MTB, mod och lårbenshalsar

crazygubbe skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Nu övar jag upp mina förmågor på stigarna i
> Årstaskogen, nackdelen är att det blir mycket
> cykla uppför branta backar.

Det är även mina domäner så vi kanske stöter på varandra när vi övar stök! Jag gillar området ovanför utegymmet vid årstabron.

grondahl skrev:
> Foxis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu ska det väl
> > kanske inte hoppas/droppad så långt/högt,
> men
> > även vid lågfartsvurpa kan SPD förvärra
> saker
> > (been there, done that).
>
> Det är väl nästan bara i lågfartsvurpor som
> spd är ett proble? Typ sidovältning, smala
> spänger och allmän fegtvekan.

Nej: SPD kan göra ont i hög fart oxå. Tror inte jag skulle gå i gips i 12 veckor om jag inte haft SPD. Lågfartsvurpa kan oxå skada typ fingrar och handleder om man försöker ta emot sig. Men visst. Jag har haft extrem otur. Eller tur. Tack vare att all kraft gick ned i en fot som satt fast i en pedal som roterade runt sin egen axel kanske jag offrade senor och ligament, men jag kanske lever tack vare att jag satt fast och inte flög av tidigare / flög längre bort.

JT skrev:
> Om man anser att man "sitter fast" i SPD-pedalerna
> så har man inte ställt in dom rätt.

Det där argumentet dyker alltid upp. SPD:er löser inte alltid ut i alla riktningar oavsett hur de justeras. OTB eller annan vurpa där foten inte vrids så pedalen löser ut = j*vligt ont.

Och återigen, SPD:er hjälper inte en nybörjare, så varför rekommendera det?
Jag bryr mig inte om vad folk tycker är bra för egen del, men då både cykelbutiksfolk och happyiter säger till någon som är ny i leken att SPD är det enda rätta då är man galet ute.

Nybörjare lär sig bäst och får minst ont av bra plattisar, bra skor och skydd. Så det så. :P

Senast ändrad:
Foxis skrev:
> JT skrev:
> -----
> > Om man anser att man "sitter fast" i
> SPD-pedalerna
> > så har man inte ställt in dom rätt.
>
> Det där argumentet dyker alltid upp. SPD:er
> löser inte alltid ut i alla riktningar oavsett
> hur de justeras. OTB eller annan vurpa där foten
> inte vrids så pedalen löser ut = j*vligt ont.
>
> Och återigen, SPD:er hjälper inte en nybörjare,
> så varför rekommendera det?
> Jag bryr mig inte om vad folk tycker är bra för
> egen del, men då både cykelbutiksfolk och
> happyiter säger till någon som är ny i leken
> att SPD är det enda rätta då är man galet
> ute.
>
> Nybörjare lär sig bäst och får minst ont av
> bra plattisar, bra skor och skydd. Så det så. :P

Sanna ord. Bra plattisar har ju redan diskuterats. Bra skor däremot: joggingskor är väl si så där. Ganska platta, greppiga sulor gör sig bäst. Finns ju speciella skor typ dessa http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-am41-mtb-shoes-2015/rp-prod55371 som säkert funkar bra.

Bonf skrev:
> crazygubbe skrev:
> -----
>
> >
> > Nu övar jag upp mina förmågor på stigarna i
> > Årstaskogen, nackdelen är att det blir mycket
> > cykla uppför branta backar.
>
> Det är även mina domäner så vi kanske stöter
> på varandra när vi övar stök! Jag gillar
> området ovanför utegymmet vid årstabron.

Men då kanske vi kan ta och cykla där nästa gång istället för nåt livsfarligt svart spår i Hellas...

När jag köpte min cykel för typ en månad sen sa "alla" att jag måste ha SPDs (utom min mamma som tyckte det verkade livsfarligt).

Jag kan tycka att det var lite synd att jag inte läste här innan... Samtidigt så gillar jag dem faktiskt, på nåt skruvat sadomasochistiskt sätt. De ingår på nåt vis i konceptet "utmaning". Och jag gillar mina skor...!

StoraBerg skrev:

>
> Sanna ord. Bra plattisar har ju redan diskuterats.
> Bra skor däremot: joggingskor är väl si så
> där. Ganska platta, greppiga sulor gör sig
> bäst. Finns ju speciella skor typ dessa
> http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-a
> m41-mtb-shoes-2015/rp-prod55371 som säkert funkar
> bra.

Håller med fullt, just kombinationen skor och plattisar är viktigt, annars blir det varken roligt eller säkert.

De plast/metallplattisar som följer med på många instegshojar är helt förkastliga i skogen. I kombination med vanliga skort halkar man av pedalen så fort det blir lite stökigt.
Då känns det läskigt och man kommer hem med uppskrapade smalben och undrar vad som är kul.

Pedalerna ska ha lite spikar/piggar eller bra med skarpa metallkanter. Och skorna ska ha ganska styv sula med mjukt gummi i bra mönster.
Då jag grottade ner mig inför mitt byte så kom jag till slutsatsen att för hur jag cyklar (mycket stök, lek/hopp och gärna utför både med och utan lift) så var FiveTen skor och Spank Spike en bra kombination.

Nu kanske just Spank Spikes är väl extremt som insteg, men grejen med mycket greppbildande material (skruvar eller metallräfflor), ganska stor plattform och bra för ändamålet konstruerade skor är det man bör sikta på.

Det som är trist är naturligtvis att det kostar en del pengar att byta om man blivit såld en cykel med ett par SPD-pedaler och skor. Kanske 1000-2500 beroende på vad man väljer.

Det är också trist att just bra plattisar är inte sådär värst vanliga i den lokala cykelbutiken jämfört med just SPD. I min (annars väldigt bra) cykelbutik hade man en massa olika SPD-lösningar men i princip bara ett par modeller av mer avancerade platta pedaler.

Och att det skulle vara trendigt att hata SPD, eller att SPD är vanligare i butik för att det är överlägset plattisar avfärdar jag direkt. Om något har det sedan länge gått trend i att cyklar man "seriöst" så är det SPD man måste ha, och det får man höra oavsett vilken disciplin eller cyklist det är frågan om.

Så åter till trådskaparinnan: Ge ett par bra plattisar och ett par bra skor en rejäl chans. Det är möjligt att du tycker det är mycket roligare och lättare. Eller så byter du tillbaka och har förlorat en tusenlapp eller två. Men det är värt att testa.

(exempel på ovan nämnda prylar:)

http://www.rosebikes.se/artikel/spank-spike-pedals/aid:557929
http://www.rosebikes.se/artikel/five-ten-maltese-falcon-frdirt-shoes/aid:824877

StoraBerg skrev:

> Karin Karin. Det är ingen ide att jag lägger ned
> tid på att lära dig cykla i skogen om du inte
> läser mina inlägg. Titta. Bromsa. Flyt
> (fingrarna i styr - lätt på styret och ännu
> ännu lättare på bromsen, tyngden ligger på
> pedalerna).

Förlåt!

Ska skärpa mig! Är inte otacksam, bara motoriskt korkad... :-P.
Men det gick bra nerför hela backen, tills den slutade med ett dike ner i en korsande grusväg, då fick jag panik...

Men en annan sak, hur gör man för att inte smälla i med pedalerna när man cyklar över hinder?

SkogsKarin skrev:

> Men en annan sak, hur gör man för att inte
> smälla i med pedalerna när man cyklar över
> hinder?

Man ser till att man har fart över hindren så man kan placera pedalerna så att de inte smäller i. :)
Och mer fart vågar du ta lättare med....plattisar! :P :D

Nu ska jag ställa in ett stycke nytvättad cykel och göra något vettigare än att rädda folk från den mörka sidan. :D

Bonf skrev:
> crazygubbe skrev:
> -----
>
> >
> > Nu övar jag upp mina förmågor på stigarna i
> > Årstaskogen, nackdelen är att det blir mycket
> > cykla uppför branta backar.
>
> Det är även mina domäner så vi kanske stöter
> på varandra när vi övar stök! Jag gillar
> området ovanför utegymmet vid årstabron.

Precis där jag brukar åka, säg till om du ser någon på en svart/vit/gul Scott med 29".
Prov gick lite på "blå spåret" i kväll http://www.trailforks.com/trails/bla-sparet/
Såg lovande ut, ska nog göra ett försök på denna i helgen.

SkogsKarin skrev:
> StoraBerg skrev:
> -----
>
>
> > Karin Karin. Det är ingen ide att jag lägger
> ned
> > tid på att lära dig cykla i skogen om du inte
> > läser mina inlägg. Titta. Bromsa. Flyt
> > (fingrarna i styr - lätt på styret och ännu
> > ännu lättare på bromsen, tyngden ligger på
> > pedalerna).
>
>
> Förlåt!
>
> Ska skärpa mig! Är inte otacksam, bara motoriskt
> korkad... :-P.
> Men det gick bra nerför hela backen, tills den
> slutade med ett dike ner i en korsande grusväg,
> då fick jag panik...
>
> Men en annan sak, hur gör man för att inte
> smälla i med pedalerna när man cyklar över
> hinder?
Åkej då. Det där lät jobbigt det där med diket =) Jag menar ibland är det väldigt bra att ha bromsar.....

Enklaste (och svåraste) tricket att undvika smällar på pedalerna är att titta på fri väg istället för hinder i vägen. Sen ska man om man kör utför behålla pedalerna parallella så mkt som möjligt. Då får du oxå jämn viktfördelning över pedalerna. Uppför vet jag inte. Förutom att titta framåt och planera körningen. Jag får rätt mkt smällar på pedalerna verkar det som. Jag har lyssnat på mkt jadajada snack om teknik av olika slag men det som verkligen fick mig att köra snabbare var just att verkligen börja göra det enklaste. Kolla. Bromsa. Släpp bromsen när du inte vill bromsa. Sen blir du såklart bättre på cykeln av att öva street moves med kidsen. Överdriv inte bara när du ska ta dina nya skills till skogen....inte samma sak alls där.

SkogsKarin skrev:
> ... Och jag gillar mina skor...!

Jamen där har du ju det. Kör på och öva på att klicka i och ur så är du snart hemma :)

Jag trampar baklänges ibland inför ett hinder om det behövs för att för att få pedalerna i rätt läge när man passerar hindret men det har ju visat sej att jag inte kan cykla och gör allt fel så det är säkert också helgalet.
Någon skrev att man skulle gå av cykeln och gå fram och titta om det var ett svårt parti. Det får mej att tänka på när jag som 12-åring började tävla i cross. Då var det någon som hade kommit på att man skulle gå runt hela banan innan. Det var ju helt idiotiskt för när man gick kändes ju alla backar superbranta, alla gupp jättestora och alla hopp jättelååånga så man vågade ju knappt köra ut på banan. Hindrena/stigen/banan ska ses från cykeln och inget annat för det är ju så man ser dom när man cyklar. Ja fast det är ju säkert fel det också.

Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Jag trampar baklänges ibland inför ett hinder om
> det behövs för att för att få pedalerna i
> rätt läge när man passerar hindret men det har
> ju visat sej att jag inte kan cykla och gör allt
> fel så det är säkert också helgalet.

:-D

> Någon skrev att man skulle gå av cykeln och gå
> fram och titta om det var ett svårt parti. Det
> får mej att tänka på när jag som 12-åring
> började tävla i cross. Då var det någon som
> hade kommit på att man skulle gå runt hela banan
> innan. Det var ju helt idiotiskt för när man
> gick kändes ju alla backar superbranta, alla gupp
> jättestora och alla hopp jättelååånga så man
> vågade ju knappt köra ut på banan.
> Hindrena/stigen/banan ska ses från cykeln och
> inget annat för det är ju så man ser dom när
> man cyklar. Ja fast det är ju säkert fel det
> också.

:-D :-D

Håller med! Efter ett tag och några smällar ser ju allt livsfarligt ut...

Tillbaka
Topp