MTB för 10000:-

pr_kalkyl

Medlem
Är nybörjare och kommer köra mest skogsstigar och MTB-slingor.

Vill inte spendera en förmögenhet, min budget tillåter 10000:-

Följande spec vill jag ha:
- 29” hjul
- hardtail
- enkelklinga

Jag är 182cm lång och väger 85kg.

Några tips på bra hoj att sikta på?

Vitus Rapide. Typ. Scrolla några sidor i forumet, har nog startats 3-4 trådar med exakt samma fråga bara denna veckan. Finns en del matnyttigt

Cykeln som alltid rekommenderas här nu för tiden är ju Vitus Sentier 29, men den verkar vara slut och det är ingen som vet om det kommer in fler 2019-modeller eller om dom väntar tills 2020-modellerna ska lanseras.

När Sentiern har varit slut så har den här rekommenderats flitigt: https://www.wiggle.se/vitus-rapide-mountainbike-slx-1x11-2019/

Den duger säkert alldeles utmärkt åt nybörjare som vill köra MTB-slingor, även om slaget bara är 100mm och den egentligen klassas som en XC-cykel. Det har pratats lite om att man kan förlägna slaget på den till 120 (?), men det får experterna berätta mer om i så fall.

För en "liten" slant extra finns ju den här Nukeproof Scout 290 Sport: https://www.wiggle.se/nukeproof-scout-290-sport-mountainbike-2019/

Som sagt, det är en lite speciell tid. Många gamla modeller fasas ut, reas ut (och tar slut snabbt), sen kommer dom nya modellerna i höst.

Tack för bra tips!

Vitus Sentier tycks ju vara populär och den hade jag nog köpt om den inte var slut.

Är rädd att Vitus Rapide är lite för ”race-ig”. Fått för mig att Sentier är mer ”allround”. Har jag rätt i det?

Nukeproof Scout 290 Sport ser mkt intressant ut. Är den mest lik Sentier eller Rapide?

Nukeproof Scout 290 Sport är mycket mer som Sentier, det är en trailhoj. Rätt liknande siffror överlag. Båda kommer med 130mm slag på framgaffeln.

Scout (Large)
Reach 450mm+45mm styrstam = 495mm
HTA 66 (gaffelvinkel, alltså flackare än Rapide = känns lite tryggare)
Hjulbas 1202mm

Sentier (Large)
Reach 446mm+50mm styrstam = 496mm
HTA 66.5
Hjulbas 1182mm

Så, hyfsat lika siffror, båda är ju trailhojar. Scouten har lite sämre komponenter för samma pris som en Vitus Senteir 29 VR, t.ex gaffel, växlar och sådär. Så mja, det är säkert en kul hoj dock som du kommer ha roligt med. Återigen, låter proffsen avgöra om det är prisvärt eller inte!

2019-modellerna för Vitus' MTB-modeller lanserades 1e November 2018, så är ju en stund kvar. Har du inte bråttom så kan det ju definitivt vara värt att vänta. :)

Av bilderna på Nukeproof Scout att döma så ser det inte ut som att den har något fäste för vattenflaska. Det trodde jag att ”alla” cyklar har. Kan det vara så att den saknar fäste, eller är det bara så att det inte syns? Någon som vet?

prod170312_Grey-Black_NE_01-300x300.jpg

Lapierre Prorace 229. Tjejen köpte en på lite rea för 9000:-. Boost fram och bak med riktiga hjulaxlar, vettig geo i mitt tycke, 1x11 med sunrace kassett som har 50t som största bak. Känns som en cykel som är värd att uppgradera om man vill med :)

Du googlade rätt, jag som tänkt fel där. Tyckte ändå det var en bra cykel för pengarna när man jämförde med andra i den prisklassen samt hon kunde provcykla den innan köp.

pr_kalkyl sa:
Vad tror ni om en Prone 29” från Octane One? Är den jämförbar med Vitus Sentier?
Snygg! Men jag skulle välja bort den pga att gaffeln har stålfjäder. Det blir så tungt i fronten. Har inte kollat närmare på övriga komponenter, men gissar att de också är billigare än vad som sitter på Sentier.

Ok, tack för den infon!

Då väljer jag inte den. Har förstått att det är luftfjädrad gaffel man ska ha. Annars var det en grymt snygg cykel ju! :-)

Lutar väl just nu åt att jag inväntar 2020-modellerna och ser vad som bjuds.

Vi är i samma banor du och jag. Har bestämt mig för en vitus sentier 27.5. Idag såldes en på blocket i borås, 2019 modell med seatdropper för 9000. Använd bara ett fåtal gånger (min storlek också). Men såklart hann den bli såld på bara ett timmar, så jag var inte snabb nog. Inväntar nog 2020 modellen även om det tar ganska hårt, vill ju cykla nu :( Så här svara vitus när jag mailade dom: Hi,

Thanks for your email.

I am sorry to hear that the item you would like to purchase is not currently available as it has proved to be a very popular product.

I have checked our system and we have yet to be provided with an exact due date for the 2020 Vitus nucleus 275 VR / VRS.

The 2020 stock should be available from end of August to the middle of October, this is a rough guide, so please monitor the website for further details

As soon as we get a date for this item coming back into stock it will be updated on the websites. Nu frågade jag visserligen om Nucleus vr / vrs men är säker på att det gäller samma för sentier.

Ser ut som en rätt komplett och bra cykel med hyfsade komponenter, kommer även med dropper post och allt. Storlek Large kommer med 45mm styrstam, med 468 reach så blir det 513mm till styret. Jämförbar med Sentier både prismässigt och geomässigt, typ. Sentier VR kommer med bättre gaffel, men ingen dropper post.

http://calibrebicycles.com/bike/line-29/ för mer info. Hittar inget om hjulbas dock.

Däremot så verkar inte Go Outdoors leverera utanför UK. Calibre har ett par modeller som är intressanta, t.ex en Full Suspension som är riktigt billig och prisvärd. Men som sagt, jag har aldrig sett att det gått att beställa internationellt.

Det verkar som att de ev ska börja med internationell leverans. Har skrivit och frågat om det.

Dropper post är bra förstår jag. Är en sån som följer med nåt att ha eller bara skit tror ni? Är det bättre att köpa hoj utan och sen komplettera i efterhand?

Vad betyder förresten följande termer?
QR och BOOST? BOOST är bättre av att läsa div kommentarer, men vad betyder det? Kan det vara både QR och BOOST samtidigt eller är det antingen eller?

Lockout? Och RL, är det Remote Lockout? Vad betyder isf Remote? Är det bättre eller sämre att det är RL?

Och varför har vissa hojar olika dimension på fram/bak-däck?

Många frågor från en som inte kan :-)

Här kan du läsa om vad boost är och gör för något. Bättre du läser själv så en nybörjare som jag inte förvirrar dig ännu mer: https://www.stradawheels.co.uk/2017/07/07/boost-wheels/

QR är väl quick release. Folk här verkar föredra TA (thru-axle). Det är den som ser till att hjulet sitter fast på gaffeln. En del tycker väl att QR känns osäkert både ur säkerhetssynpunkt men även ur stöldsynpunkt, då man bara kan skruva av hjulen helt utan verktyg.

Lockout är så du kan låsa gaffeln så den inte komprimeras, t.ex när du cyklar på asfalt och inte behöver någon fjädring. Remote Lockout skulle i sammanhanget betyda att du har ett reglage på styret, medan den i andra fall sitter som ett vridreglage på höger gaffelben. Helst vill man ju undvika att ha för mycket skit på styret, så en vanlig lockout på gaffeln duger utmärkt.

Olika dimension på fram- och bakdäck har väl att göra med grepp och underlag, typ. Jag antar att man vill ha ett större och mer greppsäkert däck fram för att minska risken att halka omkull på rötter och stenar osv, medan man kanske vill ha ett lite smalare men mer snabbrullande däck bak.

Som vanligt får experterna rätta mig om jag har fel! :P

Och just ja, droppern. Den är säkert helt OK. Jag har köpt en billig som heter Brand-X Ascend, och även om den inte är toppkvalle så får den helt OK betyg från folk som provat den. Det finns såklart bättre prylar, men både Brand X-en och den som sitter på cykeln du tittar på är säkert duglig.

Dropper post kan vara skönt att ha beroende på terräng. Ibland vill man kunna flytta bak röva lite t.ex om det är brant nerför, så du får lite tyngd bakåt och inte ramlar över styret. Sen kan det vara skönt att få bort sadeln om man behöver kunna röra sig fritt av olika anledningar.

Senast ändrad:
Fast den kostar som en rapide till listpris inkl frakt.
Calibre har däremot en i nucleus klass med bra betyg som jag glömt vad den heter.

Recon rl är typ den billigaste med riktiga grejor. Betyder rebound & lock tror jag. Stålben, motion control och solo air

Tillbaka
Topp