MTB - Kostnad

MTB - Kostnad
Hej!
Vad säger ni som kan lite mer om mtb om en korrekt prissumma för en cykel egentligen? Hörde av en insatt mtb-åkare för något år sedan att det för hardtail cyklar fanns ett riktmärke på minst 10 000kr för att få en bra HT-mtb. Under detta pris och kvalitén skulle vara dålig. Mellan 10 000 - 30 000 fick man en bättre cykel ju mer man la och från 30 000kr och uppåt så fick man en lättare cykel ju mer man la (grovt uttryckt alltså). Hur ser det ut för fulldämpade cyklar? Finns det någon undre gräns för vad man bör lägga för att få en bra FSR? Avskyr egentligen begeppet "nybörjarcykel" och försöker hålla mig borta från de modeller som är bra integsmodeller eller nybörjarhojar då man ju inte är nybörjare särskilt länge.

MTB - Kostnad
Ok. Tänker mig ju nån typ av stig/all-mountain (tror det i alla fall). Är ganska ny i mtb-världen. Cyklade lite på min helstela för kanske 10 år sedan och nu på senaste tiden cyklat en hel del racer på landsväg så jag är ju på inga sätt duktig men tror att jag skulle ha mer glädje av en cykel som kanske är lite för "bra" för mig egentligen i nuläget för att växa in i den istället för att lägga pengar på en billigare och sen köpa en ny, dyrare vid ett senare tillfälle.

MTB - Kostnad
Behöver väl inga mosterslaglängder heller och definitivt ingen carbonram då jag säkerligen kommer att köra omkull och då inte vill ha en cykel som ligger i två bitar.

MTB - Kostnad
Om du räknar med runt 25 000 så borde du kunna hamna på en bra alu FS som ändå är ett eller ett par steg över instegsmodellerna. Kan du tänka dig leta lite efter rea eller föregående års cyklar så brukar ju det kunna bli ekonomiskt fördelaktigt också.

MTB - Kostnad
Egentligen är det ju oftast cyklisten som är begränsningen, inte cykeln. Är man dessutom ute och cyklar istället för att läsa alla trådar här klarar man sig nog ypperligt med cyklar ett par pinnhål ned.

Men grovt räknat likt i din fundering i inledningen så bör du väl upp 5000 för att hamna på en liknande stege för FS. Även om det givetvis finns undantag.

MTB - Kostnad
Håller kolfiber sämre när man ramlar?
Jag vet inte men jag är tveksam.
Kolfiber används till mycket som inte är bra om det går sönder. Tex kardan i bilracing, flygplan, fälgar i racing ,mm.
Skulle vilja säga att kolfiber är ett superstarkt material om det är rätt gjort.

Tror till och med att du bucklar en ram i Alu lättare än kolfiber spricker.

Men allt kan hända i racing.

MTB - Kostnad
Jimmieboy sa:
Håller kolfiber sämre när man ramlar?
Jag vet inte men jag är tveksam.
Kolfiber används till mycket som inte är bra om det går sönder. Tex kardan i bilracing, flygplan, fälgar i racing ,mm.
Skulle vilja säga att kolfiber är ett superstarkt material om det är rätt gjort.

Tror till och med att du bucklar en ram i Alu lättare än kolfiber spricker.

Men allt kan hända i racing.

Ja. Jag är ju som sagt ingen expert på området men utifrån vad jag läst och lyckades fråga mig fram till när jag köpte racercykel så verkade det då som att det var bättre att köpa en bra alu-ram än den billigaste kolfiberramen man kunde komma över. Förstod det då som att kolfiber är mycket, mycket bra men att man nog var tvungen att titta på betydligt dyrare alternativ för att komma upp i en bra kolfiberram.
Men som sagt så är jag ingen mästare på vare sig racer eller mtb och vilka material som är mest prisvärda.

MTB - Kostnad
Lefty sa:
Gör detta med en aluram och se vad som händer ...

Helt sjukt. Ok. You made your point. Kolfiber=svintåligt. Men hur är det när man får sprickor och sattyg i dem? Sen känns det heller inte som att de ligger inom det rätta prisomfånget om jag ska köpa en mtb som min första "riktiga" mtb. Var mer intresserad av att veta vilken prisklass man måste upp i för att få tag i en solid byggd, relativt komponentstark och bra mtb utan att behöva sätta huset i pant för lånet.

MTB - Kostnad
Det är inte så stor skillnad på tålighet.
Aluramarna har så tunn godstjocklek så även de är känsliga för slag.

Sprickor kan uppstå i båda. Däremot är det lättare att laga kol snyggt utan att det blir nya brottanvisningar. (Om man vet vad man gör)

Fördelarna med Kol är:
Lägre vikt vid samma hållfastighet.
Lägre vikt vid samma styvhet.
Har trevliga engenskaper när det gäller vibrationer. I en välgjord konstruktion kan man bygga in flex på valda ställen för att reducera vibrationer. Man kan styra konstruktionen väldigt mycket med kol.

Nackdelar med Kol:
Dyrare
Epoxi (lite beroende på vilken) är inte helt UV-beständingt. Kolfibermaster som är utomhus mycket lackar vi om med jämna mellanrum (3-5 år i medelhavet) Med tanke på det antal timmar en cykel är utomhus så är detta ett icke problem på cyklar. Lacken innehåller dessutom UV-skydd. De flesta som tillverkar produkter i kol skyddslackar (klarlack eller solid färg) med UV-skydd.

Till sist: det finns många myter om kolfiber.

Senast ändrad:
MTB - Kostnad
Jeppe_E sa:
Fredrik Z sa:
Lefty sa:
Även om den fjädrar tillbaka igen så är ramen knäckt.

Ja, man kan ju till och med höra hur fibrerna bryts. Han kan ju knacka bäst han vill, men hoppa lite med den ramen.....

Jo, men den fjädrar ju åtminstone tillbaka. Och har förmodligen rätt användbar fortfarande.

Här är en annan favoritfilm

MTB - Kostnad
poqa sa:
Jeppe_E sa:
Fredrik Z sa:
Lefty sa:
Även om den fjädrar tillbaka igen så är ramen knäckt.

Ja, man kan ju till och med höra hur fibrerna bryts. Han kan ju knacka bäst han vill, men hoppa lite med den ramen.....

Jo, men den fjädrar ju åtminstone tillbaka. Och har förmodligen rätt användbar fortfarande.

Ja, ungefär lika användningsbar som en tillbucklad AL-ram... Men nu släpper vi det.

Tillbaka
Topp