MTB för nybörjare, tips?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bra där med Large :)Kato sa:Sixten Fors sa:Det blir bra. Storlek? Till 179 cm passar Medium med 86 mm stam (som jag avrundar till 90 mm) på båda cyklarna då de är lika långa. Till Large passar 65 mm stam (kolfiberramen) eller 70 mm stam (alu) då ramarna är lite olika långa. XL blir onödigt stort. Jag hade valt Large.Kato sa:Det blir nog denna
https://www.cykelcenter.com/cyklar/...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Ska ta en funderare och sova på saken tills imorgon.
Valet står mellan Scott scale 950 eller 935. Skiljer 1000:-. 935 finns hos min lokala handlare och 950 måste jag beställa.
Har testat och det blir en L, M var för liten. Men vet inte om jag ska välja 935 eller 950?
Sixten Fors sa:Bra där med Large :)Kato sa:Sixten Fors sa:Det blir bra. Storlek? Till 179 cm passar Medium med 86 mm stam (som jag avrundar till 90 mm) på båda cyklarna då de är lika långa. Till Large passar 65 mm stam (kolfiberramen) eller 70 mm stam (alu) då ramarna är lite olika långa. XL blir onödigt stort. Jag hade valt Large.Kato sa:Det blir nog denna
https://www.cykelcenter.com/cyklar/...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Valet står mellan Scott scale 950 eller 935. Skiljer 1000:-. 935 finns hos min lokala handlare och 950 måste jag beställa.
Har testat och det blir en L, M var för liten. Men vet inte om jag ska välja 935 eller 950?
935 eller 950? Spelar inte så stor roll, båda har sina "pros and cons" i utrustningslistan och geotabellen. Vilken färg är snyggast? Köp den :)
Jag gillar CF-ramar...
Kato sa:Det blir nog denna
Jimel sa:Kato sa:Det blir nog denna
Bor du i Strängnäs?
Kato sa:Jimel sa:Kato sa:Det blir nog denna
Bor du i Strängnäs?
Japp
Jimel sa:Kato sa:Jimel sa:Kato sa:Det blir nog denna
Bor du i Strängnäs?
Japp
Samma här :) Välkommen till forumet.
jonte987 sa:Om jag minns rätt var det väl sämre gaffel och nån växel på 935. Det duger säkert men risken är att du läser för mycket på Internet och får för dig att både gaffel och drivlina måste uppgraderas på en sån fin cykel.
Tycker frågan är lite om du vill ha en färdig ok cykel, eller nåt att bygga vidare på.
jonte987 sa:Båda är bra nog som de är. Skulle precis lägga till att om du gillar 935 så är det kanske bättre att gå på känsla. Bättre att vara missnöjd med en komponent än med ramen.
Jag kör själv alu och är inte så blödig med färgen medan Sixten gillar cf.
jonte987 sa:Jag gjorde samma analys som dina kompisar när jag kollade på scale. Skiljer för lite i vikt på billig cf. Men det vi kanske missade är gaffel och annat kanske är lättare på 950....Vet ej. Jag kollade nog bara totalvikten på cyklarna.
Men om vi inte ska analysera sönder det så blir båda bra så gå på känsla.
Kato sa:Vet dock inte riktigt vilken jag ska satsa på. Carbon-ram med sämre komponenter eller Alu-ram med bättre komponenter.
jonte987 sa:Ok.perfekt. säg att du betala 2-3000 extra för cf så har du all info.
DanielS sa:Kato sa:Vet dock inte riktigt vilken jag ska satsa på. Carbon-ram med sämre komponenter eller Alu-ram med bättre komponenter.
Jag är ju bara nybörjare på mtb, men skulle satsat på Alu med bättre komponenter om priset är ungefär detsamma. Det är ganska dyrt att uppdatera komponenter löst och för vissa delar kan det vara ganska svårt att hitta något som passar.
Med det sagt så gjorde jag tvärt om när jag köpte racer, där köpte jag en Carbon-ram med lite enklare komponenter. Men nöjd över det beslutet ändå.
Så summeringen är väl att nöjdast blir jag om jag köper en cykel som jag sedan använder.
jonte987 sa:Du kommer inte att märka nån skillnad om du inte får för dig att börja lätta cyklen med dyra komponenter till den nivån att du grämer dig över de 300g (?) som du inte blir av med på ramen.
Bara du kan välja. Sixten säger ju också att de är likvärdiga värdemässigt.
EDIT: Sixten brukar räkna kronor per sparat gram och då kanske inte 2000 kronor för 300 gram är så dumt.
Frågan är om det är på denna nörd nivå du vill operera eller du vill köpa en cykel och cykla på den.
Kato sa:jonte987 sa:Du kommer inte att märka nån skillnad om du inte får för dig att börja lätta cyklen med dyra komponenter till den nivån att du grämer dig över de 300g (?) som du inte blir av med på ramen.
EDIT: Sixten brukar räkna kronor per sparat gram och då kanske inte 2000 kronor för 300 gram är så dumt.
Frågan är om det är på denna nörd nivå du vill operera eller du vill köpa en cykel och cykla på den.
Jag vill köpa en cykel och cykla på den. Inte börja fixa grejer mer än nödvändigt, och inte behöva känna att t.ex., bromsarna eller däcken skulle behöva vara bättre etc.
Bengt-re sa:Kato sa:jonte987 sa:Du kommer inte att märka nån skillnad om du inte får för dig att börja lätta cyklen med dyra komponenter till den nivån att du grämer dig över de 300g (?) som du inte blir av med på ramen.
Jag vill köpa en cykel och cykla på den. Inte börja fixa grejer mer än nödvändigt, och inte behöva känna att t.ex., bromsarna eller däcken skulle behöva vara bättre etc.
Inte för att vara taskig, men är du helt grön på mtb cykling så är du den mest begränsande faktorn. Är det bara gott nog så är den viktigaste investeringen att lägga tid och möda på att öva, lära sig ställa in cykeln och öva. Mycket. Man blir bara duktig på det man övar och de som är duktiga är nästan alltid snabbare även om de får en enklare cykel.
Sen är det kul med bra prylar, men glöm inte att det viktigaste är pilotens skills och flås. Dessutom har man inte som ny riktigt klart för sig vilka egenskaper just du behöver för att prestera så bra som möjligt - den insikten kommer med stigande erfarenhet och skicklighet. Folk gillar olika och orsaken till att det finns så mycket olika saker att köpa är att det finns olika önskemål snarare än bättre/sämre.
Nja, komfortskillnad mellan cyklar endast, och då ENDAST, pga rammaterialet är mer ett önsketänkande.Kato sa:Det är väl att CF-ramen fjädrar lite mer och RAR emot stötar bättre som.är den stora fördelen har jag fått berättat för mig.
HåkanC sa:Nja, komfortskillnad mellan cyklar endast, och då ENDAST, pga rammaterialet är mer ett önsketänkande.Kato sa:Det är väl att CF-ramen fjädrar lite mer och RAR emot stötar bättre som.är den stora fördelen har jag fått berättat för mig.
Detta har provats även med lvg-cyklar, det enda som skiljde mellan cyklarna var ramarna (de var likadant utrustade i övrigt).
Men ramarna var maskerade för att fördomar och förutfattade meningar inte skulle påverka cyklisternas upplevelse,
läs mer här: https://happyride.se/forum/read.php/1/205123/205284
Men i praktiken är det aldrig endast rammaterialet som skiljer mellan olika cyklar, inte ens ramar från samma märke,
det finns alltid andra skillnader, även mellan ramar av samma material.
Tex så cyklade jag för några år sedan på tre(3) olika (lvg-)cyklar med ram + gaffel i kolfiber, det var STOR skillnad i upplevd komfort mellan dem.
/Håkan
Aprile89 sa:Hej du skriver att du skall köpa en en mtb. Du är nybörjare, du kommer cykla (((grusvägar))) och lite (((skogsstigar))) Pris förslag på max runt 10 000:-. . För dina behov har jag redan tipsat dig 3 alternativ som till och med är i överkant . Du sparar till och med pengar. Att lyssna på någon i en butik som inte har 2 mil på sadeln senaste 10 åren är inte att rekommendera . Du vill ut och trampa ha roligt och gå ner i vikt helt enkelt . Det gör du enklast genom att köpa en bike börja trampa och sluta bry dig om vilka däck som är bäst eller sämst , alla nya däck är bra däck för ditt behov . Du klickar hem en cykel för halva priset i bättre komponentgrupp ”än vad någon försäljare kan erbjuda dig . Med tanke på din vikt och längd spelar det inte så stor roll om någonting väger 100g eller 300g på din bike.
Kato sa:Min budget har alltid varit 15000:-.
Nej.Kato sa:Du måste skriva i fel grupp nu tror jag. Min budget har alltid varit 15000:-.
Hoppas att du blir nöjd med denKato sa:Intressant.
Nu blev det till slut en 950 för mig. Jag tror det är den bästa, av dessa två jag valde mellan, för mig som första riktiga mtb.
Örjan Lax sa:Nej.Kato sa:Du måste skriva i fel grupp nu tror jag. Min budget har alltid varit 15000:-.
Men Du kanske skrev fel i första inlägget...
Spacekitty sa:Kato sa:Min budget har alltid varit 15000:-.
I första inlägget står det "Pris kanske max runt 10 000:-". Några inlägg senare skriver du "Har du fler förslag på bar cykel, max runt 10-11000:-? ".
Aprile89 sa:Hej du skriver att du skall köpa en en mtb. Du är nybörjare, du kommer cykla (((grusvägar))) och lite (((skogsstigar))) Pris förslag på max runt 10 000:-. . För dina behov har jag redan tipsat dig 3 alternativ som till och med är i överkant . Du sparar till och med pengar. Att lyssna på någon i en butik som inte har 2 mil på sadeln senaste 10 åren är inte att rekommendera . Du vill ut och trampa ha roligt och gå ner i vikt helt enkelt . Det gör du enklast genom att köpa en bike börja trampa och sluta bry dig om vilka däck som är bäst eller sämst , alla nya däck är bra däck för ditt behov . Du klickar hem en cykel för halva priset i bättre komponentgrupp ”än vad någon försäljare kan erbjuda dig . Med tanke på din vikt och längd spelar det inte så stor roll om någonting väger 100g eller 300g på din bike.
Kato sa:Spacekitty sa:Kato sa:Min budget har alltid varit 15000:-.
I första inlägget står det "Pris kanske max runt 10 000:-". Några inlägg senare skriver du "Har du fler förslag på bar cykel, max runt 10-11000:-? ".
Såg det nu, det var nog min utgångsbudget :) Läser man vidare ändrades den.
Nu är iallafall cykeln köpt.
jonte987 sa:950 blir perfekt
(och vi har i denna eller annan tråd konstaterat att gaffel & växel är bättre på 950).
Du skulle tagit den andra ;)Kato sa:Nu är iallafall cykeln köpt.
Sixten Fors sa:Du skulle tagit den andra ;)Kato sa:Nu är iallafall cykeln köpt.
Jimel sa:Sixten Fors sa:Du skulle tagit den andra ;)Kato sa:Nu är iallafall cykeln köpt.
Oooh evil!!!
Kato sa:Jimel sa:Sixten Fors sa:Du skulle tagit den andra ;)Kato sa:Nu är iallafall cykeln köpt.
Oooh evil!!!
Vilken tur att jag inte lyssnar på sånt där ;)
Jag är säker på att ag valt rätt :)
semireject sa:Kato sa:Jimel sa:Sixten Fors sa:Du skulle tagit den andra ;)Kato sa:Nu är iallafall cykeln köpt.
Oooh evil!!!
Vilken tur att jag inte lyssnar på sånt där ;)
Jag är säker på att ag valt rätt :)
Det blev en 950 alltså? :)
Jag börjar själv tappa tålamodet och funderar på alternativ till Sentier VR.. det finns många fina Scott men det blir ju något helt annat då. Jag tror mig vilja dra åt skogshållet och en mer upprätt åkning än det "xc raciga" Scott Scale erbjuder. Men det är ju min novisa tolkning av det hela å andra sidan :/
Berätta hur det går/känns när du väl hunnit cykla lite!
jonte987 sa:Det är även min tolkning. Leverans av sentier är problemet? Kolla scout, ns eccentric också. Om 27.5 är ett alt så kolla även Orange
Dricko sa:semireject sa:Det blev en 950 alltså? :)
Jag börjar själv tappa tålamodet och funderar på alternativ till Sentier VR.. det finns många fina Scott men det blir ju något helt annat då. Jag tror mig vilja dra åt skogshållet och en mer upprätt åkning än det "xc raciga" Scott Scale erbjuder. Men det är ju min novisa tolkning av det hela å andra sidan :/
Berätta hur det går/känns när du väl hunnit cykla lite!
Vad har du för budget? Jag premiärcyklade min radon Cragger 7.0 igår. Riktigt kapabel cykel som känns riktigt bra redan efter första rundan. När jag fått till alla inställningar rätt så kommer den bli ännu bättre. Med pedaler hamnar du strax över 15000 (beroende på hur dyra pedaler du väljer så klart).
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-cragger-7.0-791293