MTB i Jönköping

hassehh

Medlem
MTB i Jönköping
Har nyligen flyttat till jkpg och söker lite stigar att cykla på. Då jag inte kommer härifrån vet jag inte riktigt vart jag ska utforska.
Gillar utförsdelarna mest så önskar hitta lite berg att cykla upp på.

Har ni några tips att dela med er av, eller till och med möjlighet att följa med ut och ta en runda, hojta till!

Hannes

MTB i Jönköping
Finns så jäkla mycket fint i Jkpg nu. Den backen ovanför Trånghallavägen har en ny liten "bikepark" fast utan lift. Gränna som sagt. I Huskvarna finns tydligen mycket fint också. Och typ fem pump-tracks. Sjukt orättvist.

MTB i Jönköping
Området ovanför Ebbarp har många fina stigar, och där går det få till några riktigt fina utförsåk. Sällan någon trängsel där. På Hallby finns många fina slingor bland annat SM banan. Finns enklare oxså. Jag kör ofta en mix av röda o svarta spåren som ger en ganska intensiv slinga. Ett passupp är att det kan vara mycket folk som vandrar o springer, speciellt på helgerna. Ikhp o Vista mountain inte att förglömma.

MTB i Jönköping
Tack för alla tips! Har nu testat Axamo, Hallby och Gränna. Gränna vinner än så länge, riktig fin anläggning och fina nedförsdelar. Hoppas hitta fler ställen framöver. Har ju några kvar att utforska

MTB i Jönköping
Nån som kör i vattenledningsparken?

Finns en röd/svart teknisk led jag inte sett någon prata om som är svin grym. Hade varit gött att gå ihop ett gäng och köra för att pumpa upp självförtroendet :P

MTB i Jönköping

Finns en röd/svart teknisk led jag inte sett någon prata om som är svin grym. Hade varit gött att gå ihop ett gäng och köra för att pumpa upp självförtroendet :P
Vet bara några som ibland cyklar vattenledningsparken för att det är bra uppförsbackar för att bränna watt. Men dessa killar är ursinnigt starka ? Inte så mycket för att åka ned men de pumpar hårt uppför.

Olsobobanan är fantastisk!

Vågar nog säga att Jönköping kan vara Sveriges bästa cykelstad. Långa uppförsbackar, många höjdmeter, skog direkt inpå knuten från innerstan city, landsväg 3-4 km bort och grus likaså.
Inte för att glömma att cyklisterna som startar från Piren 09:00 är världens härligaste och roligaste människor.

I Malmö finns inte ett endaste träd mer än tallarna på parkeringen.

MTB i Jönköping
Vet bara några som ibland cyklar vattenledningsparken för att det är bra uppförsbackar för att bränna watt. Men dessa killar är ursinnigt starka ? Inte så mycket för att åka ned men de pumpar hårt uppför.

Olsobobanan är fantastisk!

Vågar nog säga att Jönköping kan vara Sveriges bästa cykelstad. Långa uppförsbackar, många höjdmeter, skog direkt inpå knuten från innerstan city, landsväg 3-4 km bort och grus likaså.
Inte för att glömma att cyklisterna som startar från Piren 09:00 är världens härligaste och roligaste människor.

I Malmö finns inte ett endaste träd mer än tallarna på parkeringen.
Vilken är den längsta slingan? Om man tänker stig i variation.

MTB i Jönköping

Det finns flera stigar/leder som är ganska tekniska o kul. Det finns dock ett krux med cykling i vattenledningsparken. Det är stadsnära, och ofta mycket folk som vandrar. Merparten jag möter när jag cyklar där hejar glatt, men några gillar helt klart inte cyklister, och speciellt inte i vattenledningsparken. Att markera upp eller bygga fler leder är nog ingen bra ide. Som gjort för att det kommer förbud så som i Strömsbergsskogen där det nu bara får cyklas på en slinga och ingen annan stans.

MTB i Jönköping
Det finns flera stigar/leder som är ganska tekniska o kul. Det finns dock ett krux med cykling i vattenledningsparken. Det är stadsnära, och ofta mycket folk som vandrar. Merparten jag möter när jag cyklar där hejar glatt, men några gillar helt klart inte cyklister, och speciellt inte i vattenledningsparken. Att markera upp eller bygga fler leder är nog ingen bra ide. Som gjort för att det kommer förbud så som i Strömsbergsskogen där det nu bara får cyklas på en slinga och ingen annan stans.
Ah nej tänkte inte marka upp eller något. Där jag menar är där leden slutar, vilket är utanför naturresarvatet, finns en igenvuxen bit skog mellan där naturresravetet slutar och infarten till motorvägen, hade varit perfekt iom att ingen går där häller.

MTB i Jönköping
Lungt om jag hänger med nån gång?

Har delat upp leden i delar och nu kört hela, bästa trailet i Jönköping. Sjukt mkt potential i området, borde gå att bygga vidare leden så den fortsätter genom gräshagen/tokarp
Javisst, jag hojtar till nästa gång jag tänker ta en sväng där.

Finns ju en snabb, inte alls lika teknisk, stig som går längs med Göteborgsbacken, om du inte har hittat den än.
Finns ju inte så många höjdmeter eller skogparti att göra något vettigt av efter att man har kommit ner på banvallen tyvärr.

MTB i Jönköping
Man ska nog vara försiktig ja, Vattenledningsparken är ju tänkt att bli naturskyddsområde också inom snar framtid. Så undvik helst att gräva och bygga mer än vad som redan är gjort, har hört att det planeras för att det ska finnas några MTB-spår även när det har blivit naturskyddsområde. Men först ska dom tydligen gräva ner fjärrvärme genom hela parken från Gräshagen till Hedenstorp, kan bli en bra flowled av det kanske. ;)

Jag har inte haft några sura möten hittils i Vattenledningsparken, däremot Strömsberg, men det är nog för att Strömsberg är ett naturskyddsområde och Vattenledningen inte är det än.

MTB i Jönköping
Jag har också sneglat på vattenledningsparken och var där och gick en sväng med hunden för att reka, såg riktigt tekniskt ut på sina ställen och kanske lite över min nivå, men jag hänger gärna med ut och tar en sväng jag också. Hojta gärna till när ni har planer på en tur!

MTB i Jönköping
Jag har också sneglat på vattenledningsparken och var där och gick en sväng med hunden för att reka, såg riktigt tekniskt ut på sina ställen och kanske lite över min nivå, men jag hänger gärna med ut och tar en sväng jag också. Hojta gärna till när ni har planer på en tur!
Gött! Precis det är lite sketchy på vissa ställen ^^

Fanns också tidigare ett 2-3 m drop som nu tagits bort.

MTB i Jönköping
Nyarpsbacken i Bankeryd: https://maps.app.goo.gl/1LE7vZFMQrmWgihA9

Området ovanför Ebbarp:
Screenshot_20231013_155852_Strava.jpg

Värnamo Borgen https://maps.app.goo.gl/Y5uYKGQgfRN7ddbG7
Screenshot_20231013_160652_Strava.jpg

Beroende på så kan tabergsdalen ge en del underhållning. Brant upp och sedan lika dant ner. Börja vid pumptracken på Åsastigen i Taberg, följ stigarna norrut till Hassafallsleden i Hovslätt.
Screenshot_20231013_161543_Strava.jpg

Var försiktig på Huskvarnaberget utanför IKHP's leder och på Göransberg. Fantastiskt roligt men cykelförbud pga naturreservat.
Bondberget kan vara lockande men det är naturreservat/cykelförbud även där. Inte heller lika brant/roligt.
Taberg har egentligen bara två stigar ner. Naturreservat & cykelförbud.

Olsbobanan är tråkigt flack, enkel och bara svettig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp