MTB i Skåne / Köpenhamsområden

SvanteJ

Ny medlem
Är det någon som har något bra turtips i sydvästra delen av Skåne / Köpenhamn området. Skall flytta dit i höst och undrar om det är någon idé att ta med MTB-cykeln..
¨
/SvanteJ

Bokskogen, Torup utanför Bara utanför Malmö. Längesedan jag cyklade där, och då var det förbjudet men om man tog sig ut i periferin slapp man ta hänsyn till joggare och hundrastare. Flackt dock, inte mycket upp och ner men rätt så trevliga spår. Inte heller långa avstånd per spår, man får liksom cykla lite kors och tvärs..

Kullen, Österlen. Aldrig själv varit där men hört att folk gjort det. Vandringslederna på Österlen är också sköna att cykla XC på.

Hör gärna av dig till mig om du hittar något bra! /Hans.

Hej. Ska också flytta till Skåne, men jag ska till Lund. Någon som vet något om cykeltrakterna där? Vi får väl slå ihop oss och leta bra cykelstigar...

Bokskogen torup är det bara cykelförbud på löpslingorna och ute i naturen utanför stigar. Det finns ett par backar att klättra sig uppför, dock inte så jättelånga (den största verkar ligga vid cykelvägen från Bara ute till höger inte långt ifrån vägen, man svänger in i skogen vid picnicbordet vid den branta kullen, två är ut vid golfbanan)

Glöm inte att slänga cykeln på Øresundståget och prova MTB spåren utanför Köpenhamn (kolla på www.mtb-cross.dk under MTB-klubbar, där finns kartor över olika spår), eller kör några av loppen (hade gärna sett fler svenska deltagar). På sommaren är det www.dustcup.dk och på vinern är det www.slushcup.dk som gäller.

Jag har cyklat utanför Malmö i Bokskogen/Bökeberg i 9 år tillsammans med ett varierande antal cyklister. Vi hittar och skapar egna slingor hela tiden. Vi kan köra vem som helst mör här utan att behöva några bautabackar. Det är bara att ge hals när du är här i krokarna så ska vi visa dig runt. På tisdagarna går det fortast medan på torsdagarna är det lugnare tempo. Lördag morgon är det vanligtvis långpass utmed Skåneleden med start 7-9 beroende på årstid, familjeförhållanden, väder etc.... Bestämms från gång till gång. Mellan dessa gånger cyklar jag ofta ensam i olika rundor och olika håll. Ett enda ”storvarv” hemifrån mig i Käglinge kan vara hela 6 mil. Så nog räcker det till - till att börja med...:-)

Hälsar Edward K

Finns tyvärr tid eller ork att sitta och söka i forumet efter en specifik sak.

Därför är det alltid bättre att starta en ny tråd..... ;)

Nej tyvärr. Har inte haft tid eller möjlighet att cykla med Happygänget här i Göteborg. Har dock cyklat en del med bror min som är med o cyklar till o från i Happy. :)

tramsus skrev:
-------------------------------------------------------
> Såg att du oxå bor i Götet. Har du cyklat med
> Happygänget här nånting? lite nyfiken bara....

SvanteJ skrev:
> Finns tyvärr tid eller ork att sitta och söka i
> forumet efter en specifik sak.
>
> Därför är det alltid bättre att starta en ny
> tråd..... ;)

Nehe, men kanske en titt under turtips inte skulle ta allt för mycket tid

Tack för tipset. Skall gå in o titta.. Kanske märks att man är rätt ny på forumet??

JayJ skrev:
> SvanteJ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns tyvärr tid eller ork att sitta och söka
> i
> > forumet efter en specifik sak.
> >
> > Därför är det alltid bättre att starta en ny
> > tråd..... ;)
>