MTB Nybörjare Scott Scale 970 2019

Sixten ger tips och rekommendationer, sen kommer några andra och säger vad som är fel på Sixtens tips och rekommendationer utan att själva tillföra något konstruktivt.

Kneecap gillar gärna att skryta om hur länge han jobbat med bikefit och hur många han hjälpt och så vidare, och så vidare, och så vidare, men det han verkar glömma bort är att det här är ett forum på Internet dit folk (oftast nybörjare) vänder sig för att dom vill ha tips om en vettig cykel (som köps online pga anledning), med andra ord är inte bikefit ett alternativ. De flesta nya som kommer hit har också en hyfsat strikt och stram budget som kanske inte tillåter en bikefit för 1500-2000 eller vad det nu kan kosta.

Så, vad är den näst bästa lösningen? Jo, det är att man kommer med vissa generella riktlinjer som inte har 100% träffsäkerhet, men som åtminstone är en otroligt bra utgångspunkt att bygga vidare på. För mig har det varit klockrent att ha Sixten som hjälp med mina cykelköp. Jag var (och är) orolig och nervös hela tiden, Sixten berättar hur han tycker det är och ska vara och gör det med en övertygelse som kanske gränar till osund (förlåt Sixten, haha), men det är precis vad jag behöver när jag är så vilse i cykeldjungeln. Antagligen är det många som är som jag och uppskattar raka rör, annars sitter man i tre månader själv och blir bara mer och mer förvirrad.

Tack vare Sixten har jag nu cyklar som jag använder flitigt, jag lär mig lite allt eftersom vad jag gillar och inte gillar, och Sixten hjälper till på vägen när jag har frågor - VAD DET ÄN HANDLAR OM!

Ni får jättegärna placera mig i Sixtenmaffia-facket, det bekommer mig inte ett dugg. Tvärtom så är jag stolt över att ingå i den!

Freddie L sa:
Det har jag inte märkt? Visst försvinner folk, det har det ju alltid gjort, men att skylla det på Sixten tycker jag är väl magstarkt hur dryg han än är. Happy är inte som förr och innan dess, men det tycker jag det är fler som är skyldiga till. Den otrevliga tonen han använder, och grälsjukan, finns hos många fler. Jag tror Sixten värvar fler medlemmar än han skrämmer bort, trots allt.

Jag tror att många av Sixtens (som representant för det ”moderna”) kritiker kommer tystna när de behöver köpa ny cykel...

Tjena!

Flertalet personer som sagt till mig IRL, via Messenger eller dylikt att dom inte är kvar här tack vare just Sixten. Bara för att du inte märker det så betyder det inte att det inte händer.

Jag är inte emot det moderna, jag är emot att Sixtens påhittade formel ska vara koncensus och att man blir påhoppad så fort man visar på bristerna i den. Ingen formel som går på enbart längd fungerar.

jingleyschmidt sa:
Sixten ger tips och rekommendationer, sen kommer några andra och säger vad som är fel på Sixtens tips och rekommendationer utan att själva tillföra något konstruktivt.

Kneecap gillar gärna att skryta om hur länge han jobbat med bikefit och hur många han hjälpt och så vidare, och så vidare, och så vidare, men det han verkar glömma bort är att det här är ett forum på Internet dit folk (oftast nybörjare) vänder sig för att dom vill ha tips om en vettig cykel (som köps online pga anledning), med andra ord är inte bikefit ett alternativ. De flesta nya som kommer hit har också en hyfsat strikt och stram budget som kanske inte tillåter en bikefit för 1500-2000 eller vad det nu kan kosta.

Tjena!

Jag med flera har så många gånger kommit med konstruktiva åsikter men allt blir ju bar nerbajsat av Sixtens inläggsmattor.

Jag säger inte att man måste göra en Bikefit, jag säger att man bör kolla mer än ett kroppsmått, vilket är relativt enkelt att kolla upp.

Kneecap sa:
jingleyschmidt sa:

Tjena!

Jag med flera har så många gånger kommit med konstruktiva åsikter men allt blir ju bar nerbajsat av Sixtens inläggsmattor.

Jag säger inte att man måste göra en Bikefit, jag säger att man bör kolla mer än ett kroppsmått, vilket är relativt enkelt att kolla upp.

Ja, och få förnekar det.
Att folk eventuellt har lämnat pga ditt eller datt får du nog bara släppa för det är inte speciellt trevligt att börja peka ut folk som orsak.

Kneecap sa:
jag säger att man bör kolla mer än ett kroppsmått, vilket är relativt enkelt att kolla upp.
+1

jonte987 sa:
Att folk eventuellt har lämnat pga ditt eller datt får du nog bara släppa för det är inte speciellt trevligt att börja peka ut folk som orsak.
Varför skall inte de nybörjare, eller andra, som kommer hit för att få köptips och/eller strlråd få veta det?
Liksom de dubbla avstängningarna
Varför dölja verkligheten?

/Håkan

HåkanC sa:
Kneecap sa:
jag säger att man bör kolla mer än ett kroppsmått, vilket är relativt enkelt att kolla upp.
+1

jonte987 sa:
Varför skall inte de nybörjare, eller andra, som kommer hit för att få köptips och/eller strlråd få veta det?
Liksom de dubbla avstängningarna
Varför dölja verkligheten?

/Håkan

Ja du, där kan jag inte hjälpa dig. Jag försöker lära mina egna barn vett. Det får räcka.
Du har ju sett i ett antal trådar hur vanligt folk strömmar till och försvarar Sixten när folk spårar ur. Tydligen lyckas "ni" inte få fram vad ni tycker på ett trevligt sätt.
Fast ni får kanske klappar på axeln av det gamla gardet och det är kanske det som räknas.

Vad har det med saken att göra, HåkanC? Eller du kanske vill att vi ska lägga en disclaimer på Sixten? Typ "Sixten har blivit avstängd två gånger. Inte för att han hjälpte folk och kom med användbara tips och råd, utan för att han ibland är otrevlig och dryg, särskilt mot gänget som alltid är på honom och är otrevliga och dryga tillbaka. Tänk på det innan ni pratar med honom!"

Ja, det känns vettigt och framför allt VIKTIGT att vi inte döljer det för folk som kommer hit till forumet! Väldigt användbar information.

Kneecap sa:
Freddie L sa:
Det har jag inte märkt? Visst försvinner folk, det har det ju alltid gjort, men att skylla det på Sixten tycker jag är väl magstarkt hur dryg han än är. Happy är inte som förr och innan dess, men det tycker jag det är fler som är skyldiga till. Den otrevliga tonen han använder, och grälsjukan, finns hos många fler. Jag tror Sixten värvar fler medlemmar än han skrämmer bort, trots allt.

Jag tror att många av Sixtens (som representant för det ”moderna”) kritiker kommer tystna när de behöver köpa ny cykel...

Tjena!

Flertalet personer som sagt till mig IRL, via Messenger eller dylikt att dom inte är kvar här tack vare just Sixten. Bara för att du inte märker det så betyder det inte att det inte händer.

Jag är inte emot det moderna, jag är emot att Sixtens påhittade formel ska vara koncensus och att man blir påhoppad så fort man visar på bristerna i den. Ingen formel som går på enbart längd fungerar.
Jag säger inte att du ljuger. Men det har alltid funnits anledningar att ledsna på Happy, ibland personer, ibland troll och ibland företeelser (muerto hoppade av när Freeride tog över :-) ). Att peka ut Sixten så här är bara fett ocoolt (som kidsen säger). Väldigt tydligt att det är personligt för dig.

Ja, "fett ocoolt" var termen jag sökte. Jag lämnar och går ner till proppskåpet. Jag passar illa som nån jävla brorduktig.
Ta det lugnt.

Freddie L sa:
Jag säger inte att du ljuger. Men det har alltid funnits anledningar att ledsna på Happy, ibland personer, ibland troll och ibland företeelser (muerto hoppade av när Freeride tog över :-) ). Att peka ut Sixten så här är bara fett ocoolt (som kidsen säger). Väldigt tydligt att det är personligt för dig.

Tjena!

"Muerto" skrev ett inlägg för senast tre dagar sen så han verkar ju inte ha hoppat av.
Personligt? Ja kanske det, men inte utan anledning.

Jag kommer ihåg en tid när HåkanC stod för det mesta bråket på Happy (tillsammans med någon vi inte behöver nämna). Vad jag minns delades det ut varningar, men inte avstängningar. Bara så att vi inte döljer något för nytillkomna.

Kneecap Jag säger inte att man måste göra en Bikefit sa:
Vilka mått vill du mer ha? Skulle det göra någon skillnad i detta fall?

Benlängd har ju Håkan C visat bevis på att alla ligger inom +\-5 cm från normalt så den kan vi räkna ut.

Butiken som rekommenderade scalen tittade nog också bara på TS längd.

Freddie L sa:
Jag kommer ihåg en tid när HåkanC stod för det mesta bråket på Happy (tillsammans med någon vi inte behöver nämna). Vad jag minns delades det ut varningar, men inte avstängningar. Bara så att vi inte döljer något för nytillkomna.
Vilka bråk menar du då?
För jag har, vad jag kommer ihåg åtminstone, aldrig blivit varnad.

MP3-Sthlm sa:
Benlängd har ju Håkan C visat bevis på att alla ligger inom +\-5 cm från normalt
Nej det har jag INTE, för det finns inget sådant bevis (att alla ligger inom +\-5 cm från "normalt")
Dessutom är inte ett medelvärde = normal.
I det här fallet är det snarare tvärtom, eftersom det är så pass många som skiljer sig från medelvärdet är det normala att avvika från medelvärdet.

Som jag har postat här flera ggr tidigare finns det bättre strlguider som inte baseras på kroppslängd och endast kroppslängd
utan även grenmått och som dessutom tar hänsyn till personliga preferenser, strlguider som även rekommenderar stack och inte enbart reach.
Men trots att felet i dessa guider troligen halveras, jmf med att utgå från endast kroppslängd, blir det ändå inte annat än grova verktyg.

Verkligheten skiljer sig för mycket för att passa i en enkel formel, ju enklare formel desto större skillnad mot verkligheten
Här är ett enkelt, men förhoppningsvis tydligt, exempel på det;
Det finns många rekommendationer på vilken sadelhöjd man skall ha, här står det att man skall multiplicera grenmåttet med 0,883
https://www.cyclingplus.se/artiklar/bikefit-knep-for-mountainbike/

Diagrammet nedan visar att detta inte stämmer i verkligheten
shgraph.jpg

Bild från: https://bikedynamics.co.uk/saddleheightformulae.htm

I diagrammet ser man att i verkligheten kan sadelhöjden skilja mer än fyra(4) cm från medelvärdet/formeln

Är det fortfarande någon som tror att det är bra att rekommendera ramlängd (reach) utgående från en formel baserad på kroppslängden och endast kroppslängden?

/Håkan

Jag litar på Sixtens omdömesförmåga. Han har gett mig professionella utlåtanden och hjälp.
Jag har aldrig heller stött på någon som är så hjälpsam och lägger ner så mycket tid på en nybörjare så som Sixten i något annat forum.

Jag har tagit till mig av allt användbart i denna tråd och jag vill tacka Sixten samt alla andra som gett mig något konstruktivt/användbart dom jag kan använda när jag ska köpa min första MTB.

Var i samma situation som du för ett par månader sedan. Efter lite research föll valet på en Cannondale Trail 3. Nu rear Biketown ut 2:an för strax under 10 lakan. Då får får du en Rock Shox Judy Gold istället för en Suntour gaffel. Jag är väldigt nöjd med min Cannondale även om många här på forumet inte skulle cykla till ICA på en sådan cykel. Kör nästan enbart i Lunsen i Uppsala och jag tror alla som kört där kan instämma i att det är rätt stökiga stigar och det funkar utmärkt (däremot inga kraftiga utförslöpor men det har ni väl inte på Gotland heller). Sen om du ska köpa en cykel som håller över tid utan ånger så skulle jag pynta 30 papp på en heldämpad. Jag börjar redan ångra att jag inte petade in mer pengar... Från en "nybörjare" (tillbaka i sadeln efter 20 år) till en annan.

Staplerz sa:
Jag litar på Sixtens omdömesförmåga. Han har gett mig professionella utlåtanden och hjälp.
Jag har aldrig heller stött på någon som är så hjälpsam och lägger ner så mycket tid på en nybörjare så som Sixten i något annat forum.

Jag har tagit till mig av allt användbart i denna tråd och jag vill tacka Sixten samt alla andra som gett mig något konstruktivt/användbart dom jag kan använda när jag ska köpa min första MTB.

Vad bra. Viktigast är att fixa cykeln och komma ut och cykla.

Fundadores sa:
Var i samma situation som du för ett par månader sedan. Efter lite research föll valet på en Cannondale Trail 3. Nu rear Biketown ut 2:an för strax under 10 lakan. Då får får du en Rock Shox Judy Gold istället för en Suntour gaffel. Jag är väldigt nöjd med min Cannondale även om många här på forumet inte skulle cykla till ICA på en sådan cykel. Kör nästan enbart i Lunsen i Uppsala och jag tror alla som kört där kan instämma i att det är rätt stökiga stigar och det funkar utmärkt (däremot inga kraftiga utförslöpor men det har ni väl inte på Gotland heller). Sen om du ska köpa en cykel som håller över tid utan ånger så skulle jag pynta 30 papp på en heldämpad. Jag börjar redan ångra att jag inte petade in mer pengar... Från en "nybörjare" (tillbaka i sadeln efter 20 år) till en annan.
Vilken cykel är det som har Suntourgaffel menar du? Både Cannondale Trail 3 och Trail 2 har väl Ø30 mm Judy gaffel, Judy Silver (stål) resp Judy Gold (alu). Sentier 29VR har en bättre Marzocchi Bomber Z2 gaffel med Ø34 mm aluben, i princip en Fox 34 till något lägre pris.

Cannondale Trail har helt ok ramgeometri, det finns många cyklar som är betydligt sämre, men Trail är inte "bättre" än Sentier 29. En fördel med Trail är att den erbjuds i XXL vilket inte Sentier gör, jag har tidigare tipsat om Trail till långa cyklister >195 cm. Jämför Trail mot Sentier båda i stl L nedan:
ST: 480 vs. 483 mm
WB: 1166 vs 1182 mm
Reach: 447 vs. 446 mm
HTA: 68.5° vs 66.5°
STA: 73.5° vs 73.0°

Vad som är sämre med Trail jmf. med Sentier är:
5x141 mm QR jmf. med riktig 12x148 mm TA i baktriangeln
23 mm smalfälgar jmf. med riktiga 30 mm mtb-fälgar
Vekare gaffel med kortare slaglängd

HåkanC sa:
Freddie L sa:
Vilka bråk menar du då?
För jag har, vad jag kommer ihåg åtminstone, aldrig blivit varnad.

MP3-Sthlm sa:
Benlängd har ju Håkan C visat bevis på att alla ligger inom +\-5 cm från normalt
Nej det har jag INTE, för det finns inget sådant bevis (att alla ligger inom +\-5 cm från "normalt")
Dessutom är inte ett medelvärde = normal.
I det här fallet är det snarare tvärtom, eftersom det är så pass många som skiljer sig från medelvärdet är det normala att avvika från medelvärdet.

Som jag har postat här flera ggr tidigare finns det bättre strlguider som inte baseras på kroppslängd och endast kroppslängd
utan även grenmått och som dessutom tar hänsyn till personliga preferenser, strlguider som även rekommenderar stack och inte enbart reach.
Men trots att felet i dessa guider troligen halveras, jmf med att utgå från endast kroppslängd, blir det ändå inte annat än grova verktyg.

Verkligheten skiljer sig för mycket för att passa i en enkel formel, ju enklare formel desto större skillnad mot verkligheten
Här är ett enkelt, men förhoppningsvis tydligt, exempel på det;
Det finns många rekommendationer på vilken sadelhöjd man skall ha, här står det att man skall multiplicera grenmåttet med 0,883
https://www.cyclingplus.se/artiklar/bikefit-knep-for-mountainbike/

Diagrammet nedan visar att detta inte stämmer i verkligheten

Bild från: https://bikedynamics.co.uk/saddleheightformulae.htm

I diagrammet ser man att i verkligheten kan sadelhöjden skilja mer än fyra(4) cm från medelvärdet/formeln

Är det fortfarande någon som tror att det är bra att rekommendera ramlängd (reach) utgående från en formel baserad på kroppslängden och endast kroppslängden?

/Håkan

Men sadelhöjden går ju att justera medans reach är väldigt svårt att ändra på en ram. Tittar man i din tabell så diffar det mellan 710 och 800 mm i sadelhöjd för personer, inget av dom är något problem att få in i sentier L, på den lägsta måste man kanske gå över till 125 mm droppar men det går.

Sen nämner ju din artikel att folk inte kan mäta innerbens längd, det var den största felkällan att folk mätte olika. Då är det ju bättre att endast räkna på längd och använda schabloner för detta mått.

Förändringen av TT med dessa längder skiljer 25 mm vilket ligger innom det man kan justera med stam och sadel.

MP3-Sthlm sa:
Viktigast är att fixa cykeln och komma ut och cykla.
+1
Hoppas att det blir på en cykel som TS är nöjd med

MP3-Sthlm sa:
Sen nämner ju din artikel att folk inte kan mäta innerbens längd, det var den största felkällan att folk mätte olika. Då är det ju bättre att endast räkna på längd och använda schabloner för detta mått.
Nej
Trist om du inte kan, eller vill, inse det. Åtminstone för diskussionen.

MP3-Sthlm sa:
Förändringen av TT med dessa längder skiljer 25 mm vilket ligger innom det man kan justera med stam och sadel.
Som "alla" (eller åtminstone en hel del av de som är noggranna, krävande och erfarna) cyklister vet kan en så stor förändring av styrtappslängden påverka cyklistens upplevelse av cykeln mycket (ffa det man kan kalla styrbalansen)

/Håkan

HåkanC sa:
Som "alla" (eller åtminstone en hel del av de som är noggranna, krävande och erfarna) cyklister vet kan en så stor förändring av styrtappslängden påverka cyklistens upplevelse av cykeln mycket (ffa det man kan kalla styrbalansen)

/Håkan

Om man inte kan acceptera att ändra 10mm på styrtappen så återstår ju bara customram och det är svårt att få till det till TS budget. Hoppen mellan ramstorlekarna är ca 2-30 mm vill man ha något annat måste man justera med stam/Rise och sadel.

MP3-Sthlm sa:
Om man inte kan acceptera att ändra 10mm på styrtappen så återstår ju bara customram
Det var ditt påstående om att 25mm skulle ligga "innom det man kan justera med stam och sadel." jag invände mot.
Var fick du 10mm från?
Men just en 10mm justering antar jag funkar utan problem för de flesta.

/Håkan

HåkanC sa:
MP3-Sthlm sa:
Om man inte kan acceptera att ändra 10mm på styrtappen så återstår ju bara customram
Det var ditt påstående om att 25mm skulle ligga "innom det man kan justera med stam och sadel." jag invände mot.
Var fick du 10mm från?
Men just en 10mm justering antar jag funkar utan problem för de flesta.

/Håkan
25 mm var det mest extrema från minsta till största innerbenslängd. 10 mm kan man justera med stam. Sadeln går att flytta fram/bak 10 mm, med en extra spacer under styrstammen kan man få bak ytligare 5 mm.

Istället för att klaga, vilken cykel skulle du rekommendera TS så ha. Kommer ut och cyklar?

Förr. När alla cyklar hade bockstyre, 1 m hjulbas och samma reach oavsett ramstorlek, fälgbroms, 19-23 mm smala och stenhårda däck etc. Suktade världen efter idéer och efterkonstruerade foliehattsteorier som förklarade varför. Idiotier som att olika stora cyklar måste ha olika HTA, och att större cyklar måste ha längre styrstam fick fotfäste.

Som tur är finns idag en hel drös med cykeltillverkare som vet bättre. Exempel med 2020 Tallboy 4 nedan. Trots 115 mm skillnad i reach och 70 mm skillnad i styrhuvud verkar det gå utmärkt att använda lika lång styrstam på alla ramstorlekar. Trots 143 mm skillnad i hjulbas och 130 mm skillnad i sadelrör verkar det gå utmärkt att ha exakt samma 65,7° HTA på alla ramstorlekar.
TB4.png

Ta en annan helt vanlig cykel som Scott Scale. De används framgångsrikt med allt från 40 till 140 mm styrstammar, med allt från 600 mm old-school xc-styren till modernare breda stigcykelstyren. Det verkar gå bra. Olika preferenser. Min nuvarande Scale 900 XL passar mig med 70 mm stam och 740 mm styre. Min förra Scale 900 XL hade kortare reach/hjulbas (äldre geo), den hade 100 mm stam och 680 mm styre.

Senast ändrad:
Tjena!

MP3-Sthlm, ja vi förstår du är jättebra på att räkna mm hit och dit, men hur stor erfarenhet har du av vad som händer i verkligheten när man justerar? Hur stor erfarenhet har du av hur cykeln beter sig när man byter stam, flyttar sadel, höjer/sänker styre m.m.?
Om jag flyttar sadeln 10mm kommer mitt knä skrika efter några kilometer.
Det är stor skillnad på teori och verklighet.

Kneecap sa:
Tjena!

MP3-Sthlm, ja vi förstår du är jättebra på att räkna mm hit och dit, men hur stor erfarenhet har du av vad som händer i verkligheten när man justerar? Hur stor erfarenhet har du av hur cykeln beter sig när man byter stam, flyttar sadel, höjer/sänker styre m.m.?

Även det är ju individuellt...

Man får nog bara acceptera att det finns en marknad för enkla formler och tabeller.
Den bittra sanningen att det behövs 2000h och känna efter själv, fungerar dåligt på nybörjare som behöver en quickstart för att börja på de där 2000h.

Jag blir själv provocerad på jobb när nån tomte vill veta på 5 minuter hur man gör nåt som tagit 25 år att utveckla en känsla för. Jag kommer inte så långt med att agera på den känslan.

När jag 2011 gick från 580 mm till 680 mm brett xc-styre (på samma cykel) kändes det skitkonstigt. Bytte tillbaka till 580. Bytte sedan till 680 igen, vande mig och tittar inte tillbaka. Vid byte från 680 till 740 mm på samma cykel kändes det igen konstigt, men då jag redan var van vid 760 mm styre på min FS-cykel gick tillvänjningen mycket snabbare och med mer självförtroende. Idag känns 740 helrätt på min Scale, 680 känns smalt och konstigt. Jag tror inte att jag någonsin kommer att gå upp i bredd till 780-800 mm styren, jag tror att jag hittat min sweetspot.

Trenden sedan minst 5 år tillbaka är att mtb-cyklar blivit markant längre, fått brantare STA och flackare HTA. Jag ser bara nackdelar med <74° STA oavsett användningsområde. En del cyklar har redan kommit fram till och kanske även passerat sweetspot vad gäller long-low-slack geometri. Kanske Nicolai och Pole? Andra har en bit kvar. Cyklar kan absolut bli för långa. Lagom blir bra.

Senast ändrad:
Kneecap sa:
Tjena!

Men du kan ju inte veta om du får ont i knäna då du inte har en sentier, eller?

Du ska ju inte flytta bak 10mm om du har rätt ställning med nuvarande inställning. Det jag ville visa att tjatet om att alla har olika innerbenlängd och att det skulle göra att det inte går att välja ram efter kroppslängd är fel.

MP3-Sthlm sa:

Tjena!

Precis där visar du din okunskap om hur det fungerar i verkligheten. Jag behöver sadeln i exakt samma position oavsett vilken ram jag har, spelar ingen roll om det står Scott, Vitus eller Crescent på den.

Återigen, specifikt för dig men inte för alla andra, Kneepcap. Sluta dra upp dina specifika problem och preferenser som om det vore fakta. Det kommer alltid finnas undantag, vad det än gäller, det gör inte något mer eller mindre bra/dåligt bara för det.

Kneecap sa:
MP3-Sthlm sa:

Tjena!

Precis där visar du din okunskap om hur det fungerar i verkligheten. Jag behöver sadeln i exakt samma position oavsett vilken ram jag har, spelar ingen roll om det står Scott, Vitus eller Crescent på den.

Nu har jag inte orkat titta om happyride redan har en bikefit instruktion, reportage eller liknande men jag tycker helt seriöst att du ska sätta ihop en guide för happyrides räkning där man går igenom grunden i att hitta "sin" storlek samt även mer ingående om hur man hittar rätt sittposition osv. Jag tror det skulle vara intressant att visa att en rätt sittposition tar bort alla dessa jävla ergo grepp och toktjocka sadlar. Det känns som bikefit är en viktigare del när man köper en landsvägscykel och på mtb är det mer "håll käften och cykla", vilket kanske inte är så bra.

Oavsett om man går på tillverkarens direktiv, handlares eller någons inlägg på happy, så tror jag det hade varit grymt med att få en inblick i "nästa" steg av ens cykelstorlek. Jag vet med mig själv att om jag bara skulle gå på tidigare nämnda direktiv så hade jag med min oproportionerliga kropp suttit som ett ärsel.=)

AlfaAlfa sa:
Kneecap sa:
MP3-Sthlm sa:

Tjena!

Nu har jag inte orkat titta om happyride redan har en bikefit instruktion, reportage eller liknande men jag tycker helt seriöst att du ska sätta ihop en guide för happyrides räkning där man går igenom grunden i att hitta "sin" storlek samt även mer ingående om hur man hittar rätt sittposition osv. Jag tror det skulle vara intressant att visa att en rätt sittposition tar bort alla dessa jävla ergo grepp och toktjocka sadlar. Det känns som bikefit är en viktigare del när man köper en landsvägscykel och på mtb är det mer "håll käften och cykla", vilket kanske inte är så bra.

Oavsett om man går på tillverkarens direktiv, handlares eller någons inlägg på happy, så tror jag det hade varit grymt med att få en inblick i "nästa" steg av ens cykelstorlek. Jag vet med mig själv att om jag bara skulle gå på tidigare nämnda direktiv så hade jag med min oproportionerliga kropp suttit som ett ärsel.=)
+1

I verkligheten flyttar de flesta mtb-cyklister fram sadeln i relation till bb iom. att cyklarna blir längre och bättre. En trend som pågått i 25 år, i allt snabbare takt senaste 5 åren.

Kneecap sa:
jingleyschmidt sa:
Även det är ju individuellt...
+1
Och det är precis därför som en onödigt simpel formel som är lika för alla inte funkar särskilt bra i vekligheten.
Visst är den besvärlig den där verkligheten.

Sixten Fors sa:
I verkligheten flyttar de flesta mtb-cyklister fram sadeln i relation till bb iom. att cyklarna blir längre och bättre. En trend som pågått i 25 år, i allt snabbare takt senaste 5 åren.
Inte alla, åtminstone inte för alla typer av MTB-cykling
Jag har nämligen hjälpt flera, och haft kontakt med ytterligare många fler, som har behövt flytta bak sadeln, flera av dem har då även varit tvungna att byta stolpe till en med mer offset.
Detta för att få en mer balanserad sittställning utan så mkt tyngd på händerna att de domnar.
Det är mitt intryck att detta har ökat på senare år

/Håkan

AlfaAlfa sa:
Det känns som bikefit är en viktigare del när man köper en landsvägscykel och på mtb är det mer "håll käften och cykla", vilket kanske inte är så bra.

Bikefit för lgv och mtb har olika mål. Även inom lvg skiljer Din position en del beroende på vad det är du skall cykla, t.ex. 1 h TT eller 8 h asfalt solo i makligt tempo. Inom mtb skiljer det än mer då det är ännu större skillnader mellan olika grenar. Det finns inte en universal och exakt fit för Dig som går att översätta mellan lvg/mtb, olika cyklar inom samma disciplin, olika discipliner etc.

jingleyschmidt sa:
Återigen, specifikt för dig men inte för alla andra, Kneepcap. Sluta dra upp dina specifika problem och preferenser som om det vore fakta. Det kommer alltid finnas undantag, vad det än gäller, det gör inte något mer eller mindre bra/dåligt bara för det.

Tjena!

Det är just det att alla är olika, därför fungerar ingen formel speciellt bra.
Det har jag sagt hela tiden.
Men att säga att man har sadeln olika beroende på vilken ram är rätt märkligt, man har sadeln där man vill ha den enligt sina egna preferenser.

AlfaAlfa sa:

Det finns massor av guider på nätet, tror inte en till gör att det blir bättre.
Det som gör att jag gastar så mycket är att formeln som diskuteras hela tiden enbart bygger på ett enda mått och absolut inte fungerar på alla. För mig med korta ben fungerar den i teorin, problemet är att jag också har korta armar, ryggproblem samt knäproblem. Provade en Scale i veckan som stämmer överens med måtten och om jag sköt fram sadeln till max så satt jag nästan rätt gentemot styret, en kortare stam så hade det varit bättre, men då sitter jag som skit gentemot vevpartiet.
Min fru har inte en chans att nå enligt formeln då hon har långa ben och därmed kort överkropp vilket gör att räckvidden inte räcker till.
Sen kommer andra preferenser in, som vad man cyklar för stigar, med dom jäkla stenana hemma som jag måste krångla mig runt hela tiden så är en lång cykel riktigt jobbigt, en kort cykel är lättare att manövrera.

Och som sagt många gånger förut: Ja, det finns skillnader i kroppens proportioner, i vilken position man klarar att sitta (rörlighet, krämpor) och vilka preferenser man har för sin cykling. Det är ingen som säger emot.

De som Sixten hjälper med sin formel är nybörjare. De är hjälpta av en enkel formel så att de kommer igång att cykla. Sedan lär de sig förhoppningsvis efterhand vad de behöver ändra på utefter förutsättningar och preferenser. Men Sixtens formel placerar dem nästan alltid åtminstone på en ram av rätt storlek. Det är bättre utfall än om de ska välja själva, följa random storlekstabell hos tillverkare (ja, det finns säkert en del som är träffsäkra), eller gå till en random säljare.

Jag föreslår att ni som stör er så förskräckligt hugger i själva och börjar hjälpa nybörjare. Där Sixten frågar ”hur lång är du”, kan ni lägga till övriga frågor ni tycker är relevanta. Jag tror att ni lär landa i samma storlek som Sixten i de flesta fall. Prova!

Freddie L sa:
Och som sagt många gånger förut: Ja, det finns skillnader i kroppens proportioner, i vilken position man klarar att sitta (rörlighet, krämpor) och vilka preferenser man har för sin cykling. Det är ingen som säger emot.

De som Sixten hjälper med sin formel är nybörjare. De är hjälpta av en enkel formel så att de kommer igång att cykla. Sedan lär de sig förhoppningsvis efterhand vad de behöver ändra på utefter förutsättningar och preferenser. Men Sixtens formel placerar dem nästan alltid åtminstone på en ram av rätt storlek. Det är bättre utfall än om de ska välja själva, följa random storlekstabell hos tillverkare (ja, det finns säkert en del som är träffsäkra), eller gå till en random säljare.

Jag föreslår att ni som stör er så förskräckligt hugger i själva och börjar hjälpa nybörjare. Där Sixten frågar ”hur lång är du”, kan ni lägga till övriga frågor ni tycker är relevanta. Jag tror att ni lär landa i samma storlek som Sixten i de flesta fall. Prova!

+1! Vet inte hur många gånger jag försökt skriva samma sak men det går verkligen inte in hos folk...

HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Inte alla, åtminstone inte för alla typer av MTB-cykling
Jag har nämligen hjälpt flera, och haft kontakt med ytterligare många fler, som har behövt flytta bak sadeln, flera av dem har då även varit tvungna att byta stolpe till en med mer offset.
Detta för att få en mer balanserad sittställning utan så mkt tyngd på händerna att de domnar.
Det är mitt intryck att detta har ökat på senare år
De flesta betyder inte alla, det betyder merparten och betydligt fler än 50%. Ju längre tidsperiod, ju fler cykelbyten, ju nyare cykel och ju mer open-minded cyklisten är ökar andelen som tillhör de flesta.

Stolpar med 10-25 mm setback som var norm för 10-15 år sedan har i princip försvunnit, ersatta av droppers utan setback.
Sadlar blir kortare, förr var 280-300 mm norm, nu används ofta 240-275 mm som är bättre lämpade att skjuta fram en bit.
Sadelrören har blivit brantare, förr var 72-73,5° norm, idag är 74-77° helt normalt, vilket flyttar fram klämman (vid railen) ungefär 20-50 mm (beroende på sadelhöjd, från och till vilken vinkel etc.).
Stela mtb-cyklar har minskat i antal och HTs har fått längre och längre gafflar, vilket ger brantare HTA vid sag.
Hjulbasen har ökat med upp till 200 mm, vilket kräver att man sitter längre fram relativt BB för att placera tyngdpunkten rätt över båda hjulen. Att längre hjulbas är snabbare oavsett xc eller dh är odiskutabelt.

Självklart finns de cyklister som i processen upplever att de hamnat för långt fram och behöver flytta tillbaka sadeln en bit. Konstigt vore väl annat. Inte helt orimligt att det är några av dessa du refererar. Över tid kanske flertalet av dessa ändå har flyttat framåt en bit? Två steg fram och ett tillbaka. Typ.

Senast ändrad:
Freddie L sa:

Tjena!

Tro mig, vi är många som har provat. Men då kommer det bara sjuttioåtta tabeller som ska bevisa motsatsen och när man då visar att hen faktiskt har fel så får man ett personangrepp tillbaka som ett brev på posten.

Tillbaka
Topp