MTB Norge - Rallarvegen

Sambal Oelek

Aktiv medlem
MTB Norge - Rallarvegen
Funderar på att dra till Norge i helgen. Från Göteborg då, sticker på fredag efter jobbet.

Tips på vart? Har aldrig varit där. Jotunheimen runt, samma sträcka, kanske vore något?

Har dock ingen bra cykel för touring, racer, fulldämpad xc-hoj, standardcykel 3vxl, treckinghoj eldriven. Ingen verkar bra. Svårt.

Ska man ha med tält och grejer krävs det en vagn isf va, racern då kanske (komfort 25-däck) Men jag vet inte. Någon idé?

Senast ändrad:
MTB Norge - Rallarvegen
Luzen skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.visitrallarvegen.no/nb/rallarveg1/ralla
> rvegen/sykkelruten/sykkelruten-rallarvegen.html
> Www.finse1222.no
>
> Rallarvägen med Flåm är jag själv sugen på...

Den är fin. Kolla bara så att det inte ligger kvar för mycket snö. Åtminstone lite längre norrut är det ovanligt mycket snö kvar i år.

MTB Norge - Rallarvegen
Jaha! Tack för den, verkar ju bra ja.
http://ut.no/tur/2.6645/
http://www.visitnorway.com/se/aktiv...kelturer-i-norge/norges-tio-basta-cykelleder/
(där fanns även info om 10 av de populäraste cykelturerna i Norge)

Verkar bli dumt att ta bilen då om man ska lämna den i Haugastøl. Känns som det blir stressigt att cykla tillbaka också en annan väg och hinna allt på en helg så ska kolla tåg. Eller om det går att åka tåg/buss från Flåm och tillbaka till Haugastøl kanske. Ska kolla det där med snön också ja, dumt om det vore snö någon bit där.

MTB Norge - Rallarvegen
Dåså! Det var helt fantastiskt det där. Tack för tipset!

Vilka vyer det var! Självaste Gandalf hade blivit imponerade av landskapet, först var det lite fjällaktigt fram till Finse. Därefter började det komma fjäll på riktigt och det var lite snödrev här och där som man fick leda cykeln över, 10-tals meter eller 100-tals meter några ggr. Det var väldigt ovanligt såhär års hörde jag, men det gick bra att leda cykeln, packad snö. Det höll i sig några mil sedan började man komma neråt igen och snön var borta och det blev varmare grönare. Lite mer fantasylandskap här och det blev bara mer och mer spektakulärt ju längre man kom. Ca tre mil från mål kulminerade det och det var då skifferberg som låg kors och tvärt, riktigt fräckt. Sedan kom man till världens dalgång och man kände sig helt plötsligt väldigt liten bland alla mäktiga klippor. Det höll i sig ganska länge och man cyklade nerför en brutalt cool serpentinväg med 21 böjar (!) och kom ner i Flåmdalen på sista partiet. Där det blev asfalt för första gången de sista kilometrarna längs älven in mot mål i Flåm.

Underlaget var ganska lättcyklat, så gott som bara grus av olika grad, oftast bra grus, ibland lite stenigare. Men en vanlig standardcykel hade funkat, t om en CX, men en framdämpad robustare hoj med breda däck är klart skönare. Jag hade typ en sådan, med 38mm däck och skivbroms fram. Var väldigt bra tyckte jag.

Man mötte en del folk, alla sorter, åldrar/kön/träningsgrad. Många medelålders damer tyckte jag det var faktiskt :) inte en endast bil hörde jag på 12 timmar, det var underbart, bara naturens ljud. Vi hade tur med vädret också, det var uppehåll, soligt större delen av dagen, lite vind men medvind då. Ett tag t om såpass kraftig medvind att det kändes som man fick elassist helt plötsligt :) lite läskigt för jag höll nästan på att blåsa av vägen och trilla en meter ner på berget en gång när den helt plötsligt vände och kom från sidan. Det var ganska varierande annars, just när man tyckte att man började få nog av en viss typ av landskap så ändrade det sig, från halvfjäll till helfjäll till berg och dalar av olika grad och till bara dålgång. Mycket nerför och inte så jättejobbigt, särskilt inte om det är som det brukar vara såhär års att snön är helt borta. Så jag förstår att det här är populäraste cykelspåret i Norge då det är så lättcyklat och fantastiskt fint och bra kommunikationer. Får tacka så mycket för tipset!! Helt klart det bästa jag gjort på cykel på bra länge! Sist jag var i norska fjällen var det på vintern och det var ju en helt annan upplevelse :)

Lade upp det på detta vis: Åkte från jobbet i Gbg kl 14. Framme i Haugastøl lagom till läggdags, tog ca 7 timmar bilande. Hittade en parkering/tältplats om man fortsatte 3km mot Bergen. Sedan upp kl 6, packa ihop och packa cykel, äta frukost och börja turen. Bilen fick stå kvar där den stod.

Efter de åtta milen var jag framme vid målet då, tog 11 timmar drygt och då jag inte ett dugg bråttom :) många fotostopp. Sedan var det dags och hitta tältplats i Flåm, gick bra, med havsutsikt och hallonbuskar! :) Upp kl 6:30 och packa ihop och fixa tågbiljett, frukost tog jag medans jag väntade tills tåget skulle gå.

Tog tåget tillbaka, Flåmbanan först, med cykel (770 NKR) också bytte man till Bergen-Olso-tåget i Myrdal. Framme vid Haugastøl igen var stationen en bit ifrån så jag låste fast packningen och cyklade in mot Haugastøl igen och de extra 3km till min bil för att hämta den. Körde hem och var inte hemma förrän

Upplägget funkade bra. Men det blev mycket transporterande, på vägen dit var det ju ok men på hemvägen ville jag bara hem, bra trött var jag också, hade gärna sluppit den turen.

Skulle jag göra detta igen skulle jag åka tåg till Haugastøl och hyra cykel på plats. Då kan man vila ut och behöver inte böka med en egen cykel. De hade ganska ok cyklar, perfekta för detta ändamål, enklare robustare framdämpade standardcyklar. Sedan lämnar man cykeln i Flåm och behöver bara transportera sig till Myrdal för att där hoppa på tåget hem igen. Eventuellt om man skippar den fina Flåmbanan där man ändå cyklat så kan man cykla upp tillbaka till Myrdal och ta tåget därifrån istället.

Lite foton också, har bara tagit några ur mängden, kommer lite mer episka foton sedan när jag orkat fixa till dem.

Första nattens tältning precis över gränsen mot Hardangervidda runt 1050 meter över havet. Kallt var det första natten och några tältkompisar fick jag också senare.

P8153385.jpg

Efter Finse dök det upp lite snö, så kallt var det inte ändå.

P8153445.jpg

Som sagt... men det gick bra att leda cykeln. Skaplig medvind var det också.

P8153490.jpg

Halvvägs här på ett ungefär och då börjar snön avta.

P8153518.jpg

Äntligen kunde man trycka på lite igen. Min analoga karta funkade bra också :)

P8153620.jpg

Här kommer man till enastående skifferstenlandskap.

P8153625.jpg

...för att senare övergå i en dalgång och det börjar gå lite nerför igen.

P8153673.jpg

Nere från första dalen. Något ruffigare grus just här.

P8153720.jpg

Nere från fjället då och det börjar bli riktigt varmt och gott. Var lite sugen på att bada faktiskt.

P8153772.jpg

Lite episka landskap blev det här igen då man började komma till nästa dalgång.

P8153812.jpg

Här började det gå lite nerför igen genom dalen, för att senare övergå i...

P8153856.jpg

...den episka serpentinvägen med 21 böjar ner till Flåmsdalen!!! Här fotat från tåget på långt avstånd, det syns inte hur mäktigt det var att cykla nerför där men det var det kan jag lova!

P8164033.jpg

MTB Norge - Rallarvegen
GoranS skrev:
> Norge är verkligen vackert.

+1

Jeppe_E skrev:
> Härligt!

+2

MTB Norge - Rallarvegen
Kul läsning.

Jag och frugan åker dit om två veckor. Vi tältar inte. Vi kör "Rallarpacke" på Haugastöl turistcenter inkl hyrcykel. Skönt att sova i en riktig säng båda nätterna.

MTB Norge - Rallarvegen
Rallarvägen har legat i min bucket list i decennier, har passerat Haugastöl ett dussintal ggr utan att komma till skott. But any day now, any day now! Flåmbanan och den parallella vägen är ju helt underbara! Hade jag tid skulle jag ta tåget tillbaks upp och åka ner flera ggr, så bra är den nerfarten!

Tillbaka
Topp