Jag sögs in i mtb-träsket förra året och lyckades knipa en Orbea Laufey H30 som tidigare nämnts här i tråden. Hade då ingen större koll på vad man skulle ha men litade blint på handlaren jag brukar köpa cykel hos och det är jag högst nöjd med idag.
Fördelarna som jag ser det är slaglängden på gaffeln som är 140cm vilket gör att den inte skäms i brötigare terräng,
Dropperposten har varit till stor nytta och inget jag vill vara utan.
Hydrauliska bromsar känns alltid schysst.
Maxxis däcken (Rekon och Forekaster) som sitter på är grymma i stökig och blöt terräng.
Geometrin är ypperlig för stök och drops, även om det så klart inte går att jämföra med en fulldämpad.
Deore är fullt fungerande och pålitliga även om de inte är i topsegmentet.
Nackdelar och de problem jag har haft är få.
Jag upplever styret som aningen brett men det är fixat i en handvändning (även om jag själv har varit för lat för att fixa det än).
Sadelns kvalitet var väl inte den bästa (jag kan dock ha fått ett måndagsexemplar då Sellesadlarna brukar vara bra) och ”släppte i limningen” även om den var skön, dock fick jag min utbytt mot en ny hos min handlare.
Vill man cykla mer grus och väldigt lätt stig ska man införskaffa ett par extra däck avsedda för ändamålet, men dubbla uppsättningar däck vill man ändå ha.
Summa summarum så är det mycket cykel för pengarna och jag är glad att jag knep den när tillfälle gavs.
(Edit: Kan du ha M eller XL så ser det ut som du kan hitta en hos Cykelhuset i Väsby, ring och snacka med Roger i så fall så kan han säkert lösa frakt till GBG)
Hoppas det var till någon hjälp i valet av hoj och lycka till med köpet!
/Johan