MTB hur farligt är det egentligen, extremsport !?

Jag är intresserad över hur man misslyckas med att bromsa en cykel och istället tycker det är smidigare att hoppa över styret.

Berk sa:
På lvg har man nästan ingen kontroll över faran. På lvg vurpade jag 3 gånger vid 30-35 km/t för att en bil körde mej medveten från vägen eller mötande cycklister gjorde dumma saker.

På stigarna har man nästan full kontroll över risken, men det är enkelt att köra med hög risk. Min 6-åriga son kör (långsamt) nedför alla branta, steniga bakat kring Stockholm, medan jag ofta är för fegt. Undrar fortfarande om jag är lite för fegt eller klogt.

Håller med, cyklat mtb i ca. 30 år och även mycket dh i 20 år och så klart slagit mig en del men aldrig allvarligt. Gav upp lvg cyklingen i samma veva men har nu skaffat en lvg hoj igen och känner mig sjukt exponerad på vägen, inget man gör i skogen eller på berget är lika farligt som att cykla bland bilar och långtradare.

CW sa:
Som landsvägs- och även sporadisk "äventyrscyklist" så tycker jag mtb bara är krångligt att komma in i och så verkar det just löjligt enkelt att skada sig för det minsta lilla. Kraschar så otrooooligt sällan på racern på tävling och på mtb så har jag vänner som hamnar på akuten nästan varje månad för nåt som gick fel när de cyklade skogshoj. Men, eh, "man slipper ju bilarna"...
+1
Cyklat lvg i ca 20 år och aldrig råkat ut för nånting, men så tävlar jag inte heller och ser till att ha marginaler vid klungkörning. Bilar har jag inga problem med, försöker undvika vältrafikerade vägar men när jag väl är på dem håller jag mig på vägrenen, i stadstrafik gäller det att ha uppsikt och köra med huvudet. Kompisar som kör mtb verkar dock råka ut för både det ena och det andra.

ooms sa:
CW sa:
Som landsvägs- och även sporadisk "äventyrscyklist" så tycker jag mtb bara är krångligt att komma in i och så verkar det just löjligt enkelt att skada sig för det minsta lilla. Kraschar så otrooooligt sällan på racern på tävling och på mtb så har jag vänner som hamnar på akuten nästan varje månad för nåt som gick fel när de cyklade skogshoj. Men, eh, "man slipper ju bilarna"...
+1
Cyklat lvg i ca 20 år och aldrig råkat ut för nånting, men så tävlar jag inte heller och ser till att ha marginaler vid klungkörning. Bilar har jag inga problem med, försöker undvika vältrafikerade vägar men när jag väl är på dem håller jag mig på vägrenen, i stadstrafik gäller det att ha uppsikt och köra med huvudet. Kompisar som kör mtb verkar dock råka ut för både det ena och det andra.

Att du cyklar LVG och klarar dig från skador medans kompisar skadar sig återkommande på MTB betyder inte att man kan dra slutsatsen att MTB är farligare. Du kanske kör försiktigt medans kompisarna ofta kör över sin förmåga. Värsta jag råkat ut för på MTB på nära 20 år är skrapsår och typ lårkaka. Men det bevisar inte heller något...

sparhawk sa:
ooms sa:
CW sa:
+1

Att du cyklar LVG och klarar dig från skador medans kompisar skadar sig återkommande på MTB betyder inte att man kan dra slutsatsen att MTB är farligare. Du kanske kör försiktigt medans kompisarna ofta kör över sin förmåga. Värsta jag råkat ut för på MTB på nära 20 år är skrapsår och typ lårkaka. Men det bevisar inte heller något...
Är det nån som sagt att nåt ska bevisas? Jag ville bara balansera upp några tidigare inlägg som helt utan belägg bergsäkert slog fast att lvg skulle vara farligare.

Jag tror att skadeprofilen ser helt olika ut mellan lvg och mtb. Lvg är låg risk att krascha men konsekvensen är allvarlig. På mtb är krascher ett faktum men oftast slår man sig inte så mycket.

Cykelpendling, vart ligger det på listan? Jag skulle uppleva det som klart farligare än lvg, iom att man är ute i värsta rusningstrafiken, både bland bilar och andra okända cyklister. Dessutom fullt med uppstressade vardagspusslare på väg till/från hämtning/lämning av ungar och annat. DET måste således vara extremsporten no.1!

Det är väl ganska ointressant vad som är farligast; lvg eller mtb. Frågan var om mtb kan klassas som extremsport. En extremsport är en sport där man utsätter sig för risker där ett litet misstag kan få dödliga konsekvenser. Dessutom är det sporter/situationer som endast ett fåtal skulle utsätta sig för.

Varken XC, Enduro eller lvg kan klassas som extremsport utifrån den definitionen. DH möjligtvis.

Tomaswikman sa:
Det är väl ganska ointressant vad som är farligast; lvg eller mtb. Frågan var om mtb kan klassas som extremsport. En extremsport är en sport där man utsätter sig för risker där ett litet misstag kan få dödliga konsekvenser. Dessutom är det sporter/situationer som endast ett fåtal skulle utsätta sig för.

Varken XC, Enduro eller lvg kan klassas som extremsport utifrån den definitionen. DH möjligtvis.

Lär ju va mångdubbelt fler som dött på lvg än dh pga av små misstag , iofs fler utövare .och med tanke på antalet lvg åkare på svenska tävlingar får man nästan säga att det bara är ett fåtal som är beredda att ta risken.

Det är rätt stor skillnad på Vätternrundan, ett GP eller hålla 110 knyck nerför alperna.

För den gemene lvg-cyklisten på tisdagens fikarunda är riskerna i mina ögon ytterst små.

Som nybliven pappa, för 4:e gången, med väldigt lite sömn så har jag nog skadat mig mer än vad jag gjort på cykeln på många många år.

Småbarnsförälder = extremsport

Nu kan jag inte påstå att jag följer mycket lagsporter, men mitt intryck från att med jämna mellanrum scrolla förbi sportartiklar är att det är rätt vanligt att folk blir liggande och/eller utburna i t ex fotboll, hockey och handboll också? Vill minnas någon slags statistik på att ridsport har högst olycksstatistik i landet (och är gift med en fd ryttarrinna och tycker det låter rimligt). All sport är förenad med en viss fara, speciellt om den innefattar något mått av fart. Vad skulle enligt dig känneteckna en extrem sport mot någon annan sport?
fotboll är väl ingen farlig sport egentligen, jag tror bara många skadar sig eftersom det är en stor sport

Krävs nog en liten definition av vad man pratar om här. ’MTB’ är lite för brett. Klassisk xc/stigcykling utan att leta hopp eller brantaste backen i skogen? Sällan eller aldrig skador enligt min erfarenhet. Nya cyklister med långslagiga hojar som letar sånt - skador. Nybörjare som testar dh - livsfara.

Det går ju vid xc också...Man är ju helt oskyddad och en fogdö kan alltid hända.

Back in the day gick jag över styret och landade på rygg bland sten och skit några gånger. Hade tur men blev ordentligt skraj till sist och lugnade ner mig lite. I 15 år sen skulle det köras enduro...

Jag har också spd ramlat ner nån meter från en spång o landat bland avhuggna sly stubbar men missat alla. Tror man kan spetsa sig på en sån.

Man ska inte ha för mycket föreställningsförmåga eller tänka på fogdö om man ska cykla

Försöker hålla barnen från branta cyklar så de slipper det värsta i alla fall

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp