MTB-gravel? Eller en dålig idé?

NiklasL

Aktiv medlem
Skulle det vara en bra eller dålig idé att klä ut en MTB-ram i gravel-kläder? Om man jämför en Diverge 54 med en Chisel XS ser det ut så här:

Diverge-Chisel.jpg

På med lika lång styrstam som på Divergen, bockstyre och en GRX-grupp. Det blir något som lite liknar en Chamois Hagar... Det som skiljer mest är väl gaffelvinkel och trail, samt förstås sadelrörets längd. Kan detta bli njutbart?

Hur långt är ett snöre?

Skulle säga att det absolut kan fungera. Du har ju redan förstått att det krävs en väldigt liten ram eftersom en mtb är avsevärt längre än en bockstyrecykel, men utöver det så är det ganska små skillnader.

Mina betänkligheter är kring att en så biffig bockstyrecykel inte blir bra på någonting. På grusväg har du för mycket cykel och däck, på stig fungerar inte bockstyre (alla som påstår det är välkomna på en cykeltur tillsammans med mig där jag kör rakt styre, så ser vi hur det går?). Cykeln blir också ofta väldigt sävlig och "död". Du kan säkert lasta på hur mycket bikepackingutrustning som helst, men för vanlig cykling är det inte skoj.

Jag närde väldigt länge en äventyrscykel-dröm, och gör väl det fortfarande till viss del. Att ha en sån där cykel där man bara kan välja ett väderstreck och sen bara dra iväg, come what may. Till vardags i praktiken blir det dock inte bra. Det är inte så man cyklar, om man inte ska korsa Afghanistans bergskedja eller dylikt.

Mitt försök till äventyrscykel: https://happyride.se/forum/threads/...-eller-man-tager-vad-man-haver-cykel.3685799/

Cykeln är såld... Och då var det ändå en dedikerad bockstyre-mtb-ram (typ) med välbygd ram och gaffel. Den var superskoj i skogen innan ombyggnad, men sen blev det dåligt. Saknar fortfarande ramen och cykeln i sin tidigare form som stigätare...

Tror det står en hos Cykelhuset i Väsby om man bor i Stockholm med omnejd och vill klämma på en klassisk monster Cross.

Personligen skulle jag nog föredra gravelramen med sitt läge BB och över 50mm kortare reach.

71DFC906-AA14-489B-8EF2-F7B9A9029175.jpeg

Tror det står en hos Cykelhuset i Väsby om man bor i Stockholm med omnejd och vill klämma på en klassisk monster Cross.

Personligen skulle jag nog föredra gravelramen med sitt läge BB och över 50mm kortare reach.

Visa bilaga 604161
Utseendet är ju inte heller helt oviktigt, och det blir lätt något konstigt över en bockstyrecykel med kort styrstam alternativt extremt kort sadelrör och medföljande slopade överrör. Alla bockstyrecyklar mår bra av så rakt överrör det vara går, utseendemässigt åtminstone.

Hur långt är ett snöre?

Skulle säga att det absolut kan fungera. Du har ju redan förstått att det krävs en väldigt liten ram eftersom en mtb är avsevärt längre än en bockstyrecykel, men utöver det så är det ganska små skillnader.

Mina betänkligheter är kring att en så biffig bockstyrecykel inte blir bra på någonting. På grusväg har du för mycket cykel och däck, på stig fungerar inte bockstyre (alla som påstår det är välkomna på en cykeltur tillsammans med mig där jag kör rakt styre, så ser vi hur det går?). Cykeln blir också ofta väldigt sävlig och "död". Du kan säkert lasta på hur mycket bikepackingutrustning som helst, men för vanlig cykling är det inte skoj.

Jag närde väldigt länge en äventyrscykel-dröm, och gör väl det fortfarande till viss del. Att ha en sån där cykel där man bara kan välja ett väderstreck och sen bara dra iväg, come what may. Till vardags i praktiken blir det dock inte bra. Det är inte så man cyklar, om man inte ska korsa Afghanistans bergskedja eller dylikt.

Mitt försök till äventyrscykel: https://happyride.se/forum/threads/...-eller-man-tager-vad-man-haver-cykel.3685799/

Cykeln är såld... Och då var det ändå en dedikerad bockstyre-mtb-ram (typ) med välbygd ram och gaffel. Den var superskoj i skogen innan ombyggnad, men sen blev det dåligt. Saknar fortfarande ramen och cykeln i sin tidigare form som stigätare...
Bockstyre fungerar i lättare terräng, absolut, men det är inte bättre och går inte fortare. Finessen är att det går och man sedan belönas på traktorstigen där det går att dra på i motvinden!

Iofs måste jag erkänna att min "monstercross" är väldigt lite monster i nuvarande tappning - det går faktist cykla i ganska dålig terräng även med submtb bredd. Återigen, inte bättre, inte snabbare, men det går.

Visa bilaga 604161
Tror det var den jag såg på Blocket som fick mig att tänka i de här banorna. Men den ramen är ju väldigt stor, min idé var att matcha reach med en gravel…

Bockstyre fungerar i lättare terräng, absolut, men det är inte bättre och går inte fortare. Finessen är att det går och man sedan belönas på traktorstigen där det går att dra på i motvinden!

Iofs måste jag erkänna att min "monstercross" är väldigt lite monster i nuvarande tappning - det går faktist cykla i ganska dålig terräng även med submtb bredd. Återigen, inte bättre, inte snabbare, men det går.
Jo, det GÅR ju givetvis, min reflektion var nog mest att det är tråkigt och ganska dåligt. Samt att man som i detta fallet får en väldigt trög cykel på asfalt och grus. Det finns liksom inget scenario där cykeln är riktigt rolig, och det är något jag själv gärna eftersträvar när jag bygger cykel.

Jo, det GÅR ju givetvis, min reflektion var nog mest att det är tråkigt och ganska dåligt. Samt att man som i detta fallet får en väldigt trög cykel på asfalt och grus. Det finns liksom inget scenario där cykeln är riktigt rolig, och det är något jag själv gärna eftersträvar när jag bygger cykel.

Tjena!

Att det är tråkigt är väl upp till cyklisten. Jag tycker det är skitkul att bränna runt på tekniska stigar med crossen. Nej, det går inte lika fort när det är brötigt, men så fort stigen öppnar upp så blåser jag ju förbi dom andra. Det skiljer inte mycket i tid på en blandad runda, på en runda med mycket stök så skiljer det ju desto mer. Men jag cyklat inte för att plocka Strava segment*, jag cyklar för att ha roligt. Men det verkar man ju inte få göra längre.

*Plockade faktiskt KOM med crossen på ett MTB-segment för några år sedan, omedvetet. En riktigt torr sommar när lerhålen torkade ut helt så gick det fortare med crossen. Men eftersom det stod på Strava att jag kört med crossen så fick nån annan (starkare) samma ide och blåste min tid rätt fort.
Numera finns inte segmentet då en bit av stigen numera är villatomter.

Jo på traktorstigar är det en kul cykel. Men tyvärr(?) så är det sällan man cyklar där. Och däri finns nog orsaken att många byggs tillbaka till vad de kom ifrån...

Enig med @n3wton ovan. Jag har en monstercross (Blackie, en Miyata ValleyRunner -90) som blir mindre och mindre monster hela tiden. Den är värdelös i stökig terräng men fin på stigar, grus och asfalt. Så fort du sätter på ett bockstyre blir det en helt annan cykel. Då är detta en gammal mtb med geometri som dagens landsvägscyklar, vilket gör den lämpligare än nya mtb på vägen.

Risken är att ditt bygge inte blir bra på någonting alls.

Alternativt kör mtb med snabba däck, typ fleecer ridge och någon typ av styre med inbyggda "inre bar ends" eller aero pinnar?
Då har man kontroll i skogen och kan gömma sig relativt bra i motvinden.

Tjena!

Att det är tråkigt är väl upp till cyklisten. Jag tycker det är skitkul att bränna runt på tekniska stigar med crossen. Nej, det går inte lika fort när det är brötigt, men så fort stigen öppnar upp så blåser jag ju förbi dom andra. Det skiljer inte mycket i tid på en blandad runda, på en runda med mycket stök så skiljer det ju desto mer. Men jag cyklat inte för att plocka Strava segment*, jag cyklar för att ha roligt. Men det verkar man ju inte få göra längre.

*Plockade faktiskt KOM med crossen på ett MTB-segment för några år sedan, omedvetet. En riktigt torr sommar när lerhålen torkade ut helt så gick det fortare med crossen. Men eftersom det stod på Strava att jag kört med crossen så fick nån annan (starkare) samma ide och blåste min tid rätt fort.
Numera finns inte segmentet då en bit av stigen numera är villatomter.
Är med dig på allt du skriver, men en vanlig cross är ju inte ens i närheten av samma cykel som en någorlunda mtb med bockstyre om vi ska vara ärliga. Din hoj är säkerligen rapp och pigg på ett annat sätt.

Har ingen ambition öht att begränsa folk att bygga de cyklar de vill, utan vill mest bidra med mina egna erfarenheter och tankar. Sorry om det kom ut på ett tråkigt vis!?

Det är bara att bygga. Har man tid, lust och råd så är det väl bara skoj?
En kompis byggde ett monster av sin gamla Scott Scale och det är nog den cykeln som han trampar runt på mest. Trampade hem från Uppsala (ca 24 mil) i somras med bra snittfart.

Hela idén med en såk. monstercross är väl att man har en gammal ram liggande som man inte kan låta bli att bygga lite med. Men om man ska köpa ny ram finns väl ingen anledning? Jag har roligt med min gamla KHS som jag byggt om i olika former och omgångar. Nu pågår bygget av varianten monstercross 2.0. B67C36F7-DAAD-4918-859F-B487B13C13C0.jpeg

Det är bara att bygga. Har man tid, lust och råd så är det väl bara skoj?
En kompis byggde ett monster av sin gamla Scott Scale och det är nog den cykeln som han trampar runt på mest. Trampade hem från Uppsala (ca 24 mil) i somras med bra snittfart.

Tjena!

Tack vare denna tråden som tändes iden att bygga en Monstercross av just en Scale.. Måste kolla lite mått på den nu.
Bygger säkert hjul redan nästa vecka. ?

Det finns väl två tillvägagångssätt för monstercross, antingen att man tar en lagom mtb storlek för sig och monterar styre med mycket flair på en kort stam så man behåller rätt lik styrgeometri, eller tar en mindre ram och använder en mer traditionell cross styrkombo med smalare styre och längre stam. Det senare ser man ju mer på äldre 26 ramar än moderna ramar. Det kan ju bli utmanande att få tillräcklig sadelhöjd med en liten modern ram t.ex

Förutom Blocketannonsen kom idén av att se en snubbe på en gravelhoj när jag var ute med MTB på samma ställe. Stackarn såg vilsen ut med bockstyre och allt. Och vi av inläggen hittills kan man få intryck av att gravel har ett smalt användningsområde?

Mycket så kallad xc är extremt enkel så att bygga nåt optimerat för det känns intressant. Främst hjul, däck och stelt.
Jag vet inte om bock ger någon fördel på stig, speciellt om man inte är van?

Jag instämmer med dig. Men alla verkar inte resonera på samma sätt
För om jag kommer ihåg rätt var det en tråd under senaste året där en nybliven gravelägare beklagade sig över hur konstig hens bockstyre cykel kändes jmf med den MTB som hen var van vid.
För de som är i samma läge ("min nya cykel måste kännas som det jag är van vid") och är van vid en MTB är nog en monstercross ett bra val.

Och vi av inläggen hittills kan man få intryck av att gravel har ett smalt användningsområde?
Enl mig är en gravel ffa en cykel för vägar, vare sig det är grus, sten, asfalt eller betong på vägen.

Senast ändrad:
Hur långt är ett snöre?

Tankar om denna? https://www.cyclingabout.com/custom-round-the-world-touring-bike-2020/

Fast jag är inne på samma frågeställning. Om en riktig gavel är snabbare på grus, är en monster snabbare än motsvarande flatbar på platt stig?

Var det inte nån på bikeradar som hade satt tempopinnar på en mtb med rakstyre och tyckt att det faktiskt va en bra kombo för riktiga långturer

Jag har en Diverge, skillnaden mot en MTB är hårfin. Har vant mig nu men chocken efter att ha kört en rapp CX i alla år, tog ett tag att lägga sig.

Det är lite lugnare och lite sävligare. Saknar min Cannondale Super X ibland.

Jag har en Diverge, skillnaden mot en MTB är hårfin. Har vant mig nu men chocken efter att ha kört en rapp CX i alla år, tog ett tag att lägga sig.

Det är lite lugnare och lite sävligare. Saknar min Cannondale Super X ibland.
Alltså det måste vara väldigt individuellt hur man upplever det? Har en Canyon Grizl som jag antar är ännu mer stiginriktad än en diverge.. Och jag tycker den är rätt nära en racer jämfört med mtb:n.

Aldrig åkt en Grizl, men med 47 mm Pirelli så är det rätt likt en hardtail tycker jag. Säkert väldigt individuellt, jag har ett rejält drop på min aeroracer så den är väldigt långt från en gravelhoj.

Bockstyre på MTB ökar i popularitet på vissa typer av lopp, verkar det som:

Och någon har försökt räkna på om det är snabbare:

Dylan Johnsons version:

Bockstyre på MTB ökar i popularitet på vissa typer av lopp, verkar det som:

Och någon har försökt räkna på om det är snabbare:

Dylan Johnsons version:

Intressant artikel, funderar om bockstyrena mer är fördelaktigt för att man har fler positioner snarare än att aero fördelen är så stor

Intressant artikel, funderar om bockstyrena mer är fördelaktigt för att man har fler positioner snarare än att aero fördelen är så stor
Fler positioner är nog inte det som är intressant utan aero på en bana där långa snabba sträckor vinner över kraftigt stök. Här är en rätt så utöförlig video med Keegan Swenson på samma tema och lopp

Under många år var ju detta en omöjlighet då komponenttillverkarna hade olika pull-ratios på mtb och lvh komponenter. Nu med elväxlar så finns det helt plötsligt en annan frihet och det tog inte många år innan det började bli poppis igen. Frågan diskuterades även här https://happyride.se/forum/threads/cykelvasan-med-cx.3695933/page-3#post-4520267

Undrar när vi får se en dedikerad FS rejsmaskin för bockstyre? Alltså XC-hoj med modern geo med lite kortare reach? Det vi ser nu känns mer som prototyper och ett hopkok av tillgängliga delar.

Jag byggde om en gammal trailcykel (Canyon Nerve från 2014) till gravel med hjälp av en Surly Corner Bar. Den är fantastisk på grusvägar. Dämpningen gör att jag kan plöja rätt över gropar och gupp och rötter, och jag är rejält mycket snabbare på den än min gamla Scott Speedster med 35 mm-däck.

Har man möjlighet att köra med riktigt dropstyre är det nog att rekommendera men jag ville behålla så mycket som möjligt av reglage och drivlina.

Mtbs är bättre på grus än vad gravelcyklar är. Sätt på ett mer aero-styre så blir du tillräckligt snabb på asfalten också.

Bilagor

• IMG_9496.jpeg
    IMG_9496.jpeg
    502.8 KB · Besök: 60
Min Miyata Runner har en gaffelvinkel på 72 grader, samma som en landsvägscykel skulle jag tro och med 26" hjul kompenseras vikten för de bredare däcken så styrningen är kvick och man kan hålla smalt för bra aerodynamik.

Stor skillnad mot dagens flacka vinklar och stabilitet över ojämn terräng i hög fart men man ger sammantidigt upp andra egenskaper.

Var det inte nån på bikeradar som hade satt tempopinnar på en mtb med rakstyre och tyckt att det faktiskt va en bra kombo för riktiga långturer
Lachlan körde det på Tour Divide.

Scott har lanserat en Scale GR(avel) nu.

Så snart är det flatbar med tempopinnar som gäller för alla!

Min grusgravel för riktigt dåliga gravelgrusvägar är en Sentier med jonesstyre, Thunder Burt, lite skärmar och en utväxling (36 - 11/42) som gör behovet att pinna på som en tok något mindre. Men jag behöll gaffeln.
20240728_133626.jpg
Men jag räser inte.
Funkar bra för mina behov.
Bokehn tjänstgör för lite längre rundor på blandat underlag. Och om packning ska med.

Lachlan körde det på Tour Divide.

Scott har lanserat en Scale GR(avel) nu.

Så snart är det flatbar med tempopinnar som gäller för alla!
Nej

Tillbaka
Topp