MTB för van cyklist men nybörjare på MTB

Okej, jag skrev ett rätt långt inlägg. För er som inte vill/orkar läsa kommer först kortversionen:

Nybörjare på MTB, men som cyklat en del landsväg/pendling tigare vill ha hjälp att välja första MTB för 10000kr +- ett par tusenlappar.
Vad för geometri och hjulstorlek är att föredra?
Modeller?

Den längre versionen:

Jag har ett tag varit sugen på att testa MTB. Jag cyklar idag på en adventure/gravel bike som används ffa för pendling men även en del landsvägsturer. Den passar bra för det syftet jag köpt den men jag är, som sagt, lite sugen på att testa köra lite mer i terräng.
Jag har tidigare haft olika hybridcyklar och har rätt bra koll på vad jag uppskattar för egenskaper på den sortens cyklar, men är inte så kunnig på MTB.

Till att börja med så får jag be er ha tålamod med om jag använder olika termer lite galet. Jag är, som sagt, inte så insatt i MTB-världen och är väl inte någon cykelnörd eg, även om jag kan gilla att grotta ner mig en del i teknikaliteter. :-)

Jag vet att jag vill ha bra grejer som funkar och inte strular så fort man mer än tittar på dem.
Jag vill att cykeln ska kunna funka hyggligt även på väg, eftersom jag inte kommer att använda bil för att ta mig till "skogen" utan sannolikt cykla dit i ganska stor utsträckning. Därför tänker jag att det kanske är vettigt med ett 2x10/11 växelsystem som ger både lite större omfång, både för klättring, men framför allt när man cyklar transportsträcka.

Jag tror att en hardtail är vettigast att satsa på för min del, ffa utifrån att priset verkar skena iväg lite om man vill ha en heldämpad cykel. Hellre en hardtail som är mer påkostad än en "budget" fulldämpad. Sedan tror jag inte att jag kommer att cykla så hårt/tufft så att en fulldämpad cykel känns nödvändigt.

Vad gäller geometri är jag lite osäker på hur man ska tänka och jag är inte säker på om det skulle spela så stor roll för mig men jag vill gärna ha lite koll iaf.
Om jag förstår det hela rätt så har en cykel avsedd för tekniskt avancerad cykling/downhill bla längre överrör och flackare gaffelvinkel för att ge mer stabilitet, medan en XC har har kortare överrör och brantare gaffelvinkel och därför kan upplevas lite nervösare vid teknisk cykling. Skillnaden är lite som mellan en CX och en ren landsvägscykel.
Spontant känns det som en XC skulle passa den typen av cykling jag tror jag kommer att göra bättre, men om en trail-MTB kan användas för snällare saker utan att kännas trög/trött så kan det ju vara bra?

Sedan är det ju det där med hjulstorlek...
Större hjul rullar bättre på väg och forcerar hinder bättre. Mindre hjul borde vara lite tåligare?

Vad gäller budget så tänker jag väl 10000 +- ett par tusenlappar eller så. Kan man få vettiga grejer för mindre är det bra, men betalar gärna lite mer om det blir en bättre cykel.

Jag har inget emot att köpa från europa men om jag köper jag från sverige har jag 1500kr - skatt i cykelbidrag via min arbetsgivare och på Sportson har jag 10% rabatt, om det skulle finnas en vettig cykel där.
Är Rocky Mountain som Sportson säljer bra cyklar? Komponentmässigt verkar de ligga rätt bra till i pris? Trailhead 940 och 950 verkar ju lite intressanta, utöver nedanstående cyklar, som jag kollat lite på.

De har både olika hjulstorlekar och olika geometri priserna är ungefärliga priser som jag hittat.

Ragley Marley 2.0 10950kr
http://ragleybikes.com/products/marley-20-complete-bike-2017-2/

Specialized Rockhopper Expert 9995kr (Finns på sportson så jag betalar i praktiken ca 8000kr.)
https://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/trail/rockhopper-expert-29/115148

Scott scale 960 12990kr, Finns på Sportson, så jag betalar i praktiken knappt 11000kr. Går säkert att hitta en 2016 års modell åxå, lite billigare.
https://www.scott-sports.com/us/en/products/249512007/SCOTT-Scale-960-Bike

Pinnacle Iroko 1 8100kr på rea just nu, 9500kr annars
https://www.evanscycles.com/en-se/pinnacle-iroko-1-2016-mountain-bike-EV244132

Pinnacle Iroko 2 10100kr på rea just nu, kostar 12000 annars
https://www.evanscycles.com/en-se/pinnacle-iroko-2-2016-mountain-bike-EV244133

Saracen Matra Trail 10700kr
http://www.saracen.co.uk/bikes/mountain/trail/mantra/mantra-trail

Cube LTD Pro 2X 11000kr
https://www.cube.eu/en/2017/hardtail/ltd/cube-ltd-pro-2x-blackline-2017/

Cube Acid 2X 10000kr
https://www.cube.eu/en/2017/hardtail/acid/cube-acid-2x-darkgreynflashyellow-2017/

En snabbtitt ger mig att Cube LTD Pro 2X är hetast. Det sura verkar vara att budgeten är precis i underkant för att få en full XT 2x10 eller 2x11 grupp. Det går säkert, men kräver lite mer letande. Hur lång och tung är du?

Edit: Cube Ltd Pro hade faktiskt XT, med undantag för bromsar och kassett.

Senast ändrad:
Av dom cyklar du listat så sticker Ragley ut som den mest stig-anpassade med "modern" geometri. Flack gaffelvinkel är kul när man kör nerförs, inte alls lika mycket över styret känsla som med brant gaffel. Det sitter en suntour-gaffel på den som jag inte vet nåt om, det kanske finns nåt test på Google?

Cuben har mest pang för pengarna av dom du listade.

Senast ändrad:
I ditt fall skulle jag tittat på en 29ht, förutsatt att du inte söker en mindre ram. Utbudet på däck är större och 29är mer eller mindre standard idag! Av cyklarna du länkar till är tex cubarna riktigt prisvärda! Fördelen med Scotten är att du kan känna på den i affären och få hjälp med ev anpassning. Vet dock inte mycket om just den affären! Vilken du än väljer blir det säkert toppen, alltid en nytändning med en ny hoj:) lycka till!!!

För de pengarna är det nog HT som gäller. Ska du inte cykla grusvägsrally där du lika kan använda din gravelbike (?) så kanske satsa på lite flackare gaffel. Jag cyklade drygt två år med en 29er HT och köpte sen en 27,5 fulldämpad. Den nya är klart roligare i skogen men tristare på väg men det kan jag leva med. Jag som är 178 cm tycker att 29er är lite mer som att sitta "i" cykeln medan 27,5 känns mer som att jag cyklar "på" den. Sublim skillnad för mig till fördel för 27,5.

nikasp sa:
För de pengarna är det nog HT som gäller. Ska du inte cykla grusvägsrally där du lika kan använda din gravelbike (?) så kanske satsa på lite flackare gaffel. Jag cyklade drygt två år med en 29er HT och köpte sen en 27,5 fulldämpad. Den nya är klart roligare i skogen men tristare på väg men det kan jag leva med. Jag som är 178 cm tycker att 29er är lite mer som att sitta "i" cykeln medan 27,5 känns mer som att jag cyklar "på" den. Sublim skillnad för mig till fördel för 27,5.

Haha, normalt används i cykeln positivt och på cykeln negativt.

jofahjalm sa:
nikasp sa:

Haha, normalt används i cykeln positivt och på cykeln negativt.
+1. Känslan av att "sitta i" en cykel ger iaf mig en betydligt tryggare känsla än att "sitta på".

Jag skulle då inte vilja "sitta i" en Canyon-ram när den knäcks och smäller ihop som en råttfälla! Hellre "på" då, så man lättare kan slänga sig in i skogen och ta skydd från rambrottet.

Jag skulle utan tvekan hitta en begagnad subpremium HT som verkar vara lite ute idag. Risken att köpa nytt som är tunga och har suboptimala komponenter är att man snabbt ser som efter något bättre.

Håller med konscious ovan. Satsa på beggat. När jag skaffa mtb var kravet kolfiberram för att jag ville ha en lätt cykel. La 12 papp då på en två-tre år gammal cykel som jag använder än idag, 6 år senare. Allt annat än ramen är ju liksom ändå "slitdelar" som man kommer byta ut titt som tätt. Så kanske inte spelar oerhörd roll att vissa av dem kommer behöva bytas lite kvickare än andra om de är beggade...?

/H

Mina 5 cent:

Gick från lvg i 10 år (av och till, but still) till mtb i våras. Provade några FS på en parkering, tyckte det gungade som fan. Inget för mig, nej jag ska ha den där rappa känslan som man får av en tight och fin lvg-hojj. Köpte en kolfiber-HT begagnad under våren. However! Att en FS inte är så rapp är liksom bara ett problem om man aktivt försöker få den att "bobba". Speciellt många moderna trail-FS med någorlunda rapp geometri och kanske 120-140 mm slag upplevs rätt rappa ändå med rätt teknik, och väger ofta inte mer än 12-13 kg. Jag insåg snart att det var betydligt roligare med stökig terräng, och där är en FS helt överlägsen. Och framförallt! Ska du cykla med folk i skogen, alltså inte gubbarna som samlas för att träna till cykelvasan utan i Hellas/Delsjön osv är FS nästan ett krav.

Så jag sålde hardtailen och köpte en Canyon Nerve al 8.9, den som heter Neuron nu. Instegsvarianten där kostar runt 13k vill jag minnas, och imo vore det en trevlig ingång i MTB-världen. Undvik att köpa första hojjen begagnad. Du tror att du är van att skruva med cyklar och kan avgöra skicket på en cykel. Du har fel. Vad som händer i skogen stannar i skogen, och en mtb slits på ett helt annat sätt en en lvg. Dämpare kräver service (som gemene man inte gör), lager slits, fälgar... och risken är överhängande att du står där med ett dyrt vrak. Nej, det kan man ägna sig åt när man är lite mer inne i gamet och då gärna av nån man känner lite som man vet har skött grejerna.

Känslan är ju olika, jag trivs lite bättre med min Transition Bandit än Scott Scale:n med 29". Är 178 cm lång och nya hojen känns snäppet trevligare att manövrera jämfört med lite traktorkänsla med större däck. Vi får kompromissa och säga att du tycker fel helt enkelt.

Crossmax sa:
+1. Känslan av att "sitta i" en cykel ger iaf mig en betydligt tryggare känsla än att "sitta på".

Hej igen och tack för alla svar. Tack för att ni tagit er tid att svara. :-)
Jag har fått lite mer på benen och lite mer att fundera på. Vet inte om jag är nära ett beslut ännu, men jag behöver ju testcykla lite först åxå.
Det verkar ju onekligen som att Cube ger ganska mycket för pengen om man tänker komponentnivå.
Eg tänker jag att det kanske kunde vara kul om man kunde fått testa en cykel med lite flackare gaffelvinkel bara för att känna om man märker nån skillnad.
Scott Scale har ju, för all del, öven den under 70 grader iaf.

Sixten Fors sa:
En snabbtitt ger mig att Cube LTD Pro 2X är hetast. Det sura verkar vara att budgeten är precis i underkant för att få en full XT 2x10 eller 2x11 grupp. Det går säkert, men kräver lite mer letande. Hur lång och tung är du?

Edit: Cube Ltd Pro hade faktiskt XT, med undantag för bromsar och kassett.

Sixten Fors sa:

Alltid kul med bra komponenter, men samtidigt säger mina tidigare erfarenhter att det kanske inte alltid är värt pengarna att gå upp till nästa steg. Det sagt så gick jag från Deore till 105-grupp när jag bytte cykel senast och visst är det trevligt. Hur mycket som sedan är placebo ska jag låta vara osagt. :-)
Frågan är hur stor skillnad det gör när man inte är så erfaren och inte kör så hårt. Det kommer jag kanske göra så småningom, det vet man ju inte men... :-)
Jag tänker dock att geometrin på cykeln generellt gör större skillnad än komponentgruppen. Rätta mig om jag tänker galet. :-)
Deore upplever jag ändå som okej, om än inte top notch.

Hur som helst så var det, om jag inte missade något, tyvärr inte några storlekar av 2016-modellerna du länkade till som passar mig. Jag är 183cm lång, så jag ska, enl. de flesta tillverkares rekommendationer har en L- eller ev XL-ram i vissa fall. Jag ska såklart se till att provcykla lite på olika ramar och storlekar för att få lite uppfattning om hur det känns och vad jag tror passar mig bäst.
Jag har lite extra kilon som är på väg bort, men väger 104kg eller något sådant, just nu.

Octagon sa:
Av dom cyklar du listat så sticker Ragley ut som den mest stig-anpassade med "modern" geometri. Flack gaffelvinkel är kul när man kör nerförs, inte alls lika mycket över styret känsla som med brant gaffel. Det sitter en suntour-gaffel på den som jag inte vet nåt om, det kanske finns nåt test på Google?

Cuben har mest pang för pengarna av dom du listade.

Gaffeln på Ragleyn har jag inte hittat någon regelrätt test på, men i lite poster på forum så verkar det vara något som är ungefär jämförbart med Rock Shox Recon Silver TK, fast att Rockshox-dämparen ska vara mer servicevänlig. Jag har dock inte koll på sånt, det är bara vad jag läst.
Det verkar dock inte så vanligt med flack gaffelvinkel på cyklarna i de något lägre prisklasserna och särskilt så om man skulle vilja ha 29".

Läderlappen sa:
I ditt fall skulle jag tittat på en 29ht, förutsatt att du inte söker en mindre ram. Utbudet på däck är större och 29är mer eller mindre standard idag! Av cyklarna du länkar till är tex cubarna riktigt prisvärda! Fördelen med Scotten är att du kan känna på den i affären och få hjälp med ev anpassning. Vet dock inte mycket om just den affären! Vilken du än väljer blir det säkert toppen, alltid en nytändning med en ny hoj:) lycka till!!!

nikasp sa:

Läser man svaren här i tråden så blir man eg inte så mycket klokare vad gäller hjulstorlek, fast det är väl kanske en liten övervikt för 29".

De två cyklar av de ovan som har lite flackare gaffelvinkel (Ragley Marley och Saracen Trail) är ju båda 27.5". Är det någon som på rak arm kan ge exempel på en 29er som har lite flackare gaffel? Finns det? Har sett att det finns på en del lite dyrare, ofta heldämpade, cyklar som är mer inriktade för tekniskt avancerad körning, men i den prisklassen jag kollar verkar det främst vara 27.5"-cyklar som har det.
Diamondback Myers/Heist och Sonder Transmitter är ju två andra exempel.

gunners sa:
Verkar nice om man vill ha kolfiber, men det känns som att man kan få bättre komponenter i samma prisklass om man hoppas kolfiber. Vet inte om det är värt med kolfiber. Har inte haft någon hoj helt o kolfiber så jag vet inte hur stor skillnad det är. Min nuvarande cykel har gaffel i kolfiber, men där märker jag inte så stor skillnad, annat än vikten.

Miss Lycka sa:
Rocky Mountain gjorde fina ramar tidigare. Det kan ha ändrats.

Finns inte så jättemycket om dem på nätet, men jag ska kolla upp dem lite mer. De hade inte de modellerna jag isf skulle vara intresserad av inne när jag var i butiken och kollade lite idag, men skulle få in dem om ett par veckor, trodde de.
Miss Lycka sa:
Rocky Mountain gjorde fina ramar tidigare. Det kan ha ändrats.

Finns en viss "risk" att du efter ett tag i skogen börjar sukta efter en fs för den stökigare trängen. Så tycker du oxå ska provcykla lite fs om du har möjlighet! Även fast det blir dyrare så kanske du slipper köpa en ht oxå;-)

laasesku sa:
Finns en viss "risk" att du efter ett tag i skogen börjar sukta efter en fs för den stökigare trängen. Så tycker du oxå ska provcykla lite fs om du har möjlighet! Även fast det blir dyrare så kanske du slipper köpa en ht oxå;-)

Om man för en kort stund leker med den tanken. Hur mycket skulle det kosta att lägga vantarna på en sådan?

När jag kollat runt lite så har text Bikeradar nämt Boardman Team FS och Calibre Bossnat.

http://www.gooutdoors.co.uk/calibre-bossnut-full-sus-mountain-bike-p347143

http://www.halfords.com/cycling/bik...rdman-mountain-bike-team-full-suspension-27-5

Åtminstone Calibre Bossnut ska ju gå att få skickat till sverige, tror jag. Har inte koll på om det gäller Boardman Team FS åxå.
Är dessa vettiga? Det är ju inte SÅ farligt dyra...

Några tankar.

Ramen. Oavsett vad du väljer för typ av cykel, försök att undvika alla ramar som har old-school Quick-Release fastsättning av hjulen i bakram och framgaffel. Du bör alltså leta efter en cykel som har genomgående axlar, bak och fram. Varför? För då slipper du riskera att bända loss hjulen när du är ute och åker, lätt hänt bak om du har öppna drop-outs och QR, vet jag av egen erfarenhet. Du kanske inte tappar hjulet, men det hoppar snett och blir tvärnit. Dessutom blir det lite stabilare och styvare när man åker omkring.

Ram i alu eller kolfiber? Det skiljer ca 600-800 gram och ca 8000-12000 kronor, allt annat lika. Plånboken bestämmer.

Framgafflar finns i 30/32/34/35/36 mm diameter i rören. Grövre är styvare men tyngre, lagom är bäst. Undvik gafflar som är långa och klena, gör ingen glad. Genomgående axel i framhjulet, inte Quick-Release! Undvik gärna 30 mm rör, blir klent och svajigt speciellt som du väger >100 kg. 32 mm är lagom vid 100-120 mm slag. 34 mm (fox) och 35 mm (rockshox) är lagom vid 130-150 mm slag, 36mm (fox) är lagom vid 160 mm. Ungefär.

Fälgar. Alla fälgar är för smala! Speciellt på billiga cyklar. Nya hjul kostar 2-4 lax. Fel hjul blir alltså dyrt eftersom de måste bytas ut typ direkt. Enligt gällande standard bör fälgens inre bredd vara ca 55% av däckets bredd. Du kommer att använda 2.0-2.4" breda däck, alltså ca 50-60 mm, då bör fälgen vara 28-33 mm. Fälgar benämns 622-30 (eller 622-30C) där 622 är diametern i mm (29er) och 30 är fälgens inre bredd i mm. Bli inte förvånad om du snubblar över en drös hojar med 622-17 fälgar (från överskottslagret, som passar bäst till 25 mm racerdäck). Min 5 år gamla 29HT för 25 lax kom med 622-17 fälgar, numera utbytta till riktiga 622-30 fälgar. Min räser hade vid leverans 622-15 men numera 622-19 fälgar med 25 mm däck fram och 28 mm bak. Min räser har alltså bredare fälgar än vad som kom std på min 29HT som levererades med 57 mm breda däck. Du fattar poängen! Leta efter hojar med MINST 22,5 mm breda fälgar, gärna 25 och helst 30.

Tröttna på HT? Personligen vet jag att jag gillar en <10 kg 29HT bäst, det passar min åkstil. Jag har haft FS men vill ha HT. Jag gillar fart, kurvor, upp och ner, men jag vill ha minst 1 hjul i backen, gärna två. Blir det för stökigt sänker jag farten, vill inte köra fort bland stenblock och trädstammar, jag gillar inte att krascha där helt enkelt. I alla sporter som jag någonsin utövat har jag alltid undvikit att hoppa, jag är inte trygg i luften helt enkelt. Sporter jag hänvisar till är skidor, snowboard, wakeboard, vattenskidor, brädsegling, enduro-mc, landsvägs-mc etc. Fort - superkul, flyga - jätteläskigt. Varför skulle jag nu helt plötsligt efter fyllda 50 börja flyga omkring med en FS cykel? Det kommer inte att hända. Jag gillar HT. Andra gillar FS. Vi är olika.

Senast ändrad:
Själv har jag cyklat ht i 20 år. Har aldrig ens provat en fs. Kan inte säga att jag speciellt ofta saknat en fs då jag inte vet skillnaden eftersom jag aldrig provat en.

Antar att det beror på i vilken terräng man kör i om man "behöver" en fs eller inte.
Själv gillar jag snabba stigar, dvs gärna med lite rötter och stenar, men såna som man även får lite flyr i. Man lär sig efter ett tag att lyfta på rumpan och läsa terrängen.

Som nybörjare i skogen kanske man inte börjar med alltför mycket bröt och då räcker nog en ht.

miffokarnevalen sa:
laasesku sa:

Om man för en kort stund leker med den tanken. Hur mycket skulle det kosta att lägga vantarna på en sådan?

När jag kollat runt lite så har text Bikeradar nämt Boardman Team FS och Calibre Bossnat.

http://www.gooutdoors.co.uk/calibre-bossnut-full-sus-mountain-bike-p347143

http://www.halfords.com/cycling/bik...rdman-mountain-bike-team-full-suspension-27-5

Åtminstone Calibre Bossnut ska ju gå att få skickat till sverige, tror jag. Har inte koll på om det gäller Boardman Team FS åxå.
Är dessa vettiga? Det är ju inte SÅ farligt dyra...

Bossnut är inga problem att få skickad till Sverige. Snorbillig frakt dessutom. Min kom med flygfrakt till Landvetter inom mindre än ett dygn efter det att den var skickad. Kostnad: 9,95£ ! Jag hittade dessutom en rabattkod på nätet som gjorde cykeln ytterligare 100£ billigare, så om jag minns rätt gick min cykel på 905£ totalt, inklusive frakt.

Halfords skickar inte utanför UK om jag förstått det hela rätt.

Jag har nästan exakt samma bakgrund som du inom cyklingen och ångrar inte att jag satsade på FS direkt. Om man skall skall vara snabbast i skogen och skiter i smärtan så är nog en HT helt rätt men om man som jag är lite till åren kommen och cyklar i skogen enbart för nöjes skull så är en FS bekvämare, mer förlåtande för nybörjarmisstag och därmed roligare i längden att cykla på.

Sixten Fors sa:
Johan Falk sa:
Sixten Fors sa:
Fälgar. Alla fälgar är för smala! Speciellt på billiga cyklar ... WOT ... Du fattar poängen! Leta efter hojar med MINST 22,5 mm breda fälgar, gärna 25 och helst 30.

Jo oftast kanske, men några undantag finns.

Bra där, du letade och hittade! Det var liksom det som var meningen.

Behövde inte leta, hade det redan sparat bland mina bokmärken för tänkbara framtida inköp :o)

FS eller HT beror ju till stor del inte bara på var man tänker cykla utan också med vilka. Kör man i Hellas/Delsjön med happyrides etc där nästan alla har FS blir inte en HT kul, det kan jag nästan lova. Speciellt inte om man är nybörjare. Kör man själv är det väl av mindre vikt, då kan man som sagt lätt sänka farten och ge fasen i att cykla där det är för brötigt om det är så. Man anpassar ju åkstil och väg till cykeln, så jag tror sällan man blir missnöjd så sett eftersom alla har sina fördelar. Köper du en HT kommer du vara toknöjd för att den känns rapp och fin, och du kommer söka dig till fina snabba stigar. Köper du en FS kommer du vara toknöjd med hur den sväljer allt bröt, och se grusvägar som nödvändigt ont och transportsträckor. MEN! Kör du med folk gäller det ju att man linjerar någorlunda med dom. Och då skulle jag säga att en FS med ca 120 i slag och någorlunda raceig geometri är mest allround, där du kan hänga med både snabba HT och FS. Tänk Spec Camber tex. Jag ville inte lägga de pengarna och köpte en Canyon Nerve. Instegsmodellen får du numera för runt 13k.

Johan Falk sa:
Sixten Fors sa:
Johan Falk sa:
Sixten Fors sa:
Fälgar. Alla fälgar är för smala! Speciellt på billiga cyklar ... WOT ... Du fattar poängen! Leta efter hojar med MINST 22,5 mm breda fälgar, gärna 25 och helst 30.

Jo oftast kanske, men några undantag finns.

Bra där, du letade och hittade! Det var liksom det som var meningen.

Behövde inte leta, hade det redan sparat bland mina bokmärken för tänkbara framtida inköp :o)

De var fina, eller fulsnygga, beroende på hur man nu ser det. CroMo-gaffeln ser lite mager ut mot aluramen, speciellt på +hojen.

Nolhott sa:
Bossnut är inga problem att få skickad till Sverige. Snorbillig frakt dessutom. Min kom med flygfrakt till Landvetter inom mindre än ett dygn efter det att den var skickad. Kostnad: 9,95£ ! Jag hittade dessutom en rabattkod på nätet som gjorde cykeln ytterligare 100£ billigare, så om jag minns rätt gick min cykel på 905£ totalt, inklusive frakt.

Halfords skickar inte utanför UK om jag förstått det hela rätt.

Jag har nästan exakt samma bakgrund som du inom cyklingen och ångrar inte att jag satsade på FS direkt. Om man skall skall vara snabbast i skogen och skiter i smärtan så är nog en HT helt rätt men om man som jag är lite till åren kommen och cyklar i skogen enbart för nöjes skull så är en FS bekvämare, mer förlåtande för nybörjarmisstag och därmed roligare i längden att cykla på.

Jag undrar om du, i kort, har lust att berätta lite om vad du tycker om cykeln och/hur var du cyklar. Hur lång är du och vilken storlek valde du?

Jag har läst lite mer om den och jämfört med andra fulldämpade cyklar och Bossnut känns ju väldigt balanserad. Inget som sticker ut som exceptionellt bra, men man har heller inte direkt några svaga komponenter heller, utan det är ganska jämnt över cykeln, vilket inte verkar vara så vanligt på instegscyklar.
Den ligger ju i det övre tänkta prisspannet, så det känns ju ändå okej.

AX3L sa:
FS eller HT beror ju till stor del inte bara på var man tänker cykla utan också med vilka. Kör man i Hellas/Delsjön med happyrides etc där nästan alla har FS blir inte en HT kul, det kan jag nästan lova. Speciellt inte om man är nybörjare. Kör man själv är det väl av mindre vikt, då kan man som sagt lätt sänka farten och ge fasen i att cykla där det är för brötigt om det är så. Man anpassar ju åkstil och väg till cykeln, så jag tror sällan man blir missnöjd så sett eftersom alla har sina fördelar. Köper du en HT kommer du vara toknöjd för att den känns rapp och fin, och du kommer söka dig till fina snabba stigar. Köper du en FS kommer du vara toknöjd med hur den sväljer allt bröt, och se grusvägar som nödvändigt ont och transportsträckor. MEN! Kör du med folk gäller det ju att man linjerar någorlunda med dom. Och då skulle jag säga att en FS med ca 120 i slag och någorlunda raceig geometri är mest allround, där du kan hänga med både snabba HT och FS. Tänk Spec Camber tex. Jag ville inte lägga de pengarna och köpte en Canyon Nerve. Instegsmodellen får du numera för runt 13k.

Jag kommer troligen att cykla mest på egen hand, så jag behöver nog inte välja cykel utifrån det. Det är ju mest utifrån att jag inte vill lägga allt för mycket pengar och hellre väljer en HT med okej komponenter än en FS med "sådär" komponenter. Det finns andra hål att stoppa pengarna i åxå. :-)
Bortsett priset är nog fulldämpat roligare och mer allsidigt eg. Det enda jag eg kan se som en nackdel är att det kan bli lite jobbigare/långsammare på platt mark. Nu är ju inte det primära ändamålet att cykla på platt mark, men det kommer att bli en del transportsträckor åxå.
Canyon Nerve har blivit omdöpt till Neruon numera, eller fattar jag det galet?
Specialized Camber och Canyon Neruon finns i 29", finns det något annat som skulle kunna vara en fördel med dem, jämfört med Calibre Bossnut.

Sixten Fors sa:
Några tankar.

Ramen. Oavsett vad du väljer för typ av cykel, försök att undvika alla ramar som har old-school Quick-Release fastsättning av hjulen i bakram och framgaffel. Du bör alltså leta efter en cykel som har genomgående axlar, bak och fram. Varför? För då slipper du riskera att bända loss hjulen när du är ute och åker, lätt hänt bak om du har öppna drop-outs och QR, vet jag av egen erfarenhet. Du kanske inte tappar hjulet, men det hoppar snett och blir tvärnit. Dessutom blir det lite stabilare och styvare när man åker omkring.

Mycket märkligt råd.

Det låter snarare som att du inte klarar av att montera fast hjulet ordentlig. Har man ett par vettiga snabbkopplingar och inte har tummen placerad väldigt mycket mitt i handen ska det inte vara några problem.

Kollar man på fulldämpade cyklar i de lägre prisklasserna har de en tendens att vara oerhört tunga, något jag personligen skulle undvika (hög vikt alltså).

gunners sa:
Vad ska du ha för storlek på cykeln, finns ett antal här på köp och sälj runt 10000kr som ser fina ut

Eftersom jag inte cyklat MTB tidigare så har jag inte helt koll på vad som passar mig. Jag har provcyklat lite när jag kollat i butik, men inte "på riktigt".

Ska man gå på vad de flesta tillverkare rekommenderar så verkar det vara en L/19" jag ska ha. Är 183cm och har inseam på ~83cm.
Grejen med begagnat är att jag har svårt att veta vad man ska leta efter och vad som är rimliga priser osv. Annars är det ju inte helt otänkbart att köpa något begagnat.

Lulle sa:
Sixten Fors sa:
Några tankar.

Mycket märkligt råd.

Det låter snarare som att du inte klarar av att montera fast hjulet ordentlig. Har man ett par vettiga snabbkopplingar och inte har tummen placerad väldigt mycket mitt i handen ska det inte vara några problem.

Kollar man på fulldämpade cyklar i de lägre prisklasserna har de en tendens att vara oerhört tunga, något jag personligen skulle undvika (hög vikt alltså).

Vad är det som är märkligt med att undvika drop-outs på en ny MTB år 2017? Jag ser det som ett absolut krav.

Sedan kan drop-outs i ram och gaffel kan se olika ut, min Scott Scale 29er i kolfiber har en läskigt öppen drop-out i kolfiber vänster bak, höger är alu hanger med mindre öppen drop-out och inga poblem, Med 29" hjul blir det extra stort moment att bända loss hjulet, inte svårt alls faktiskt. Felkonstruerad - absolut.

Jag skulle också undvika tunga FS-hojar, men eftersom TS är halvinne på FS och inte har någon budget ville jag inte dissa FS som koncept utan istället fokusera på bristfälliga konstruktioner. Som drop-outs t.ex.

Sen är det väl en styvhetsfråga också. En med genomgående axel ger ju oftast en styvare och rappare cykel vilket de flesta gillar. Samt att man minimerar risken att behöva finjustera bromsoken efter varje hjulbyte, om man skiftar hjul ofta.

Sixten Fors sa:
Lulle sa:
Sixten Fors sa:
Några tankar.

Mycket märkligt råd.

Vad är det som är märkligt med att undvika drop-outs på en ny MTB år 2017? Jag ser det som ett absolut krav.

Sedan kan drop-outs i ram och gaffel kan se olika ut, min Scott Scale 29er i kolfiber har en läskigt öppen drop-out i kolfiber vänster bak, höger är alu hanger med mindre öppen drop-out och inga poblem, Med 29" hjul blir det extra stort moment att bända loss hjulet, inte svårt alls faktiskt. Felkonstruerad - absolut.

Jag skulle också undvika tunga FS-hojar, men eftersom TS är halvinne på FS och inte har någon budget ville jag inte dissa FS som koncept utan istället fokusera på bristfälliga konstruktioner. Som drop-outs t.ex.

Annars är jju ett ganska bra tips att köpa tex en giant anthem 29a som har QR bak fram till 2015. Det finns många av dom, maestrolänkaget är bra skit samt att det är en bra cykel i övrigt. Otrendig framgaffelvinkel men det är ju nuvarande trend om 2 år också förmodligen. :)

gunners sa:
Hur går det, hittar du någon cykel?

Nja...

Jag har ju inte så bråttom, så jag har fortsatt kolla runt lite, men just för tillfället lutar jag nog lite åt en Calibre Bossnut, men velar lite om det är vettigare att köpa en 29" hardtail för att få något som funkar bra/bättre för cykling där det inte är så svår terräng och/eller ev komma ner aningen i pris. Cube LTD Pro och Scott Scale 960, som jag nämde tidigare verkar ju rätt vettiga i förhållande till priset.
När jag läst runt lite så verkar ju dock de flesta som är den typ av cyklist jag är, och även de som är en bit mer avancerade, väldigt nöjda med sina Bossnuts.

Eftersom jag inte cyklat MTB i större utsträckning innan vet jag ju inte riktigt hur biten jag kommer att bli. Jag är inte en person som tänjer enormt på gränserna så frågan är hur mycket nytta jag har av FS.

Skillnaden att cykla på en cykel som väger 14 kilo mot tex Haibiken ovan som väger 11 är stor. Du får en mycket rappare cykel, sedan är ju f/s mer förlåtande i stök och bröt om du ska cykla mycket sånt, men du ska släpa runt på 3 kilo mer genom stök och bröt också vilket kommer att kännas. Sedan är ju halva nöjet med cyklingen att leta ny cykel. Haibiken ovan är nog annars svårslagen, carbonram, foxgaffel och xt drivlina för det priset. Storlek 50 borde passa dig rätt bra, borde vara motsvarande large. Lycka till.

gunners sa:
Skillnaden att cykla på en cykel som väger 14 kilo mot tex Haibiken ovan som väger 11 är stor. Du får en mycket rappare cykel, sedan är ju f/s mer förlåtande i stök och bröt om du ska cykla mycket sånt, men du ska släpa runt på 3 kilo mer genom stök och bröt också vilket kommer att kännas. Sedan är ju halva nöjet med cyklingen att leta ny cykel. Haibiken ovan är nog annars svårslagen, carbonram, foxgaffel och xt drivlina för det priset. Storlek 50 borde passa dig rätt bra, borde vara motsvarande large. Lycka till.

Jag hittar inte så mycket information om bromsarna på den (Tektro Gemini). Det verkar ju osannolikt att man skulle göra en annars välspecad hoj och sedan sätta på värdelösa bromsar, men rent allmänt verkar det finnas en åsikt att man helst ska undvika Tektro och det lilla jag hittar om Gemini säger väl i stort att "Ja, om de nu sitter där så kan man ju använda dem. Ett tag. Jag skulle byta ut dem när jag fick möjlighet.". Det är ju svårt att veta, dock, om det är snobberi eller om det bara är för att man är van vid mycket bättre (dyrare) bromsar eller om de faktiskt inte är så bra.
Jag har bara erfarenhet av Shimano M395/M446-kombo och RS-505/BR-785 och då främst på asfalt.
Annars verkar den ju fin, även om jag kanske inte tror att jag är så betjänt av kolfiber eg.

De carbonhardtails jag haft har bra mycket bättre komfort än de aluminium hardatails jag haft. Det sitter en 27,2 stolpe på Haibiken som ökar komforten ytterligare. Bromsarna är nog cykelns svaghet, kör slut på dem och byt sedan mot bättre.

Tillbaka
Topp