MTB, mod och lårbenshalsar

SkogsKarin

Ny medlem
Alltså jag är grym nybörjare, har alltid hävdat att jag HATAR cykling (avfärdat alla idéer om tjejklassiker/klassiker med det). Då en envis inflammation i hälen (aka hälsporre) har tvingat mig att låta bli löpning sedan december fick jag för ett tag sen en uppenbarelse: med en MTB slipper jag nöta landsväg, jag kommer ut i skogen och jag får fin motion.

Stegade in på cykelaffären i min stad och förkunnade att jag skulle börja cykla MTB ("hur svårt kan det vara?"), köpte första bästa cykel som jag blev rekommenderad (eller njae, vägrade lägga mer än 10 000 på något som jag inte ens gillade så det blev den "andra bästa" cykeln). Blev dessutom övertalad om att jag behövde SPD-pedaler och skor. "Du lär dig snart, ett eller två fall så sitter reflexen att vrida ur foten". Första veckorna ramlade jag ca 10 gånger... Mestadels när jag stod still och alltid åt vänster (högerfoten fattade reflexen fortare...). Sen hjälpte min bror mig att justera fjärdringen och nu är de så löst fastsatta att jag knappt har nån nytta av dem.

Mitt största problem är att jag är så jäkla feg, är så rädd för att ramla att jag tar det så försiktigt så att jag ramlar pga fartbrist... Brorsan och jag var och cyklade i Nackareservatet i går och jag gick och drog cykeln mer än jag cyklade. Inser att det är sant det man säger till barnen: "Man måste öva för att bli bra!" Men hur lätt är det att öva när man är rädd för att bryta lårbenshalsen hela tiden?!?

Ska man ge upp tanken på MTB i skogen när man är "lagom tjock i sina bästa år" och bara glida runt på grus-/landsväg eller har någon något bra tips om hur man blir modigare/skickligare?

Tommi87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Skippa spd.

+1

Och be brorsan visa några riktigt lätta stigar. Om även det är för svårt; träna på att cykla upp och ned för trottoarkanter. Lägg ut lite pinnar och brädor och cykla över. Om det känns pinsamt, så kan du ta med barnen och säga att du ska lära dom hur man gör. Har du inga egna barn, så går det säkert att låna ihop några av grannar/vänner.
Snart kommer rötter och stenar i skogen gå som en dans.

;-) Ska se till att min 11-åring lär mig några snygga moves... Vi var och cyklade tillsammans i ett grustag i närheten förra veckan och han försökte peppa mig, samtidigt som han cyklade ner för värsta-benbrytarbacken

Men jag gillar mina SPD, för det mesta...

Jag vill inte vara någon glädjedödare men alla cykelrelaterade ärr utom ett på mina ben beror på piggiga plaggisar. Men - jag har alltid gillat och trivts med spd. Det är olika hur man fungerar. Kör man plattisar och inte är för ball så fungerar det med smalbensskydd. Lite ovärdigt kanske, men skyddar från sår iaf. Fotleden går det dock fortfarande bra att bryta.

Öva som någon skrev är ett bra tips. Kör man hårt på gränsen till sin förmåga i tekniskt svåra partier så kommer du ramla, skrapa dig, kanske bryta något, förstöra prylar.... Det ÄR kul att chansa, men det kostar. Vill du inte betala så kör enklare terräng, teknikträna och öka utmaningen långsamt. Använd skydd. Knäskydden går ju skylla på att de värmer leden om man är tredkänslig... ?

Men som sagt. Är inte dina reaktioner kompatibla med spd så skippa det! Testa att sänka sadeln lite - optimal grusvägsbombar sadelhöjd gör det svårt att komma bak vettigt - finns en anledning att dropper post är poppis. Enklare och tryggare i lite stök om inte en hög sadel begränsar rörelsefriheten för mycket.

Kör grusväg tills du blivit van med cykeln, allt från att hitta balansen till att lära dig att klicka ur fötterna snabbt, vilka växlar du bör använda osv. När alla grunder för att ta dig frammåt och hålla dig i sadeln känns helt naturligt kan du börja cykla på stigar. Det blir en mer givande upplevelse om det går lite fortare och du liksom känner dig stadig och säker på cykeln.

Sen tycker jag att många gör det felet att dom inte ser på stigen när det (t.ex.) kommer ett väldigt stenigt parti att dom inte klickar ur en fot i förberedelse. Jag vet inte hur många gånger det har räddat mig. Det sker ju naturligtvis oftast när man är som minst förberedd, jag hamnade i norra Europas största myrstack engång när jag inte klickade ur en fot vid ett riktigt stenigt parti och det var verkligen ingen trevlig upplevelse.

Men med mer tid i sadeln så kommer du våga mera.

Wee skrev:
> Kör grusväg tills du blivit van med cykeln, allt
> från att hitta balansen till att lära dig att
> klicka ur fötterna snabbt, vilka växlar du bör
> använda osv. När alla grunder för att ta dig
> frammåt och hålla dig i sadeln känns helt
> naturligt kan du börja cykla på stigar. Det blir
> en mer givande upplevelse om det går lite fortare
> och du liksom känner dig stadig och säker på
> cykeln.
>
> Sen tycker jag att många gör det felet att dom
> inte ser på stigen när det (t.ex.) kommer ett
> väldigt stenigt parti att dom inte klickar ur en
> fot i förberedelse. Jag vet inte hur många
> gånger det har räddat mig. Det sker ju
> naturligtvis oftast när man är som minst
> förberedd, jag hamnade i norra Europas största
> myrstack engång när jag inte klickade ur en fot
> vid ett riktigt stenigt parti och det var
> verkligen ingen trevlig upplevelse.
>
> Men med mer tid i sadeln så kommer du våga mera.

Ja för att klicka ur när det är ett stökigt parti är bra för att? Sämsta tipset jag har läst nånsin.
Gå förbi låter bättre än att öva in taskig teknik.

etnica skrev:
> Ja för att klicka ur när det är ett stökigt
> parti är bra för att?

+1
Mycket stabilare med foten iklickad än att ha den löst ovanpå pedalen.
Det tar inte längre tid att dra foten i sidled än att lyfta den och flytta den i sidled.

SkogsKarin skrev:
> Mitt största problem är att jag är så jäkla
> feg, är så rädd för att ramla att jag tar det
> så försiktigt så att jag ramlar pga
> fartbrist...

Farten är din bästa vän. :)
Det behöver inte gå speciellt fort, men kör du för långsamt så är det lätt att fastna.

Jag ser att vi behöver ett nytt ord för att beskriva utövare av denna teknik där man ska försöka hasa sig ner för saker med en fot i marken. Jag förslår "hasmonglo". Hasmonglon brukar utmärks sig genom att både vara väldigt långsamma samtidigt som dom gör sig illa på förnedrande sätt.

Jag tror inte det hjälper att cykla grusväg för att bli duktig på att cykla teknisk terräng. Börja istället direkt i skogen och ta det lugnt med sådant som känns osäkert. Om det är något man inte tror man klarat så leder man cykeln, en fot i marken är ett nästan garanterat misslyckande.

Wee skrev:
---------------------------------------------------
> , jag hamnade i norra Europas största
> myrstack engång

Myrstackarna;-)

Köp platformspedaler och ett par riktiga skor så slipper du ramla av den orsaken mer. Det kommer att kosta dej ca 1500kr. Du får själv avgöra om dina lårbenshalsar är värda såpass mycket pengar.

börja med lätta stigar och öva in tekniken, ta det lugnt om det blir för läskigt och sedan ökar du svårighetsgraden när du blir skickligare.
I slutet av sommaren kommer du att klara av stigar som du ramlade på tidigare.

Och nej, man ska absolut inte låta bli Att köra i skogen för att man har några trivselkilon!

etnica skrev:
> Ja för att klicka ur när det är ett stökigt
> parti är bra för att? Sämsta tipset jag har
> läst nånsin.

..för att du slipper ramla och slå ihjäl dig istället för att leka att du tävlar i världscupen och måste spara varenda sekund du kan. Inte vet jag vad du tycker är bäst för en motionär, att slå sig eller jaga sekunder på Strava?

Inte ser jag någon som helst rimlig anledning till att man avsiktligt ska göra sig illa om man motionscyklar, det är väl betydligt bättre att klicka ur en fot och komma hem helskinnad och kunna ge sig ut igen. Sen misstänker jag att vi har olika definitioner av ett stökigt parti är..

Är själv inte någon älva direkt, 90+ gammal och klumpig, så skogskörning kräver sin man, har skadat mig ett antal ggr då jag använt clips nu är jag trött på det så jag har fixat platta pedaler och riktiga benskydd som även täcker knät...

Håller med föregående talare, öka på svårighetsgraderna steg för steg...så växer självförtroendet...mitt mål är att klara en lång spång på Upplandsleden som går några dm över ett träsk i krokar och svängar, utan clips så kan jag direkt säga att jag vågar mer...

Sen vad gäller farten så stämmer det att det går inte bättre om du kryper fram, lättare då att fastna på hinder istället för att köra på i högre fart - har pga för låg fart och fel placering på cykeln slagit runt ett flertal ggr!

Att istället köra en landsvägsrunda med min 8 kilos racerhoj är rena söndagspromenaden om jag jämför - men på den är clips en självklarhet!

Senast ändrad:
Obegripligt att du envisas med att göra något som du tydligen är livrädd för. Det finns mängder av fina grusvägar och skogsvägar håll dig till dom. Njut av naturen. Ta med lite fika. En bonus med att röra sig ute är att du efter ett tag kommer att få bättre kondis och bättre balans. m.m

bild4.jpg

bild8.jpg

Det finns ju speciella tjejläger där bara tjejer i alla åldrar och nivåer samlas och tränar och tipsar varandra. Kolla med Catarina Rönnbacka på Region Örebro.
Vet inte när nästa är, men det tror jag skulle kunna vara nåt för dig!
Det var ett inslag på Club Cykel om det, finns på tv4 Play.

Jag har din lösning då jag också är nybörjare och hade samma problem! Köp multi release klossar till skorna! Som natt och dag! Blir lika lätt att kliva av pedalen som med vanliga pedaler. Prova det blev lösningen för mig! Va också rädd med det försvann.

Material:
Strunta i SPD och köp enkla plattisar. Kör med vanliga träningsskor om du inte vill lägga pengar men mitt personliga val är Shimano AM41
Köp knäskydd, handskar och kanske även armbågsskydd.
Sänk sadeln en smula
Pumpa däcken till högst 2 bar, helst något mindre

Teknik och mod:
Träna på trackstand, lite grann varje gång du är ute. Ger enorma fördelar.
Träna på att ha rätt position på cykeln (starka fot framåt, lätta händer, hälarna nedåt)
När det är tekniskt, växla inte alltför mycket utan försök hålla farten uppe.
Ha lite fart nedför också, titta lite framåt (inte nedåt)

Titta in på:
Mtbtricks
LeeLikesBikes

Det finns även massa youtubekanaler men jag har inte hittat nån som sticker ut som jättebra.

Den där lilla rösten i huvudet försöker säga dig något. Lyssna på den. Låt din cykling ta tid. Du behöver inte köra mer tekniska stigar än vad du tycker är kul. Om man ska ha guts å satsa i skogen måste man ju veta hur man gör för att satsa. Och för att veta vilken teknik man ska ha när man satsar måste man se möjligheterna i god tid.

Alltså: viktigaste skillen är inte mod eller moves utan att hålla blicken en bit upp på stigen. 3-4 meter räcker. Vad ska då de söta ögonen titta på? Farliga hinder som vill äta lårbenshalsar? Nej - vägen runt hindren är så mkt bättre att titta på än att stirra på (och köra in i) det man vill undvika.

Skulle jag ge tre tips till så blir det så här:

1. Stå centrerad på cyklen även när det är stökigt.
2. Finn en rytm när du hittar säkra ställen att bromsa på. Bromsar funkar dåligt på rötter, stenar och allt som är blött och kladdigt. Dom funkar utmärkt på olika typer av fast jord. Alltså bromsa innan det blir läskigt låt sen hjulen rulla över läskigheterna. Det blir kul. Jag lovar.
3. Möter du läskiga hinder i klättringar: låg växel och hög pedalfrekvens. Sänk armbågarna så får du lägre tyngdpunkt och sen är det bara att titta på stigen, välja väg och låta hjulen rulla.

Senast ändrad:
Cykla mycket grusväg i början. Kör hårt ibland så du får upp styrka och kondis. De behöver du för att klara skogen bättre.

Kör vidare på SPD. Det är rätt väg att gå.

Öva på korta etapper av stigarna. Sätt att du ska klara så långt du kan se. Ladda och ta olika partier. Testa vilken fart som kör det lättast. Våga vurpa!

Har precis varit ute och skogscyklat med två nybörjare (också tjejer om det spelar någon roll).

Den ene har väl cyklat ett tag så spd är väl inget problem. Dock är hon livrädd för stenar och rötter...och fart. Osäker på om hon är speciellt intresserad av att lära sig.

Den komplette nybörjarens cykelerfarenhet var väl att någon gång dra till affären. Hon ville absolut testa spd och det gick som en dans. Någon spd-vurpa blev det pga att hon klickade ur fel fot vid stopp. Den här personen litade helt klart mer på sin balansförmåga än den första.

Mitt råd som jag tycker funkar lyder:

1. Träna runt lite med spd (om du nu vill ha det) på en gräsmatta.
2. Cykla stig, gärna släta fina som har både snabba kurvor och lite klättring.
3. Använd knäskydd och ev. armbågsskydd. Det finns även bra cykelbyxor som har höftskydd.
4. Cykla efter någon mer erfaren och "härma".

Förutsätter naturligtvis att du tycker mtb är en rolig sport och att du vill lära dig bli bättre.

Med mindre massa så kan MTB vara kul.
Annars är det nog roligare att först få lite styrka och kondition genom landsvägsnötande innan du drar ut genom stock&sten?

Jag är också nybörjare och för att bli tekniskt bättre gör jag så här:

* ha kedjan på de större kuggarna bak, men trampa hela tiden så att du har en timlig fart. Jag började med mtb på en single-speed och "stallade" ofta när det kom rötter och stenar för jag hade inte "vridmoment" nog att kocenterara mig på både balans och trampning samtidigt. Nu har jag växlar och det gör att stök inte innebär full press på pedalerna.

* när du är i skogen och hittar ett tekniskt parti du tycker är utmanande, men bedömmer som görbart samt att man antagligen inte kommer slå sig; öva på det partiet tills du känner dig säker. Jag har övat branta uppförsbackar med rötter och stenar på det sättet - Hade svårt att justera min tyngdpunkt så att jag fortfarande har grepp bak, men inte stegrar fram. Att bli bättre är en repetativ affär och som du cyklar på stigar nu får du inte möjlighet att öva på din nivå pga att du måste hantera massa saker som känns för svårt.

Fortsätt så kommer du kunna lära din son ett och annat om cykling om ett tag - Det kommer han tycka är koolt!

Shit, vad ni är aktiva på detta forum! Tack för råd, pepp, tips och "sanningar"!

Ja, jag tycker att det är kul att cykla och jag tycker att det är kul att utmana mig själv, egentligen... Men jag behöver TRÄNA. Min äldsta kille hoppade upp och ner på lastpallar för några år sen, får prova det, trackstand är väl också något att träna på.

Eftersom cyklingen fortfarande till viss del är ett substitut för skogslöpning så kommer jag att fortsätta cykla grusväg för att hålla konditionen uppe ("en halvtimme-timme cykling istället för en löprunda") men jag ser det som två olika saker, skogscykling och "konditionscykling". Och jag vill bli bättre!

Har förstått av läsa runt på Happy att SPD är en vattendelare, jag vågar väl antagligen inte erkänna att jag har "det sämsta av två världar" dvs vändbara pedaler. Jag gillar dem dock om jag kommer ihåg att klicka ur och vända på dem innan jag kommer till svåra ställen (inser att det inte är optimalt men jag ÄR nybörjare). Har dock fått sjukt mycket skrapsår på benen av plattsidan... Speciellt av att dra cykeln... ;-)

Jag ska alltså träna mer, leka på cykeln, våga ha fart och låta det ta tid!

SkogsKarin skrev:
> Shit, vad ni är aktiva på detta forum! Tack för
> råd, pepp, tips och "sanningar"!
>
> Ja, jag tycker att det är kul att cykla och jag
> tycker att det är kul att utmana mig själv,
> egentligen... Men jag behöver TRÄNA. Min äldsta
> kille hoppade upp och ner på lastpallar för
> några år sen, får prova det, trackstand är
> väl också något att träna på.
>
> Eftersom cyklingen fortfarande till viss del är
> ett substitut för skogslöpning så kommer jag
> att fortsätta cykla grusväg för att hålla
> konditionen uppe ("en halvtimme-timme cykling
> istället för en löprunda") men jag ser det som
> två olika saker, skogscykling och
> "konditionscykling". Och jag vill bli bättre!
>
> Har förstått av läsa runt på Happy att SPD är
> en vattendelare, jag vågar väl antagligen inte
> erkänna att jag har "det sämsta av två
> världar" dvs vändbara pedaler. Jag gillar dem
> dock om jag kommer ihåg att klicka ur och vända
> på dem innan jag kommer till svåra ställen
> (inser att det inte är optimalt men jag ÄR
> nybörjare). Har dock fått sjukt mycket skrapsår
> på benen av plattsidan... Speciellt av att dra
> cykeln... ;-)
>
>
> Jag ska alltså träna mer, leka på cykeln, våga
> ha fart och låta det ta tid!

Ok. Du verkar ha bestämt dig. Kom bara ihåg att kontrollera farten på platser där du kan kontrollera den. Att panikgreppa bakbromsen i ett halt rotparti ger låga odds på att klara av dito. Rytmen blir så här: kolla vägen, kolla vägen, oj oj oj här kommer nått brant och jobbigt snart. Bromsa farten fram till "brant och jobbigt" och väl framme där: släpp på bromsen och ha kul. Är det en lång lång lång läskighet kan du bromsa lite lite på bakbromsen (utan att låsa hjulen) och rulla rulla över det hela. Ha kul!

Kruxet är att du får hög puls av adrenalinet och inte av träningen när du brötar runt ibland stock&sten. Det är muskler och lungor som ger dig en bättre cykelkropp och ämnesomsättning.

SkogsKarin skrev:
> Har förstått av läsa runt på Happy att SPD är
> en vattendelare, jag vågar väl antagligen inte
> erkänna att jag har "det sämsta av två
> världar" dvs vändbara pedaler. Jag gillar dem
> dock om jag kommer ihåg att klicka ur och vända
> på dem innan jag kommer till svåra ställen
> (inser att det inte är optimalt men jag ÄR
> nybörjare). Har dock fått sjukt mycket skrapsår
> på benen av plattsidan... Speciellt av att dra
> cykeln... ;-)

Jo, alla vill ju tala varmt om det man själv föredrar.

Ofta handlar det väl om vad man använt när man först lärt sig cykla mtb. Jag började med spd utan att reflektera över det. Även om jag tänker tanken på att byta till plattformspedaler så misstänker jag att ja kommer sakna att sitta fast.

Miss Lycka skrev:
> Kruxet är att du får hög puls av adrenalinet
> och inte av träningen när du brötar runt ibland
> stock&sten. Det är muskler och lungor som ger dig
> en bättre cykelkropp och ämnesomsättning.

Ha ha! Skriver under på den, har sällan haft sån träningsvärk i armarna som efter skogspass... Inser att jag är så på helspänn hela tiden!

Gillar både ock!

Miss Lycka skrev:
> Kruxet är att du får hög puls av adrenalinet
> och inte av träningen när du brötar runt ibland
> stock&sten. Det är muskler och lungor som ger dig
> en bättre cykelkropp och ämnesomsättning.

Ja det är ju helt omöjligt att det blir naturliga intervaller i skogen av den varierande svårighetsgraden.

Du behöver inte lägga 1500:- för skor och Plattformspedaler (som någon skrev).
Köp några billiga pedaler och dra på ett par bekväma skor du redan har, löparskor verkar du ha sedan innan.
Gör det enkelt och billigt!

Funkar inte cyklingen för dig så spana in de där jätte stora uppblåsbara bollarna man är inuti och rullar ner för en backe!!!
Ser fett kul ut!
:-P

Landsvägscyklingen är ett bra komplement, går att köra hårt med styrka och konditionsträning där på ett ofarligt sätt - har kört på gym också ett par månader, är också ett plus vad gäller kroppens totala styrka - allt detta har jag fördelar av när jag tar mig an skogscyklingen!

En komplett cyklist behärskar givetvis både SPD och platta och växlar obehindrat däremellan.
:)

De flesta som förordar SPD behärskar dock inte platta. Det kräver tid och tålamod att lära sig köra platt om man skaffat sig dåliga vanor med SPD, då de förlåter en hel del dålig teknik.

Det optimala är, tror jag, att skaffa sig en gedigen teknik med platta och därefter växla till SPD och dra full fördel av det systemet. Därefter bör man alternera mellan de båda systemen för att hålla sina skills uppe.

Jag tycker dock jag oftare ser bland även hyfsade motionärer att SPD fungerar som en begränsande faktor när det gäller teknik.

(Jag hade själv kört SPD i tio år innan jag insåg att jag behövde lära mig och hade ett smärtsamt första halvår med plattisar. Dock följer jag inte mitt eget råd om att växla mellan systemen då jag tyckte det var för tråkigt med SPD och till slut låg de skorna i lådan men det är en annan historia) :)

+ på rådet om grusväg, natur och fika det är också trevligt!

Tommi87 skrev:
> Du behöver inte lägga 1500:- för skor och
> Plattformspedaler (som någon skrev).
> Köp några billiga pedaler och dra på ett par
> bekväma skor du redan har, löparskor verkar du
> ha sedan innan.
> Gör det enkelt och billigt!
>
> Funkar inte cyklingen för dig så spana in de
> där jätte stora uppblåsbara bollarna man är
> inuti och rullar ner för en backe!!!
> Ser fett kul ut!
> :-P

Jag fick ju faktiskt med platta pedaler till min cykel så det kan jag ju prova... om jag vill... ;-)

Jag ska spana in de stora uppblåsbara, känns dock inte som helt klockrent alternativ för den ev lite fega... :-P

Ett klassiskt tips är att cykla i grupp med duktigare cyklister, det ger enormt mycket att se hur enkelt det faktiskt är att klara många hinder på ex blå/gröna i Hellas.

Det är många här som snackar om kondis. Det tycker inte jag låter som det stora hindret här.

För att bli bättre på att cykla i skogen behöver man träna på att cykla i skogen. Sedan kan det förstås vara bra med balansövningar och annat som komplement.

Angående pedaler så gäller pick one and be a dick about it. Kombi tycker jag är läskigt. Men kör det du känner dig mest bekväm med. Vad är mindre viktigt även om många har åsikter.

Att cykla bakom någon som är lite bättre är bra. Gärna lagom mycket bättre så att allt inte bara ser busenkelt ut.

grondahl skrev:
> Ett klassiskt tips är att cykla i grupp med
> duktigare cyklister, det ger enormt mycket att se
> hur enkelt det faktiskt är att klara många
> hinder på ex blå/gröna i Hellas.

Detta kändes sjukt provocerande just nu... ;-) Hade tyvärr inte möjlighet att titta på någon annan i söndags eftersom jag hade fullt upp med att försöka ta mig fram själv, mestadels ledandes cykeln...

Nej, naturligtvis är det så! Titta på andra är ofta väldigt bra!

Har en målbild: om ett år ska jag prova blåa banan igen och då ska jag cykla majoriteten av sträckan! (återkommer om ett år)

SkogsKarin skrev:
> grondahl skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett klassiskt tips är att cykla i grupp med
> > duktigare cyklister, det ger enormt mycket att
> se
> > hur enkelt det faktiskt är att klara många
> > hinder på ex blå/gröna i Hellas.
>
> Detta kändes sjukt provocerande just nu... ;-)
> Hade tyvärr inte möjlighet att titta på någon
> annan i söndags eftersom jag hade fullt upp med
> att försöka ta mig fram själv, mestadels
> ledandes cykeln...
>
> Nej, naturligtvis är det så! Titta på andra är
> ofta väldigt bra!
>
> Har en målbild: om ett år ska jag prova blåa
> banan igen och då ska jag cykla majoriteten av
> sträckan! (återkommer om ett år)

Har ni inga tallhedar kring kungliga hufudstaden?

SkogsKarin skrev:
> grondahl skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett klassiskt tips är att cykla i grupp med
> > duktigare cyklister, det ger enormt mycket att
> se
> > hur enkelt det faktiskt är att klara många
> > hinder på ex blå/gröna i Hellas.
>
> Detta kändes sjukt provocerande just nu... ;-)
> Hade tyvärr inte möjlighet att titta på någon
> annan i söndags eftersom jag hade fullt upp med
> att försöka ta mig fram själv, mestadels
> ledandes cykeln...
>
> Nej, naturligtvis är det så! Titta på andra är
> ofta väldigt bra!
>
> Har en målbild: om ett år ska jag prova blåa
> banan igen och då ska jag cykla majoriteten av
> sträckan! (återkommer om ett år)

En kompis gick på helgkurs hos mountainbikeskolan.se och tyckte att de var pedagogiska och bra.

Med tanke på hur platt det är i det här landet är väl mtb ett jättebra träningsredskap för att träna styrka då det finns många fina backar i skogen för benträning och många knixiga banor för bålstyrkan. Börja lätt på grusväg och stig. Lägg på svårigheter vart efter och så är du hemma till slut. SPD kan iallafall inte jag vara utan, blir helt fel med plattisar. Men det är nog en vanesak. Skynda långsamt!

Nackareservatat (Hellasgården/Sickla) är ganska svårt ställe att börja på. Som fler varit inne på: börja på lite enklare stigar/skogsvägar.

Runt sjön Flaten (inte så långt från Nackareservatet vid Älta/Sköndal) går det fina spår som är jämna och släta, går både upp och ner samt är lite smalare på sina håll som ger fin stigkänsla. Det är ett bra ställe att börja på. Det är också ett strövområde så det gäller att visa hänsyn till hundrastare, joggare och flanörer när man passerar dem.

/K

SkogsKarin skrev:
> Brorsan och jag var och cyklade i
> Nackareservatet i går och jag gick och drog
> cykeln mer än jag cyklade.

MULTI RELEASE klossar är din lösning! Kör på det! Du kan ju köpa ett par till skorna och testa kostar 150kr typ. Shimano har såna. Du kommer inte ångra dig och det är billigare än att köpa nya skor och plattisar! Börja där tycker jag det ändra mitt seende på SPD pedaler.

Gurra101 skrev:
> MULTI RELEASE klossar är din lösning! Kör på
> det! Du kan ju köpa ett par till skorna och testa
> kostar 150kr typ. Shimano har såna. Du kommer
> inte ångra dig och det är billigare än att
> köpa nya skor och plattisar! Börja där tycker
> jag det ändra mitt seende på SPD pedaler.

Har googlat Multi release men om jag förstår det rätt så är det såna här, och det är exakt såna jag har under mina skor... Eller är multi release nåt annat?

Bilagor

• PE406Z13.jpg
    PE406Z13.jpg
    13.2 KB · Besök: 22
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp