MTB för nybörjare, tips?

MTB för nybörjare, tips?
Kato sa:
Sixten Fors sa:
Kato sa:
Det blir nog denna
https://www.cykelcenter.com/cyklar/...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Ska ta en funderare och sova på saken tills imorgon.
Valet står mellan Scott scale 950 eller 935. Skiljer 1000:-. 935 finns hos min lokala handlare och 950 måste jag beställa.
Det blir bra. Storlek? Till 179 cm passar Medium med 86 mm stam (som jag avrundar till 90 mm) på båda cyklarna då de är lika långa. Till Large passar 65 mm stam (kolfiberramen) eller 70 mm stam (alu) då ramarna är lite olika långa. XL blir onödigt stort. Jag hade valt Large.

Har testat och det blir en L, M var för liten. Men vet inte om jag ska välja 935 eller 950?
Bra där med Large :)
935 eller 950? Spelar inte så stor roll, båda har sina "pros and cons" i utrustningslistan och geotabellen. Vilken färg är snyggast? Köp den :)

Jag gillar CF-ramar...

MTB för nybörjare, tips?
Sixten Fors sa:
Kato sa:
Sixten Fors sa:
Kato sa:
Det blir nog denna
https://www.cykelcenter.com/cyklar/...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Valet står mellan Scott scale 950 eller 935. Skiljer 1000:-. 935 finns hos min lokala handlare och 950 måste jag beställa.
Det blir bra. Storlek? Till 179 cm passar Medium med 86 mm stam (som jag avrundar till 90 mm) på båda cyklarna då de är lika långa. Till Large passar 65 mm stam (kolfiberramen) eller 70 mm stam (alu) då ramarna är lite olika långa. XL blir onödigt stort. Jag hade valt Large.

Har testat och det blir en L, M var för liten. Men vet inte om jag ska välja 935 eller 950?
Bra där med Large :)
935 eller 950? Spelar inte så stor roll, båda har sina "pros and cons" i utrustningslistan och geotabellen. Vilken färg är snyggast? Köp den :)

Jag gillar CF-ramar...

Jag tycker nog 935 är snyggast, orange. 950 är svart/grön.
Är det så stor skillnad i den här prisklassen på carbon och alu? Känns som att fördelarna med carbon kommerförst när man gå upp mer i pris.

MTB för nybörjare, tips?
MTB för nybörjare, tips?
Jimel sa:
Kato sa:
Jimel sa:
Kato sa:
Det blir nog denna

Bor du i Strängnäs?

Japp

Samma här :) Välkommen till forumet.

Tack :) Nu ska jag bara bestämma mig för vilken cykel jag ska köpa, sen kan jag börja cykla också. Lite dåligt med det när det inte finns nån cykel ;)

MTB för nybörjare, tips?
Om jag minns rätt var det väl sämre gaffel och nån växel på 935. Det duger säkert men risken är att du läser för mycket på Internet och får för dig att både gaffel och drivlina måste uppgraderas på en sån fin cykel.

Tycker frågan är lite om du vill ha en färdig ok cykel, eller nåt att bygga vidare på.

MTB för nybörjare, tips?
jonte987 sa:
Om jag minns rätt var det väl sämre gaffel och nån växel på 935. Det duger säkert men risken är att du läser för mycket på Internet och får för dig att både gaffel och drivlina måste uppgraderas på en sån fin cykel.

Tycker frågan är lite om du vill ha en färdig ok cykel, eller nåt att bygga vidare på.

Jag vill ha en bra färdig cykel. Men den som är ok som går att bygga vidare på kanske räcker åt mig, då det är min första cykel?

MTB för nybörjare, tips?
Båda är bra nog som de är. Skulle precis lägga till att om du gillar 935 så är det kanske bättre att gå på känsla. Bättre att vara missnöjd med en komponent än med ramen.

Jag kör själv alu och är inte så blödig med färgen medan Sixten gillar cf.

MTB för nybörjare, tips?
jonte987 sa:
Båda är bra nog som de är. Skulle precis lägga till att om du gillar 935 så är det kanske bättre att gå på känsla. Bättre att vara missnöjd med en komponent än med ramen.

Jag kör själv alu och är inte så blödig med färgen medan Sixten gillar cf.

Jag har ju inget att jämföra med så jag har ingen aning om skillnaden. Färgen är snyggare på kolfiber men å andra sidan tycker jag 950 också är snygg. Har pratat med två av mina kompisar som kör mtb och de tycker 950 pga komponenterna. Och att i denna prisklass är inte skillnaden så stor om man väljer kolfibern.
Men jag vet fortfarande inte vilken jag ska välja :)

MTB för nybörjare, tips?
Jag gjorde samma analys som dina kompisar när jag kollade på scale. Skiljer för lite i vikt på billig cf. Men det vi kanske missade är gaffel och annat kanske är lättare på 950....Vet ej. Jag kollade nog bara totalvikten på cyklarna.

Men om vi inte ska analysera sönder det så blir båda bra så gå på känsla.

MTB för nybörjare, tips?
jonte987 sa:
Jag gjorde samma analys som dina kompisar när jag kollade på scale. Skiljer för lite i vikt på billig cf. Men det vi kanske missade är gaffel och annat kanske är lättare på 950....Vet ej. Jag kollade nog bara totalvikten på cyklarna.

Men om vi inte ska analysera sönder det så blir båda bra så gå på känsla.

Såg på en annan sida, kommer inte ihåg vilken, att de vägt ramarna och det skiljer väldigt lite i vikt. Några hundra gram bara.
Det är väl att CF-ramen fjädrar lite mer och RAR emot stötar bättre som.är den stora fördelen har jag fått berättat för mig.

MTB för nybörjare, tips?
Kato sa:
Vet dock inte riktigt vilken jag ska satsa på. Carbon-ram med sämre komponenter eller Alu-ram med bättre komponenter.

Jag är ju bara nybörjare på mtb, men skulle satsat på Alu med bättre komponenter om priset är ungefär detsamma. Det är ganska dyrt att uppdatera komponenter löst och för vissa delar kan det vara ganska svårt att hitta något som passar.

Med det sagt så gjorde jag tvärt om när jag köpte racer, där köpte jag en Carbon-ram med lite enklare komponenter. Men nöjd över det beslutet ändå.

Så summeringen är väl att nöjdast blir jag om jag köper en cykel som jag sedan använder.

MTB för nybörjare, tips?
DanielS sa:
Kato sa:
Vet dock inte riktigt vilken jag ska satsa på. Carbon-ram med sämre komponenter eller Alu-ram med bättre komponenter.

Jag är ju bara nybörjare på mtb, men skulle satsat på Alu med bättre komponenter om priset är ungefär detsamma. Det är ganska dyrt att uppdatera komponenter löst och för vissa delar kan det vara ganska svårt att hitta något som passar.

Med det sagt så gjorde jag tvärt om när jag köpte racer, där köpte jag en Carbon-ram med lite enklare komponenter. Men nöjd över det beslutet ändå.

Så summeringen är väl att nöjdast blir jag om jag köper en cykel som jag sedan använder.

Det lutar åt 950 mer och mer. Tycker båda är snygga, 935 är nog lite finare färg. Men jag tror jag kommer gräma mig lite över komponenterna. Jag har inget att jämföra med så skillnaden mellan CF-ram och ALU känns inte som det viktigaste.

MTB för nybörjare, tips?
Du kommer inte att märka nån skillnad om du inte får för dig att börja lätta cyklen med dyra komponenter till den nivån att du grämer dig över de 300g (?) som du inte blir av med på ramen.

Bara du kan välja. Sixten säger ju också att de är likvärdiga värdemässigt.

EDIT: Sixten brukar räkna kronor per sparat gram och då kanske inte 2000 kronor för 300 gram är så dumt.
Frågan är om det är på denna nörd nivå du vill operera eller du vill köpa en cykel och cykla på den.

Senast ändrad:
MTB för nybörjare, tips?
jonte987 sa:
Du kommer inte att märka nån skillnad om du inte får för dig att börja lätta cyklen med dyra komponenter till den nivån att du grämer dig över de 300g (?) som du inte blir av med på ramen.

EDIT: Sixten brukar räkna kronor per sparat gram och då kanske inte 2000 kronor för 300 gram är så dumt.
Frågan är om det är på denna nörd nivå du vill operera eller du vill köpa en cykel och cykla på den.

Jag vill köpa en cykel och cykla på den. Inte börja fixa grejer mer än nödvändigt, och inte behöva känna att t.ex., bromsarna eller däcken skulle behöva vara bättre etc.

MTB för nybörjare, tips?
Däck är verkligen en icke-fråga i valet. Lätt och relativt billigt att åtgärda i efterhand och rätt mycket av en smaksak vad du föredrar.

Personligen så skulle jag valt den med bästa gaffeln då det är det mest kostsamma att åtgärda senare.Tyvärr kan jag inte ge dig någon hjälp med vilken som är bäst av de som är aktuella i det här fallet.

Senast ändrad:
MTB för nybörjare, tips?
Kato sa:
jonte987 sa:

Jag vill köpa en cykel och cykla på den. Inte börja fixa grejer mer än nödvändigt, och inte behöva känna att t.ex., bromsarna eller däcken skulle behöva vara bättre etc.

Inte för att vara taskig, men är du helt grön på mtb cykling så är du den mest begränsande faktorn. Är det bara gott nog så är den viktigaste investeringen att lägga tid och möda på att öva, lära sig ställa in cykeln och öva. Mycket. Man blir bara duktig på det man övar och de som är duktiga är nästan alltid snabbare även om de får en enklare cykel.

Sen är det kul med bra prylar, men glöm inte att det viktigaste är pilotens skills och flås. Dessutom har man inte som ny riktigt klart för sig vilka egenskaper just du behöver för att prestera så bra som möjligt - den insikten kommer med stigande erfarenhet och skicklighet. Folk gillar olika och orsaken till att det finns så mycket olika saker att köpa är att det finns olika önskemål snarare än bättre/sämre.

MTB för nybörjare, tips?
Bengt-re sa:
Kato sa:
jonte987 sa:

Inte för att vara taskig, men är du helt grön på mtb cykling så är du den mest begränsande faktorn. Är det bara gott nog så är den viktigaste investeringen att lägga tid och möda på att öva, lära sig ställa in cykeln och öva. Mycket. Man blir bara duktig på det man övar och de som är duktiga är nästan alltid snabbare även om de får en enklare cykel.

Sen är det kul med bra prylar, men glöm inte att det viktigaste är pilotens skills och flås. Dessutom har man inte som ny riktigt klart för sig vilka egenskaper just du behöver för att prestera så bra som möjligt - den insikten kommer med stigande erfarenhet och skicklighet. Folk gillar olika och orsaken till att det finns så mycket olika saker att köpa är att det finns olika önskemål snarare än bättre/sämre.

Det är jag helt med på, och helt införstådd med. Jag har kollat på lite olika cyklar, pratat med några olika försäljare. Har dock bara haft möjlighet att besöka två försäljare. Båda rekommenderade scott av det de hade att erbjuda. Jag har dock kollat på Cube, specilized, GT, Trek m.fl. Men eftersom jag är helt ny på detta med mtb så är det en aningen svårt att ”välja”. Jag har dock under några veckor nu lärt mig vad som är bra framgaffel, bra bromsar, hyfsade däck, bra växlar osv. Nu återstår bara att klicka hem någon :)

MTB för nybörjare, tips?
Kato sa:
Det är väl att CF-ramen fjädrar lite mer och RAR emot stötar bättre som.är den stora fördelen har jag fått berättat för mig.
Nja, komfortskillnad mellan cyklar endast, och då ENDAST, pga rammaterialet är mer ett önsketänkande.

Detta har provats även med lvg-cyklar, det enda som skiljde mellan cyklarna var ramarna (de var likadant utrustade i övrigt).
Men ramarna var maskerade för att fördomar och förutfattade meningar inte skulle påverka cyklisternas upplevelse,
läs mer här: https://happyride.se/forum/read.php/1/205123/205284

Men i praktiken är det aldrig endast rammaterialet som skiljer mellan olika cyklar, inte ens ramar från samma märke,
det finns alltid andra skillnader, även mellan ramar av samma material.
Tex så cyklade jag för några år sedan på tre(3) olika (lvg-)cyklar med ram + gaffel i kolfiber, det var STOR skillnad i upplevd komfort mellan dem.

/Håkan

MTB för nybörjare, tips?
HåkanC sa:
Kato sa:
Nja, komfortskillnad mellan cyklar endast, och då ENDAST, pga rammaterialet är mer ett önsketänkande.

Detta har provats även med lvg-cyklar, det enda som skiljde mellan cyklarna var ramarna (de var likadant utrustade i övrigt).
Men ramarna var maskerade för att fördomar och förutfattade meningar inte skulle påverka cyklisternas upplevelse,
läs mer här: https://happyride.se/forum/read.php/1/205123/205284

Men i praktiken är det aldrig endast rammaterialet som skiljer mellan olika cyklar, inte ens ramar från samma märke,
det finns alltid andra skillnader, även mellan ramar av samma material.
Tex så cyklade jag för några år sedan på tre(3) olika (lvg-)cyklar med ram + gaffel i kolfiber, det var STOR skillnad i upplevd komfort mellan dem.

/Håkan

Intressant.
Nu blev det till slut en 950 för mig. Jag tror det är den bästa, av dessa två jag valde mellan, för mig som första riktiga mtb.

MTB för nybörjare, tips?
Hej du skriver att du skall köpa en en mtb. Du är nybörjare, du kommer cykla (((grusvägar))) och lite (((skogsstigar))) Pris förslag på max runt 10 000:-. . För dina behov har jag redan tipsat dig 3 alternativ som till och med är i överkant . Du sparar till och med pengar. Att lyssna på någon i en butik som inte har 2 mil på sadeln senaste 10 åren är inte att rekommendera . Du vill ut och trampa ha roligt och gå ner i vikt helt enkelt . Det gör du enklast genom att köpa en bike börja trampa och sluta bry dig om vilka däck som är bäst eller sämst , alla nya däck är bra däck för ditt behov . Du klickar hem en cykel för halva priset i bättre komponentgrupp ”än vad någon försäljare kan erbjuda dig . Med tanke på din vikt och längd spelar det inte så stor roll om någonting väger 100g eller 300g på din bike.

MTB för nybörjare, tips?
Aprile89 sa:
Hej du skriver att du skall köpa en en mtb. Du är nybörjare, du kommer cykla (((grusvägar))) och lite (((skogsstigar))) Pris förslag på max runt 10 000:-. . För dina behov har jag redan tipsat dig 3 alternativ som till och med är i överkant . Du sparar till och med pengar. Att lyssna på någon i en butik som inte har 2 mil på sadeln senaste 10 åren är inte att rekommendera . Du vill ut och trampa ha roligt och gå ner i vikt helt enkelt . Det gör du enklast genom att köpa en bike börja trampa och sluta bry dig om vilka däck som är bäst eller sämst , alla nya däck är bra däck för ditt behov . Du klickar hem en cykel för halva priset i bättre komponentgrupp ”än vad någon försäljare kan erbjuda dig . Med tanke på din vikt och längd spelar det inte så stor roll om någonting väger 100g eller 300g på din bike.

Du måste skriva i fel grupp nu tror jag. Min budget har alltid varit 15000:-.

MTB för nybörjare, tips?
Kato sa:
Min budget har alltid varit 15000:-.

I första inlägget står det "Pris kanske max runt 10 000:-".
Några inlägg senare skriver du "Har du fler förslag på bar cykel, max runt 10-11000:-? ".
Och senare igen "Vilken är mest prisvärd av de Vitus hardtail som finns på Wiggle, av de under 11000:-?"
Lite senare Vilken cykel skulle du då rekommendera om jag mest ska cykla grusväg, nån enstaka stig emellanåt bara? Runt 10-11000:- max."...

Senast ändrad:
MTB för nybörjare, tips?
Kato sa:
Du måste skriva i fel grupp nu tror jag. Min budget har alltid varit 15000:-.
Nej.

Men Du kanske skrev fel i första inlägget...

7711.png

Senast redigerad av en moderator:
MTB för nybörjare, tips?
Aprile89 sa:

Och de tipsen du gav var inte intressanta av olika anledningar.

MTB för nybörjare, tips?
Rahmen ZR TEAM 27,5 | ZR TEAM 29
Farbe deep black / sea green / lime green
Gabel Rock Shox Judy Silver, Boost, TK, R, SA
Federweg 100mm
Bremsen Shimano BR-M315
Bremsscheiben Shimano SM-RT10 180/160mm, center-lock
Steuersatz FSA, ZS44/ZS56
Vorbau LEVEL NINE Race, 31.8mm, 6°, 60/75/75 mm | 29": 75/75/90 mm
Lenker LEVEL NINE Race, 31.8 x 720 mm, 15mm rise
Griffe RADON performance grips
Sattel Selle Italia X1
Sattelstütze LEVEL NINE Race 30.9 x 400 mm
Kurbel Shimano FC-MT500, 40x30x22, 175mm
Tretlager/Innenlager Shimano Deore SM-BB52, 73mm BSA
Schaltwerk Shimano XT RD-M781-SGS
Schalthebel Shimano Deore SL-M6000, 10-speed
Umwerfer Shimano Deore FD-M610, topswing, 34.9mm
Kassette Shimano CS-HG50, 11-36
Kette Shimano CN-HG54
Reifen Schwalbe Nobby Nic, Addix PerfL, 27.5 x 2.25 | 29 x 2.25
Nabe Vorderrad Shimano Deore HB-M6010, Boost
Nabe Hinterrad Shimano Deore HB-M6000
Speichen DT Swiss Factory
Felgen ALEX SD 20
Pedale nicht im Lieferumfang enthalten
Gewicht Komplettrad ab 12,95 kg

Kan varmt rekommendera dig Radon
ZR Team 7.0 om du är kräsen . Annars duger en 6.0 för strax under 6000 svenska kronor . Du får nog ge minst det dubbla i butiken för likande komponenter .

MTB för nybörjare, tips?
MTB för nybörjare, tips?
Kato sa:
Jimel sa:
Sixten Fors sa:
Kato sa:
Nu är iallafall cykeln köpt.
Du skulle tagit den andra ;)

Oooh evil!!!

Vilken tur att jag inte lyssnar på sånt där ;)
Jag är säker på att ag valt rätt :)

Det blev en 950 alltså? :)

Jag börjar själv tappa tålamodet och funderar på alternativ till Sentier VR.. det finns många fina Scott men det blir ju något helt annat då. Jag tror mig vilja dra åt skogshållet och en mer upprätt åkning än det "xc raciga" Scott Scale erbjuder. Men det är ju min novisa tolkning av det hela å andra sidan :/

Berätta hur det går/känns när du väl hunnit cykla lite!

MTB för nybörjare, tips?
Det är även min tolkning. Leverans av sentier är problemet? Kolla scout, ns eccentric också. Om 27.5 är ett alt så kolla även Orange

MTB för nybörjare, tips?
semireject sa:
Kato sa:
Jimel sa:
Sixten Fors sa:
Kato sa:
Nu är iallafall cykeln köpt.
Du skulle tagit den andra ;)

Oooh evil!!!

Vilken tur att jag inte lyssnar på sånt där ;)
Jag är säker på att ag valt rätt :)

Jag börjar själv tappa tålamodet och funderar på alternativ till Sentier VR.. det finns många fina Scott men det blir ju något helt annat då. Jag tror mig vilja dra åt skogshållet och en mer upprätt åkning än det "xc raciga" Scott Scale erbjuder. Men det är ju min novisa tolkning av det hela å andra sidan :/

Vad har du för budget? Jag premiärcyklade min radon Cragger 7.0 igår. Riktigt kapabel cykel som känns riktigt bra redan efter första rundan. När jag fått till alla inställningar rätt så kommer den bli ännu bättre. Med pedaler hamnar du strax över 15000 (beroende på hur dyra pedaler du väljer så klart).
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-cragger-7.0-791293

MTB för nybörjare, tips?
jonte987 sa:
Det är även min tolkning. Leverans av sentier är problemet? Kolla scout, ns eccentric också. Om 27.5 är ett alt så kolla även Orange

Ett stort problem skulle jag säga. Frågan är om det bidrar till hypen eller om de bara skjuter sig själva i foten. Men det är väl förmodligen inte självvalt ändå utan ett resultat av just hype/riktigt bra cykel för pengarna. Nukeproof Scout är ett av alternativen just nu. NS Eccentric har jag inte tittat på tidigare men ska absolut göra det. Tack!

Dricko sa:
semireject sa:

Vad har du för budget? Jag premiärcyklade min radon Cragger 7.0 igår. Riktigt kapabel cykel som känns riktigt bra redan efter första rundan. När jag fått till alla inställningar rätt så kommer den bli ännu bättre. Med pedaler hamnar du strax över 15000 (beroende på hur dyra pedaler du väljer så klart).
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-cragger-7.0-791293

Ok, tack! Ska kika på den :)

Budget mellan 10-15000 typ. Har insett att man inte får "mycket" för 10 så det har höjts successivt men smärtgränsen börjar väl närma sig :).

MTB för nybörjare, tips?
Snabb reflektion:
Fint med dropper post på plats redan på både NS Eccentric och Radon Cragger 7. Likaså på Nukeproof Scout hmm.. Den detaljen hade missat. Det är ju ett par plus helt klart :)

Tillbaka
Topp