MTB för en total amatör

Borgen94

Medlem
MTB för en total amatör
Hej!
Jag har varit sugen på att börja med MTB men kan absolut ingenting om cyklar.

Tanken slog mig under sommaren när jag har cyklat som mest på en damcykel och har hamnat grus- eller skogsvägar. Har ingen jag känner som sysslar med detta så har enbart kunnat kolla på Youtube för att få tips.

Målet med cyklingen är att ha kul och komplettera träningen (gym och löpträning).

Vill givetvis inte spränga banken och inse att det inte alls är lika kul som jag önskat, därför undrar jag om ni har tips på billigare cyklar?

Kommer förmodligen inte att hoppa eller liknande, men vill kunna köra på en teknisk skogsslinga och en större och snabbare slinga.

Har hittat några olika slingor för MTB i staden där jag bor så den grunden har jag iaf :)

Tacksam för hjälpsamma svar!

Vänliga hälsningar
 
MTB för en total amatör
jonte987 sa:
Vad tänker du på för pengar? En xc HT är kanske där man får börja
Hade tänkt mig en budget på runt 6000 kronor. Har kollat på xc ht men vill kunna uppgradera den i framtiden om jag skulle känna för det osv. Finns det något specifikt man bör kolla på när man handlar en xc ht?
 
MTB för en total amatör
En för 6000 är inte mycket att uppgradera. Det blir att köpa nytt om du får högre krav.

Vitus nucleus har fått bra betyg i den prisklassen. Även calibre verkar ha några bra modeller men verkar inte gå att beställa till Sverige.
 
MTB för en total amatör
Blocket!

Jag köpte en Trek Superfly med tillbehör för 7 papp förra året. Kändes som en bra deal.
Kolla upp några cyklar du gillar, och håll sedan ögonen på blocket, happyride, facebook m.fl. säljsajter. Så kan man få mycket för pengarna.
 
MTB för en total amatör
Ska du komma billigt undan är det nätet som gäller. En hoj för 6000 kommer med största sannolikhet inte vara värd att uppdatera. För runt 10000 får man en väldigt bra cykel med helt ok ram och komponenter som är värd att uppdatera.

Vitus Rapide och Sentier är bra alternativ. Radon cragger kan vara värd att titta på. Ragley gör några hyfsade modeller för straxt över 10000.

Under 10000 är Vitus Nucleus ett bra alternativ. Dock inget som är vidare kostnadseffektivt att uppdatera.
 
MTB för en total amatör
Tack för svaren!
Men om man bortser från uppgraderingar, kan man få en hyfsad bra upplevelse för runt 6000? Eller ska man gå upp i femsiffriga summor, känner nämligen att jag inte vill öka så mycket i pris nu när jag är nybörjare.
 
Senast ändrad:
MTB för en total amatör
Pastor Hannes sa:
Ska du komma billigt undan är det nätet som gäller. En hoj för 6000 kommer med största sannolikhet inte vara värd att uppdatera. För runt 10000 får man en väldigt bra cykel med helt ok ram och komponenter som är värd att uppdatera.

Vitus Rapide och Sentier är bra alternativ. Radon cragger kan vara värd att titta på. Ragley gör några hyfsade modeller för straxt över 10000.

Under 10000 är Vitus Nucleus ett bra alternativ. Dock inget som är vidare kostnadseffektivt att uppdatera.

Håller med. 10k är gränsen för en "riktig".
Fast rapide reas väl för 9 nu. Dessutom med slx tror jag?
 
MTB för en total amatör
Finns ställen där man kan hyra cykel över en helg, kanske kan vara värt att prova det först och se om du tycker det är kul?
Då kanske din budget ökar för du skrapar fram pengar på annat håll för du insåg hur himla roligt det var också? Plus att du har testat en cykel och lärt dig lite vad du gillar och ogillar.
 
MTB för en total amatör
VättleBökaren sa:
Finns ställen där man kan hyra cykel över en helg, kanske kan vara värt att prova det först och se om du tycker det är kul?
Då kanske din budget ökar för du skrapar fram pengar på annat håll för du insåg hur himla roligt det var också? Plus att du har testat en cykel och lärt dig lite vad du gillar och ogillar.
Finns tyvärr ingenstans att hyra där jag bor..

Men vad vet ni om Scott navajo 955? Finns på xxl för en billig peng, är den värd att köpa tro?
 
MTB för en total amatör
Borgen94 sa:
VättleBökaren sa:
Finns ställen där man kan hyra cykel över en helg, kanske kan vara värt att prova det först och se om du tycker det är kul?
Då kanske din budget ökar för du skrapar fram pengar på annat håll för du insåg hur himla roligt det var också? Plus att du har testat en cykel och lärt dig lite vad du gillar och ogillar.
Finns tyvärr ingenstans att hyra där jag bor..

Men vad vet ni om Scott navajo 955? Finns på xxl för en billig peng, är den värd att köpa tro?

Den är inget vidare. Ärligt talat så har jag ännu inte hittat något vettigt i butik i de lägre prisklasserna.

Om du absolut inte vill lägga så mycket kolla på Vitus Nucleus. https://www.wiggle.se/vitus-nucleus-275-vrx-mountainbike-2019/
 
MTB för en total amatör
Känns verkligen skevt att höra att folk vill cykla för övrigt. Där jag bor finns det knappt en själ som cyklar i naturen.
Jag själv har tre cyklar. Den första jag köpte för 3000 kr för 18 år sedan, en Biltema Yosemite X-Trail för 3000 kr för 10 år sedan och Scott E-Aspect 910 som jag köpte för ett år sedan. Alla cyklarna har gått i det värsta som naturen har att erbjuda utan krångel. Det var när första rasade i drivlinan som jag bestämde mig för att köpa ny cykel istället för att byta alla komponenterna i drivlinan. Nu har jag ändå fixat min första också men den står bara i förrådet.

Poängen är, känns så skevt att sitta med tre fungerande cyklar och ingen som vill låna dom. Synd att du inte bor i närheten.
 
MTB för en total amatör
VättleBökaren sa:
Känns verkligen skevt att höra att folk vill cykla för övrigt. Där jag bor finns det knappt en själ som cyklar i naturen.
Jag själv har tre cyklar. Den första jag köpte för 3000 kr för 18 år sedan, en Biltema Yosemite X-Trail för 3000 kr för 10 år sedan och Scott E-Aspect 910 som jag köpte för ett år sedan. Alla cyklarna har gått i det värsta som naturen har att erbjuda utan krångel. Det var när första rasade i drivlinan som jag bestämde mig för att köpa ny cykel istället för att byta alla komponenterna i drivlinan. Nu har jag ändå fixat min första också men den står bara i förrådet.

Poängen är, känns så skevt att sitta med tre fungerande cyklar och ingen som vill låna dom. Synd att du inte bor i närheten.
Men är det stor skillnad på en för 3000 och en för 30000, eller snarare vilken är skillnaden?

Bor i Borås, kanske är i närheten?
 
MTB för en total amatör
Borgen94 sa:
Men vad gör att cyklar som Ghost kato är så mycket billigare? Ni får ursäkta om det är en dum fråga.

Jag skulle bygga ihop en billig hardtail till sambon för att hon skulle få testa på.

Tänkte först köpa en kinakolram och bygga ihop med delar jag hade bytt ut/uppgraderat på min ~13.000 inköp hardtail.

Men det blev lite bråttom till semestern, så jag åkte i panik till XXL och köpte just en ghost Kato för att plocka ramen av.

Bytte ut gaffel, hjul, styre, och stam innan hon ens cyklade på den, efter 3 mil asfalt skrek hon att växlarna var pissdåliga (som jag visste och skulle bytas så fort jag fick ett nytt vevparti)

Det jag menar är att till och med för en person som aldrig cyklat på en hardtail innan så duger dom inte standard, om man vill ha det problemfritt. Och skaplig känsla.

Det som är kvar av originalcykeln är ramen, växelwire bak och bromsok/handtag.
Enda fördelen är väl med denna blytunga bojsänke till aluram är väl att den borde inte gå sönder i första läget...
 
MTB för en total amatör
Lindahl195 sa:
Borgen94 sa:
Men vad gör att cyklar som Ghost kato är så mycket billigare? Ni får ursäkta om det är en dum fråga.

Jag skulle bygga ihop en billig hardtail till sambon för att hon skulle få testa på.

Tänkte först köpa en kinakolram och bygga ihop med delar jag hade bytt ut/uppgraderat på min ~13.000 inköp hardtail.

Men det blev lite bråttom till semestern, så jag åkte i panik till XXL och köpte just en ghost Kato för att plocka ramen av.

Bytte ut gaffel, hjul, styre, och stam innan hon ens cyklade på den, efter 3 mil asfalt skrek hon att växlarna var pissdåliga (som jag visste och skulle bytas så fort jag fick ett nytt vevparti)

Det jag menar är att till och med för en person som aldrig cyklat på en hardtail innan så duger dom inte standard, om man vill ha det problemfritt. Och skaplig känsla.

Det som är kvar av originalcykeln är ramen, växelwire bak och bromsok/handtag.
Enda fördelen är väl med denna blytunga bojsänke till aluram är väl att den borde inte gå sönder i första läget...

Oj, intressant läsning.. tack för att du delade med dig. Kanske är värt att hoppa över dom billigaste cyklarna.
 
MTB för en total amatör
Borgen94 sa:
Men om man bortser från uppgraderingar, kan man få en hyfsad bra upplevelse för runt 6000? Eller ska man gå upp i femsiffriga summor, känner nämligen att jag inte vill öka så mycket i pris nu när jag är nybörjare.
Cykeldelar i ”lösvikt” är mycket dyrare än samma delar monterade på en cykel.
Att köpa en cykel med genomgripande uppgraderingar i tanken redan från början är ytterst sällan en ekonomiskt bra idé - om du inte redan har en rejäl trave delar, och/eller är beredd att lägga mycket tid på att leta reor och begagnat.
Jag har nästan enbart ägt budgethojar.
Det jag gjort på dem är antingen att byta-till-bättre när något gått sönder eller slitits ut, eller byta-till-bättre på komfortdelar.
Om jag ändå behöver en annan stam, styre, sadel etc så är inte lika mycket dyrare att byta till bättre än när man byter ut fullt fungerande delar.
Jag tror att den som inte cyklat skog förut kan nog få en hygglig upplevelse på en 6000-kronorshoj, men den cykeln är inte mycket att bygga vidare på.
”Tricket” är att antingen köpa sin förstacykel begagnad. Då räcker 6000 till något som kan vara värt (en del) uppgraderingar.
Eller så köper man en 6000-kronorshoj ny, väl medveten om att den kommer bli fulväders- eller vardagshoj om man fastnar för sporten.
 
MTB för en total amatör
Vättlefjäll ligger 1.5 mil norr om Göteborgs centrum.

Det är ENORM skillnad på en cykel för 3000 kr kontra 30.000 kr. Vikt, geometri, styvhet, dämpare och övriga komponenter.
Men för att känna på hur kul det är att cykla så kan faktiskt 3000 kr räcka gott och väl om man har den rätta inställningen.

Krånglar växlarna? Nej inte om man är snäll när man växlar. Jag har vuxit upp med "skitcyklar" hela livet och min storebror var väldigt noga med att lära mig att INTE göra sönder saker i onödan. Det sitter kvar i mig att när man växlar, oavsett hur bra komponenterna är, så gör man det utan att trampa hårt på pedalerna. Växla i GOD TID och OM du måste växla mitt i en backe så växla många växlar snabbt utan att trampa hårt så du hinner ta vara på det lilla momentum du har för att hinna växla till en bättre växel.
Jag började med inbyggda växlar och sen Shimano SIS 6 delat. Tack vare min brors eviga mekande med mina växlar för att få dom att lira bra så fungerade dom tillslut väldigt bra för att vara SIS.
Så däri ligger skillnaden, om du köper en cykel med FÖR dåliga komponenter så betyder inte det att det inte fungerar, bara att du får lära dig mycket mycket mer om hur dom fungerar medans du skruvar och sköter komponenterna.
Idag är vi VERKLIGEN bortskämda med växlar och Shimano Deore är helt okej växlar. Hade de Deore som sitter på min X-Trail funnits på 90 talet så hade dom varit mer eftersökta än Shimano's XTR utbud.
På E-Aspect sitter det istället Shimano XT M8000 där och jag har helt glömt av att det sitter växlar på cykeln för jag behöver aldrig meka med dom. Dom bara fungerar!

Bromsar, det gäller att man tar hand om sina v-bromsar och justerar dom så fort dom inte presterar som dom skall. Jag började med cyklar som hade trumbromsar (fotbroms) och cantilever bromsar av verkligen budget standard. Minsta lilla feljustering (vilket skedde per automatik) så slutade dom helt verka och man blev mer eller mindre en missil.
Allt eftersom så uppgraderades komponenterna på mina cyklar i barndomsåren och jag fick ta del av överblivna V-bromsar och fräscha klossar från bror min. Men det betydde ju inte per automatik att allting bara fungerar. Dom skall justeras väl och man skall välja gummi som fungerar i alla lägen.
Idag har jag skivbromsar på E-Aspect och dom fungerar helt enkelt. Sällan jag ens behöver titta på dom och det enda som påminner mig om att jag har bromsar (utöver stoppverkan då) är att dom gnisslar eller skriker lite om det blir lite fuktigt.
Bytte klossar på dom under våren och det har ALDRIG varit så enkelt förr. Förr fick man justera v-bromsar initialt och sen justera dom fem gånger till innan dom passat in sig rätt. Men det var inte TRÅKIGT för det. Bara mer meckande mellan varje tur.
Enda gångerna det var tråkigt var om man totalt gjort bort sig hemma med inställningen och inte hade med sig rätt verktyg.

När det kommer till dämpare så gör budget kontra "riktiga" dämpare JÄTTESTOR skillnad.
Det är egentligen där som den största skillnaden sitter på huruvida du får en bra eller dålig cykel.
Budgetdämpare ger dig minimalt och du kunde rent teoretiskt sett kört helstelt och inte märkt så stor skillnad.
Medans en riktigt påkostad dämpare som t.ex Fox 32 som sitter på E-Aspect verkligen tar upp stötar och de mesta stenar och rötter på en stig försvinner under framhjulet som om inget har hänt.
När man köper budgetcykel så är det väldigt sällan man får en riktigt bra dämpare på köpet. Istället får man något billigt massproducerat kinaskräp från Suntour.
Men med prestandan lagd åt sidan, min Suntour dämpare på X-Trail är fortfarande hel och den har varit med om MYCKET.

...

Det hela faller alltså på ens egen inställning. Jag själv ÄLSKAR att cykla på min X-trail fastän jag har en E-Aspect som är bra mycket bättre cykel på alla sätt och vis.
Den största skillnaden för mig är hur mycket energi jag vill lägga på att cykla. Det är liksom OMÖJLIGT att köra lika snabbt på X-Trail som E-Aspect av mer skäl än att den senare är en EMTB.
För några år sedan provade jag en Crescent Freke Expert 29" i Stockholm och jag ÄLSKADE den. Men samtidigt kändes den tråkig på något vis för den var inte utmanande och den kändes seg att trampa på. Som att all kraft försvann in i cykeln istället för i framdriften. Jag jämförde den med min X-Trail på alla sätt och vis och hade jag kunnat behålla livligheten mellan min Biltemahoj och de andra bra egenskaperna från Freke så hade det ju varit absolut topp.

Så enda anledningen till att jag tar min E-Aspect före min X-Trail är för att den är bättre på svår terräng och har assistansen där när det skall klättras i terrängen. Men X-Trail är faktiskt ROLIGARE.
 
MTB för en total amatör
Mycket bra information i tråden. Vill bara addera att det går att sälja en cykel. Titta på blocket vad som försvinner snabbt, köp det. Blir du inte nöjd så kan du lätt bli av med cykeln. Har du inte haft den så länge borde förlusten bli minimal.
 
Tillbaka
Topp