MTB hur farligt är det egentligen, extremsport !?

konscious

Aktiv medlem
Ser varje år att någon skadas ganska allvarligt på vanliga MTB lopp så dom åtminstone blir handikappade en tid och får söka sjukvård.
Vissa skadas för livet och kanske mister sina liv.
Själv som medioker motionär mitt i klungan i LLC ser jag om inte varje lopp minst på vartannat någon som blir liggande, får hämtas på en bår och det nämns inte så mycket om det.

Frågan är inte om utan när någon får sätta livet till. Extremsport?

konscious sa:
Ser varje år att någon skadas ganska allvarligt på vanliga MTB lopp så dom åtminstone blir handikappade en tid och får söka sjukvård.
Vissa skadas för livet och kanske mister sina liv.
Själv som medioker motionär mitt i klungan i LLC ser jag om inte varje lopp minst på vartannat någon som blir liggande, får hämtas på en bår och det nämns inte så mycket om det.

Frågan är inte om utan när någon får sätta livet till. Extremsport?

Nä knappast, inte ens i trygghets-Sverige.

Nu kan jag inte påstå att jag följer mycket lagsporter, men mitt intryck från att med jämna mellanrum scrolla förbi sportartiklar är att det är rätt vanligt att folk blir liggande och/eller utburna i t ex fotboll, hockey och handboll också? Vill minnas någon slags statistik på att ridsport har högst olycksstatistik i landet (och är gift med en fd ryttarrinna och tycker det låter rimligt). All sport är förenad med en viss fara, speciellt om den innefattar något mått av fart. Vad skulle enligt dig känneteckna en extrem sport mot någon annan sport?

Väldigt få som har hjälm när dom kör BMX och skate tycker jag, är det ocoolt i den svängen? :D Dom om några borde ju fan ha hur mycket skydd som helst så som dom far omkring.

Faran står väl i direkt relation med vilka hastigheter det handlar om och vilket skydd man har?
Enduro/Motocross kommer ju också med sina risker men det är väl ungefär samma skadefrekvens? Skillnaden är att Enduro/Motocross förare har extra mycket skydd på sig, speciellt ryggskena, något som inte MTB lopp brukar köra med?

Brukar tänka på det när man kört downhill full-kittad med skydd från topp till tå, sedan hoppar på sin xc iklädd endast en kroppskondom och en snabb hjälm, fort som helvete går det i skogarna med hopp inte långt ifrån dom i Åre, som lök på laxen sitter man ju givetvis fast i pedalerna med..

Tror xc är värre än dh

Såg statistik från Whistler som sade att cyklingen (mest utförsinriktad) var dubbelt så farlig som skidåkningen. 5 resp 2.5 skador per 1.000 besökare.

C-dale sa:
Såg statistik från Whistler som sade att cyklingen (mest utförsinriktad) var dubbelt så farlig som skidåkningen. 5 resp 2.5 skador per 1.000 besökare.
Slalomskidåkning i pist klassas nog inte som extremsport hos gemene man, snarare familjeaktivitet. Så om DH bara ger dubbelt så mycket skador så är det nog en ganska mild extremsport.

Sernevi sa:
Nu kan jag inte påstå att jag följer mycket lagsporter, men mitt intryck från att med jämna mellanrum scrolla förbi sportartiklar är att det är rätt vanligt att folk blir liggande och/eller utburna i t ex fotboll, hockey och handboll också? Vill minnas någon slags statistik på att ridsport har högst olycksstatistik i landet (och är gift med en fd ryttarrinna och tycker det låter rimligt). All sport är förenad med en viss fara, speciellt om den innefattar något mått av fart. Vad skulle enligt dig känneteckna en extrem sport mot någon annan sport?
Att bli liggande på en fotbollsplan och skrika av smärta kan det räcka med att spelaren har fått frisyren påverkad i en närkamp.

Som landsvägs- och även sporadisk "äventyrscyklist" så tycker jag mtb bara är krångligt att komma in i och så verkar det just löjligt enkelt att skada sig för det minsta lilla. Kraschar så otrooooligt sällan på racern på tävling och på mtb så har jag vänner som hamnar på akuten nästan varje månad för nåt som gick fel när de cyklade skogshoj. Men, eh, "man slipper ju bilarna"...

Jag har helt klart många fler skador från linjelopp och träningsläger på landsväg än jag fått på endurocykeln.

Farten är högre, skydden färre, asfalten är hårdare och tempot mycket hetsigare(GP t ex).

Kör man bara glassrundor på sin landsvägshoj händer klart inte så mycket... Men pulsen ska ju inte upp bara för man tar i :)

Visst kan man ramla och slå sig, men bland de jag cyklar och cyklat med året om så är det ganska ovanligt måste jag säga. De flesta skador jag bevittnat på endurotävlingar har varit mer eller mindre nybörjare (som kanske borde nöta lite mer lerig skog innan de börjar mäta tider)

Jag brukar se det så här: det absolut farligaste för en ilandsmänniska är att inte träna, och att aldrig komma ut i skogen:)

Vill nog också klassa lvg(tävling o träning för det) som mer extremsport än vanlig mtb ( inte rampage o dyl)
Vurpar ju bara 1/100 del så ofta men när det väl händer är det sällan man bara hoppar upp och kör vidare...

Senast ändrad:
Har man otur krävs inte speciellt hög fart för man ska slå sig. Och det gäller nog oavsett om man landar på asfalt eller en sten. Båda är hårda.

Jag har aldrig skadat mig (mtb) men faller man olyckligt så kan man så klart råka illa ut.
Sen händer det skit. Två ggr på vallåsen så har jag sett ambulansen två ggr. Tror det ofta är folk som hyr dh och tror de kan bara blåsa på. Senast vet jag att det var typ så. De borde kanske försöka varna på nåt vis.

Jag har denna sommar (som inkluderat 4 dagar bikepark) lyckats skada svanskotan och dessutom precis brutit nyckelbenet (två olika olyckor). Lyckades inte med något motsvarade när jag körde enduro med motor (inte heller när jag utövade någon lagsport för den delen). En av drivkrafterna till att gå över till mtb var att minska riskerna.
Inte riktigt nöjd med utfallet. :)
Jag tycker nog att mtb i bikepark är rätt nära extremsport.

Senast ändrad:
CW sa:
Som landsvägs- och även sporadisk "äventyrscyklist" så tycker jag mtb bara är krångligt att komma in i och så verkar det just löjligt enkelt att skada sig för det minsta lilla. Kraschar så otrooooligt sällan på racern på tävling och på mtb så har jag vänner som hamnar på akuten nästan varje månad för nåt som gick fel när de cyklade skogshoj. Men, eh, "man slipper ju bilarna"...

Klart det är krångligare att komma in i mtb, behövs mer finmotorik och teknik. Om man tycker det är tråkigt så finns det andra hobbies. Själv klarar jag bara 2h landsväg innan jag börjar fundera på vad jag håller på med.

Har varit på akuten 2ggr en gång för mtb och en gång för pendlingscykling. Bara en gång var ett ben brytet och det var från asfaltscyklingen. Asfalt är hårt.

jonte987 sa:
Jag har aldrig skadat mig (mtb) men faller man olyckligt så kan man så klart råka illa ut.
Sen händer det skit. Två ggr på vallåsen så har jag sett ambulansen två ggr. Tror det ofta är folk som hyr dh och tror de kan bara blåsa på. Senast vet jag att det var typ så. De borde kanske försöka varna på nåt vis.

Jag har alltid sett en och har säsongskort å andra sidan. Men ärligt det får folk fatta själva, det är graderat i fyra nivåer dessutom.

Raggamuffin sa:
jonte987 sa:

Jag har alltid sett en och har säsongskort å andra sidan. Men ärligt det får folk fatta själva, det är graderat i fyra nivåer dessutom.

Första gången var det på v-line andra sprufs eller vad den heter.
Jo de får skylla sig själv men tänker att det inte är positivt för anläggning.

Det blir vad man gör det till. Har i ett tidigare liv åkt skateboard i sisådär tiotalet år, helt utan skydd. Blev aldrig värre än stukade fötter och diverse skrubbsår. Bomddroppade hustak, poppade ollies och flippar nedför trappor och lastkajer.

Efter ett års stigcykling låg facit på x antal revbensfrakturer och en odiagnostiserad axelskada som när det begav sig förhindrade alla former av lyft i huvudhöjd. Samt ett oändligt antal skrubbsår förstås.

För mig är MTB betydligt extremare och mer riskfyllt. Oftast betydligt högre farter än på skateboard, onda stenar och rötter att landa på precis överallt, plötsliga och oväntade terrängförändringar såsom meterhöga drops eller stora hål i underlaget. Dessutom har man ett två meter långt åbäke att hålla reda på när saker börjar gå dåligt. Ganska mycket lättare att sparka undan en bräda än 15kg hårt och otympligt skrot.

men ofta blir man mer försiktig både av ålder och av att klota. I alla fall jag blir det. Att få barn gjorde inte det hela bättre.
Kör man på konstant över sin förmåga så är det klart det smäller oavsett om det är park eller stig.

Senast ändrad:
På lvg har man nästan ingen kontroll över faran. På lvg vurpade jag 3 gånger vid 30-35 km/t för att en bil körde mej medveten från vägen eller mötande cycklister gjorde dumma saker.

På stigarna har man nästan full kontroll över risken, men det är enkelt att köra med hög risk. Min 6-åriga son kör (långsamt) nedför alla branta, steniga bakat kring Stockholm, medan jag ofta är för fegt. Undrar fortfarande om jag är lite för fegt eller klogt.

Det värsta som hänt mig på MTB var när jag gick över styret då ett styrfyllo som cyklade fint på ena sidan banan helt plötsligt vek över till andra sidan när jag kom i 40 knyck på en MTB. Fick nita så hårt med båda bromsarna OCH luta mig bakåt att jag tillslut inte kunde stanna innan gubbfan så jag hade bara valet att hoppa över styret.

Fyllesvinet fortsatte cykla och jag var rasande men jag hejdade mig från att slänga ut honom och hans cykel på spårvägen bredvid. Jag var på väg till jobbet och ville inte komma sent.

Plus då att jag inte fick några skador utan landade på fötterna. Och cykeln klarade sig med med bara lite slagmärken på styret.

Annars blåmärken, skrapsår, bulor... Mina ben ser ut som rena slagfält varje sommar av pedaler och annan skit som slår i dom hela tiden.

Senast ändrad:
Simon89 sa:
... sedan hoppar på sin xc iklädd endast en kroppskondom och en snabb hjälm, fort som helvete går det i skogarna med hopp inte långt ifrån dom i Åre, som lök på laxen sitter man ju givetvis fast i pedalerna med..

What. Inte en liten överdrift där.

Av dom jag känner som varit aktiva inom diverse sporter från skolålder är nog fotbollsspelarna dom med värst skador. Visst, skejtarna och BMX åkarna bröt lite anklar och handleder, men det läker ju på ett par månader. Fotbollsspelarna har ju men för livet med sabbade knän och ledband. Nu snackar vi inte ens om Allsvenskan utan typ div 5. Känner flera som opererats flertal gånger men kommer troligtvis aldrig återhämta sig, och dom är ju knappt 30. Undrar hur det kommer bli när dom är 40 eller 50...

VättleBökaren sa:
Det värsta som hänt mig på MTB var när jag gick över styret då ett styrfyllo som cyklade fint på ena sidan banan helt plötsligt vek över till andra sidan när jag kom i 40 knyck på en MTB. Fick nita så hårt med båda bromsarna OCH luta mig bakåt att jag tillslut inte kunde stanna innan gubbfan så jag hade bara valet att hoppa över styret.

Fyllesvinet fortsatte cykla och jag var rasande men jag hejdade mig från att slänga ut honom och hans cykel på spårvägen bredvid. Jag var på väg till jobbet och ville inte komma sent.

Plus då att jag inte fick några skador utan landade på fötterna. Och cykeln klarade sig med med bara lite slagmärken på styret.

Annars blåmärken, skrapsår, bulor... Mina ben ser ut som rena slagfält varje sommar av pedaler och annan skit som slår i dom hela tiden.
Och du använde ringklockan för att uppmärksamma honom på att du tänkte blåsa om i "40 knyck" på "banan" (cykelbanan)?
Det är alltid den dom kör om som ansvarar för att en omkörning sker på ett säkert sätt. Att blåsa på i 40 knyck på en cykelbana bland andra trafikanter låter grovt vårdslöst.

Simon89 sa:
Brukar tänka på det när man kört downhill full-kittad med skydd från topp till tå, sedan hoppar på sin xc iklädd endast en kroppskondom och en snabb hjälm, fort som helvete går det i skogarna med hopp inte långt ifrån dom i Åre, som lök på laxen sitter man ju givetvis fast i pedalerna med..

Tror xc är värre än dh

Därför jag vill sitta fast i pedalerna även när jag cyklar DH! =)

att ha fastsittande pedaler ökar säkerheten helt definitivt. och i ett kritiskt läge får man ändå ur dem. dessutom är plattpedalerna vassa och betydande skadeorsakare.

sen när det gäller mtb kontra landsväg, är min bild att visserligen ovanliga men svåra livspåverkande skador är ett större problem inom landsväg.

kais01 sa:
att ha fastsittande pedaler ökar säkerheten helt definitivt. och i ett kritiskt läge får man ändå ur dem. dessutom är plattpedalerna vassa och betydande skadeorsakare.
+1
Ett icke oansenligt antal av inläggen i misärtråden är ju plattpedalrelaterade, medan det väl finns knappt nåt SPD-relaterat.

Att bruka landsvägscyklar i hög fart verkar också vara en betydande risk, trots erfarenhet över medel.

Ser man eliten inom MTB verkar det vara några varje år som skadas allvarligt i hopp och dylikt som gör att man tappar kontrollen.
Mer teknisk åkning tack vare bättre material spänner gränserna mot vad man egentligen inte klarar av.
https://www.instagram.com/p/BlNcRe2g_t3/
https://www.instagram.com/p/B0NvWxyowSg/?hl=sv

Senast ändrad:
ooms sa:
kais01 sa:
+1
Ett icke oansenligt antal av inläggen i misärtråden är ju plattpedalrelaterade, medan det väl finns knappt nåt SPD-relaterat.

All mina skador från MTB är från icke-lösande SPD vid låg/noll hastighet. Mina FiveTen Hellcat funkar dåligt med Shimano XT PD-M8020, lite bättre med PD-M530. Min Specialized XC skor löser alltid.

Men resten av familjen har nästan alltid skrapsär från plattpedaler.

Allting är farligt!
Att sitta still i soffan orsakar massor av hjärt/kärlproblem.
Städa är farligt, min f.d svärfar ramlade och spräckte bäckenet.
Blev aldrig bra efter detta.

Det finns t.om dom som säger att öl är farligt,
men där sätter iaf jag gränsen till vilda fantasier! ?

ooms sa:
VättleBökaren sa:

Och du använde ringklockan för att uppmärksamma honom på att du tänkte blåsa om i "40 knyck" på "banan" (cykelbanan)?
Det är alltid den dom kör om som ansvarar för att en omkörning sker på ett säkert sätt. Att blåsa på i 40 knyck på en cykelbana bland andra trafikanter låter grovt vårdslöst.
Vårdslöst på en vanlig cykelbana ja, den jag talar om är 5 meter bred. Det vill säga bredare än en vägbana. Gubben cyklade som jag sa på ena sidan på plan mark och jag körde på andra kanten. Han var dyngrak men det kunde inte jag se när jag kom bakom utan jag antog att han skulle hålla sig där på sin kant så jag kunde lämna 4 meter utan problem. JUST DÅ när jag är cirka 15 meter bakom honom så drar han en sväng rakt över banan och allting händer på en rund sekund. Jag skriker på honom medans jag tvärnitar men han reagerar inte utan fortsätter hela vägen ut till motsatta vägkanten så jag kan inte passera säkert längre.

Men okej, det är alltid den som kör om som bär ansvaret oavsett vad den som blir passerad får för sig. Så om du cyklar på landsväg och plötsligt utan förvarning drar över vägfilen till vänster sida så är det alltså bilistens fel att du skar hans väg. Billisten skall självklart lägga sig bakom dig och tuta för att göra dig uppmärksam på att han tänker köra om.

Och som sagt, jag skrek på honom något i stil med "ÖÖÖH!!!!" för det var allt jag hann med. Han gjorde inte en anstymmelse till att reagera utan vinglade vidare på sin damtralla så jag tror att en ringklocka inte skulle ha någon effekt. Kanske mistlur hade kunnat få honom att ramla av vägen på sin sida istället.

Kan du vara så snäll och sluta anta saker nu?

VättleBökaren sa:
Gubben cyklade som jag sa på ena sidan på plan mark och jag körde på andra kanten. Han var dyngrak men det kunde inte jag se när jag kom bakom utan jag antog att han skulle hålla sig där på sin kant så jag kunde lämna 4 meter utan problem.

[…]

Du ska inte själv anta en massa saker ute i trafiken, ta det lugnt bland andra.

Senast ändrad:
Spacekitty sa:
VättleBökaren sa:
Gubben cyklade som jag sa på ena sidan på plan mark och jag körde på andra kanten. Han var dyngrak men det kunde inte jag se när jag kom bakom utan jag antog att han skulle hålla sig där på sin kant så jag kunde lämna 4 meter utan problem.

[…]

Du ska inte själv anta en massa saker ute i trafiken, ta det lugnt bland andra.
Nu antar du också.

Så det värsta som hänt dig på MTB var att du fick hoppa över styret pga ett fyllo och landa på fötterna utan att ta någon skada. Vad bra.

Du behöver dock programmera om din generella syn på trafiken och din roll i den. Det kommer alltid hända oförutsedda saker i trafiken, så när du närmar dig en långsam cyklist i 40km/h behöver du sakta ner till kanske 20 så att du har möjlighet att stanna ditt fordon om något oförutsett skulle ske. Du behöver även sakta ner framför buskar och fasader där det kan tänkas dyka upp andra trafikanter. (Surprise: Det gäller även när du är på väg till jobbet!) ☀️?

VättleBökren! Om du närmar dej någon som byter "fil" 15 meter framför dej,
håll tyst och åk på andra sidan. Att håjta skrämmer bara framförvarande.
Bättre hen blir rädd när du redan åkt förbi.
Och angående antagande...tog du ett promilleprov eftersom du dömer honom som ett fyllo?
Eller antar du bara?

Tillbaka
Topp