MTB för runt 9000-12000kr

jooh

Ny medlem
Jag har tänkt plocka upp MTB igen. Körde en del förr men slutade köra för ca 12-13 år när min cykel blev stulen. Har börjat kika runt lite på cyklar och känner att det finns en del bra cyklar för mellan 9000-12000kr. Jag har kollat runt en del i både affärer runt Göteborg samt på mestadels tyska webbshoppar. Eftersom det var ett tag sen som jag på riktigt knåpade med cyklar och hojjade runt (jobbpendling och vardagscykling borttaget) så är det ju alltid bra med den service en butik kan erbjuda. Däremot är jag som de flesta andra alltid prylgalen och vill ha det bästa som pengarna kan ge mig.

har ni lite tips och råd angående detta? De MTB som jag har spanat in och fått prisuppgift på är nedan men jag tar gärna emot andra förslag!

-----------------------------------------------------------
Gary Fisher Hoo Koo E Koo (12700kr, svensk butik)
http://fisherbikes.com/bike/model/hoo-koo-e-koo

Sunn Rage Evo (~9200kr, svensk butik)
Sunn Rage Exo (~11300kr, svensk butik)
http://www.ilikebike.se/Sunn/rage.html

Cube LTD Race SE (~12000kr plus frakt etc, Tyskland)
http://www.rabe-bike.de/index.php?id=514&tx_ttproducts_pi1[backPID]=512&tx_ttproducts_pi1[product]=1253

Radon ZR Team 7.0 (~11000kr plus frakt, Tyskland)
http://www.bike-discount.de/shop/k95/a11558/zr-team-70-2009.html

Canyon Grand Canyon AL 6.0 (12400kr)
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/specs.html?b=802
-----------------------------------------------------------

Länken till Cube strulade visst till sig p.g.a. taskig URL. Enklast är att gå in under http://www.rabe-bike.de/index.php?id=hardtails och kolla upp den därifrån om någon skulle vilja göra detta...

Glömde att säga att just nu tycker jag att Gary Fishern ser ruskigt intressant ut med nackdelen att den ligger lite högt i pris. Mycket cykel för pengarna. Dessutom kanske jag kan få bättre pris på hjälm och annan utrustning om jag köper där med.

Och jag hade tagit SUNN bara för att varumärket klingar skönare. Mao så kommer du bli nöjd vilken du än väljer. Som vanligt är storlek, passform, tillgänglighet och ekonomi bra mkt viktigare än klistermärkena på ramen. Lycka till.

jag har en ny radon zr team 7.0 som jag hittills är nöjd med. har dock bara varit ute i skogen med den två gånger. i orginalutförande sitter man dock väldigt upprätt på den men det ordnas snabbt genom att vända på styrstammen och sätta på rakt styre. fint specad till priset.

Är det mycket krångel och pill med att sätta ihop en cykel som man beställt från Tyskland? Jag har inga problem med att lära mig sätta ihop en cykel men frågan är om jag kan få ordning på "finliret" själv när man är ovan.

Om man då beställer en Radon så ligger det på i runda slängar 11700kr inklusive frakt. Behöver man lämna in den för justering så är det ju ytterligare ett antal hundralappar och helt plötsligt så ligger den i samma prisklass som de dyrare cyklarna jag kollat på.

Är det isf fortfarande värt de bättre detaljer som sitter på istället för att ta någonting från Sverige? Det är helt ok emd en cykel för runt 12000kr om den nu är bra och funkar.

+1 på radon om geometrin passar.

Köpte en 7.0 och den är hur bra som helst. Inga problem att montera. styre, pedaler och sadel är allt sedan är man på g.

Heinz eller vad han nu hette redan justerat alla andra delar i fabrik och cykeln var redo att ta ut direkt. Givetvis kommer man kanske att behöve göra en justering efter ett tag men det måste man på alla.

ca 3 veckors leveranstid.

jooh skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det mycket krångel och pill med att sätta
> ihop en cykel som man beställt från Tyskland?
> Jag har inga problem med att lära mig sätta ihop
> en cykel men frågan är om jag kan få ordning
> på "finliret" själv när man är ovan.

Är du normalhändig så är det inte särskilt svårt.

Jag köpte en Radon (var inget att snacka om) och den har fungerat finfint. Var inga probs att montera ihop och allt var noga inställt från deras håll. Testa sök på "Radon" under kategorin cyklar på blocket så får du se hur många svar du får :)

Får tipsa om en sån här som jag själv beställde för några veckor sedan, då den även idag är dagens produkt och nedsatt ytterligare 100€ http://www.bike-discount.de/shop/a13561/droessiger-limited-93-cc-race.html

Stod själv och vägde mellan en Scott Scale 50 som då var på rea hos cykloteket (12,5->10k), men 9,4k levererat för betydligt bättre komponenter genomgående gjorde valet enkelt.

Tog knappa två veckor för de flinka tyskarna att skruva ihop och leverera, har tyvärr inte hunnit med några längre skogsturer än men är väldigt nöjd efter några kortare svängar. Lagom rejsig geometri, känns rätt lik Scotten faktiskt. Kommer nog byta till lite bredare raiserstyre, men det är också allt i dagsläget. Behövdes endast ett par sexkantsnycklar + skiftnyckel till pedalerna (+ pedaler så klart), i övrigt kom den cykelfärdig.

komponentmässigt så är radonen ganska race ready med sin reba och xt... eller cuben. Garyn går bort och sunn hojarna var fina förr men det där ser ut som taiwan hojar det med så...

kolla www.poisonbikes.de med så kan du ta bort loggorna skriva dit sunn själv om du vill...

Måste säga att den där Drössiger Limited ser extremt prisvänlig ut. Där ingår inga pedaler alltså så man måste lägga på det på beställningen? Man får en riktigt trevligt utrustad cykel med Juicy5-bromsar, Reba-gaffel och XT för under 10000kr inkl frakt. Låter nästan för bra. Tack för tipset (och alla ni andra också så klart)!

Vad rekommenderar ni för pedaler till en sådan Drössiger?

Finns det några bra kombinationspedaler som är värda att sätta på eller är alla skräp? Hur är det med popup-pedaler som typ Shimano PD-M424, PD-M545 och PD-M647, funkar de bra utan SPD och med samt självklart för körning i skogen? Eventuella för- och nackdelar med popup?

Varför jag är inne på liknande är självklart för att kunna dra cykeln för vanliga turer (pendling etc) med utan att behöva ha spd-skorna med och på.

Jag köpte ett par Ritchey-pedaler från B-D samtidigt som jag beställde min Radon. Kommer inte ihåg modellen men de kostade €50 och väger bara 260 g (har vägt dem hemma). De hade blivit rekommenderade av ngn tysk tidning och hittills är jag nöjd. Har dock inte hunnit köra så mycket med dem.

Drössigern är ju inte bara en limited edition, utan en professional series också!

cykeln.jpg ht=365

Där är för övrigt mina gamla pedaler jag skruvat fast, men pedaler är som bekant väldigt subjektivt (just dom där råkade vara på rea när jag köpte dom för några år sedan, funkar tillräckligt bra för att inte orka byta).

Det blev en Drössiger Limited 9.3 CC Race! Eller rättare sagt två stycken eftersom både jag och en kompis beställde samtidigt på samma order. Tack så mycket för tipset, pelleanka!

Som pedaler beställde vi PD-M647
http://www.shimano-nordic.com/publi.../product.-code-PD-M647.-type-pd_mountain.html

Jag tror det kan vara en bra pedal att köra in sig på. Dels kan man även använda den hyfsat ok till vardags med men framför allt så har man lite extra stöd om man fegar sig lite i skogen och inte vill klippa in direkt.

Vi lade på de där specialboxarna som cyklarna levereras i för knappa 8 euro. Vet inte vad deras standardpaket är för något men eftersom de har de där så borde det väl åtminstone vara mycket sämre än de vi nu valde? Eller har vi blivit lurade? :)

Grattis till köpet jooh, hoppas ni blir nöjda! Snart dags att starta en "visa din drössiger"-tråd, även om alla cyklar kommer se misstänkt lika ut :)

Hehe, jo. Det lär bli något kort när den kommer fram! Måste bara jaga reda på ett par schyssta SPD-skor också nu. Det är alltid något som måste inhandlas :)

Nu har vi fått våra cyklar och hunnit med en riktig runda på ca 2 timmar i Änggårdsbergen i Göteborg igår. Så fantastiskt roligt!

Dock märkte jag att växlarna måste justeras då de vid låga växlar gör att kedjan blir slapp och skramlar lite mot ramen. Frambromsen bör finjusteras lite med. Förutom detta så var den cyklingsbar direkt ur paketet. Helt fantastisk cykel för de pengarna helt klart!

Nu gäller det bara att skaffa ett par schyssta SPD-skor (har kollat på Sidi Eagle 5), nya handtag, lite diverseutrustning samt ett par Humvee-skjorts.

Kan du inte posta lite bilder på cykeln, alltid roligt att se.

Hur fungerade de annars att handla från Bike-discount?! De har ju trevlig rea nu, så bra sugen på att handla en Radon därifrån.

Hur mkt gick avgifterna på, köpte du till en sådan där "cykelkartong"?

Jag ska se sen om jag hinner fixa upp några bilder nu ikväll efter jobbet.

Jag tyckte att Bike-discount.de fungerade alldeles ypperligt. Beställde totalt två cyklar samt lite lösa prylar som blev 3 separata paket. Paketet med prylar kom bara efter några arbetsdagar medan det tog lite längre tid för cyklarna. De kom dock efter ca 1½ vecka vilket man inte får klaga på. Varför de dröjde lite mer fick jag svar på direkt när jag ringde och frågade dem och det var för att de hade totalt ett par hundra cyklar som skulle skruvas ihop och skickas iväg samtidigt.

Vi beställde med specialpaket som de paketerar in cykeln i vilket kändes lite extra säkert och bra. Vissa kanske tycker det är onödigt men 80-90kr för att veta att cykeln är fint behandlad på vägen är inte speciellt dyrt. Dessutom supersmidigt att bara sätta ihop cykeln efteråt med.

Rekommenderas helt klart! Vi fick en helt XT-utrustad cykel med relativt lätt ram (med tanke på priset och s.k. "fultysk" med double butted alu-ram) med RockShox Reba SL-dämpare och Juicy5-bromsar mm mm. Allt detta för under 9000kr! Bara dämparen kostar ju mer än 5000kr i Sverige. Motsvarande cyklar i Sverige skulle nog gå på ca 14-15000kr ordinarie pris.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp