Mtb kedja

mluther

Medlem
Mtb kedja
Jag har kört sönder min första kedja på mtb.
Har kikat på vad jag skall köpa, men det är ju en enda röra med en massa olika kedjor.
Vad skall man satsa på för kedja ? Dyr, mindre dyr, måste det vara till exakt samma märke som man har på växlar ?
Har Shimano Deore XT 3x10 delad.
 
Mtb kedja
Viktigaste är att den är för rätt antal kuggar bak.

Dvs, du ska ha en kedja för 10delat.

Jag gillade xtr kedjorna när jsg körde 10delat, höll bra och var lätta att hålla rena och fina. Så det är mitt tips. Komplettera med kmc missing link för enkelt handhavande om man behöver demontera kedjan från hojen.
 
Mtb kedja
Bengt-re sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:

+1
Och Wippermann gör bästa kedjelåsen.

Ja helt klart! Kör dock oftast med KMC lås eftersom man får med ett per kedja. Wippermanlåsen är dock bäst då de går lätt att montera i fält med stela fingrar utan verktyg - den manövern är lite mer spännande med KMC låsen...

Hehe, hälften av mina kedjor är Wippermann av nästan samma anledning. Låsen är dyra att köpa löst, men följer med kedjorna. :)

Har mina kmc-lås som nödlås. Har sluppit montera med stela fingrar, men svurit en del när jag var tvungen att öppna ett mitt i skogen. :)
 
Mtb kedja
ceel sa:
Bengt-re sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:

+1
Och Wippermann gör bästa kedjelåsen.

Ja helt klart! Kör dock oftast med KMC lås eftersom man får med ett per kedja. Wippermanlåsen är dock bäst då de går lätt att montera i fält med stela fingrar utan verktyg - den manövern är lite mer spännande med KMC låsen...

Hehe, hälften av mina kedjor är Wippermann av nästan samma anledning. Låsen är dyra att köpa löst, men följer med kedjorna. :)

Har mina kmc-lås som nödlås. Har sluppit montera med stela fingrar, men svurit en del när jag var tvungen att öppna ett mitt i skogen. :)

Montera kmc är ju svinlätt, sätt det på plats, snurra veven bakåt tills låset är på ovansidan, trampa till. Voila.
Få av ett nytt lås utan riktiga tången däremot, det kan vara riktigt jobbigt.
 
Mtb kedja
marr sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:

+1
Och Wippermann gör bästa kedjelåsen.

Ja helt klart! Kör dock oftast med KMC lås eftersom man får med ett per kedja. Wippermanlåsen är dock bäst då de går lätt att montera i fält med stela fingrar utan verktyg - den manövern är lite mer spännande med KMC låsen...

Hehe, hälften av mina kedjor är Wippermann av nästan samma anledning. Låsen är dyra att köpa löst, men följer med kedjorna. :)

Har mina kmc-lås som nödlås. Har sluppit montera med stela fingrar, men svurit en del när jag var tvungen att öppna ett mitt i skogen. :)

Montera kmc är ju svinlätt, sätt det på plats, snurra veven bakåt tills låset är på ovansidan, trampa till. Voila.
Få av ett nytt lås utan riktiga tången däremot, det kan vara riktigt jobbigt.

Jo sant. Tänkte nog mest på att få isär utan tång vid singelspeed konvertering ute i fält. Där är wipperman låsen smidigare.
 
Mtb kedja
Bengt-re sa:
marr sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:

+1
Och Wippermann gör bästa kedjelåsen.

Ja helt klart! Kör dock oftast med KMC lås eftersom man får med ett per kedja. Wippermanlåsen är dock bäst då de går lätt att montera i fält med stela fingrar utan verktyg - den manövern är lite mer spännande med KMC låsen...

Hehe, hälften av mina kedjor är Wippermann av nästan samma anledning. Låsen är dyra att köpa löst, men följer med kedjorna. :)

Har mina kmc-lås som nödlås. Har sluppit montera med stela fingrar, men svurit en del när jag var tvungen att öppna ett mitt i skogen. :)

Montera kmc är ju svinlätt, sätt det på plats, snurra veven bakåt tills låset är på ovansidan, trampa till. Voila.
Få av ett nytt lås utan riktiga tången däremot, det kan vara riktigt jobbigt.

Jo sant. Tänkte nog mest på att få isär utan tång vid singelspeed konvertering ute i fält. Där är wipperman låsen smidigare.

Vid sådana problem, om låset jävlas, så bryter jag kedjan o sätter i ett lås till bara...
 
Mtb kedja
marr sa:
Bengt-re sa:
marr sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:

+1
Och Wippermann gör bästa kedjelåsen.

Ja helt klart! Kör dock oftast med KMC lås eftersom man får med ett per kedja. Wippermanlåsen är dock bäst då de går lätt att montera i fält med stela fingrar utan verktyg - den manövern är lite mer spännande med KMC låsen...

Hehe, hälften av mina kedjor är Wippermann av nästan samma anledning. Låsen är dyra att köpa löst, men följer med kedjorna. :)

Har mina kmc-lås som nödlås. Har sluppit montera med stela fingrar, men svurit en del när jag var tvungen att öppna ett mitt i skogen. :)

Montera kmc är ju svinlätt, sätt det på plats, snurra veven bakåt tills låset är på ovansidan, trampa till. Voila.
Få av ett nytt lås utan riktiga tången däremot, det kan vara riktigt jobbigt.

Jo sant. Tänkte nog mest på att få isär utan tång vid singelspeed konvertering ute i fält. Där är wipperman låsen smidigare.

Vid sådana problem, om låset jävlas, så bryter jag kedjan o sätter i ett lås till bara...

Jag har klarat mig utan att behöva göra så, men tänkt tanken så har med mig två lås. Ogillar att gå hem om cykeln går nödlaga i fält.
 
Mtb kedja
Bengt-re sa:
marr sa:
Bengt-re sa:
marr sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:
ceel sa:
Bengt-re sa:

+1
Och Wippermann gör bästa kedjelåsen.

Ja helt klart! Kör dock oftast med KMC lås eftersom man får med ett per kedja. Wippermanlåsen är dock bäst då de går lätt att montera i fält med stela fingrar utan verktyg - den manövern är lite mer spännande med KMC låsen...

Hehe, hälften av mina kedjor är Wippermann av nästan samma anledning. Låsen är dyra att köpa löst, men följer med kedjorna. :)

Har mina kmc-lås som nödlås. Har sluppit montera med stela fingrar, men svurit en del när jag var tvungen att öppna ett mitt i skogen. :)

Montera kmc är ju svinlätt, sätt det på plats, snurra veven bakåt tills låset är på ovansidan, trampa till. Voila.
Få av ett nytt lås utan riktiga tången däremot, det kan vara riktigt jobbigt.

Jo sant. Tänkte nog mest på att få isär utan tång vid singelspeed konvertering ute i fält. Där är wipperman låsen smidigare.

Vid sådana problem, om låset jävlas, så bryter jag kedjan o sätter i ett lås till bara...

Jag har klarat mig utan att behöva göra så, men tänkt tanken så har med mig två lås. Ogillar att gå hem om cykeln går nödlaga i fält.

Samma här, typ.

Ett lås för 10 och ett för 11. (jag kör själv 11, men många andra har 10...) plus en extra nit till varje. Samt ett par länkar. Kanske overkill, men har räddat både mig och andra vid ett par tillfällen. Klart värt det.
 
Mtb kedja
Kedjan på min nyinköpta Canyon Dude gick av efter bara några timmars cyklande. Han på den lokala cykelaffären plockade fram en kedja och när jag skulle betala hajade jag till lite gran över att den var så dyr, 489 kr. Jag sa dock inget utan betalade och åkte hem. Väl hemma googlade jag artikelnumret CN-E6090-10 och visst den kostar rätt mycket om man köper den i Sverige. Däremot visar det sig att den är gjord speciellt för elcyklar. Det borde kanske innebära att den är extra hållbar men samtidigt känns det lite häftigt att betala nästan 500 kr för en kedja. Är det något hinder att använda den trots att den är gjord för elcyklar? Tycker ni att jag ska lämna tillbaka den?
 
Mtb kedja
gnilrub sa:
Kedjan på min nyinköpta Canyon Dude gick av efter bara några timmars cyklande. Han på den lokala cykelaffären plockade fram en kedja och när jag skulle betala hajade jag till lite gran över att den var så dyr, 489 kr. Jag sa dock inget utan betalade och åkte hem. Väl hemma googlade jag artikelnumret CN-E6090-10 och visst den kostar rätt mycket om man köper den i Sverige. Däremot visar det sig att den är gjord speciellt för elcyklar. Det borde kanske innebära att den är extra hållbar men samtidigt känns det lite häftigt att betala nästan 500 kr för en kedja. Är det något hinder att använda den trots att den är gjord för elcyklar? Tycker ni att jag ska lämna tillbaka den?

Kostar 311 på rose.... Nä. Den lär fungera utmärkt. KMC X10E kostar 250 och lär nog fungera lika bra. Köp så att du har minst en reservkedja hemma. LBS är dyra.
 
Mtb kedja
På en MTB räcker det tyvärr med en eller ett par växlingar under kraft för att ha av kedjan om man har otur. Extra känsligt är det med framväxeln.
Träna på att slå av en mikrosekund när du växlar å planera växlingen i god tid efter terrängen framför så kommer det funka bättre, skulle jag tro! :)

frid!
 
Mtb kedja
Tycker ändå att jag cyklar rätt mycket på min gamla mtb med 10 år gammal kedja och den har klarat sig. Nåväl den nya kedjan borde ju hålla bättre. Är det förresten med cyklar som med det mesta annat att grejerna höll bättre förr?
 
Mtb kedja
gnilrub sa:
Tycker ändå att jag cyklar rätt mycket på min gamla mtb med 10 år gammal kedja och den har klarat sig. Nåväl den nya kedjan borde ju hålla bättre. Är det förresten med cyklar som med det mesta annat att grejerna höll bättre förr?


..Och förr var bättre förr, på 30-talet? :D

Tillverkningsfel eller handhavandefel. Förmodligen det senare :)
 
Mtb kedja
gnilrub sa:
Tycker ändå att jag cyklar rätt mycket på min gamla mtb med 10 år gammal kedja och den har klarat sig. Nåväl den nya kedjan borde ju hålla bättre. Är det förresten med cyklar som med det mesta annat att grejerna höll bättre förr?

Moderna kedjor är smalare, beroende på delningen på kassetten...
 
Mtb kedja
Vi kanske cyklar aggressivare när vi blir äldre? Jag har inom ett år råkat ut för en spräckt samt en bonkad kedjelänk. Har även lyckats mosa en bakväxel mot en sten. Bak och framväxlar har jag tidigare lyckats demolera, men då har det varit skit bakom spakarna.
 
Mtb kedja
NickPick sa:
gnilrub sa:
Tycker ändå att jag cyklar rätt mycket på min gamla mtb med 10 år gammal kedja och den har klarat sig. Nåväl den nya kedjan borde ju hålla bättre. Är det förresten med cyklar som med det mesta annat att grejerna höll bättre förr?


..Och förr var bättre förr, på 30-talet? :D

Tillverkningsfel eller handhavandefel. Förmodligen det senare :)

Det mesta som tillverkas idag ska ju vara så billigt och lätt som möjligt så det blir ofta rätt smäckigt också.

Jag växlade inte när den gick av. Jag skulle starta från stillastående och hade lite för hög växel så jag ställde mig upp och tryckte till ganska ordentligt på pedalen.
 
Tillbaka
Topp