MTB: Konvertera L till M?

Del2

Aktiv medlem
Har siktat in mig på en jäkligt trevlig mtb, knixet är att cykeln är en L och jag är en M.

Jag kände vid test att jag var lite för utsträckt men trivdes ändå på den.

Är det en rimlig tanke att kör jag fram sadeln max och kortar ner styrstammen från typ 60 till under 40 att den ”blir en M” av kalaset? Eller är det mycket annat som spelar in?

Har siktat in mig på en jäkligt trevlig mtb, knixet är att cykeln är en L och jag är en M.

Jag kände vid test att jag var lite för utsträckt men trivdes ändå på den.

Är det en rimlig tanke att kör jag fram sadeln max och kortar ner styrstammen från typ 60 till under 40 att den ”blir en M” av kalaset? Eller är det mycket annat som spelar in?
Jag har inte kört mtb men allmänt kan det funka om det inte är för stora skillnader men det blir en annan cykel körmässigt, särskilt ändringar i styrgeometrin men även vevpartiets placering i förhållande till sadel har betydelse. Om överröret är typ 5 cm för långt som jag förstår i ditt fall hade jag valt en annan om det gäller en ny cykel, med en billig begagnad kanske jag chansat.

Allt berör mycket på vad du är van med och hur modern geometrin på cykeln är. Om cykel har gamla geometri med relativt flack sadelrörsvinkel och kort reach är det bra med en storlek större och sadeln fram. Men om den har modern geometri med brant sadelrörsvinkel kan du hamna för mycket framåtlutad.

Allt berör mycket på vad du är van med och hur modern geometrin på cykeln är. Om cykel har gamla geometri med relativt flack sadelrörsvinkel och kort reach är det bra med en storlek större och sadeln fram. Men om den har modern geometri med brant sadelrörsvinkel kan du hamna för mycket framåtlutad.
Det gäller en Trek x-cal 9 2018

Senast ändrad:
Om jag inte har hittat fel har den riktigt gammaldags geometri med flack sadelrörsvinkel och kort reach. L med sadeln fram är då mycket bättre än M, om du inte är kort.
När du säger ”riktigt gammaldags geometri”, menar du flack sadelrörsvinkel och kort reach eller är de två sistnämnda utöver? Förstår du vad jag försöker mena? :s

När du säger ”riktigt gammaldags geometri”, menar du flack sadelrörsvinkel och kort reach eller är de två sistnämnda utöver? Förstår du vad jag försöker mena? :s

Gammaldags mtb geometri är: flack sadelrörsvinkel, brant gaffelrörsvinkel, kort reach, lång sadelrör och hög standover. Funkar fint till gruscykling och slätt stig, mindre bra i stök och branter.

En x-caliber är inte ens bra i L om ts är ute efter stigcykling, och är ts ute efter en grusracer så är en gravel eller cx bättre.
There, I said it.

Du får gärna utveckla fördelarna ?

Allt annat lika (friskriver mig från allt) så borde du få mindre dropp i höjd mellan sadel (dvs ej max upphissad) och styre, samt längre topprör vilket kommer ge mer kontrol och en säkrare och snabbare ride i nerförspartier med stigar - sten och rötter. Lite långsammare i knixiga svängar? Skönare på grus.

Jag hittar inte geometrin för den specifika årsmodellen, men av allt att döma har den ganska flackt sadelrör. Detta skiljer inte mellan storlekarna så ditt arsle kommer lika långt bak oavsett (med sadeln justerad likadant). Valet borde alltså handla om styrstamslängden, samt var framhjulet hamnar.
Även om du kan få båda storlekar att kännas identiska när du sitter på cykeln så kommer viktfördelningen bak/fram på hjulen inte bli samma eftersom framhjulet är längre bak på den mindre storleken. Huruvida det är bra eller dåligt beror på hur mycket du tänker sitta ner och cykla, var du tänker cykla och hur du vill att cykeln ska uppföra sig. Att gå upp i storlek har många fördelar men om röva hamnar väldigt långt bak så kommer du få ganska lite tryck på framhjulet när du sitter ner. När man står upp däremot kan cykeln vara väldigt mycket längre och där kan du relativt fritt anpassa ställningen med styrstamslängden.

Jag hittar inte geometrin för den specifika årsmodellen, men av allt att döma har den ganska flackt sadelrör. Detta skiljer inte mellan storlekarna så ditt arsle kommer lika långt bak oavsett (med sadeln justerad likadant). Valet borde alltså handla om styrstamslängden, samt var framhjulet hamnar.
Även om du kan få båda storlekar att kännas identiska när du sitter på cykeln så kommer viktfördelningen bak/fram på hjulen inte bli samma eftersom framhjulet är längre bak på den mindre storleken. Huruvida det är bra eller dåligt beror på hur mycket du tänker sitta ner och cykla, var du tänker cykla och hur du vill att cykeln ska uppföra sig. Att gå upp i storlek har många fördelar men om röva hamnar väldigt långt bak så kommer du få ganska lite tryck på framhjulet när du sitter ner. När man står upp däremot kan cykeln vara väldigt mycket längre och där kan du relativt fritt anpassa ställningen med styrstamslängden.

Här är en geotabell:

Det där att känna sig utsträckt vid ett första test känner jag igen. En vanesak skulle jag säga och inte nödvändigtvis ngt negativt.

Kortare stam/rentav annat styre hjälper mkt om man ändå känner sig som att man sitter på en sträckbänk.

Antingen testar man med kortare stam för 200 spänn eller låter bli?
Cykeln finns redan om jag förstår saken rätt så lite sent att fundera på geo.

Hur vet man att man är M? Är den jättekorta cykeln för lång eller står det M i en tabell?

Antingen testar man med kortare stam för 200 spänn eller låter bli?
Cykeln finns redan om jag förstår saken rätt så lite sent att fundera på geo.

Hur vet man att man är M? Är den jättekorta cykeln för lång eller står det M i en tabell?
Ja genom tabell och tidigare erfarenheter. Men ibland finns inte alltid en M som har det man vill ha

Börja med stammen och rör inte sadeln till att börja med är mitt tips, så du inte får för mycket tyngd på händerna…

Tillbaka
Topp