Mtb i Pyrenéerna

Mtb i Pyrenéerna
Hej,

Det här är mitt första inlägg på Happys forum.
Jag tänkte cykla i Pyrenéerna i maj, har aldrig varit där. Finns det någon på forumet som kan tipsa om bra områden, boende etc? Tycker att Pyrenéerna verkar jättespännande men jag vet alldeles för lite om området.

/Peter

Mtb i Pyrenéerna
5508D9BA-4FFE-47CC-AB8F-2427B404F8F4.jpeg
Jag var där i somras och cyklade med https://www.basquebybike.com.
Jag kan verkligen rekommendera dom, det är den bästa cykelresan jag nånsin gjort. Benat som jag cyklade med var superproffsig, otroligt vänlig och trevlig. Han lyssnade på mina önskemål och gav mig sen en upplevelse som var utöver det vanliga. För en feg medelålders gubbe som jag så blev cyklingen utmanande, men inte för mycket, det finns dessutom mycket mer för alla nivåer av cyklister där. Jag hade önskat att både få cykla uppför och nerför bergen, men för dom som hellre bara cyklar utför så kunde man få det också. Som bonus så tillkom matstoppen, 3 rätters luncher av högsta kvalitet. Jag längtar tillbaka!

Mtb i Pyrenéerna
jag laddade ner en fil från GPSies från nån som cyklat hela transpyr MTB, ett lopp genom pyreneerna. Den filen var något år gammal då. Sen följde vi den rutten en liten bit och samma väg tillbaks under en knapp vecka . Vi började en bit in från starten på östsidan. Det blev en lyckad resa där jag kände att vi fick mycket rolig stig utan att behöva leta och fråga sig fram.

Mtb i Pyrenéerna
Min dotter och jag åkte den 8:juni till Pyrenéerna. Vi bokade ett litet B&B i den mycket lilla byn Artelens (halvvägs uppför Hautacam) och hyrde mtb:s i staden Argeles Gazost. Flög först till Toulouse o hyrde bil där därefter ca 20 mil till Artelens. Det fanns väldigt gott om olika leder att cykla, märkta med färger efter svårighetsgrad. Vi körde på härliga bondvägar och stigar, råkade på kor och får högt uppe i bergen och körde lite lagom vilse ibland. Ett ungt par hade B&B:n, all mat vegansk och man kunde få middag där också. Mannen i familjen var bergsguide och tog en dag med oss på en häftig tur från toppen av Hautacam och ner genom terrängen. Den hade vi inte hittat utan honom så en lokal guide är en bra idé.
Sista dagen hyrde vi landsvägscyklar, Pinarello Dogma, och cyklade upp Tourmalet-stigningen.
Pyrenéerna kan rekommenderas starkt

Tillbaka
Topp