Mtb HT am - första cykeln

Kruwgah

Aktiv medlem
Hej,

Är inne på ett köp av en ny cykel.

Kollat mkt på santa Cruz chameleon, tror den hade passat mig.
Dock går dom ju typ inte få tag på, eller?

Hittar heller unga liknande.
Behöver hjälp.

Har en budget på ca 8000

Tack

Senast ändrad:
Tror du får kolla begagnat med den budgeten. Kanske kan få ihop en on-one 456 men jag tror inte det. Annars finns följande hojar för lite mer flos.

Ragley blue pig
Cotic soul
Cotic bfe
Sunn tzar (haft själv, jäkligt rolig)
Turner vet ej modell
Cheetah vet ej modell

Sen finns ju lite 29ers, men där är jag sämre bildad på modeller.

Jag ska ha den till att köra med i skogen men även på asfalt osv, de flesta underlagen.

Vill att den ska vara typ en all muntain FS fast en HT :)

Kommer nog hoppa runt med den en del också och just en santa Cruz chameleon-liknande cykel ser ut att passa utmärkt för dessa ändamål, den ser även mer smidig ut än en vanlig HT mtb.

Rätta mig om jag har fel för jag är ny inom detta.

Dessutom ska de vara bättre träning med en ht am än en fs om jag förstått det rätt, samt billigare då förstås.

Nackdelen med ne allt för liten och smidig cykel är att den inte bli är så optimal för "träning". Personligen tror jag att något i stil med en 456, blue pig eller tzar skulle vara perfa. Finns säkert en del beggat.

Med den budget är det en Ragley från CRC (om de som är på rea just nu finns i din storlek) eller en On One 456 Evo som gäller tror jag.

Säger som ovan, en am-ht (långslagig) är kanske inte optimal för träning, tyckte min tzar var helt värdo på grus/asfalt. Ju stökigare stig desto roligare blev cykeln.

Kruwgah skrev:
-------------------------------------------------------
> Octagon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hepp 2:
> >
> >
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
>
> > elID=80172
> >
> > 18" passar om du är mellan 1.78 och 1.88
>
>
>
> Är 1.74, men kanske går ändå?

Jag är 179 och har en 17" Blue Pig. För transportvägcykling har jag sadelstolpen 1 cm från max. Jag kör ändå med 400 mm stolpe vilket är den längsta "normallängden". Så jag tror att Ragleys rekommendationer är lite åt det lilla hållet. Tror att 18" funkar. Om du har kort överkropp och korta armar så känns den nog för lång. Tjejen som är 167 tycker den är lagom, men hon har ingen koll...
Om du bor i Uppsala får du gärna provcykla.

Senast ändrad:
Jag skulle aldrig köra 18" på en AM-hoj om jag var 174 lång, om jag inte hade världens längsta överkropp. Kompromissa inte med storleken bara för att du råkar hitta ett erbjudande, det kommer du ångra.

Behöver du verkligen en fullfjädrad AM-cykel? Annars kan du köpa en Radon på rea och slänga på komponenterna på en 456-ram.

Senast ändrad:
svalgis skrev:
> Jag skulle aldrig köra 18" på en AM-hoj om jag
> var 174 lång, om jag inte hade världens längsta
> överkropp. Kompromissa inte med storleken bara
> för att du råkar hitta ett erbjudande, det
> kommer du ångra.
>
> Behöver du verkligen en fullfjädrad AM-cykel?
> Annars kan du köpa en Radon på rea och slänga
> på komponenterna på en 456-ram.

Vad menar du med fullfjädrad?

Jag vill ha en med framdämpning endast, en HT alltså.

Tycker Santa cruz chameleon är grymt snygg och gillar verkligen hur ramen och dämparna ser ut.
För mig är det inte endast viktigt hur praktisk den är utan även hur snygg den är, utseendet spelar roll :)

T.ex denna, en vanlig HT mtb.
http://www3.bike-discount.de/bilder/xxl/70798/cube-acid-grey-n-blue.jpg

Tycker den ser extremt ful ut, den ser klen och vek ut. Skulle jag hoppa ut ifrån en trappa med den där så lär väl dämparna spricka, även om de inte gör det så ser det så ut. ( no offence om någon av er äger en sådan).

Men kollar man på denna.
http://forums.mtbr.com/attachments/...untain-hardtail-thread-post-up-yours-cove.jpg

Den ser mer stabil ut, mer som en downhill HT som går att använda till i stort sett allt. Nu är det säkert inte så men den är nog rätt skön ändå på även långa sträckor på asfalt och den ser samtidigt statig ut med tanke på lutningen och de grova dämparna :)

Det gillar jag.

Fullfjädrad - 100%, fullt ut, ren och skär. Behöver du en "riktig" AM-cykel är det jag frågar. Vad exakt menar du med "cykla i skogen"? Tänker du åka luftassisterad DH och göra drop på flera meter?

Bilagor

• DSC_0155.jpg
    DSC_0155.jpg
    69.7 KB · Besök: 27
Tänkte bara nämna att sist jag var på sportson på södermalm i stockholm såg jag en Sunn Tzar i den korta storleken inne. Revelationgaffel, Hammerschmidt, x9 skulle tro att den går att få till ett jävligt bra pris just nu. Bor du i Stockholm så gå dit och fråga vad de kan släppa den för. Har en liknande hoj och det är en väldigt rolig cykeltyp.

Kruwgah skrev:
>
> Men kollar man på denna.
> http://forums.mtbr.com/attachments/all-mountain/54
> 9574d1276403529-all-mountain-hardtail-thread-post-
> up-yours-cove.jpg
>
> Den ser mer stabil ut, mer som en downhill HT som
> går att använda till i stort sett allt. Nu är
> det säkert inte så men den är nog rätt skön
> ändå på även långa sträckor på asfalt och
> den ser samtidigt statig ut med tanke på
> lutningen och de grova dämparna :)
>
Jag har en Cove Hand Job som du länkar till. Nu har jag i och för sig en XC set up, med stel carbon-gaffel och massa lätta komponenter. Den är riktigt skön för ändamålet som jag använder den, och den klarar säkert betydligt mer stryk än den får av mig. Jag skulle emellertid aldrig få för mig att börja hoppa alltför offensivt med den (läser att du tänker hoppa från trappor). Jag tror helt enkelt inte att den pallar det. Jag skulle gå för en biffigare hoj. Kolla på Cotic Soul eller BFE som någon tipsade om. Men återigen landar du i budgetfrågan... Om du vill känna på min Cove och har vägarna förbi Gbg får du säga till.

//Marcus

Alltså, det jag menar är att om jag känner för att hoppa ut för en mindre trappa, säg 5-6 trappsteg, så skall den klara det med bravur. Om jag vill köra ner för en brötig stig så vill jag att den ska klara det, självklart inte lika bra som en bike för 20-50k men ändå.

Jag vill inte känna mig begränsad. Om polaren frågar om vi ska dra iväg på en landsvägstur på 1 mil så vill inte jag säga "nej det pallar jag inte, min cykel är en FS och det blir bara jobbigt", eller om polaren frågar om vi ska dra en sväng i en brötig skog med stubbar o berg så vill inte jag säga "nej det pallar nog inte min cykel, den är för klen", eller om jag bara känner för att hoppa en trappa så vill jag inte behöva vara rädd för att hela cyklen knäcks.

Jag kommer såklart inte hoppa utför ett berg på 10 meter, eller en trappa på 20 steg eller liknande, men jag vill ändå känna mig så lite begränsad som möjligt och om jag förstått det rätt så är en HT AM det jag ska ha.

Anledningen till att jag inte är ute efter en FS är på grund av att det är dyrare och jag gillar att stå på cykeln, samt att jag hört att billigare FS är ett helvete i uppförsbacke och längre streckor på asfalt och en aning långsamma.

Wall of text :)

Balle skrev:
> http://www.chainreactioncycles.com/Mobile/MobileMo
> dels.aspx?ModelID=78564
>
> En sån köpte jag som min första mtb. Är 178 cm
> och har en 16-tummare. Mycket nöjd :-)
>
> /Emil and the Piglet

Hur är SRAM i jämförelse med shimano? Har bara hört talas om shimano och att det är det man ska leta efter typ. Fin cykel annars :)

Kruwgah skrev:
> Balle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://www.chainreactioncycles.com/Mobile/MobileMo
>
> > dels.aspx?ModelID=78564
> >
> > En sån köpte jag som min första mtb. Är 178
> cm
> > och har en 16-tummare. Mycket nöjd :-)
> >
> > /Emil and the Piglet
>
>
> Hur är SRAM i jämförelse med shimano? Har bara
> hört talas om shimano och att det är det man sk
> leta efter typ. Fin cykel annars :)

Jag är nybörjare och har bara cyklat några veckor. Har iofs provat ett par cyklar med Shimano och största skillnaden tycker jag är reglagen som är olika... Tycker min växlar fint och det är skön känsla i reglagen iallafall!

Jag tycker det låter som du är rätt ute, fast hoja en massa asfalt kommer bli trist. Inte på grund av att det gungar, sitter man ner och trampar gungar det aldrig speciellt mycket, utan för att brett styre, ordentliga skogsdäck och den en sittställning där kontroll är prioriterad (som på en AM) är sjukt trist på asfalt.

Jag har en äldre Chameleon i strl S, det är en sjukt rolig hoj. Dock är de väldigt korta i storlekarna, så om man vill ha lite längd på sittställningen som är modernt nu (och ganska trevligt tycker jag) så måste man köpa en stor storlek och då blir den hög i ramen istället.

On-one och Ragley tycker jag verkar väldigt trevliga, Pigleten som det länkas till ser fin ut. Vill du ha on-one istället finns den här http://on-one.co.uk/i/q/FBOO4561X5/on_one_456_evo_x5_sektor_bike

Sram eller Shimano är skit samma tycker jag, båda funkar bra och har sina fördelar och nackdelar, men nuförtiden är det mer nyansskillnader och inget att bry sig så mycket om. Det viktigaste att bry sig om i utrustningsväg tycker jag är vettiga dämpare, de är dyra att byta. Det som gör störst skillnad för cykelns egenskaper är däcken, men de byter man ju ändå lite då och då när de slits ut

Polarbear skrev:
> Tänkte bara nämna att sist jag var på sportson
> på södermalm i stockholm såg jag en Sunn Tzar i
> den korta storleken inne. Revelationgaffel,
> Hammerschmidt, x9 skulle tro att den går att få
> till ett jävligt bra pris just nu. Bor du i
> Stockholm så gå dit och fråga vad de kan
> släppa den för. Har en liknande hoj och det är
> en väldigt rolig cykeltyp.

+1 på sunn tzar med hammerscmidt. kolla generellt efter ramar i M (medium), on-one och ragley är nog 16" du ska se på.

Jag tänkt just föreslå en Tzar, du kan hitta dem väldigt billigt ibland och även om jag inte var helt övertygad om HS-vevpartiet så har det sina fördelar också. Och hojen är bland det roligaste jag cyklat på.

Kruwgah skrev:
> Vilken storlek bör jag kolla efter?
>
> Är 1.74 lång och 70 kg, vet ej längd på ben
> och armar dock.

På Ragley kan du nog välja fritt mellan 16" och 17".

På de flesta märken brukar gränsen mellan M och L gå runt 180 cm, så du ska nog spana efter M.

Luthman Photography skrev:
> Min On One är 18" och jag 184cm så du ska nog ha
> en 16" som Viktro skrev.
> Bara för att bekräfta.

Samma här nästan, on-one 456 carbon 18", 50mm stam och 182cm mänska :)

Tillbaka
Topp