Mtb ombord hos SJ

Mtb ombord hos SJ
Sitter på ett x2000 just nu med cykeln nedmonterat i modiferad kartong. Exakt 140x85x30.

Det är verkligen ingen självklarhet att hitta en bra yta för hojjen men det går med lite vilja. Blandat bemötande från personal, vissa hjälpsamma, andra säger bara vad man inte får göra.

Skall tilläggas att tåget är fullproppat.

Mtb ombord hos SJ
Förhoppningsvis så kommer det bli bättre i framtiden:

Jättebra med regler för detta fast de börjar gälla först om
2 år, d v s från 2023-01-01 eller något sådant.

Och reglerna ska gälla för tåg som är nya eller renoverade
efter detta startdatum (vilket det nu än är).

Tåg har oftast en rätt lång livslängd så frågan är om
reglerna kommer att gälla för ex SJ:s X2000-tåg eller
SJ:s SJ3000-tåg?

Hur EU-beslut/-regler ska läsas, förstås och hur de tolkas
är en vetenskap i sig men som jag läser detta omfattas
inte SJ:s X2000-tåg och inte heller SJ:s SJ3000-tåg.

/Fedde

Mtb ombord hos SJ
Precis, men lik förbannat ska en del puckon klämma in cyklar där, även på de tider och stationer då det inte är tillåtet.

Puckon eller ej men det är förbannat frustrerande att inte kunna ta hojen en enda hållplats på ett tåg som i rusningstrafik är halvtomt (pga att det kör ut från stan), en dag när man halvvägs till jobbet inser att halkan var allt för jävlig för att man ska komma i tid. Sånt händer.

Mtb ombord hos SJ
SLs pendeltåg är dåligt anpassade för cyklar (och barnvagnar). Blir att cykel hamnar mitt framför utgångarna eftersom det är enda stället där det finns plats. Pendeltåg generellt är ju lite vilda västern så man kanske skulle behöva en separat cykeldel som många tåg har exempelvis i Danmark.

Gällande SJ så tror jag lätt hade kunnat lösa problemen som de argumenterar är anledningen till nuvarande regler genom att ha dedikerade platser, bokning av dessa platser och vara tydlig med att cykeln inte ska vara hur skitig som helst.

Förhoppningsvis så kommer det bli bättre i framtiden:
SL:s nyare pendeltåg har cykelutrymme i ändarna av varje vagn. 4 cyklar per vagnände utan problem. Visserligen får man vara beredd att lämna över platsen till rullstol och liknande, samt till rörelsehindrade (som visserligen har reserverade platser på fler ställen), men det blir ändå 16 cyklar på ett tvåvagnars. Känns väl rimligt?

Tillbaka
Topp