Alpländare
Medlem
Mtb orientering
Hur många är det som håller på med det. Skulle vara kul att testa på.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kommer du från MTB-sidan in i denna blandsport kan det nog kännas som ett kul extrainslag, men är du van orienterare så kommer du eventuellt uppfatta orienteringsdelen som väldigt tam. Kartan har markeringar för olika stigars cykelbarhet i fyra steg, från motsvarande ”full fart” till ”bära cykeln”. Orienteringsmomentet handlar mest om att bedöma tid för olika vägval. Det gäller i och för sig all orientering, men här är det så väldigt mycket mer begränsat parameterrum.
Som det skrivits ovan hör MTB-O till orienteringsförbundet, så kolla med din lokala orienteringsklubb. Långt ifrån alla klubbar håller på med MTB-O, det brukar behövas någon lokal eldsjäl som orkar driva allt. Tävlingarna kräver lite annan terräng (oftast) än vad de ”vanliga” orienterarna gillar så tävlingarna samkörs sällan.
Hoppas det inte lät för negativt. Hitta en klubb som kör och testa! Jag har både cyklat i skogen och orienterat i över 30 år och för mig var det ett stort ”mäh” att blanda och för mig blev det varken-eller istället för både-och, men YMMV!
Inte bara ett lopp, det var fem dagar med jaktstart sista dagen, klasser från HD10 till HD75.När O-ringen var i Norrköping hörde jag att de hade ett lopp med cykel, tror dock att det var lättare terräng.
Vad mer specifikt tycker du är mäh, tror du att det berodde på de slingor som du testat eller är det nåt mer grundläggande?Kommer du från MTB-sidan in i denna blandsport kan det nog kännas som ett kul extrainslag, men är du van orienterare så kommer du eventuellt uppfatta orienteringsdelen som väldigt tam. Kartan har markeringar för olika stigars cykelbarhet i fyra steg, från motsvarande ”full fart” till ”bära cykeln”. Orienteringsmomentet handlar mest om att bedöma tid för olika vägval. Det gäller i och för sig all orientering, men här är det så väldigt mycket mer begränsat parameterrum.
Som det skrivits ovan hör MTB-O till orienteringsförbundet, så kolla med din lokala orienteringsklubb. Långt ifrån alla klubbar håller på med MTB-O, det brukar behövas någon lokal eldsjäl som orkar driva allt. Tävlingarna kräver lite annan terräng (oftast) än vad de ”vanliga” orienterarna gillar så tävlingarna samkörs sällan.
Hoppas det inte lät för negativt. Hitta en klubb som kör och testa! Jag har både cyklat i skogen och orienterat i över 30 år och för mig var det ett stort ”mäh” att blanda och för mig blev det varken-eller istället för både-och, men YMMV!
Orienteringsmässigt har det sina begränsningar eftersom man ändå har ett fåtal alternativ att välja mellan två kontroller. I vanlig orientering har du så att säga ett vitt blad och du väljer fritt, medan i mtbo väljer du mellan de stigar som finns. Är man van vid vanlig orientering blir det således lite begränsat i mtbo, vilket vissa uppfattar som tråkigare. Jag till exempel. Men har du inte det bagaget kan orienteringen vara väl så utmanande, inte minsta att hinna med att läsa kartan och läsa av terrängen i full fart.Vad mer specifikt tycker du är mäh, tror du att det berodde på de slingor som du testat eller är det nåt mer grundläggande?
Mina barn orienterar, i en klubb som inte har MTBO idag, men själv kan jag inte springa längre sträckor pga orsaker så jag är inte engagerad där. Jag är däremot väldigt kartintresserad, och skulle kunna tänka mig roliga utmaningar där man antingen cyklar en riktigt svår kort stig eller en längre XC-stig mellan kontroller. Skillnaden i vilken terräng en duktig cyklist kan forcera mot en mindre duktig borde väl vara större än den mellan två löpare?
Jag har förstått på andra att antingen blir man en full-blown orienteringsfamilj eller så slutar barnen förr eller senare, så det hade kanske kunnat vara en väg in… ?
För mig är det ett mer grundläggande problem, men jag har ju bara mitt perspektiv. Tjusningen med orientering för mig är framförallt problemlösningen, att kontinuerligt försöka överlista skogen och banläggaren. MTB-O blir så binärt, valen så tydliga och få. Den stigen eller den stigen. Man gör ett val, cyklar på tills nästa stigkors och gör nästa val. Orienteringsmomentet blir ett litet tillägg till cyklingen, ofta på en trivial nivå för den lite vanare orienteringslöparen.Vad mer specifikt tycker du är mäh, tror du att det berodde på de slingor som du testat eller är det nåt mer grundläggande?
Mina barn orienterar, i en klubb som inte har MTBO idag, men själv kan jag inte springa längre sträckor pga orsaker så jag är inte engagerad där. Jag är däremot väldigt kartintresserad, och skulle kunna tänka mig roliga utmaningar där man antingen cyklar en riktigt svår kort stig eller en längre XC-stig mellan kontroller. Skillnaden i vilken terräng en duktig cyklist kan forcera mot en mindre duktig borde väl vara större än den mellan två löpare?
Jag har förstått på andra att antingen blir man en full-blown orienteringsfamilj eller så slutar barnen förr eller senare, så det hade kanske kunnat vara en väg in… ?
Var du en av dem som hade en kontroll i Insjön idag?Dock är löpningen inte den bästa så idag gjorde jag premiär i MTBO. Är som det nämnts ovan rätt lättorienterar men det var fortfarande riktigt roligt och bitvis svårt att välja väg..
finns chansen att köra imorgon i leksand igen.
Nej, tror det var de längre banorna, de startade på andra sidan riksvägen och passerade insjön på väg tillbaka.Var du en av dem som hade en kontroll i Insjön idag?
Kopplar Strava till Livelox så kan man jämföra vägval osv med andra och se hur de kört samt hur snabb man var på olika delar av banan. En sak som gör orientering mer rolig! Banan blir inte offentlig förens efter tävlingen är avslutat online.Hur gör man med Stravan?