MTB Nybörjare Scott Scale 970 2019

Var på Gotland ska du cykla? Jag erkänner direkt att jag har begränsad erfarenhet av ön, men mina ”fördomar” säger mig att en XC-hoj med XC-geo (69-67 HA) och XC-längd på gaffel (100-120mm) vore spot-on. (Förenklat resonemang). Typ en Scale.

Jag har bara cyklat lite runt Visby för 15 år sedan, då med 71grad (plus?) och 80mm slaglängd och vill minnas att det var slätt underlag med rötter mest? Och mycket transport mellan stigar. Inte mycket stökiga nedförskörningar iaf?

Freddie L sa:
Var på Gotland ska du cykla?
Inledningsvis blir det väl mest runt/utanför Visby eftersom jag bor där. Har inte undersök vilka möjliga stigar det finns. Men ut mot Slite så har det byggts en park som jag gärna skulle vilja åka på.
Det är en del sten på och runtom Gotland och det finns väldigt bra möjligheter att cykla vid kusten. Vi har inte så mycket höjd här så det blir inte så mycket utför just här, men hoppas ha möjlighet till att göra någon resa över till fastlandet..

jingleyschmidt sa:
Jag beställde från Wiggle. Eftersom vissa märken enbart säljs hos Wiggle / Chainreaction så är dom inte omöjliga om något går fel. T.ex i mitt fall så behövde jag rikta ett hjul. Jag mailade Wiggle och berättade om problemet, dom sa åt mig att gå till en cykelverkstad, få det fixat och visa kvittot så skulle dom ersätta mig. Sagt och gjort. Inga problem. Dom vet ju om att dom inte kan skicka cyklar fram och tillbaka för småskit. Därför behövde du inte heller vara orolig om det nu är något som är knas när du får cykeln, eller när du kört med den ett tag.

Tack, det känns ju otroligt skönt att höra. Dom skyltar ju inte direkt med hur man tar kontakt med dem, samt att de verkar sakna telefonnummer

Jag skulle då satsa på en XC-hoj, tror en trail-hoj kan bli lite överbyggd för din vardagscykling. Hellre rappt och kvickt så att stigarna känns lite utmanande hemmavid, och transporterna och grusvägarna blir acceptabla, än en hoj som lojt glider över alla dina vardagliga svårigheter och mest kommer till liv när det lutar nedförs. Vilket det, enligt min ringa erfarenhet, huvudsakligen inte gör.

Men som sagt, jag har ytterst lite erfarenhet av cykling kring Visby. Jag vet att det finns locals här på Happy, och många mer erfarna semestercyklister än jag, så kanske får vi snart en avvikande åsikt. Viken jag gärna respekterar.

Freddie L sa:
Jag skulle då satsa på en XC-hoj, tror en trail-hoj kan bli lite överbyggd för din vardagscykling. Hellre rappt och kvickt så att stigarna känns lite utmanande hemmavid, och transporterna och grusvägarna blir acceptabla, än en hoj som lojt glider över alla dina vardagliga svårigheter och mest kommer till liv när det lutar nedförs. Vilket det, enligt min ringa erfarenhet, huvudsakligen inte gör.

Men som sagt, jag har ytterst lite erfarenhet av cykling kring Visby. Jag vet att det finns locals här på Happy, och många mer erfarna semestercyklister än jag, så kanske får vi snart en avvikande åsikt. Viken jag gärna respekterar.
Väldigt bra input. Ska ha det i åtanke när jag scannar av nätet lite senare ikväll.
Ska även ta en sista sväng förbi en lokal cykelhandel där personalen tydligen ska vara inbitna MTB-cyklister och se vad de har att säga.

Jag har inte heller varit på Gotland på många år så vet inte alls hur terrängen ser ut! Men om det är en lite rappare hoj som gäller så kan du spana in Vitus Rapide, det är Vitus' XC-modell. Också bra värde för pengarna.

Tack jingleyschmidt, ska kolla in tiden och cykeln. Tror den fanns med på Sixtens lista också :)

En annan fråga: brukar Wiggle köra med rabatter ibland? För intentionen av det i alla fall när jag läser trådar. När brukar det ungefär vara i så fall?

Senast ändrad:
En 2020 Scale 940 med HMF Carbon ram väger 12,3 kg enligt katalogen, i verkligheten ca 12,7 kg.

2019 Scale 970 med aluram och 2x10 drivlina väger enligt katalogen 12,9 kg https://www.lannasport.se/sv/articles/1.4717.2253930/scott-scale-970-2019?ref=prisjakt personligen skulle jag nog snarare gissa på 13,4 kg eller något sådant.

En 2019 Scale 970 är inte speciellt mycket "rappare eller snabbare" än en Sentier 29VR på grusväg, givet att även Sentier utrustas med lika smala xc däck med minimalt mönster (Rekon Race 2.25") som sitter på Scale. Det går att låsa gaffeln även på Sentier så att den gungar lika lite som en Scale med låst gaffel. Marginell skillnad. Skulle tro att Sentier-ramen väger max 200 gram mer än Scale-ramen. Den längre hjulbasen och flackare gaffeln gör inte Sentier långsammare på grusväg.

D1.png

Skillnaden är om/när man vill cykla i terrängen:
Sentier har bättre ramgeometri även på snälla stigar, ju stökigare desto större fördel.
Sentiers Magic Mary 2.35" Evo Snakeskin TL-E AddixSoft fram och Nobby Nic 2.35" bak är bättre i terrängen, trots ordentligt med grepp rullar MM/NN kombon riktigt bra.
Scale 970 har en tokbudget Ø30mm (stål) RockShox 30 Silver TK 100 mm med vek 5x100 mm QR axel. Sentier 29VR har en fin Ø34mm (alu) Marzocchi Bomber Z2 130 mm boost 15x110 mm TA. Fingaffeln väger mindre och är ljusår bättre än gaffeln som sitter på Scale.
Scale har vek QR bak, Sentier stabil boost 12x148 TA bak.
Scale har 2x10 drivlina med 428% omfång, Sentier 1x12 med 455% omfång, skillnaden är att Scale har en hel drös med överlappande växlar och mer prylar på cykeln att underhålla (1 fler klinga, vxl, wire, reglage etc.).
Scale har vanlig sadelstolpe, Sentier har dropper vilket äger i skogen.
Scale har MT201 2-3 fingerbromsar (blä!) och Ø180/160 skivor, Sentier MT501 1-2 finger och Ø180 skivor.
Scale har smalfälgar (kanske 22-24 mm?), Sentier moderna 30 mm mtb-fälgar.

Jag vet vilken jag hade valt av de två :)

Bilagor

• 2020_Sentier29VR.png
    2020_Sentier29VR.png
    253.5 KB · Besök: 251
Sixten Fors sa:
Jag vet vilken jag hade valt av de två :)
Tack Sixten! Jag älskar ditt engagemang och att du är så hjälpsam :D

Känner dock att Sentier VR drar iväg lite från priset jag tänkt mig från början (runt 10tkr) därför ligger Nukeproof scout 290 race liter närmare vad jag tänkt mig prismässigt.
Är det någon markant skillnad mellan dessa två? Det kanske är dumt att tumma på de 1000-lappar som skiljer dessa åt?

Edit: vänta det verkar som att du ser ett annat pris än mig på hemsidan.
Aha, du verkar ha uppnått en guldnivå :D

Senast ändrad:
Någon tusing hit eller dit i inköp spelar väl ingen större roll om man får bra valuta för pengarna, man får en bättre cykel som är värd mer för Dig och värd mer om/när du säljer. Sentier 29VR är betydligt bättre än Scale 970 (både geo och all utrustning) för någon fjuttig tusing extra. Värt varenda krona. Risken att du tröttnar på Sentier 29VR är avsevärt mindre, du kanske undviker ett onödigt cykelbyte.

Scout 290 Race jmf med Sentier 29VR har:
Ingen dropper.
Billigare och tyngre gaffel, Recon med Ø32 mm tyngre stålrör.
Enklare 1x10 drivlina.
Sämre MT400 bromsreglage (2-3 finger).
I övrigt ungefär jämförbara utrustningsmässigt.
Scout 290 har ytterligare lite mera stigcykelgeometri än Sentier med 9 mm lägre markfrigång och 1,5° flackare styrhuvud (Scout 65° jmf med Sentier 66,5° jmf med Scale 69,5°).
Kan tycka mått och vinklar på Sentier 29VR är en riktigt bra kompromiss mellan Scale 900 och Scout 290, Sentier är verkligen allround.

Om du skulle vilja sätta lika smala, greppfria men asfaltsnabba XC-däck på din Sentier, av motsvarande kvalitet som sitter original på Scale 970, så kostar det från 21 € per däck. Originaldäcken på Sentier är betydligt dyrare. Att växla mellan olika däck beroende på terräng är en bra idé. Originaldäcken på Scale 970 är troligtvis ännu billigare/tyngre ej vikbara ståltrådsdäck, ca 150 kr/st.

Bilagor

• D3.png
    D3.png
    87.5 KB · Besök: 187
Varför tar du inte kontakt med de lokala på ön?
Det finns i alla fall en FB-grupp som är ganska aktiv, du har Slite-gänget , gotland sports academy.
De kan berätta vilken typ av stig som det finns mest av.
Börja där innan du bestämmer vilken typ av cykel du ska ha.

Jag har kört på Gotland, mest runt Visby. En XC klarar absolut det mesta runt där som jag har kört.
Det är snabba och inte speciellt tekniska partier för en van cyklist.
Har nästan varit överallt på ön utom Slite. Jag klarade mig fintfint med en XC-FS och 100mm dämpning.
Googla, det finns mycket info om öns stigar.

En annan fråga som jag kom att tänka på, är det givet att man vill ha 29" hjul? Finns det någon anledning till att man vill gå ner till 27.5"?

Jag hade tänkt 29" hela tiden men jag tycker att de flesta som kör MTB på YT kör med 27.5".

Vad är er åsikt?

29" börjar väl bli mer och mer standard. Som vanligt med byten i alla branscher så är man först skeptisk och motvals, sen testar man och experimenterar och inser att det är rätt gött ändå. ;) Det verkar vara lite samma med 29" vs 27.5".

Det är jävligt stabilt med 29" i alla fall! Plöjer på bra i terrängen. :D

Staplerz sa:
Finns det någon anledning till att man vill gå ner till 27.5"
29" är bättre på en Large-ram, nästan helt utan undantag och oavsett om disciplinen är pendling, grusvägsrally, xc, stigcykling, enduro eller downhill. Små 27.5" hjul passar bra på XS/S ramar och ca 142-162 cm cyklister.

Sixten Fors sa:
29" är bättre på en Large-ram, nästan helt utan undantag och oavsett om disciplinen är pendling, grusvägsrally, xc, stigcykling, enduro eller downhill. Små 27.5" hjul passar bra på XS/S ramar och ca 142-162 cm cyklister.
Okej så från M och uppåt så gäller generellt 29" däck?

Sixten, jag är lite nyfiken på hur man räknat ut eller vad du använder för tabell för att räkna ut vilken reach en cyklist behöver?

Tänker att det kan vara intressant att veta om och när jag lyckats övertala frugan eller en polare att hänga med :)

Staplerz sa:
En annan fråga som jag kom att tänka på, är det givet att man vill ha 29" hjul? Finns det någon anledning till att man vill gå ner till 27.5"?

Jag hade tänkt 29" hela tiden men jag tycker att de flesta som kör MTB på YT kör med 27.5".

Vad är er åsikt?

Sök och du finner massor...

Fördelar med mindre hjulstorlekar är t.e.x. lägre vikt, ökad styvhet, snabbare acceleration. Många tycker också de upplevs som mer lekfulla och lättplacerade i stökig terräng.

29" är däremot så gott som alltid snabbast när det väl kommer till kritan.

Staplerz sa:
Sixten, jag är lite nyfiken på hur man räknat ut eller vad du använder för tabell för att räkna ut vilken reach en cyklist behöver?
Sixten har en egenpåhittad formel baserad på kroppslängd och endast kroppslängd:
Reach (mm) = kroppslängd (cm) x 2 + 150
Men det är en väldigt grov förenkling av verkligheten som bygger på att alla har samma förhållande mellan kroppslängd och grenmått
Det har de inte, även Sixten har postat bilder som visar att det avviker med mer än ± 5 cm: http://speedtheory.co.nz/wp-content/uploads/2012/01/Inseam-v-Height-Graph.jpg
Dessutom är det långtifrån alla av samma längd och med samma grenmått som vare sig vill eller kan sitta utsträckta så som sixtenformeln visar.

/Håkan

Staplerz sa:

Förutom cykeltyp, slaglängd, stel/HT/FS, det jag vet om cyklisten och användningsområde så kollar jag på de flesta måtten på en aktuell cykel:
Längdmått: Hjulbas, kedjestag, reach, front
Höjdmått: Sadelrör, styrhuvud, stack, bb-drop, vevlagerhöjd (vid olika sag), sadelrörets form / max instick för stolpe.
Vinklar: Sadelrör, styrhuvud, skillnad mellan de två.
Övrigt: Vad en specifik cykel levereras med för stolpe/stam/styre. Samt ibland även en del annat.

Det mått jag aldrig tittar på är top tube (överrörets längd) då det alltid är irrelevant, så länge måtten ovan finns tillgängliga.
Det mått jag nästan aldrig tittar på är stand over hight.

Sammantaget kommer jag fram till en rekommendation som jag finner lämplig.
Att välja "rätt" storlek är inte jättesvårt om det som i fallet med Sentier 29 bara finns tre storlekar att välja mellan.

Senast ändrad:
För reach spelar ju grenmått inte så stor roll det är ju för när man står upp och cyklar och dom flesta cyklar har då toptube tillräckligt lågt att alla når över.

Toppen tack för era svar :) finns en hel del att lära!
Det verkar inte finnas något enkelt sätt att räkna ut stand over height, seat tube + hjulstorlek/2 blir väl lite missvisande?
Man vill ju gärna inte slå sig när man hoppar av sadeln :)

Staplerz sa:
Det verkar inte finnas något enkelt sätt att räkna ut stand over height, seat tube + hjulstorlek/2 blir väl lite missvisande?
Rookiemisstag #1. Köpa för kort cykel.
Rookiemisstag #2. Fråga efter remote lock-out till gaffeln.
Rookiemisstag #3. Fundera över stand-over-hight, tro att man brukar sitta och fika på överröret.

Namn: Isabeau Courdurier
Längd: 154 cm
Meriter: Rätt bra på att cykla i stökig terräng, vinnare Enduro World Series
Vapen: Endurocykel med 29" hjul och massor av slaglängd fram och bak
Rookie: Nej
För kort cykel: Nej
Remote lock-out: Nej
Brukar sitta på överröret med båda fötterna i backen: Nej
Isa.png

S11.png

Senast ändrad:
MP3-Sthlm sa:
För reach spelar ju grenmått inte så stor roll det är ju för när man står upp och cyklar och dom flesta cyklar har då toptube tillräckligt lågt att alla når över.

Tjena!

Du tänker fel. Du står inte med rak kropp när du cyklar. Sen är det ju rätt skönt att kunna nå styret när man sätter sig på sadeln.

Sixten Fors sa:
Rookiemisstag #3. Fundera över stand-over-hight, tro att man brukar sitta och fika på överröret.
Nice, nu har jag nailat 3/3 :D

Nu känner jag mig redo att beställa fyller att sedan uthärda en lååång väntan innan det finns en riktigt nice cykel i mitt hem :)

Kneecap sa:
Tjena!

Du tänker fel. Du står inte med rak kropp när du cyklar. Sen är det ju rätt skönt att kunna nå styret när man sätter sig på sadeln.

Klart man Inte står med rak kropp men vinkeln du måste böja kroppen påverkas väldigt lite av +/-5cm benlängd.

Varför har du sådant agg mot dessa generella formler. Du ser ju rött så fort du ser dom nämnas.

MP3-Sthlm sa:
Klart man Inte står med rak kropp men vinkeln du måste böja kroppen påverkas väldigt lite av +/-5cm benlängd.

Varför har du sådant agg mot dessa generella formler. Du ser ju rött så fort du ser dom nämnas.

Tjena!

Men den teorin så borde ju armlängd vara en väldig stor del av reachen, vilket det faktiskt är. Ytterligare en sak som den magiska skitformeln inte tar hänsyn till.
Jag ser rött för att det är ett hittepå utan någon grund i verkligheten, det har ALDRIG presenterats någon fakta bakom formeln.

Jo, men just det att det saknas fakta förstår jag inte. Det är en tumregel, inte en ny naturlag. Man gör observationer och sammanställer i en tabell sen räknar du om det till en formell. Ingen kan göra på ett annat sätt. Drar du en linje mellan min och Sixtens längder och cyklar så här du en formel som du kan testa på fler personer.

Jag förstår att proportioner och preferenser spelar roll. Var formeln kommer i från spelar ingen roll. Den kommer från en tabell + enkel matematik.

Kneecap sa:
MP3-Sthlm sa:

Tjena!

Men den teorin så borde ju armlängd vara en väldig stor del av reachen, vilket det faktiskt är. Ytterligare en sak som den magiska skitformeln inte tar hänsyn till.
Jag ser rött för att det är ett hittepå utan någon grund i verkligheten, det har ALDRIG presenterats någon fakta bakom formeln.
Men det är ju inte bara sixtens formel, andra guider pekar ju på samma siffror. Tex mbr’s guide. Dom rekommenderar ramreach men lägger du på 40-50mm för stam så får du sixtens siffra.
”Here are or recommendations based on rider height and recommended reach number…

5′ 2″ to 5′ 6″ = 410mm to 450mm reach

5′ 6″ to 5′ 10″ = 430mm to 470mm reach

5′ 10″ to 6′ 2″ = 450mm to 490mm reach

6′ 2″ to 6′ 6″ = 470mm to 510mm reach

Read more at https://www.mbr.co.uk/buyers_guide/mountain-bike-frame-size-380074#yZUQg508v356hxoA.99 ”

Istället för att klaga kan du inte komma med något konstruktivt om hur man ska hitta rätt cykel?

MP3-Sthlm sa:
Men det är ju inte bara sixtens formel, andra guider pekar ju på samma siffror. Tex mbr’s guide. Dom rekommenderar ramreach men lägger du på 40-50mm för stam så får du sixtens siffra.
”Here are or recommendations based on rider height and recommended reach number…

5′ 2″ to 5′ 6″ = 410mm to 450mm reach

5′ 6″ to 5′ 10″ = 430mm to 470mm reach

5′ 10″ to 6′ 2″ = 450mm to 490mm reach

6′ 2″ to 6′ 6″ = 470mm to 510mm reach

Read more at https://www.mbr.co.uk/buyers_guide/mountain-bike-frame-size-380074#yZUQg508v356hxoA.99 ”

Istället för att klaga kan du inte komma med något konstruktivt om hur man ska hitta rätt cykel?

Tjena!

Därför att jag orkar inte komma med något konstruktivt längre, för då får man hela sixtenmaffian, som tror att dom vet bäst fast dom började cykla i förrgår, upp i arslet.
Men låt Sixten styra hela skiten, för det är ju så många som ser honom som allvetande medans det egentligen handlar om att han dränker forumet med sin skit så inget annat syns och så fort nån bevisar motsatsen så blir det bara en jävla massa tjafs.
Byt namn till Sixtenride!

Från artikeln som kan vara intressant för ts.
"Broadly speaking we’d recommend getting the largest frame size that still affords you an acceptable amount of standover"

Vilket Sixten inte räknar med.

Och

"A word of warning: if ‘upsizing’ a frame size, please check that you’ll be able to fit in a dropper post with the desired amount of drop travel"

Vilket Sixten däremot håller med om

Kneecap sa:
jonte987 sa:
Kom igen, så är det inte.

Tjena!

Vi är ganska många som tycker samma sak. Det har försvunnit massor av gamla medlemmar senaste två åren tack vare storspammaren, folk tröttnar på inläggsmattorna fyllda med felaktigheter.

Ja, den biten kan jag inte uttala mig om. Jag syftade på hang-up på formeln som jag tycker är onödig. Mtbr har en tabell, Sixten har en formel och RAD killen en annan.
Vi kan kan köra på mtbr's tabell om det känns mer bekvämt.

Kneecap sa:
jonte987 sa:
Kom igen, så är det inte.

Tjena!

Vi är ganska många som tycker samma sak. Det har försvunnit massor av gamla medlemmar senaste två åren tack vare storspammaren, folk tröttnar på inläggsmattorna fyllda med felaktigheter.
Det har jag inte märkt? Visst försvinner folk, det har det ju alltid gjort, men att skylla det på Sixten tycker jag är väl magstarkt hur dryg han än är. Happy är inte som förr och innan dess, men det tycker jag det är fler som är skyldiga till. Den otrevliga tonen han använder, och grälsjukan, finns hos många fler. Jag tror Sixten värvar fler medlemmar än han skrämmer bort, trots allt.

Jag tror att många av Sixtens (som representant för det ”moderna”) kritiker kommer tystna när de behöver köpa ny cykel...

Sixten Fors sa:
Staplerz sa:

Hahaha. Detta är lätt top tre bland roligaste inläggen jag läst på happy ???

Radonmannen sa:
Sixten Fors sa:
Staplerz sa:

Ja, men Sam Hill kan sitta på sadeln med fötterna i backen utan att stå på tå.
Det kan inte jag, bör jag vara orolig?

jonte987 sa:
Radonmannen sa:
Sixten Fors sa:
Staplerz sa:

Ja, men Sam Hill kan sitta på sadeln med fötterna i backen utan att stå på tå.
Det kan inte jag, bör jag vara orolig?

Om inte för det så finns det säkert ett gäng andra anledningar till att du bör vara orolig, så ja! :)

Tillbaka
Topp