MTB i OS

MTB i OS
vad jag menade var att jag ej vet så mycket om den framgaffel jag har
SR XCM-H-D-RL 80 Remote Lockout

namnet säger mig inte mycket annat än att det är en suntour? Det där 80 är det nån längd eller så?

Smat vad skulle hända med en hyfsad MTB med en 100+mm gaffel? SKulle cykeln luta bakåt då eller?

sedand et andra jag skrev hade ju inget med cykling att ögra.
men vart bara så arg på Kubanen för vad han gjorde

vad jag undrade var vad kan svenkens MTB ha kostat

mvh
:)

MTB i OS
är ju svårt att säga, me tanke på att den kan vara specialgjord åt honom me storlek osv. men har för mig att han nämnde i tv, att hans träningshoj, som är byggd med standard delar kostade runt 45000 eller nått. han tävlingshoj var "priceless" eller vad man ska säga, svårt att värdera.

MTB i OS
elmaco skrev:
-------------------------------------------------------
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Absalson vinner stort i värmen. Går sönder av glädje
> alltså,
> > inte av pressen.
>
> Dagens självkränkning :)
>
> ---

Vad fasen dillar du? Jag hade ju fett rätt!

MTB i OS
castrello skrev:
> elmaco skrev:
> -----
> > castrello skrev:
> >
>
> > -----
> > > Absalson krackar i värmen i värmen. Kessiakof
> knäcker motståndet och vinner med 5-6 min marginal.
> >
> > Dagens självkränkning :)
> >
> >
>
> > ---
>
> Jo, Elmaco, du har fett rätt, jag känner mig definitivt kränkt.

Tack, det värmer!

MTB i OS
Hmm...i mina ögon har Kessiakoff senaste åren varit en väldigt cool och seriös kille, men tyvärr var han igår en ynklig förlorare. Att direkt efter målgång börjar gnälla på teamet osv är larvigt...

Vet någon vad det är han syftar på? Han har ju en personlig mekaniker och är väl så pass erfaren så att han vet hur han ska träna själv, så vad är det som inte fungerat med teamet?

MTB i OS
Petri skrev:

>
> Smat vad skulle hända med en hyfsad MTB med en
> 100+mm gaffel? SKulle cykeln luta bakåt då
> eller?

> japp, men jag tror inte du kommer känna någon enorm skillnad från 80 till 100. Jag kör med 100mm's på en gammal ram som var tänkt för 60mm's gafflar, men min träningskamrat har exakt samma ram fast två år nyare som har 80mm's sid monterad. Det blir lite chopper stuk, men det är lite av en vanesak, min får vara sån tills jag har kulorna till att köpa en ny gaffel helt enkelt.

> kessiakoffs cykel är väll nån prototyp historia förmodligen, som dom tydligen filat en del på. Jag tycker inte den ser så extrem ut egentligen. Hade ju alla gånger hellre haft hans gamla cannondale...

MTB i OS
elmaco skrev:
> castrello skrev:
> -----
> > elmaco skrev:
> >
>
> > -----
> > > castrello skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Absalson vinner med 5 minuter och grillar korv på parkering när Kessiakoff kommer i mål.
> > > > > >

> > > Dagens självkränkning :)
> > >
> > >
> >
>
> >
> > > ---
> >
> > Jo, Elmaco, du har läsförståelse som en treåring.
>
> Tack, det värmer!

Varsågod!

MTB i OS
Sungam skrev:
> Hmm...i mina ögon har Kessiakoff senaste åren
> varit en väldigt cool och seriös kille, men
> tyvärr var han igår en ynklig förlorare. Att
> direkt efter målgång börjar gnälla på teamet
> osv är larvigt...
>
> Vet någon vad det är han syftar på? Han har ju
> en personlig mekaniker och är väl så pass
> erfaren så att han vet hur han ska träna själv,
> så vad är det som inte fungerat med teamet?

bättre uppbackning av teamet, leverans av hojar när de ska levereras. det vill säga, han får lägga energi på saker han inte ska behöva lägga energi på och tappar därmed fokus och harmoni.
har själv en "vän" som körde för cannondale, bytte till ett team där han i o för sig var själv, men hade egen meck och tillgång till material, men hans resultat rasade dramatiskt, han bytte sen till ett annat lite större team, gick väll lite bättre, men inte bra, bytte till cannondale igen, o då började han köra på en klart högre nivå igen. säger inte att cannondale teamet är bäst, men nått äre ju. kessiakoff, bytte o kolla hur det gått i år. sauser bytte ju för några år sen, kolla hur han körde i cannondale o hur han kört därefter. han har inte kört dåligt sen bytet, men han har ju inte varit uppe i samma nivå som sista året i cannondale, inte förän nu, några år senare, när han kört för specialized ett tag. så vilket team man kör för, kan klart spela in. Sauser blev "stor" i cannondale, kessiakoff lika så, faugelsang likaså (vann ju U23 VM i år).

MTB i OS
– Men just nu är jag mest less på allt och undrar varför jag håller på med sånt här. Har man inte rätt förutsättningar är det bättre att göra något vettigare, som att ta jobb på en fabrik eller vad som helst.

MTB i OS
OK, jag har bara extremt svårt att förstå att utlovade cyklar, dålig uppbackning osv ska kunna påverka så mkt så att det är det första man tänker på när man går i mål 7 minuter efter segraren i ett OS.
För mig känns det bara som en dålig förlorare som inte vill rannsaka sig själv...då är det enklare att skylla på sitt team.

Kessiakoff är ju extremt erfaren och borde kunna sköta sin träning utan utlovade/perfekta cyklar osv...om han inte kunde det så borde han nog flaggat upp lite tidigare.
Han kan ju inte varit direkt missnöjd med sin cykel när han visat upp den i SVTs morgonsoffor och framfört att hans största problem inför loppet var om han skulle cykla runt med skruvar på 1,8 gram eller inte.

> bättre uppbackning av teamet, leverans av hojar
> när de ska levereras. det vill säga, han får
> lägga energi på saker han inte ska behöva
> lägga energi på och tappar därmed fokus och
> harmoni.
> har själv en "vän" som körde för cannondale,
> bytte till ett team där han i o för sig var
> själv, men hade egen meck och tillgång till
> material, men hans resultat rasade dramatiskt, han
> bytte sen till ett annat lite större team, gick
> väll lite bättre, men inte bra, bytte till
> cannondale igen, o då började han köra på en
> klart högre nivå igen. säger inte att
> cannondale teamet är bäst, men nått äre ju.
> kessiakoff, bytte o kolla hur det gått i år.
> sauser bytte ju för några år sen, kolla hur han
> körde i cannondale o hur han kört därefter. han
> har inte kört dåligt sen bytet, men han har ju
> inte varit uppe i samma nivå som sista året i
> cannondale, inte förän nu, några år senare,
> när han kört för specialized ett tag. så
> vilket team man kör för, kan klart spela in.
> Sauser blev "stor" i cannondale, kessiakoff lika
> så, faugelsang likaså (vann ju U23 VM i år).

MTB i OS
Sungam skrev:
.
> Han kan ju inte varit direkt missnöjd med sin
> cykel när han visat upp den i SVTs morgonsoffor
> och framfört att hans största problem inför
> loppet var om han skulle cykla runt med skruvar
> på 1,8 gram eller inte.
>

Jag kan inte annat än hålla med Sungam.

MTB i OS
kentkreitler skrev:
> En massa snack som specialcyklar... Undra hur
> special Absalons Orbea verkligen var? Tror nog den
> går att köpa rakt faktiskt och knappast
> särskilt dyr heller...

Inte så stor skillnad mot hans vanliga hoj

http://www.mtb-live.com/EN/index.php?option=com_content&task=view&id=195

"The Orbea Alma is the usual bike of former world champion cross country Julien Absalon. Because of the Olympic Games, Orbea's engineers changed the bike's structure slightly. They have enhanced the details and made a new design with the according little adjustements to create a renewed Alma."

MTB i OS
Förmodligen en uppdatering som blir gällande för oss dödliga 2009. De gör väl det samma med Orcorna som landsvägsgrabbarna rullar på. Lite skillnad mot en mängd andra proffs som åker på one off cyklar. Absalon han hade vunnit på vad fan som helst...

MTB i OS
Rolf.A skrev:
> Läste i DN att Kessiakoffs hoj kostade 100k..
>
> //
> Roffe Absalon

Jag hörde en intervju med Kessiakoff på radion där han gjorde en del reklam för MTB-Sporten och berättade lite om vad det kostar att tävla m.m. Då pratade dom även om vad hans cykel kostade, han sa att det inte gick att prissätta den eftersom många delar fans i max 5 exemplar i världen men repporten gav sig inte så lätt :o)
Till slut sa Kessiakoff att cyklar på toppnivå lätt kommer upp i 250' men då frågade repporten igen vad hans cykel kostade men han svarade inte så då slängde repporten ur sig 500' och då svarade Kessiakoff att det hamnar runt det priset...
Han sa också att man får en bra tävklings-mtb från ca 40' (vet inte om det är rätt sätt att locka folk till sporten ;o).

MTB i OS
captain8track skrev:
> bigmollo skrev:
>
> > Roligare kameravinklar, ljudupptagningar och
> fler
> > ställen där kameran följer med cyklisterna.
> > Lite skojigare klippning också. Sen borde man
> > kunna göra en bana som ska göra sig bra på
> tv.
> > Tex bygga hinder som går att filma ordentligt.
> > Nu känns det som att det filmas på avstånd.
> > Väldigt märkligt att de inte kan få till
> nåt
> > med mer känsla. Dt går ju att få bra
> > fartkänsla i xc. Det var precis lika trist på
> > förra OS.
> > /J
>
>
> XC är väll ingen publiksport, så varför ska
> man maxa för tv tittarna? Du ser ju inte lite
> extra hinder när det är längdskidor eller
> liknande. Banan var ju dock jävligt tam, verka
> dock vara rätt rejäla stigningar, men överlag
> verka den rätt platt, inte en rot i sikte...

Du har förståss helt rätt. Varför ska man försöka göra sporten roligare för de som tittar. Det är ju bara några miljoner tv-tittare på ett OS. Vi kör vidare som vanligt. Banan var nog jättelätt också. Det är ju bara de där proffsen som inte har nån koll.
/J

MTB i OS
Nej.

gammal.jpg ht=338

MTB i OS
Senast redigerad av en moderator:
MTB i OS
Kollade in resultatlistan efter det du skrev C-Dale och det är ju många väldigt bra rätt långt bak. Iaf hade jag hoppats på Paulisen skulle komma längre upp men som du säger var det inga sega backar utan väldigt intensiv tävling.

Till er som tyckte den såg lite mesig ut. Hörde igår om hur den är och inte bara ser ut på tv. Är riktigt brant, speciellt där de filmade dämpare och så i "ravinen" som Björn Hedman sa och nerför där de stora stenarna låg.

MTB i OS
Kan vi inte avsluta snacket om att banan var så lätt, så lätt?

De som var med borde väl trots allt veta bäst (saxat frn cyclingnews.com)

"It's the most complicated, difficult technical race. There were lots of stones and no time to rest," Absalon said after the race. Peraud agreed that it was one of the hardest courses he'd ever ridden. "After I finished, I was so tired that I had to take a rest, because I couldn't feel my legs anymore," he said.

Och trots all fascination för dh-blaj och sånt så måste väl alla inse att Absalon och Co är hyggligt duktiga med sina cyklar?

Vi kan ju inte ändå förvänta oss samma stil på stenblocken och rötterna som på dh-vm senast.

MTB i OS
ska jag vara ärlig, så tror ja inte kessiakoffs hoj är "SÅ" extrem, kändes inte så när man såg den i alla fall :D men svårt o säga säkert :D

angående scotten, skulle gissa på att ena gaffelbenet är helt tömt på innehåll, o att det bara är dämpning eller liknande i andra benet, ingen returdämpning. dessutom äre ju gamla gaffelbenen = mjuk som välkokta nudlar :D

MTB i OS
Jensen skrev:
> ska jag vara ärlig, så tror ja inte kessiakoffs
> hoj är "SÅ" extrem, kändes inte så när man
> såg den i alla fall :D men svårt o säga säkert
> :D
>
> angående scotten, skulle gissa på att ena
> gaffelbenet är helt tömt på innehåll, o att
> det bara är dämpning eller liknande i andra
> benet, ingen returdämpning. dessutom äre ju
> gamla gaffelbenen = mjuk som välkokta nudlar :D

- Jag prova en gammal Judy SL för ett tag sen, jag måste säga att jag tyckte den var rätt okej, eller i alla fall betydligt mycket bättre än vad jag kom ihåg att en sådan var. Själv har jag tröttnat på min skareb och slängt på en stel, i väntan på rätt gaffel får jag dessutom köra v-bromsar...

Jag tror dock Sunn var lite inne på rätt linje för många år sen när dom hade mycket mindre slaglängd när de andra sträva efter mer, 80-100mm känns egentligen rätt overkill, dessutom har ju banorna blivit bra mycket "lättare" än vad dom var förr.

MTB i OS
scareb, har jag haft o tyckte inte den va nån hitt :D

jajo, nu vare ju dock rätt länge sen SUN hade så och det var ju på den tiden då bra låsning från styret eller automatisk låsning inte existerade :D idag kan du ha 100 mm utan att det gungar som fan

MTB i OS
näh, scareben är ett spektakel i sig.

Körde helstelt i förbannat stökig terräng idag, och visst emellanåt saknade man lite bump control men i det stora hela känner jag inte att skogen har gått o blivit stökigare nu än 95.

SUNN (med två n inte sun) hade väll kanske inte riktigt någon möjlighet och konkurrera med de stora, och speciellt inte när de större bolagen ville kränga nya dämpare med mer slaglängd.

Denna fråga är ju dock väldigt klurig som att jag i detta nu sitter o ser Mr Kuk Reinfeldt berätta om sina pink floyd minnen inför mig, kungen och Pink Floyd. Antingen gillar man "den nya" skolan med mycket slaglängd och långa överrör eller så är man förtjust i den lite nervigare "gamla skolan" och sitter uppe länge på nätterna och funderar på när det gick åt skogen.

Vill man hade bästa av två världar borde väll en 80mm's gaffel och en aggressiv geometri falla i smaken, vad jag sett så verkar väll detta vara lite av valet för många av världscups åkarna?

Tillbaka
Topp