Mtb i Göteborg?

Guur

Medlem
Mtb i Göteborg?
Hur är nivån på typ happy ride som jag ser i kalendern? Jag har aldrig kört mtb innan men är sugen på att testa. Är det bara att dyka upp eller?

Mtb i Göteborg?
Happy Ride = Bra tempo, mer fart och konditionskrävande. Tekniska stigar. Man bör ha erfarenhet av mtb.
Happy Easy Ride = Lugnare tempo, även om stigarna är ibland svåra.

Det är bara att dyka upp. :-)

/Leo

Mtb i Göteborg?
har du _aldrig_ kört mtb skulle jag nog tyvärr avråda t.o.m en easytur... beroende på vilka som dyker upp så kan tempot trissas upp och som sagt, terrängen anpassas inte nämnvärt efter rena nybörjare!

Fixa en cykel och prova några pass själv så har du iaf basic koll på växlar och bromsar osv...

Det är ju naturligtvis fritt fram att haka på, men helt grön så blir det nog ganska knäckande:(

Mtb i Göteborg?
Som Per säger så är lite grundläggande koll på cykeln bra att ha innan man hakar på. Men sen är det bara att hänga med och se hur det känns. Det blir garanterat ganska jobbigt innan orken byggts upp om du inte redan har bra kondition men tempot brukar inte bli tokhögt.

Terrängen anpassar sig inte så den är tekniskt svår även på easyturer. Ungefär samma svårighet som Leos happy rides även om olika guider förstås väljer lite olika stigar. Tempot skiljer sig en del men framförallt är pauserna fler och längre på en easytur.

Mtb i Göteborg?
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Happy Ride = Bra tempo, mer fart och
> konditionskrävande. Tekniska stigar. Man bör ha
> erfarenhet av mtb.

Är detta normal-person-tempo eller Leo-tempo? :D

Mtb i Göteborg?
Einarsson skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Happy Ride = Bra tempo, mer fart och
> > konditionskrävande. Tekniska stigar. Man bör
> ha
> > erfarenhet av mtb.
>
> Är detta normal-person-tempo eller Leo-tempo? :D

Det beror på om det är jag som leder Happy Riden eller någon annan. ;-) Ibland jagar vi KOMs, ibland tar vi det lite lugnare.

/Leo

Mtb i Göteborg?
Jaha okej får väl köra lite själv och känna på det då.. Ska väl säga att grundkonditionen är okej ändå - cyklar varje dag till jobbet bland annat.. Jag bor i Majorna så antar att ängårdsbergen är närmast, nån som har några tips angående vart man ska köra där? Eller om det finns några oskrivna regler typ att man inte får köra över löpare eller sånt trams?

Mtb i Göteborg?
När jag skaffade MTB efter 5 sässonger landsvägscykling så försökte jag att köra några rundor själv. Men jag tyckte det var svårt att veta hur man skall köra och var. Så jag hängde på easyrides, det var jobbigt men lärorikt. Det ger så himla mycket att se de som kör framför klara hinderna enkelt, det får en att våga prova sånt man annars skulle hoppat av och lett cykeln förbi.

Så jag vill nog gå emot strömmen och tipsa om att faktiskt åka med på easyrides. En bra början kan vara på Hisingen eller änggårdsbergen, där är terängen brantare men mindre stökig än i delsjön, och oftast färre cyklister som behöver vänta på dig. Se till och skaffa både knä och armbågsskydd innan du ger dig ut, det ger en lite mer självförtroende i början.

MVH
Magnus

Mtb i Göteborg?
Instämmer med föregående talare, så himla jobbigt är inte Happy-Easy heller, för den saken. Det pausas ofta nog för att man ska hinna hänga med.
Ja, terrängen är ju terrängen, den anpassar sig inte. Men dom flesta ställen kan man antingen kliva av och göra en push-bike passering eller välja en liten annan väg kring/över/förbi hinder.

Så häng på nån gång, träffa lite trevliga människor och lär dig hitta rätt i Gbg's skogar, det är alltid trevligt :)
Knäskydd är nästan ett måste, hjälm definitivt ett måste, armbågsskydd efter tycke (jag kör utan, andra kör med)och vatten i rygga (eller i flaskställ) är en väldigt bra idé.

Senast ändrad:
Mtb i Göteborg?
Jaha fler prylar... Är det speciella knäskydd då eller?? Och gör man bort sig om man kommer med sin vanliga cykelhjälm? Jag tänkte typ köra i mina löpartights men det kanske behövs specialkläder också eller?

Mtb i Göteborg?
ok, jag kanske ska förtydliga mitt svar lite! :)

det hela handlar om hur cykelvan man är i övrigt! har man cyklar mycket så vet man hur det fungerar och då är det bara att dyka upp!

är ens cykelerfarenhet att cykla en gammal damtralla till affären på söndagar kanske kombinationen av växlar, bromshandtag och stök värre än kullerstenen i haga lite för mycket?! :)

Vissa nybörjare (kx_Anders) cyklade ju varv runt mig på sin första tur och vissa kan inte ens komma upp för en trottarkant, så det finns ju en enorm spridning!

Har du nån gång genat över en skogstig och lyckas komma över trottoarkanter utan att få panik så är du väl förberedd för en easy-ride!

Mtb i Göteborg?
ang. utrustning så ja, det finns speciella cykelknäskydd. De är bra för de värmer knäna och man ser tuff ut.

Sedan är ett par baggy-shorts inte fel då de är lite mer stryktåliga än lycra när man råkar lägga sig ner i gruset. (och de ser tuffa ut)

Jag kör vanlig cykelhjälm och blir inte utskrattad! :)

löpartights är vanligt men ack så varmt på sommaren, de flesta kör baggy-shorts med cykelbyxa under

på vintern kör jag tights som långkalsonger under shortsen och knäskydden.

Mtb i Göteborg?
PerFormance skrev:
> ok, jag kanske ska förtydliga mitt svar lite! :)
>
> det hela handlar om hur cykelvan man är i
> övrigt! har man cyklar mycket så vet man hur det
> fungerar och då är det bara att dyka upp!
>
> är ens cykelerfarenhet att cykla en gammal
> damtralla till affären på söndagar kanske
> kombinationen av växlar, bromshandtag och stök
> värre än kullerstenen i haga lite för mycket?!
> :)
>
> Vissa nybörjare (kx_Anders) cyklade ju varv runt
> mig på sin första tur och vissa kan inte ens
> komma upp för en trottarkant, så det finns ju en
> enorm spridning!
>
> Har du nån gång genat över en skogstig och
> lyckas komma över trottoarkanter utan att få
> panik så är du väl förberedd för en
> easy-ride!

HAHA - jag har misslyckats med att ta mig över spårvagnsspår tre gånger med min racer så kanske får träna lite innan trots allt

Mtb i Göteborg?
Marra skrev:
> På dessa "easy-rides" snackar vi mest neråt och
> sjukast drop vinner?
> Eller klarar man sig med 30+ rädsla och HT?

Sjukast drop vinner väl alltid men det brukat inte vara så fasligt mycket av den varan & sett till hela rundan brukar det väl bli ungefär lika mycket uppåt som nedåt..

Vissa jublar när det ska cyklas uppför andra garvar i nedförsbackana. Tycker man det är läskigt går man ner, om man inte är tillräckligt stark/skicklig går man upp, i mitt tycke brukar dessa grupper vara hyfsat jämt fördelade.

Vad gäller skydd och övrig specialutrustning kan man väl om man vill skaffa efter hand (gäller inte hjälm) och ta det lite lugnare tills dess. Ang. 30+, feghet, HT och kondition är det bara att prova, blir man trött/rädd/uttråkad kan man avbryta turen tidigare och skylla på att man måste hem och läsa text-tv.

TL;DR, Om du kan skilja bakbroms från frambroms, åk på en happy-easy & se om ni gillar det.

Mtb i Göteborg?
Låter riktigt kul, värt att testa! Såg inte några mer i kalendern nu innan sommaren. VM uppehåll?eller kommer det läggas in mer event allt eftersom?

Mtb i Göteborg?
Marra skrev:
> Låter riktigt kul, värt att testa! Såg inte
> några mer i kalendern nu innan sommaren. VM
> uppehåll?eller kommer det läggas in mer event
> allt eftersom?

De brukar läggas upp dagarna innan. Tittar man i kalender http://happymtb.org/kalender/
just nu så ser man en "easy" tur imorgon samt en "vanlig" på torsdag.
Det brukar finnas turar nästan varje dag i gbg.

Tillbaka
Topp