MTB-kläder XC & stigcykling höst/vår +lite vinter

Awen79

Aktiv medlem
Skulle behöva tips på vad som är prisvärdast för stigcykling i temp kring 9-14 grader plus celsius, behöver även köpa en uppsättning kläder för 14-18 grader. LBS rekommenderade trekvarts shorts och benvärmare för 12-18 grader och någon tunnare jacka/tröja som är vindstoppande och lätt vattenavvisande.

När det är kallare än så fick jag rekommenderat Fischer Bruksvallarna byxa och Dobsom R90 Winter jacket i en annan sportbutik. Dock var problem med storlekarna på dem plaggen. Vet inte om jag skall ha dem i M eller L då M var rätt så tajta, dock rätt benlängd och armlängd i M på båda.

Hade ice breaker merino-ull underställ när jag provade plaggen och undrar lite om man bör köra med lr utan underställ på dessa plagg när temp är 9-14 grader. Tänker att det är först när man kommer närmare noll och några minusgrader man behöver underställ till dessa plagg om de är riktigt värmande redan från början. När jag provade dem i L var byxorna lite längre än mina ben men satt inte åt lika hårt och jackan gick faktiskt över rumpan helt o hållet men hade en del luft innanför vid midja och bröst. Dock klart mycket lättare att röra ben och armar i L än i M. Får kanske prova igen utan understället om det är så att man kan köra så vid dessa temperaturer utan att frysa.

Hur definierar du stigcykling? Är det slätare så att du kan hålla bra fart eller är det mer lågfartsbökande?

Oavsett så skulle jag säga att sommarcykelbyxor med knävärmare och vanlig kortärmad cykeltröja kompletterat med armvärmare och ett underställ räcker väldigt långt. Komplettera med ett par lätt fleecade vindtäta handskar typ.

Jag kör shorts, knäskydd, en gammal löparjacka och en underställströja ner mot nollan i skogen. Då ofta i lägre fart så att vind inte är en faktor.

Sen skulle jag skippa löpar- och skidkläder om syftet primärt är att cykla. Passformen är ofta rätt kass jämfört med bra cykelkläder.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur definierar du stigcykling? Är det slätare
> så att du kan hålla bra fart eller är det mer
> lågfartsbökande?
>
> Oavsett så skulle jag säga att sommarcykelbyxor
> med knävärmare och vanlig kortärmad cykeltröja
> kompletterat med armvärmare och ett underställ
> räcker väldigt långt. Komplettera med ett par
> lätt fleecade vindtäta handskar typ.
>
> Jag kör shorts, knäskydd, en gammal löparjacka
> och en underställströja ner mot nollan i skogen.
> Då ofta i lägre fart så att vind inte är en
> faktor.

Jag har mest cyklat slätare sträckor med högre fart men tanken är att börja cykla mer i skogen (lågfart) nästa säsong men känner att jag måste börja vänja mig vid cykeln och få bättre kondition genom att cykla enklare sträckor som är rätt platta först. Har blivit sträckor kring 1-2 mil som har tagit mellan 45 min till 1h 20 min att cykla.

Sist jag var ute så var temp. 13,4 plus och jag hade mina gamla new line kläder som på sin tid var tänkt för skidor/cykling/löpning, men de är gamla 16-17 år och värmer inte lika bra längre. Hade merinoull långärmat underställ under jackan men var ändå rätt kall på bröst och mage när jag kom in efter 45-50 min tur. Byxorna höll värmen just så pass, hade dock inget under så kan tänkas att de fungerar även när det är 1-2 kallare med något under.

Kanske får lägga Fischer byxa & Dobsom jacka planerna på hyllan, de är ju inte gjorda specifikt för MTB.
Men jag är rätt kall av mig, har några kilos övervikt och det är ju fettet som blir nerkylt när man det är kallt ute och man motionerar.

Kanske ändå är smartare att lägga pengar på lite grövre trekvarts shorts (inte sommar/de tunnaste), benvärmare, armvärmare - borde landa kring 1300-1500:- om man hittar bra priser - men vad är bäst/prisvärdast bland dessa plagg?

Du behöver inte ha trekvartsbyxor ens. Ett par korta med knävärmare är mer flexibelt.

Sedan kan ett par löpartights eller andra byxor utanpå det vara ett sätt att få det ännu lite varmare på när det kyler på.

Egentligen vill jag nog mest komma till att det kan vara bättre att köpa någon enstaka pryl i taget snarare än en hel outfit på en gång. Fryser du om magen så låter en tjockare tröja eller en vindtät jacka som en bra grej. Se upp så att det inte blir onödigt bylsigt bara, en risk med kläder som den dör R90 jackan som har rätt fladdrig passform. Men passar storleken bra så funkar den säkert.

Rattnalle skrev:
> Du behöver inte ha trekvartsbyxor ens. Ett par
> korta med knävärmare är mer flexibelt.
>
> Sedan kan ett par löpartights eller andra byxor
> utanpå det vara ett sätt att få det ännu lite
> varmare på när det kyler på.
>
> Egentligen vill jag nog mest komma till att det
> kan vara bättre att köpa någon enstaka pryl i
> taget snarare än en hel outfit på en gång.
> Fryser du om magen så låter en tjockare tröja
> eller en vindtät jacka som en bra grej. Se upp
> så att det inte blir onödigt bylsigt bara, en
> risk med kläder som den dör R90 jackan som har
> rätt fladdrig passform. Men passar storleken bra
> så funkar den säkert.

Bra tips. Menar du med "ett par korta" cykeltights lr shorts?
Shorts kan bli lite jobbigt att ha under mina varma löpartajts men ett par cykeltights har jag sedan tidigare.
R90 jackan var rätt tajt i M på mig (175 cm/74,5 kg/32 ½" i midjan) men aningens fladdrig i L, dock gick den ordentligt över rumpan där bak i L och kändes inte för kort fram.

Vanliga korta tighta cykelbyxor tänker jag på. Lätt att ha nästan vad som helst över för att få det varmare.

Kan man få lite tips på följande:
Jacka som Dobsom R90 winter lr bättre? (pris 500-800:-)
Cykelshorts gärna grövre (500-800:-)
Benvärmare & Armvärmare (ca 600-700:-)

Vissa märken/modeller måste väl vara lite bättre än andra?

Jag kan rekommendera Craft underställströja med windstopper. Riktigt skön nu när vinden börjar kännas av. Den har bara ws på framsidan, inget på armarna.

Re, nyckfelstrisse.

Senast ändrad:
När jag cyklar "snabbt" vintertid har jag mina Race Face Charge-knäskydd under längdstället (tunt). De är som knävärmare med ett mjukt skydd på framsidan och det tror jag mina knän mår riktigt bra av :-)
Det är bara att dra på sig tunna lager tills man är nöjd!
Utöver basplaggen kalsongcykelbyxa, knäskydd och strumpor kompletteras det med tunna underställsbyxor, långa merinostrumpor, längdbyxor och shorts. Ska jag in i skogen är det alltid shorts, kalsongcykelbyxa och kraftigare knäskydd som brukar kompletteras med löpartights i olika längder.

Johan Falk skrev:
> Att R90W är fladdrig vet jag inte om jag kan
> hålla med om, men att den inte är "100%
> lvg-tajt" spelar mindre roll i skogen anser jag.

Det är mest att jag aldrig sett någon bära en sådan som inte bar den som ett tält, typ två-tre storlekar för stor. Men det kanske är kunderna det är fel på snarare än jackan? :)

Tillbaka
Topp