MTB i fjällen

• Trådstartare Trådstartare gvr
  • Start datum Start datum

gvr

Ny medlem
MTB i fjällen
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att cykla i fjällen (typ delar av kungsleden). Funderar på att dra upp och cykla en vecka (eller så). Skulle gärna få lite tips om var det är cykelbart och vilka platser som måste undvikas. Hur är egentligen terrängen där? Trails? Eller bara sten?

/ Göran

MTB i fjällen
Vandrade en del utav kungs leden förra hösten. Gick mellan Vakkotavarre - Nikkaloukta ca 8mil. Rekommenderar verkligen ingen att cykla där! Helt otroligt mycket sten, nästan så det vart jobbigt att bara gå där. Så den biten tycker jag du ska hålla dig undan.
Varför det kommer upp så mycket sten på kungs leden antar jag bero på att det är riktigt mycket folk som går där. Visst, leden är ca 40mil lång så någon bit kanske är kanon att cykla...

/jonas

MTB i fjällen
efter den stora happy kraschen tror jag inte min tråd om abisko - nikkolauta finns kvar visst det finns sträckor som inte är cyklingsbara men det är mest cykling mindre gående, så den sträckan kan jag rekommendera men som sagt du skall gilla sten och spångar och fantastiska vyer :-)

skickar med lite bilder så du kan se.

Spångar finns det gott om.
kebb009.jpg ht=544

kebb016.jpg ht=544

kebb025.jpg ht=544

kebb050.jpg ht=544

kebb058.jpg ht=544

kebb065.jpg ht=544

kebb076.jpg ht=544

kebb078.jpg ht=544

kebb087.jpg ht=544

Men visst klart du kommer bli tvungen att bära och släpa också.

IMG_0108_resize.JPG ht=544

kebb086.jpg ht=544

IMG_0109_resize.JPG ht=544

Men det är vackert så det kan det vara värt.

kebb089.jpg ht=544

En toppbild får jag väl skicka med också :-)

DSC00019.JPG ht=544

Men som sagt då får väl se på bilderna och se om du tycker det är värt det.

IMG_0114_resize.JPG ht=544

Senast redigerad av en moderator:
MTB i fjällen
Hemavan-Ammarnäs känns väldigt cykelbar, mycket singletrack och inte alls lika mycket blockmarker som runt Kebne. Abisko-trakten känns också värd att utforska med mtb, ta liften upp på Noulja och antingen cykla ner eller utnyttja lederna bort mot Kårsavagge, Björkliden etc..

MTB i fjällen
Ljungdalen - Helags är fantastisk cykling. Speciellt tillbaks till Ljungdalen är det fint. Lätt utför och böljande stig som är lagom stenig. Ganska få ställen man behöver gå på. Det är bara 12 km men jag antar att flera av de andra lederna i området är fina också.

MTB i fjällen
Jag cyklade Storulvån-Gåsen-Sylarna-Storulvån för ett par veckor sedan. Det är fantastiskt vackert, och minst sagt varierad terräng. Sträckan Storulvån-Gåsen var verkligen toppen. Jättefina stigar genom björkskog och både uppför och nedför. Cykelbart hela tiden. Gåsen-Sylarna var inget vidare. Mycket släpande, eländig terräng. Sylarna-Storulvån var stundtals mycket trevligt. Men även här blir det en del lyftande av cykeln.

Generellt tycker jag att skogen passar bättre för cykling än fjället. Men hela upplevelsen med vyerna och miljön gör att fjällcykling ändå är "värt det". Men man måste räkna med att det är lite trassligare än vanlig skogcykling.

/rooth

MTB i fjällen
Oj oj oj. Jag har inte kollat in på happymtb på länge. Många och bra svar. Stort tack. Bilder från Road_Runner är riktigt häftiga (hur länge var du ute?). Det får blir ett inköp av en bra vandringsbok för kungsleden så kan jag gå igenom vilka sträckor som jag kan cykla (och vilka jag måste gå.)

MTB i fjällen
Var toppbilden på Keb?
Vid Pältsa finns en STF stuga med bastu (år 2000). Cykelbar och fin stig från finska sidan, uppkört av fyrhjuling. Man borde kunna cykla upp på en dag till stugan vill jag minnas. Bo sedan där några nätter och göra dagsturer. det går att transportera upp mat och dryck dit med helikopter om man vill och har råd. Har knallat endel i de svenska fjällen i yngre dagar och de gånger jag gått på Kungsleden har det alltid varit stenigt värre. Dessutom verkar de flesta spänger vara byggda med två plank med ett fint mellanrum som ditt framhjul passar perfekt i.

MTB i fjällen
Hej!
Hur lång tid ska man räkna med för att cykla Abisko-Nik?
(För relativt erfarna (och lättpackade) mtb'are?)

är det bäst att cykla Absiko-Nik eller Nik-Abisko (mao med eller mot den normala vandringstrafiken)?

Tobias

Tillbaka
Topp