MTB för nybörjare?

jägermeister

Ny medlem
MTB för nybörjare?
jag har tänkt att köpa en ny MTB,frågan är då vilken ska jag köpa?Jag har tittat på två fulldämpade cyklar som jag är intresserad av,men jag har ingen aning om vilken av cyklarna är bäst tillämpad för allround MTB.Den andra har dessutom storlek 29 på hjulen.

http://www.sportson.se/newsite/ilog/pdfform/showpdf.php?flytype=productinfo&product_id=7972&antal=1
Specialized Camber FSR Comp 16998 kr
http://www.jensonusa.com/store/product/BI267P02-Rocky+Mountain+Altitude+29+Bike+11.aspx
Rocky Mountain Altitude 29 Bike '11, 15800 kr

den andra kommer från USA,så jag gissar att den är mer prisvärd,men cykeln från sportson har ju garantin,mm.

och om jag köper en av dessa,vilken storlek ska jag välja?(XS-XL/17"-21") jag är runt 1.79 m lång.

MTB för nybörjare?
Från USA så får du lägga på frakt + tull (14%) och så moms på hela det beloppet, så priserna sticker iväg lite.

För det första hojen finns det fördel att ha bra kontakt med butiken och få lite mekhjälp och någon att prata med.

Ska du köra i skogen ska du nog ha en medium, runt 18".

MTB för nybörjare?
tack för svaret,även om det inte precis gjorde mig mycket säkrare på vilken jag ska köpa,jag har en väldigt dum anledning till vrf jag gillar tvåan bättre än ettan,jag tycker om färgen bättre på den främre stötdämparen...men jag får väl titta in hos sportson först eftersom jag inte är särskilt bra på att ta hand om cyklar.

MTB för nybörjare?
Om du är oerfaren så är det starkt rekommenderat att gå till en handlare och prova ut en hoj
så du vet innan du köper den att de känns rätt och att du kan få hjälp med alla tekniska frågor
och sånt istället för att beställa hem nåt i en låda.

Jag är också lite inne på specialized´n och funderar på cambern eller stumpjumper fsr comp, ska kolla på dem i helgen. Jag är 173 och skulle själv valt en M.

MTB för nybörjare?
Som sagt, hos Canyon får du mycket mer för pengarna.

Kör själv på en Nerve XC 7.0 som ligger i samma prisklass som specialized'en.
Det är en fantastisk cykel!

MTB för nybörjare?
De tyska är riktigt prisvärda, grymma hojar etc. Deras stora nackdel nu på året är "Leverans vecka 32" (8-14aug) för canyonen som länkades till exempel. Om man som nybörjare vill börja hoja med MTB så är det nu och inte i augusti som man vill cykla, i alla fall jag. Beställde en Radon istället som jag hoppas är hemma innan midsommar. Man får helt enkelt värdera vad som viktigast vad gäller pris/utrustning/leveranstidpunkt.

MTB för nybörjare?
har dålig erfarenhet av tyska produkter tack vare LIDL(...),men jag tror faktiskt det är värt att vänta på en Nerve XC 7.0,eftersom jag kommer vara bortrest större delen av sommaren

MTB för nybörjare?
Jag är nybörjare och kör på en RM Altitude 70rsl som jag tycker är en fantastisk cykel. Har bara inte nån speciell ordning på inställningar men det ger väl sig...

MTB för nybörjare?
jägermeister skrev:
-------------------------------------------------------
> har dålig erfarenhet av tyska produkter tack vare
> LIDL(...)

Och du kallar dig jägermeister?
Lidl ist super geil!

Tillbaka
Topp