MTB-köp stundar, i behov av tips, förslag och input.

Hej!

Har bestämt mig för att köpa en MTB. Tänkt användningsområde är framför allt motion men även transport till/från jobbet osv. Vill gärna ha en cykel man kan ge sig på det mesta man kan tänka sig med, och inte låsa mig helt. Dock är eventuella lopp inte aktuellt.
En funkis "allround"-hoj som klarar att ge sig in i skogen och lite stökigare stigar utan att man dör helt enkelt.

Efter "fönstershopping" online och ha läst på en del så har jag kommit fram till följande.

Jag är ute efter en 29" hardtail med hydrauliska skrivbromsar, Deore eller bättre gearset. Helst "riktiga" axlar ist. för "snabb-smäck", Styret får gärna vara lite bredare med lätt cross-svepning. När det gäller framgaffel så verkar det sitta SR Suntour stålfjädergafflar på allt? Vill hur som helst ha remote lockout. Ska man satsa på luftfjädrat eller funkar stålfjädrat med justerbar dämpning?
Vad bör jag prioritera? Viktigast med XT eller bättre bakväxel, eller är gaffeln viktigast? 30 växlar känns rätt onödigt?

Tänkt budget är runt 10,000kr. Kanske man får kliva över, men vill helst kliva under.

Hojar jag tittat lite på och funderat över:

Giant Talon 29ER 2 LTD stålfjädergaffel men med justerbar dämpning, lite konstig geometri? Attraktivt pris på 6535kr
http://www.bikester.se/469052.html

Principia Evoke A8.9 eller A 6.9. 8,9'an hade en Radion-gaffel, tvåskivig växel fram och var rätt så trevlig, förutom att den var dyr och konstig färgsättning. http://www.cyclecorner.se/produkt/cyklar/principia-evoke-a8-9-disc/ 12,000 resp. 10,000

Scott Scale 960 Bra komponenter och luftgaffel, dock ganska dyr och ganska osnygg färgkombo. 11,000
http://www.teamsportia.se/produkter/cykel/cyklar/mountainbike-26-29/scott-scale-960-29

Trek X-Caliber 8, verkar ha en riktig Roxshox luftgaffel, men saknar lockout. Kan komma över en sådan för 10.000.

Finns egentligen rätt många hojar mellan 5000kr och oändligheten. Men vill gärna slippa byta hoj efter något år.
Dock har jag rätt många andra hobbies som konkurrerar om medlen... ;)

Jag är ca. 183cm lång, ca. 82cm innerbensmått och väger ca. 90kg (förhoppningsvis ska hojen sänka den siffran).

Som sagt, tar tacksamt emot förslag!

Tack på förhand,
Mvh/Calle

Senast ändrad:
Jag skulle rekommendera dig att kika på scott scale 960 2017års modell strl L. Den gör att du kommer få lägga dig precis över tänkt budget men den är snuskigt fint specad o du kommer inte bli missnöjd!! Hydrauliska bromsar luftgaffel 1x11växlat mm för strax över 10,000.

Hade själv en Scale (i 11-12-lopporsklassen) som instegscykel i många år, och är fortfarande otroligt nöjd och imponerad över vad jag lyckats göra med den. Flowig stig, enduro-esque stig, långlopp, pendla, grus, asfalt. Den har varit fenomenal helt enkelt. Trots vad Happy-kollektivet kommer hävda om Scott.

Skall dock också nämna att jag fick mor min att starta sin MTB-bana, och hon slog till på en X-Caliber. Som jag provat, och är minst sagt brutalt imponerad över (endast kört en eller två gånger, men då var den ena i nysnö...) den. Speciellt för det priset.

Så där har du väl mina två lovord.

Var själv i samma tankar som du för några år sedan. Hade jag vetat att jag skulle fastna kunda jag ju köpt bättre på en gång, men tänkte hellre en lite billigare cykel som används än en dyr som står och skräpar.

Mina ytterst personliga erfarenheter är:
Deore-växlar funkar riktigt bra, skillnaden kan kännas i reglagen som känns lite mer distinkta på finare modeller. Men växlingarna går lika bra, så länge de är rätt justerade.

Luftgaffel är att föredra framför fjäder. Här känns skillnaden mycket! Och lockout är bra! Tyckte innan jag hade det att det kunde kvitta, men nu skulle jag inte byta bort den.

Genomgående axlar är säkert bra, men någon märkbar skillnad är nog svårt att känna om man inte pressar cykeln väldigt hårt, vilket många av oss inte är i närheten av. Så har du två likvärdiga alternativ där den ena har genomgående och den andra qr, så ä det så klart en fördel. Men ingen game changer.

Tror som nämts tidigare att Scott Scale 960 är ett bra köp. Du får väldigt mycket bättre cykel om du lägger dig precis över 10' än strax under.
Den finns även här på rea, visserligen 2016 men jag vet inte vad som skiljer dem åt.
http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2946.169575/scott-scale-960-2016

jockepocke sa:
Jag skulle rekommendera dig att kika på scott scale 960 2017års modell strl L. Den gör att du kommer få lägga dig precis över tänkt budget men den är snuskigt fint specad o du kommer inte bli missnöjd!! Hydrauliska bromsar luftgaffel 1x11växlat mm för strax över 10,000.

Specen för den ser ut att vara ganska precis samma som för 2016 års modell? Hittar bara 2017-versionen i England och Nederländerna?

Sedan är jag fundersam över framklingorna. Behöver inte så många steg egentligen. Men 1x10, frågan är om det är lite lite med tanke på det tänkta rätt så breda användningsområdet? Kommer bli både stigar och en del åkande på platt asfalt också.

Senast ändrad:
HejPåDej sa:
Apelsingummi sa:
Trek X-Caliber 8, verkar ha en riktig Roxshox luftgaffel, men saknar lockout. Kan komma över en sådan för 10.000.

Måste den ha lockout från styret? I så fall varför?

För att jag vill kunna växla från "stel" till dämpad utan att stanna cykeln?
Förändras terrängen jag cyklar över så vill jag kunna anpassa cykeln utan att behöva kliva av och ändra mellan avsnitten.

Eller missförstod jag din fråga?

Verkar vara Scale 960'n som rekommanderas alltså.
Har jag missat några modeller? Finns ju Ghost, Felt, Cube, Specialized, Merida osv. osv.

Giant Talon-cykeln jag listade tycker jag har en rätt schysst specning, det enda frågetecknet är ju framgaffeln, om den kommer göra en nöjd eller om det slutar med att man får lägga nästan hela cykelns värde på en ny gaffel...

Hade gärna kommit undan så billigt som möjligt (bang/buck) och fortf. ha bra grejer.
Har bland annat en båt som är allt annat än billig att köra :P

Senast ändrad:
Det kan ju sitta lockout upptill på gaffeln också som inte direkt är svår att nå. Jag ändrar om jag ska cykla flera km asfalt, annars får det vara.

Ang. låsning från styret på gaffeln så älskar jag det, när jag kör långlopp. Endast då som jag använder det. Så har du inte funderingar på lopp, så tror jag innerst inne inte det är något du kommer känna användning för.

Trek X-Caliber 9. 29", tubeless-ready, RockShox Recon Silver, 2x10 Deore/XT-mix. Sjukt prisvärd, särskilt om mån råkar rea ut 2016-modellen nu (jag fick 25% rabatt på min vid den här tiden förra året). Men även gör ordinarie 9999kr är den prisvärd.

Tyckte det verkade praktiskt annars? Men det kanske var fel att mållåsa på det?
Så vid uppförsbackar osv. så kör ni bara vidare med full dämpning?

Apelsingummi sa:
Vart lyckas man pressa ner priset med 25%? =)

I butiker med lagercyklar som de behöver bli av med.

Ska sägas också att Recon Silver-gaffeln har låsningen på höger gaffelben. Inga problem att nå och låsa eller öppna i farten.

hat en äldre talon 29er som jag gillar skarpt.
dock rockshock 32(?) dämpare på.

riktigt snabb på vägar och sjön i terräng,

är 100% nybörjare ang. terrängcykling dock. så ta inte mina ord allt för hårt

Lås dig inte för endast cyklar med lockout ;)

Har själv remote lockout och insåg väl ganska snabbt att det är ganska onödigt, om man nu inte är ute efter att spurta uppför en asfaltsbacke ståendes varje dag...
Det fyller säkert sin funktion för de som tävlar i XC, men spelar nog mindre roll för en motionerande amatör.
Tror jag använt låsningen typ 3 gånger på det året jag ägt cykeln.

Apelsingummi sa:
Tyckte det verkade praktiskt annars? Men det kanske var fel att mållåsa på det?
Så vid uppförsbackar osv. så kör ni bara vidare med full dämpning?

Om det är tekniskt, man kör i klunga, eller av annan anledning borde hålla kvar båda händerna på styret, ja, då kör jag vidare.

När jag är ute själv sträcker jag bara ner handen till gaffeln och ändrar.

Apelsingummi sa:
jockepocke sa:

Specen för den ser ut att vara ganska precis samma som för 2016 års modell? Hittar bara 2017-versionen i England och Nederländerna?

Sedan är jag fundersam över framklingorna. Behöver inte så många steg egentligen. Men 1x10, frågan är om det är lite lite med tanke på det tänkta rätt så breda användningsområdet? Kommer bli både stigar och en del åkande på platt asfalt också.

Förlåt jag menade scale 965 2017 den ligger på 11995:- ca men då blir du garanterat nöjd :)

Typiskt, jag följde tipset och kollade in Canyon, och hittade deras Grand Canyon för 7800:- såg ut att vara riktigt bra specad, och så slog Murphys lag till... Det finns ju inga exemplar kvar för "fullvuxna" =/

jockepocke sa:
Apelsingummi sa:
jockepocke sa:

Förlåt jag menade scale 965 2017 den ligger på 11995:- ca men då blir du garanterat nöjd :)

Hittar bara Scale 965 i England, och efter att ha mailat återförsäljaren där så fick jag beskedet att de inte skickar till Sverige pga. Scott's policy =/.

Apelsingummi sa:
jockepocke sa:
Apelsingummi sa:
jockepocke sa:

Hittar bara Scale 965 i England, och efter att ha mailat återförsäljaren där så fick jag beskedet att de inte skickar till Sverige pga. Scott's policy =/.

Scotts 2017 modeller finns tillgängliga på svenska marknaden när som helst nu.

Nu har jag surfat villigt och funderat fram och tillbaka. Har kokt ner det till att det ska bli en luftgaffel, Deore eller bättre, 29" osv.
Senast igår kväll fick jag dock ingivelsen att det kanske vore bättre med heldämpat, är det knas?

Såg att Canyon börjat sälja sina 2017-modeller nu =)

Frågan är om man skall ha en Grand Canyon 4.9 eller 5.9? Verkar vara gaffel, vikt och nav som skiljer dem åt. Är prisskillnaden motiverad, sett till vad jag vill använda cykeln till?

Kanske man skall satsa på en Canyon Neuron, Scott Spark ,Giant Stance eller Trek Fuel Ex 5?

Andra hojar som verkar intressanta:

Trek X-Caliber 8 eller 9, finns hos lokala cykelhandlaren för 10k.

Trek Superfly 5

Merida Big Nine 500

De bättre cyklarna i Scott's Aspect-serie?

Ghost Tacana 5 eller Tacana 7?

http://www.cykelkraft.se/cube-29-acid-grey-n-flashorange-2016

http://www.alvangenscykel.se/butik/scott-scale-960-2016/

http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-8.0-463503/wg_id-801

http://www.alvangenscykel.se/butik/lodur-2016/

http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-7.0-463482/wg_id-8495

https://www.cykellagret.se/p9833/specialized-rockhopper-expert-evo-650b-black-red

http://www.alvangenscykel.se/butik/scott-spark-960-2016/

http://www.bike-discount.de/en/buy/fuji-nevada-29-1.0-le-484121/wg_id-801

När det kommer till växlar så verkar väldigt många köra 3x10. Tror inte jag kommer använda alla, men vad gör det? =) Spelar det så stor roll? Verkar vara en stark "hype" för singelklinga fram just nu?

Är det helt meningslöst att jag låst på Deore eller bättre? Spelar det någon roll?

Var precis och provade Trek X-Caliber 9 och en Trek Fuel Ex 5.

Nu blev valen riktigt svåra. Det var ju störtnice med en modern helfjädrad cykel!

Fuel Ex'en kunde de ge mig lite rabatt på, skulle landa på 17 tusen.
Frågan är om man skulle ta en sådan, eller kanske en Canyon Neuron AL 6.0?

Var inte helförtjust i SRAM-reglagen på Trek'en.

Vad säger ni? Någon som befunnit sig i samma sits?

Tillbaka
Topp