MTB-newbie på torsdag

capercock

Ny medlem
MTB-newbie på torsdag
Jag får min första MTB sedan 90-talet levererad senare i veckan, en Canyon Grand Canyon AL SL 7.0.

Tanken är att det primärt ska bli en ny motionsform för mig och jag inbillar mig att det kommer handla om någon slags blandning av XC- och trail-cykling som jag kommer ägna mig åt, med ambitionen att lära mig mer tekniska bitar. Känner jag mig själv rätt genom min passion för utförsåkning (skidor) så kommer jag bli hooked illa kvickt och vilja ha mer. 😁

Några frågor:

1. Däcken som följer med cykeln är väl kanske inte de bästa, 2,25" Tough Tom + Rapid Rob och går inte att omvandla till tubeless, men jag tänkte att jag kör dom på slang över sommaren och byter däck, samt konverterar till tubeless, framåt hösten. Är kombinationen Maxxis Minion DHF MaxxTerra (fram) + Maxxis Aggressor DualCompound (bak) en vettig kombo för mitt ändamål? Hur breda däck bör jag satsa på? Finns det någon vinning i att ha olika bredd fram/bak? Hjulen är 25mm Alexrims MD25. Bör jag uppgradera redan från början för att ha roligare i sommar?
2.En dropperpost ska också installeras framöver. I vilken ände ska man börja leta? Och vad bör jag tänka på? Kan tänka mig lägga ned någon tusenlapp på det.

Tacksam för all hjälp!

kais01

Aktiv medlem
MTB-newbie på torsdag
ja kör ett tag på däcken, de har knappast något andrahandsvärde.

en lätt monterad dropper med trådlös fjärr ör magura wyron. jag gillar den, men inte så många andra här gör det.

kais01

Aktiv medlem
MTB-newbie på torsdag
med 25 mm innermått på fälg skulle jag för min del stanna på 2,25 tum. går du vidare i bredd måste du kompensera wobblingstendens och bristande stabilitet med högre däcktryck, vilket både kan bli studsigt och rulla sämre.

men det beror lite på vad du väger och hur hårt du kör.

AX3L

Aktiv medlem
MTB-newbie på torsdag
Du får ju också kolla hur breda däck som ramen klarar givet hur mycket extra utrymme som finns på de du har nu.

Jag tycker Specialized Eliminator Grid eller Grid Trail (två olika) är ett ganska optimalt däck som allround för trail. Men däck är ju lite som religion här på happy, så du kommer få väldigt många olika svar.

Vad dropper beträffar, BrandX alla dagar. Finns på Wiggle/CRC. Se bara till att få rätt längd, och att inte köpa en intern om det inte finns möjlighet att dra internt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer