
> bland helvetiska rötter, stenblock och skit när
> jag istället hade kunnat ta mig fram lättare och
> snabbare till fots.
>
> Varsågoda och diskutera! ;-)

Håller med dig, dock är denna brytpunkt inte statisk. Vartefter ens fysiska kapacitet och teknik blir bättre kan man man cykla i allt eländigare terräng (snabbare än att löpa dvs). Och för att nå dit måste man ju som bekant utmana sig själv ibland, utan att för den skull gapa efter för mycket (läs: viss värmlänning-youtube). Det ska ju vara kul, i första hand.

Det är roligare att cykla. Fast det är inte speciellt tråkigt att springa heller. Är det extremt stenigt typ rullstensås brukar jag gå. Fast det är inte lättsprunget heller. Fördelen med att cykla är att man kan täcka större område.

Jag förstår frågan. Har samma funderingar. Känns lite som nötterna som ställer sig på rullbanden på flygplatsen eller på vägen mot blåa linjen och står stilla när det faktiskt går fortare att gå (utanför rullbandet).

Jag springer fortare än jag cyklar men jag gillar att cykla och det är inte så extremt stor skillnad. Men den dag jag blir omsprungen av en löpare kommer jag nog ta ett mindre cykeluppehåll.

Jag e ny i sporten och har även börjat springa lite trail så springer ibland på exakt samma ställen som jag cyklar. Det roliga med mtb är att det går fortare utför och även när det är platt eller svagt uppför.

När det är svår terräng så är det kul för att det bli en utmaning att klara av det.

Jag tycker mtb och löpning kompletterar varandra väldigt bra.

Det ena utesluter förstås inte det andra. Jag är nog lite åt ditt håll när det gäller vilken typ av cykling jag föredrar, det ska inte vara för mycket rötter och stenar och skit. Beror väl på att jag inte är så bra på sådan cykling utan det blir ryckigt och svårt att få nåt riktigt flyt. Nä, tänk istället Rörbäcksnäs, där har vi min typ av cykling.

En fördel med cykling är att du kommer längre. Du får se saker och kommer till platser du inte skulle gjort med löpardojjorna. Det går fortare med cykel, farten i sig är rolig. Det är skonsammare med cykel, sliter inte lika mycket på knän. Sen har ingen tagit upp prylarna ser jag, vilket för mig är märkligt...för det finns många fler konstiga jätteviktiga saker att köpa till cykeln än till löprundan.

För övrigt är det roligare att springa off the beaten track med en orineteringskarta i näven än att harva runt på en 5 km-slinga ett par varv. Har jag kommit på.

Är det faktiskt svenskt att cykla i skogen är väl frågan eller bidrar det till en multimobilism som är förkastlig?

Makten skrev:
> Edit: Jag har kommit att tänka på detta när jag
> försökt mig på en del MTB-mässiga rundor i
> Stockholmstrakten, där jag i många fall frågat
> mig vad i helvete jag ska med cykeln till. Min
> smak är uppenbarligen inte samma som andras, men
> jag föredrar snabba stigar utan rötter och
> helvete som inte kan forceras utan extremt fräsig
> utrustning och benmuskler från helvetet, men som
> inte hade orsakat några som helst problem med ett
> par enkla skor på fötterna.
>
> Egentligen undrar jag alltså varför det inte
> finns fler snabba MTB-spår och/eller varför inte
> fler är sugna på sånt.

Finns väl en massa som är sugna på den typ av cykling du eftersöker, annars skulle inte Cykelvasan sälja slut på nolltid. Eller vara så många som kör i långloppscupen.
Cyklar man i skogen ska det ju vara rötter, sten och diverse naturhinder - det är väl därför man är ute i skogen, för det är såna saker som finns i skogen och de är roliga att cykla över. Annars kan man väl lika gärna hålla sig på vägen. Ledorden här är alltså SKOG, CYKLA och ROLIGT. Allt annat irrelevant.

Retorisk motfråga: Varför är det viktigt att cykla så fort som möjligt? Om du går ut och äter en fin middag, slafsar du då i dig maten så fort du kan?

Makten skrev:
>
> snabbare till fots.
>
> Varsågoda och diskutera! ;-)
I.o.m den här trådstarten har du ju skrivit under på att du skall ha en CX, då du inte ägnar dej åt egentlig MTB-cykling, citerar dig från en annan tråd:
"Är inte det dumt om jag kör mycket på asfalt och därtill i så ostökig skogsterräng jag kan hitta?"

Lycka till!

Makten skrev:
>
> snabbare till fots.
>

Jag är själv en person som gått från att ha din ståndpunkt* till att mer och mer och mer förändra mitt cykelfokus till att cykla riktig skogsstig, gärna väldigt "teknisk" sådan cykling. Om jag skall försöka rannsaka mig själv varför det blivit på det här viset så är det väl just att cyklingen switchat fokus från "träning" till "att ha roligt"**. Frågeställningen blir därmed helt ointressant.

* = Ståndpunkten ovan alltså. Inte de grumliga åsikterna i en annan tråd. Det går säkert att hitta några citat från mig liknande ditt ovan ifrån happys begynnelse, typ 2003-2004.

** = Därmed inte sagt att det inte kan vara roligt att bränna grusväg med maxpuls. Jag gjorde det senast i lördags.

Senast ändrad:
Det går fortare att åka rullskridskor än köra skateboard, fortare att cykla än att köra rullskridskor, fortare att cykla liggcykel än sittcykel...and the list goes on and on. Man cyklar väl för att man gillar att cykla, gillar man att springa gör man det istället. Själv gillar jag stökig terräng men inte i all evighet, lite stök följt av lite flow så man både får träna teknik och få känna flyt i åkningen.

Springer gör man bara om man har en polis efter sig... allt annat tyder på själslig obalans!

/steen

Jag förstår frågan och jag har tänkt samma sak när det snackas mer och mer om att det är nödvändigt med fulldämpade cyklar med minst 160 mm slag och flacka vinklar för att överhuvudtaget ge sig ut och cykla i skogen. Jag gillar flow. Det hade varit roligt med lite mer "Glenntress" cykling i Stockholm...

GoranS skrev:
> Du har helt rätt Makten. Landsvägscykling är vägen att gå!

Så är det.

Men svaret på TS fråga. För att man kan! Typ varför har jag gått 22 mil i ett svep? För att jag kan. Men det hade gått så mycket fortare på cykeln. Eller varför cykla VR utan stopp. Samma sak där. För att jag kan. Allt vi gör, gör vi för att vi kan. För kan vi inte, så gör vi det inte.
Därför har jag singelcyklat runt Vänern, för att jag kan.

Att springa utan att vara jagad är ett tecken på dumhet... ;)

Skämt åsido så gillar jag MTB cyklingen för att du inte blir tvingad att stanna på vägarna och du kan täcka väldigt stora ytor.
Mer miljöombyte gör att jag lätt tar cykeln istället för att springa. Sen så kan man ju rulla om det är nedför vilket inte gör saken sämre... :D

Aron skrev:
> Retorisk motfråga: Varför är det viktigt att
> cykla så fort som möjligt? Om du går ut och
> äter en fin middag, slafsar du då i dig maten
> så fort du kan?

Nu tror jag inte att jag skrev att det är viktigt att cykla så fort som möjligt, för det har jag heller inget intresse av. Vitsen med cykeln är att det går fortare och är lättare än att gå eller springa. Man kommer längre och får se mer helt enkelt.

mamme1 skrev:
> I.o.m den här trådstarten har du ju skrivit
> under på att du skall ha en CX, då du inte
> ägnar dej åt egentlig MTB-cykling, citerar dig
> från en annan tråd:
> "Är inte det dumt om jag kör mycket på asfalt
> och därtill i så ostökig skogsterräng jag kan
> hitta?"
>
> Lycka till!

Nä, jag vill ha en cykel som fungerar när jag ändå kommer till oväntade brötiga partier. Jag planerar nämligen ytterst sällan cyklingen och har ingen aning om vad som väntar runt nästa hörn. I skogen cyklar jag för att jag gillar skog och för att komma bort från bilar och annat folk. Därför vill jag heller inte slåss med andra cyklister på banor.

Jag kan inte påstå att jag gillar cykling. För mig handlar det om att komma ut i naturen och röra på mig. Löpning är för trist eftersom jag är för svag för att springa långt, men med cykeln kommer jag utan större ansträngning 3-4 mil om dagen:-)

Makten skrev:
> Nä, jag vill ha en cykel som fungerar när jag
> ändå kommer till oväntade brötiga partier. Jag
> planerar nämligen ytterst sällan cyklingen och
> har ingen aning om vad som väntar runt nästa
> hörn. I skogen cyklar jag för att jag gillar
> skog och för att komma bort från bilar och annat
> folk. Därför vill jag heller inte slåss med
> andra cyklister på banor.

Som sagt, en cx är det då ska ha. När det blir för stökigt så skickar du upp den på axeln och springer ty när det blir för stökigt GÅR det fortare att springa...

marr skrev:
> För att vi är cyklister, cyklister springer
> inte!

Är du inte orienterare oxå? ;)

Jenny W skrev:
> marr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För att vi är cyklister, cyklister springer
> > inte!
>
>
> Är du inte orienterare oxå? ;)

Jojo, men det är skilda saker.. Jag cyklar aldrig och tänker att här borde jag springa. Tvärtom händer, men det är en annan sak. ;)

Jag både kutar och cyklar, men jag springer inte på roliga skogsstigar. Då saknar jag bara min cykel - löpningen ger aldrig samma sköna flow. Och man orkar klart längre på cykel, jag har inga problem att köra en dagstur på 6 mil, det skulle jag inte palla att springa.

Makten skrev:
> Jag kan inte påstå att jag gillar cykling.

Där har du nog svaret. Själv så cyklar jag för att det är roligt, hur snabbt det går är ointressant (även om det naturligtvis är skönt med lite flow). Brötiga partier blir till en utmaning att besegra utan att sätta ner fötterna.

Man kan ju lika gärna vända på det och fråga varför man ska springa över huvud taget när det för det mesta går snabbare att cykla.

MagnusA skrev:
> Makten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kan inte påstå att jag gillar cykling.
>
> Där har du nog svaret. Själv så cyklar jag för
> att det är roligt, hur snabbt det går är
> ointressant (även om det naturligtvis är skönt
> med lite flow). Brötiga partier blir till en
> utmaning att besegra utan att sätta ner
> fötterna.
>
> Man kan ju lika gärna vända på det och fråga
> varför man ska springa över huvud taget när det
> för det mesta går snabbare att cykla.

Alltså, jag gillar verkligen inte att springa, alls. Enda anledningen till att springa är för att träna kondition för min del, och då cyklar jag hellre eftersom det inte blir lika enformigt.
Sen kan man ju diskutera det här med "roligt". Klart jag gillar att cykla i någon mening, annars hade jag inte gjort det:-) Men det är inte själva sittandet på en cykel som lockar, utan att kunna ta sig fram för egen maskin relativt långa sträckor. Jag vet inget annat fortskaffningsmedel som funkar till det.

Att jag inte kör räser är för att det begränsar mig. Visst kan det vara kul med knixig skog också, men aldrig att jag skulle ge mig ut BARA för att cykla i sådan terräng. Då är det ju mer nån slags akrobatik man sysslar med, eller hur?

Tråden skapade jag mest för att jag faktiskt tidigare inte tänkt på var brytpunkten ligger för vilken terräng jag gillar, och att detta resonemang kanske kan få andra att fundera lite på vad de gillar och vill göra med sin cykel. Det blev en aha-upplevelse som kanske kan hjälpa mig själv att tycka att cyklingen blir roligare. Det vill säga; att jag står över sånt som ändå inte lämpar sig för cykel om det inte är för sakens skull.

Edit: "Lagom" terräng är för mig till exempel alla de promenadstråk som går längs vattnet i Stockholm. Alltså typ från Hässelby mot Alvik, runt Edsviken och Brunnsviken, och så vidare. Det funkar säkert med en CX men är givetvis bekvämare med en framdämpad MTB, så därav mitt cykelval. Dock behövs inga grova däck eller så. På sådant underlag är man extremt mycket snabbare på cykel än till fots, trots att det är stundom mycket kuperat och underlaget varierar ordentligt.

Senast ändrad:
> Att jag inte kör räser är för att det
> begränsar mig. Visst kan det vara kul med knixig
> skog också, men aldrig att jag skulle ge mig ut
> BARA för att cykla i sådan terräng. Då är det
> ju mer nån slags akrobatik man sysslar med, eller
> hur?

Va?

> Tråden skapade jag mest för att jag faktiskt
> tidigare inte tänkt på var brytpunkten ligger
> för vilken terräng jag gillar, och att detta
> resonemang kanske kan få andra att fundera lite
> på vad de gillar och vill göra med sin cykel.
> Det blev en aha-upplevelse som kanske kan hjälpa
> mig själv att tycka att cyklingen blir roligare.
> Det vill säga; att jag står över sånt som
> ändå inte lämpar sig för cykel om det inte är
> för sakens skull.

Brytpunkten ligger så mycket längre fram än man tror. Ditt resonemang är trist och hämmande.
Har du kollat vad folk klarar av på cykel nuförtiden? Det är sjukt imponerande!
Bara för att du inte har viljan att lära dig mer så behöver det inte betyda att det inte går.
Och ju bättre man blir, ju lättare går det!

E-beth skrev:
> Va?

Det där stycket blev lite konstigt och räserbiten borde ha stått separat. Jag menade alltså att räser begränsar eftersom jag gärna cyklar grusväg och liknande.

> Brytpunkten ligger så mycket längre fram än man
> tror. Ditt resonemang är trist och hämmande.
> Har du kollat vad folk klarar av på cykel
> nuförtiden? Det är sjukt imponerande!
> Bara för att du inte har viljan att lära dig mer
> så behöver det inte betyda att det inte går.
> Och ju bättre man blir, ju lättare går det!

Varför måste det vara "trist" att komma på att man faktiskt inte har någon lust att cykla så svårt man bara klarar av? Jag är inte ett dugg intresserad av att imponera faktiskt.
Åtminstone har jag cyklat snart 100 mil på en månad, så nog gör jag fan så mycket mer än typ samtliga i min bekantskapskrets:-)

Edit: För att fördjupa lite så kanske jag borde nämna att jag faktiskt har försökt cykla en del av de MTB-leder som det snackas om. Fornstigen tyckte jag sög något otroligt. Fy fan vad knöligt och jävligt. Det var då jag började undra om det inte finns leder som faktiskt går fort även för en som inte är superhjälte (vilket många på detta forum säkert är).

Senast ändrad:
Det är ju dom jävliga stigarna man uppskattar emellanåt, bra överkroppsträning dessutom att bröta sig fram i 3km/h
Finns ju gränser dock, sprängblock modell fjällen är inte kul cykelterräng. Då är löpning/klättring däremot kul

Det låter helt ärligt som att MTB inte är din grej. Att cykla MTB är att ägna sig åt "akrobatik", det är både en konditions och en skicklighetssport. Jämför tex jogging och balett. Utmaningen i att kunna ta sig fram i teknisk terräng är en avgörande ingrediens i sporten. Om inte den finns så är det IMHO inte MTB längre.

Du kan naturligtvis fortsätta att njuta av sköna cykelturer med din MTB, men det är fruktlöst att gnälla över att terrängen är knepig. Ta det här på rätt sätt; men problemet är inte att terrängen är för svår, eller att du är för "dålig" utan det verkar vara att du inte har någon större lust att lära dig? Om så är fallet så kanske du ska fokusera din fritid på något annat?

För övrigt behöver man inte vara superhjälte för att ta sig runt Fornstigen, jämfört med övrigt stigutbud i Stockholm så anses den vara ganska lätt.

Jag cyklar i svår terräng (typ Hellas) eftersom det är mer utmanande och kul än att springa. Har prövat lvg cykling och det var ok men jag föredrar skogen. Alltför slät stig är tråkig och dåkan man ju lika gärna köra cyklocross.

En liten fundering kring detta forum: varför heter det inte happylvg? Kanske redan utrett. Det känns som att ca 90% här hellre kör lvg. Kan någon länka tråden i så fall?

E-beth skrev:
> Kolla på den här så fattar du vad cykling
> handlar om!

Ja det där såg najs ut men kan väl knappast klassas som stök o bröt?..

edit: Jag spolade introt när jag kollade o missade rotpartierna i början...där va nog lite stökigt ja även om åkaren fick det att se flowigt ut:-). Sorry.

Jag fattar vad trådskaparen menar, och tror faktiskt dom flesta gillar flow mer än stök. Dom gånger jag kört i alperna + andra ställen med andra åkare så kommer folk ner med ett jättesmajl efter långa partier flowstigar, jag har sällan sett sådana leenden efter några kilometers cyklande i 5km/h stök o bröt terräng. Man gillar det som en utmaning, men det blir inte den där mysiga känslan i kroppen som flowet ger.

Senast ändrad:
steen skrev:
> Springer gör man bara om man har en polis efter
> sig... allt annat tyder på själslig obalans!
>
> /steen

Haha, dagens bästa =)

Tillbaka
Topp