(MTB) När är en mtb för dyr, enligt Dig?

castrello

Aktiv medlem
Ja, jag funderar ju på en ny mtb. En sån som blir smutsig och som man kanske ändå säljer om 3...kanske 4 år. Men i takt med lite beslutsångest kommer problemet att jag börjar tycka att cyklar, som jag vill ha, är ganska dyra. Jag har råd även om jag inte ör någon miljonär och jag skulle inte köpa på kredit och jag amorterar rejält på mina lån osv. Så detta är inget köp där jag macar ut något kreditkort och sen lever på havregryn ett halvår. Detta är maximalt old school, dvs spara först, köpa sen.

Men i takt med detta blev jag lite sugen på att höra vad ni har som smärtgräns, dvs vid vilken summa tycker ni att det blir för dyrt och att det inte ger något åt er trots att ni skulle få en bättre hoj för lite mera pengar. Jag snackar alltså om "point of diminishing returns".

I detta fall ska jag köpa en fs för långlopp så det spelar ju förstås in. För en landsvägscykel skulle jag troligen ge mindre och för en vintercykel skulle jag också ge långt mindre (sen får man fråga sig om det verkligen är någon idé med vintercykel, kanske man borde köra varje dag med favvohojen?).

För att vara den som börjar kan jag säga att jag siktar på en hoj som kostar ca 3400 euro vilket är något över min tidigare gräns som är ca 3000.

Så vad är er gräns?

Gränsen är när hojen inte används så är den för dyr. Jag använder 3/4 av mina hojar, S-works till långlopp och Strava-tävlingar, cx till vinter och grusväg, transition till stigcykling och nöjescykling på sörmlandsleden, min 26"ht i absolut nödfall men den står mest i trainern.

Jag gav 12000 för min racer, men då tyckte jag att den var rätt dyr (trots att den var på rea och 20% på det). Tyckte dock att jag fick mycket för pengarna (carbon med ultegra och hyfsat bra hjul).

Nu tittar jag på MTB och har grymt svårt att sätta både vilken typ av cykel och vilken prisnivå. Det är ju från två olika perspektiv man tittar. Vilken man vill ha, och vilket som är försvarbart.

Har t.ex. tittat på en Fatbike för 10000 kronor, men vill ha en Canyon Dude, som kostar lite mer än det dubbla.

Har tittat på olika 29' HT mellan 5000 och 12000 kronor. Har till och med suttit och kollat på heldämpade cyklar, men tror inte det är rätt typ av cykel för mig till den cykling jag gör.

Jag cyklar normalt sett LVG, så att lägga ner 3000 Euro på en MTB för mig är inte ens på världskartan. Jag pendlar mer mellan 5-10000 kronor, men så var det den där fatbiken...

Så jag har faktiskt ingen aning vad som är ett rimligt tak för något man inte kommer att använda varje dag. Men om man köper en dyrare modell, så lär man ju försöka cykla så mycket som möjligt på den.

För en mtb tycker jag nog själv att marginalnyttan börjar bli lite för liten någonstans mellan 25 och 30 tusen lite beroende på hur mycket habegär en lite dyrare ram skapar.

MitchRapp skrev:
-------------------------------------------------------
> När den kostar mer än 99% av din månadslön
> efter skatt.

På riktigt? Skulle inte köpas många s-works på detta forum då...eller har folk verkligen 70000 kr efter skatt i månadslön?

Så här ser jag det:

10-15 k = ok instegs-HT

15-20 k = ok instegs-FS

20-25 k = Bra HT

25-30 k = Bra FS

30-35 k = Absolut smärtgräns för HT

35-40 k = Absolut smärtgräns för FS

castrello skrev:
> MitchRapp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När den kostar mer än 99% av din månadslön
> > efter skatt.
>
>
> På riktigt? Skulle inte köpas många s-works på
> detta forum då...eller har folk verkligen 70000
> kr efter skatt i månadslön?

Finns många som har 70000 kr efter skatt trots allt. Men frågan är fel ställd. Frågan är snarare hur många som behöver en 70000 kr cykel? Tror det är färre ;)

MitchRapp skrev:
> När den kostar mer än 99% av din månadslön
> efter skatt.

+1

Låter som en vettig gräns, med tanke på allt annat som livet består av. :)

Frid1

MitchRapp skrev:
> castrello skrev:
> -----
> > MitchRapp skrev:
> >
>
> > -----
> > > När den kostar mer än 99% av din
> månadslön
> > > efter skatt.
> >
> >
> > På riktigt? Skulle inte köpas många s-works
> på
> > detta forum då...eller har folk verkligen
> 70000
> > kr efter skatt i månadslön?
>
> Finns många som har 70000 kr efter skatt trots
> allt. Men frågan är fel ställd. Frågan är
> snarare hur många som behöver en 70000 kr cykel?
> Tror det är färre ;)

Det finns säkert många som har det, men är det verkligen dom som köper en s-works epic? Och är det verkligen många? Kanske några flera i stockholms innerstad är annars men 70000 i handen kräver väl ca 13000 före skatt och det är väl en ganska extrem lön? I och för sig är jag fattig lärare så jag vet inte vad fina folket ens kan tänkas tjäna.

Kan hålla med om att det finns lite vett i att köpa en s-works förstås men någon ska ju finansiera alla concept stores också... :)

Miracle skrev:
> MitchRapp skrev:
> -----
> > efter skatt.
>
> +1
>
> Låter som en vettig gräns, med tanke på allt
> annat som livet består av. :)
>
>
> Frid1

Håller med. Men gäller detta oberoende av antalet cyklar i garaget/hur ofta man byter osv?

castrello skrev:
> Miracle skrev:
> -----
> > MitchRapp skrev:
> >
>
> > -----
> månadslön
> > > efter skatt.
> >
> > +1
> >
> > Låter som en vettig gräns, med tanke på allt
> > annat som livet består av. :)
> >
> >
> > Frid1
>
> Håller med. Men gäller detta oberoende av
> antalet cyklar i garaget/hur ofta man byter osv?

Ja, med den här gränsen kan du köpa 12 cyklar om året och sedan kan du/din familj leva på den resterande procenten. Fattar inte vad du är utefter. Klart det beror på...allt är relativt.

Senast ändrad:
MitchRapp skrev:
> castrello skrev:
> -----
> > Miracle skrev:
> >
>
> > -----
> > > MitchRapp skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > När den kostar mer än 99% av din
> > månadslön
> > > > efter skatt.
> > >
> > > +1
> > >
> > > Låter som en vettig gräns, med tanke på
> allt
> > > annat som livet består av. :)
> > >
> > >
> > > Frid1
> >
> > Håller med. Men gäller detta oberoende av
> > antalet cyklar i garaget/hur ofta man byter
> osv?
>
>
> Ja, med den här gränsen kan du köpa 12 cyklar
> om året och sedan kan du/din familj leva på den
> resterande procenten. Fattar inte vad du är
> utefter. Klart det beror på...allt är relativt.

Jag är väl som alla här på happy ut efter en diskussion. Jag tror nog alla har ett pris som de är villiga att ge för en hoj. Jag är i alla fall sån att jag alltid ser på en hoj, tänker "fin" om om den är fin, men om den t.ex. Kostar 5000 euro är den även totalt ointressant för mig eftersom jag aldrig skulle ge så mycket för en cykel.

castrello skrev:
> MitchRapp skrev:
> -----
> > efter skatt.
>
>
> På riktigt? Skulle inte köpas många s-works på
> detta forum då...eller har folk verkligen 70000
> kr efter skatt i månadslön?

Grejen är att det aldrig nånsin har sålts en S-Work för listpriset.

Jag brukar säga att allt handlar om prioriteringar. Sen brukar jag spä på det med att man lever ju faktiskt bara en gång... & man kan inte ta något med sig den dagen man ställer tofflorna & tar på sig träfracken... Är man sen lite om sig & kring sig samt kan hitta det man vill ha till ett bättre pris så är det bara att handla tycker jag. Men det får ju vara inom ens ekonomiska förutsättningar såklart. Jag har gjort ganska bra (cykel)affärer själv & det har hittills i stort sett varit underhållet som kostat samt marginell förlust när jag sålt eller tillomed vinst ibland.
Dock så kommer min nästa hoj bli en sämre affär rent ekonomiskt då bara komponenterna kostar nästan 35 papp... Men det är min absoluta drömhoj med exakt de bitarna jag vill ha så det är en ren investering i känsla & välbefinnande vilket då blir helt försvarbart för mig själv. :o)

Oskar skrev:
> castrello skrev:
> -----
> > MitchRapp skrev:
> >
>
> > -----
> månadslön
> > > efter skatt.
> >
> >
> > På riktigt? Skulle inte köpas många s-works
> på
> > detta forum då...eller har folk verkligen
> 70000
> > kr efter skatt i månadslön?
>
>
> Grejen är att det aldrig nånsin har sålts en
> S-Work för listpriset.

Nej knappast. Men för vanliga dödliga med motionärs-ftp får väl knappast mer än 10-15 procent rabatt, eller?

30 000 är nog min smärtgräns.

Runt 20 får man en fin cykel dock. Både mtb/racer :)

Skall tilläggas att jag cyklar ca 80 mil varje månad..

Senast ändrad:
O skrev:
> När du är rädd för att cykla sönder dina dyra
> prylar, och detta påverkar din cykling.

Tycker det var klokt, måste ju förta glädjen. En måste kunna avvara pengarna och inte vara beroende av dom till något annat. Jag gick idag över min gräns på 10000 för en instegsmtb.
14000 slutade det på, tänker att det kommer vara värt det om ett år när jag cyklat på den.
Och än mer värt om två. Får cykla mycket så jag får ner milkostnaden och att glädjeåterbäringen ökar.

2014FTW skrev:
> O skrev:
> -----
> > När du är rädd för att cykla sönder dina
> dyra
> > prylar, och detta påverkar din cykling.
>
> Tycker det var klokt, måste ju förta glädjen.
> En måste kunna avvara pengarna och inte vara
> beroende av dom till något annat. Jag gick idag
> över min gräns på 10000 för en instegsmtb.
> 14000 slutade det på, tänker att det kommer vara
> värt det om ett år när jag cyklat på den.
> Och än mer värt om två. Får cykla mycket så
> jag får ner milkostnaden och att
> glädjeåterbäringen ökar.

Helt rätt inställning!
Det är just därför som jag ska köpa en dyr (för mig) cykel, så att jag tvingar ut mig själv i skogen istället för att sitta och slösurfa på happymtb och olika cykelsidor ;)

Priset varierar beroende på vilken typ av mtb. För egen del så skulle en ht med 100 i slag för 5 kr vara för dyrt, då jag förmodligen knappt skulle använda den. Jag är kass på att planera och har tålamod som en femåring, köper därför den cykel som känns rätt och passar plånboken just då vid köptillfället.

Sambal Oelek skrev:
> jag vet... den ska motsvara detta
>
> antal körda meter per år = antal kronor i
> inköp
>
> nåt sånt borde ju funka? :)

Äntligen fördel med euron!

O skrev:
> När du är rädd för att cykla sönder dina dyra
> prylar, och detta påverkar din cykling.

+1 huvet på spiken

Jag har många intressen, känns surt att lägga FÖR mycket pengar på ett av dem. Som förut när jag investerade i ett kamerasystem som efter några år dog :( trist, men som ovan skrev, något som händer man får ha med i kalkylen att shit happens och det måste man iaf ha råd med :)

För mig är en mtb för dyr när det inte går snabbare trots dyrare cykel eller att jag är så rädd att den blir stulen så så det hämmar min vardag :D.

Sambal Oelek skrev:
> Jag har många intressen, känns surt att lägga
> FÖR mycket pengar på ett av dem. Som förut när
> jag investerade i ett kamerasystem som efter
> några år dog :( trist, men som ovan skrev,
> något som händer man får ha med i kalkylen att
> shit happens och det måste man iaf ha råd med :)

Tja, där är jag ganska ensidig. Jag har egentligen inga andra intressen. Jag har ingen dyr klädsmak, jag kör en Focus från 2001, jag klipper mitt hår själv, jag röker inte, dricker sparsamt, har slutat med godis osv osv. Jag tänkte säga att jag inte ens skrattar längre för listan lät så sparsmakad... :) så för mig blir det inte så mycket andra "egna" investeringar. Men vi har ju en familj och ett hus och två bilar så pengarna dränker mig inte direkt heller. :)

Två smileys i ett stycke. Herremin...

Räkna ut timpriset för användningen. Ställ det sedan mot din timlön.

Ex. på Timkostnad för en hoj för 20k som säljs för 8k 3 år senare.
Värdeminskning: 12 000
Timmar cykling. 200h per år i 3 år: 600h

Timkostnad för Värdeminskning:
20 kr/ h

(Sen tillkommer driftmateriel också givetvis)

Även med dubbla priset på cykeln är cykling en billig sport.

kakan_polen2 skrev:
> >
> >
> > Grejen är att det aldrig nånsin har sålts en
> > S-Work för listpriset.
>
> Där har du väldigt fel!

Jaså var det du som köpte den? :)

Jag har en formel som jag följer strikt vid ett köp.

Priset jag betalade för min gamla hoj + 5000.

Skämt å sido, om jag inte skulle vara bekväm med priset efter en säsong på hojjen så skulle jag nog känna att smärtgränsen var nådd. Smärtgränsen blir flytande beroende på hur livet ser ut, vad har jag i lön? vad kostar mitt boende? har jag barn? har jag partner? har jag sparpengar? behöver jag byta bil? etc. Därför är det inte rätt att sätta ett fast pris, en månadslön eller liknande.

Jag kan mycket väl tänka mig betala dyrt för något som inte ger mig speciellt mycket om jag har råd och det är något jag vill ha. Så är det ofta med märken t.ex. Hade jag inte varit studenten så hade jag säkerligen glidit runt på en märkeshojj ist för YT.

Senast ändrad:
40000kr just nu för mig men för mig är det en svår siffra då jag aldrig är nöjd med en cykel rätt ur kartong utan uppgraderar alltid en del ;) Har ju en vintercykel/cx nu som kostat över 30k så, som tur är är mycket köpt beg eller till väldigt bra pris så annars skulle den blivit dyrare.

Va' en chips-tråd redan på en tisdag?!

Skämt o sido, smaken är ju som baken... Men rularn's lista är nog ganska rättvis (även om jag personligen skulle lagt på 5Tkr på de övre segmenten)
Men en tumregel kan ju vara när standardhöjningen (dvs mervärdet på komponenter, blingfaktor, geo m.m.) inte rättfärdigar kostnadshöjningen.
För mig låg smärtgränsen förr runt 20Tkr men har med ökade kunskaper gett ökade krav, varför också smärtgränsen åkt upp till ca 30Tkr (dvs ramkit, gaffel, Hope-hjulset och SLX-komponenter). Sen skulle jag i den bästa av världar kunna rättfärdiga uppgraderingar för ytterligare 10Tkr, däröver ger nog inte merkostnaderna annat än prestige och för högt stälda förhoppningar...

// Larsa

Den är för dyr när den inte används, en ekonomisk aspekt i kronor kan vara att man kanske har lån på den. Jag lägger inga värderingar på detta.

Jag har ingen cykel som kostat mer än 10k. Det tar emot att köpa för mer än så. Jag inser emellertid att en cykel för 15-20k inte alls behöver vara dyr, men det är fortfarande mycket pengar.
Jag har å andra sidan inte haft en riktigt jobb så länge, och har kvar ganska mycket studentmentalitet. Om något år har detta säkert ändrats, men jag tvivlar på att jag ändå kommer lägga mer än 20-25k på en cykel. Över det och det känns som att det kostar mer än det smakar. Samtidigt kan jag säkert tänka mig att väl där så tänker man annorlunda.

Vidare har jag hellre två billigare cyklar än en dyr. Jag resonerar så att omväxling förnöjer mer än dyrare komponenter.

Jag har en gammal peugeot i stål som jag köpte för några hundralappar och sen uppgraderade till fulcross för 1,5-2k. Denna cykel har jag haft otroligt mycket skoj på! Jag brukar tänka på denna cykel i dessa debatter - det behöver inte kosta för att vara kul :)

Jag har min mentala spärr för en ny komplett cykel vid 30-35k då får jag en MTB som jag kan köra med i Stockholm och även ta med mig till sydligare bredgrader för nerförscykling.

Min senaste kostade 26k + 5k komponent uppgradering. Två år senare uppgraderade jag den med nya hjul + ny gaffel + ny bakdämpare så har jag en ny cykel som kommer hålla länge till.

Men MTB är mitt största intresse och inte intresserad av så mycket annat som kostar pengar. Jag gillar även att bygga och pilla med cyklar. Tror denna diskussion är mer intressant för dem som håller på med t.ex. segelbåtar/bilar/MC, cyklar är ganska billiga i det sammanhanget.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp