Här kan du läsa om vad boost är och gör för något. Bättre du läser själv så en nybörjare som jag inte förvirrar dig ännu mer:
https://www.stradawheels.co.uk/2017/07/07/boost-wheels/
QR är väl quick release. Folk här verkar föredra TA (thru-axle). Det är den som ser till att hjulet sitter fast på gaffeln. En del tycker väl att QR känns osäkert både ur säkerhetssynpunkt men även ur stöldsynpunkt, då man bara kan skruva av hjulen helt utan verktyg.
Lockout är så du kan låsa gaffeln så den inte komprimeras, t.ex när du cyklar på asfalt och inte behöver någon fjädring. Remote Lockout skulle i sammanhanget betyda att du har ett reglage på styret, medan den i andra fall sitter som ett vridreglage på höger gaffelben. Helst vill man ju undvika att ha för mycket skit på styret, så en vanlig lockout på gaffeln duger utmärkt.
Olika dimension på fram- och bakdäck har väl att göra med grepp och underlag, typ. Jag antar att man vill ha ett större och mer greppsäkert däck fram för att minska risken att halka omkull på rötter och stenar osv, medan man kanske vill ha ett lite smalare men mer snabbrullande däck bak.
Som vanligt får experterna rätta mig om jag har fel! :P
Och just ja, droppern. Den är säkert helt OK. Jag har köpt en billig som heter Brand-X Ascend, och även om den inte är toppkvalle så får den helt OK betyg från folk som provat den. Det finns såklart bättre prylar, men både Brand X-en och den som sitter på cykeln du tittar på är säkert duglig.
Dropper post kan vara skönt att ha beroende på terräng. Ibland vill man kunna flytta bak röva lite t.ex om det är brant nerför, så du får lite tyngd bakåt och inte ramlar över styret. Sen kan det vara skönt att få bort sadeln om man behöver kunna röra sig fritt av olika anledningar.