MTB i Sydamerika

smurf

Ny medlem
MTB i Sydamerika
Skall snart iväg tre månader till Sydamerika, närmare bestämt Argentina, Chile, Boliva, Peru och Ecuador. Det finns ju fina berg där bland annat som jag hoppas få cykla. Är det någon här som har några tips på bra cykling (mtb) i dessa länder?
/Peter

MTB i Sydamerika
Ecuador sägs ha världens bästa gjord för mtbcykling. Det tyckte iaf en som var med på Off Road to Athens. Några tips har jag tyvärr inte.

MTB i Sydamerika
Personalen på www.gravitybolivia.com tror jag har hojat runt med diverse filmteam de senaste åren.
Var själv i Peu hösten-05, i tex. cusco kunde i princip alla guidebyråer ordna någon form av mtb-tur.
Jag följde med på en endagars tur kommer ej ihåg vad den kostade min gissar på 300-400 kr inkl allt.
Turen sades vara en DH-tripp och vi tog en hel del höjdmeter men vi var inte riktigt DH-utrustade
Kan du spanska och har egen hoj kan du säkert hyra en pick-up och ordna din egen cykeltur. Finns gott om grusväg och det går nog att bränna 10000 meter utför på en dag om man är på det humöret

MTB i Sydamerika
Bikingdutchman är en mtb firma som håller till i Quito huvudstaden i Equador http://www.bikingdutchman.com/. De kör allt från dagsturer till vecko turer. Om du får läge så försök ta dig till Pululahua som ligger inte långt från mitad del mundo (världens mitt, ekvator linjen. Det är en gammal vukan krater som har ändlösa stigar(single tracks) för alla nivåer. Här får man även smaka på det riktigt äkta Equador. Inte ett MC Donalds så långt ögat når. Otroligt vacker natur.

I Pululahua finns det ett värdhus som driv av ett gammalt maraton ess. Han satsade sina ihop sprungna pengar på värdshuset och sammarbetar med mtb guider och häst guider. Grymt trevlig man alltid leendes med ett stort hjärta. Hälsa den gode Rolando i fall du råkar finna din väg dit. Det är väl värt det!

http://www.ecuador-travel.net/farm.reserve.pictures.htm

Mvh

Patrik

Senast redigerad av en moderator:
MTB i Sydamerika
Hah, jag har också varit ute med Biking Dutchman, det var en svensk kille, Jörgen, som guidade där för 2 år sen.

Tillbaka
Topp