MTB i Alperna? Vart? Chamonix? Les Arcs?

Costanza

Medlem
Hallå!

Jag och sambon tänkte ta hojarna på taket och rulla ned till alperna i sommar.
Bilden vi har är fina stigar i grym natur. Kanske kan man ta liften upp och cykla typ "på platten" uppe på berget?
Vi vill köra downhill nån dag (hyra hojar) men primärt är vi ute efter lagom krävande och framförallt vackra stigar/leder i bergsnatur.

Finns vår bild? Går det att cykla "uppe på berget" eller är det "bara" cykling på stigar i dalarna?
Vart ska vi bege oss? Vart ska vi inte ta oss? Nån som har tips?

vi har kollat lite på Chamonix och där runt omkring, ha det som "bas" cykla där runt omkring nån dag och sen ta hojarna på taket o testa nån annan ort en annan dag, nån som har erfarenheter?

Alla tips mottages tacksamt
Tack på förhand!
// Jörgen

Morzine/Avoriaz är nog det du letar efter!

En del stigar och massor med liftburen cykling.
Finns allt ifrån vanlig XC på bergsidor till downhillbanor från WC.

Det finns hur mkt lokal info som helst - när man väl kommer dit... Gå in på
turistbyrån och fråga, lär känna området, kolla bokhandlaren som har kartor och så !
St Anton, Garda, Zell am See, Sölden, Canazei, Verbier, Zermatt, Ischgl !!

Cham e mkt fint!

Ska till Les i sommar o kan rapportera efteråt. Men ska vara mkt bra det med.

Har man en heldämpad hoj kan man utan större problem köra många av trailsen i Cham.

Kolla på UCPAs hemsida så ser du vart de förlägger sina cykelresor.

Have fun!!

Kan rekomendera Ischgl. Finns många utmärkta leder i området.
Både enkla o svåra. Går att köpa karta på plats med allt utmärkt. Finns tom foldrar som beskriver turerna med svårighetsgrad, höjd, längd o uppskattad.
Förra året var Ischgl ett etappmål i TransAlp tävlingen.
Om intressant har jag ett hotell jag kan rekomendera.

Jag var i Morzine/Avoriaz/Les Gets två juliveckor 2009 och åker dit i sommar igen. Härlig cykling i sammanhängande liftsystem. Varierande utmaningar på cyklingen.

Har varit i Ischgl en gång och skulle nog inte rekommendera det. Det regnade båda dagarna vi var där, så det kanske påverkade en del.
"Grannbyn" Nauders var en mer positiv upplevelse.

Personligen tycket jag Zermatt är värt ett besök. Förutom vidunderlig natur, bjuder stället på en hel del fin cykling också. Även höjden gör sig påmind på vissa ställen.

Gröden är ett annat område väl värt ett besök.

Tack för alla tips. Morzine/avoriaz ser ju ut som ett riktigt MTB-mecka.
Hur är det i byn? Finns annat att göra? Trevligt/mysigt? Finns nån sjö i närheten?

Härligt att det verkar finnas överallt samt att det verkar som man kan få tips genom att knalla in till första bästa "turistbyrå".

Mmm, kollat UCPA, Chamonix/Les Arcs ser också fint ut. Ska titta på Zermatt och Iscgl.

Heldämpat? Inte ska det behövas för att köra lederna, eller? Dundrar vi downhill 1 dag så hyr vi cyklar.
Tilläggas bör att vi är inga "MTB-freaks" (ursäkta uttrycket), cyklar idag typ 1-2 dag i veckan, kör downhill nån gång per år. Vi är ute efter att motionscykla 4-5dagar på 1 vecka, 2-4h/dag typ.
Eller blir man en stoppklots:) Är det folk överallt (tänkte åka i slutet på juli)?

Tack!
// Jörgen

Jag tycker det låter som att ni ska ha basecamp i Annecy och sen göra dagsutflykter med hojjarna på bilen. Finns mycket trevligt en timme i bil från Annecy.

etnica skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag drar till Les Arcs för att hoja med
> trailaddiction i 2 veckor på Lördag, ser ut som
> ett bra val enligt bilderna :D

Om du träffar Ash, hälsa honom att han får troligen se upp för Team Swedish Dragon Force i slutet av augusti.

Har samma "problem" som dig Costanza.
Någon som varit Val di Sole i norra Italien? Ser fint ut men hittar ingen bra cykeluthyrning.

Har någon några förslag till ställen nära Bergamo? (Ryan flyger billigt dit)

It is hard to beat Morzine/Avoriaz for the have it all area, the amount of trail access and variation is just huge. But if you would prefer a quite location then maybe look elsewhere as it can get pretty busy here during peak weeks.

Jag och en kompis satsar på en arrangerad tur med UCPA. Någon som provat något liknande? Åker 31/7.

Verdon: kurs 5 heldagar. Du Verdon à la mer***
För avancerade cyklister, en tuff men snäppet snällare tur än Objectif Méditerranée är ”Du Verdon à la mer”. Turen är en krävande och spektakulär färd på cykelryggen från bergen kring Verdon via Europas ”Grand Canyon” till Nice och ett dopp i det smaragdfärgade Medelhavet. Inkvartering en natt på UCPA-centret i Verdon och övriga nätter i refuge.

Kursupplägg
Aktivitet som börjar i Verdon och avslutas i Nice. Cykling på mestadels på tekniska små stigar och övernattning sker i enklare övernattningsstugor.

Måndag
La Palud/Castellane, ca 37 km och fallhöjd 1000m.
Avfärd från centret mot les gorges du Verdon. Ni lämnar la Palud, passerar genom Châteauneuf och börjar stigningen upp på platån Suech. Efter lunchen väntar 15 km nedför ner mot staden Castellane.

Tisdag
Castellane/Entrevaux, ca 52 km och fallhöjd 1000m.
Dagen börjar med en klättring i Saint-Barnabé och därefter mot skidstadion i Vauplane som ligger på 1597 m öh. Via skogen kommer ni ner till dagens slutmål, den vackra byn Entrevaux.

Onsdag
Entrevaux/Touet sur Var, ca 36 km och fallhöjd 900m.
Dagens resa börjar med att passera genom Entrevaux, via bergsstigar passerar ni floden le Var. Efter en liten paus i Puget Théniers och en brant stigning når ni platån i Sainte-Catherine. Dagen slutar med en nedförssträcka ner mot Georges du Cians.

Torsdag
Touet sur Var/Les Ferres, ca 43 km och fallhöjd 1000m.
Denna dag spenderas cyklandes i dalar och byar medans ni njuter av vildmarken i bla l'Estéron. Efter ett badstopp i den smaragdfärgade sjön i Roquestron fortsätter ni mot Conségude för att avsluta dagen med att cykla genom de härliga ekarna i Pascaline.

Fredag
Les Ferres/Nice, ca 40km, fallhöjd 250m
En stor nedförsbacke i Pont de la Cerise tar er ner till byn Gilette och där cyklar ni på leden längs med floden Var. Aktiviteten avslutas med gemensam måltid på "La promenade des Anglais" i Nice och efter det finns möjlighet till bad.

Jag och Leo åkte på "Objectif Méditerranée" 2002 eller när det nu var, verkar snarlikt. Det var rätt mycket klättring på grus och asfalt.

Tillbaka
Topp