Mtb orientering

Mtb orientering
Kommer du från MTB-sidan in i denna blandsport kan det nog kännas som ett kul extrainslag, men är du van orienterare så kommer du eventuellt uppfatta orienteringsdelen som väldigt tam. Kartan har markeringar för olika stigars cykelbarhet i fyra steg, från motsvarande ”full fart” till ”bära cykeln”. Orienteringsmomentet handlar mest om att bedöma tid för olika vägval. Det gäller i och för sig all orientering, men här är det så väldigt mycket mer begränsat parameterrum.

Som det skrivits ovan hör MTB-O till orienteringsförbundet, så kolla med din lokala orienteringsklubb. Långt ifrån alla klubbar håller på med MTB-O, det brukar behövas någon lokal eldsjäl som orkar driva allt. Tävlingarna kräver lite annan terräng (oftast) än vad de ”vanliga” orienterarna gillar så tävlingarna samkörs sällan.

Hoppas det inte lät för negativt. Hitta en klubb som kör och testa! Jag har både cyklat i skogen och orienterat i över 30 år och för mig var det ett stort ”mäh” att blanda och för mig blev det varken-eller istället för både-och, men YMMV!

Mtb orientering
Kommer du från MTB-sidan in i denna blandsport kan det nog kännas som ett kul extrainslag, men är du van orienterare så kommer du eventuellt uppfatta orienteringsdelen som väldigt tam. Kartan har markeringar för olika stigars cykelbarhet i fyra steg, från motsvarande ”full fart” till ”bära cykeln”. Orienteringsmomentet handlar mest om att bedöma tid för olika vägval. Det gäller i och för sig all orientering, men här är det så väldigt mycket mer begränsat parameterrum.

Som det skrivits ovan hör MTB-O till orienteringsförbundet, så kolla med din lokala orienteringsklubb. Långt ifrån alla klubbar håller på med MTB-O, det brukar behövas någon lokal eldsjäl som orkar driva allt. Tävlingarna kräver lite annan terräng (oftast) än vad de ”vanliga” orienterarna gillar så tävlingarna samkörs sällan.

Hoppas det inte lät för negativt. Hitta en klubb som kör och testa! Jag har både cyklat i skogen och orienterat i över 30 år och för mig var det ett stort ”mäh” att blanda och för mig blev det varken-eller istället för både-och, men YMMV!

Jag håller med ovanstående i mkt, men med skillnaden att jag ändå tycker kombon är rätt kul. Om än inte lika kul som fot-orientering… i min orienteringsklubb är det mtbo-träning en gång i veckan (med banor med olika svårighetsgrad), så beroende på var du befinner dig i vårt avlånga land är det lättare eller svårare att få prova på. Har klubben verksamhet finns det säkert möjlighet att låna kartställ till exempel.

Mtb orientering

Vad mer specifikt tycker du är mäh, tror du att det berodde på de slingor som du testat eller är det nåt mer grundläggande?

Mina barn orienterar, i en klubb som inte har MTBO idag, men själv kan jag inte springa längre sträckor pga orsaker så jag är inte engagerad där. Jag är däremot väldigt kartintresserad, och skulle kunna tänka mig roliga utmaningar där man antingen cyklar en riktigt svår kort stig eller en längre XC-stig mellan kontroller. Skillnaden i vilken terräng en duktig cyklist kan forcera mot en mindre duktig borde väl vara större än den mellan två löpare?

Jag har förstått på andra att antingen blir man en full-blown orienteringsfamilj eller så slutar barnen förr eller senare, så det hade kanske kunnat vara en väg in… ?

Mtb orientering
Tycker att det låter som ett kul sätt att upptäcka nya områden på också. Orienterade lite i yngre tonåren innan det blev cykel prio.

Mtb orientering
Vad mer specifikt tycker du är mäh, tror du att det berodde på de slingor som du testat eller är det nåt mer grundläggande?

Mina barn orienterar, i en klubb som inte har MTBO idag, men själv kan jag inte springa längre sträckor pga orsaker så jag är inte engagerad där. Jag är däremot väldigt kartintresserad, och skulle kunna tänka mig roliga utmaningar där man antingen cyklar en riktigt svår kort stig eller en längre XC-stig mellan kontroller. Skillnaden i vilken terräng en duktig cyklist kan forcera mot en mindre duktig borde väl vara större än den mellan två löpare?

Jag har förstått på andra att antingen blir man en full-blown orienteringsfamilj eller så slutar barnen förr eller senare, så det hade kanske kunnat vara en väg in… ?
Orienteringsmässigt har det sina begränsningar eftersom man ändå har ett fåtal alternativ att välja mellan två kontroller. I vanlig orientering har du så att säga ett vitt blad och du väljer fritt, medan i mtbo väljer du mellan de stigar som finns. Är man van vid vanlig orientering blir det således lite begränsat i mtbo, vilket vissa uppfattar som tråkigare. Jag till exempel. Men har du inte det bagaget kan orienteringen vara väl så utmanande, inte minsta att hinna med att läsa kartan och läsa av terrängen i full fart.
Om att du inte kan springa längre sträckor- det finns anledningar till största klasserna i mtbo är herrar 40-55 år; många avdankade orienterare med onda kroppar som inte kan springa ordentligt längre samtidigt som de har en plånbok för att köpa sig en dyr hoj.

Mtb orientering

För mig är det ett mer grundläggande problem, men jag har ju bara mitt perspektiv. Tjusningen med orientering för mig är framförallt problemlösningen, att kontinuerligt försöka överlista skogen och banläggaren. MTB-O blir så binärt, valen så tydliga och få. Den stigen eller den stigen. Man gör ett val, cyklar på tills nästa stigkors och gör nästa val. Orienteringsmomentet blir ett litet tillägg till cyklingen, ofta på en trivial nivå för den lite vanare orienteringslöparen.

Det sagt, om man tidigare ”bara” cyklat kan det nog bli en riktigt rolig extra krydda. Bara för att jag inte fastnat för sporten trots att den kombinerar två av min absoluta favoritsporter betyder det ju inte på något sätt att andra inte kommer göra det. Testa själva är mitt råd!

Mtb orientering
Jag kör inte MTB-O men jag kombinerar cykling och orientering ibland när jag plockar Hitta Ut-kontroller (https://www.orientering.se/provapaaktiviteter/hittaut/). Då memorerar jag ett vägval hela vägen till nästa kontroll för de enklare kontrollerna eller till en plats där jag parkerar cykeln för de som är i ocyklingsbar terräng. Sedan lägger jag bort telefonen/kartan och cyklar dit. När jag är framme vid kontrollen, eller inser att jag inte löser det, tar jag fram kartan igen, utvärderar sträckan, registrerar kontrollen och gör ett vägval till nästa kontroll. För mig som inte är orienterare på riktigt blir det ett intressant alternativ till sättet jag orienterar till fots.

Mtb orientering
Jag har testat några gånger.

Om man ska jämföra med någon fot-orienteringsgren så skulle jag säga att det är hyfsat likt sprint. Det handlar inte så mycket om att inte hamna vilse som att fatta snabba beslut om vägval i hög fart.

Det är ju hyfsat beroende av ett tätt stignät för att det ska bli utmanande, men då tycker jag att det är riktigt trevligt som komplement till fot-o. Som komplement till mtb så är det ett kul sätt att se nya områden och hitta nya stigar tycker jag.

Mtb orientering
hittade tillbaka till orienteringen efter ca 20 år då barnen behövde ytterligare en bra aktivitet i veckorna vilket har varit förvånansvärt roligt! Dock är löpningen inte den bästa så idag gjorde jag premiär i MTBO. Är som det nämnts ovan rätt lättorienterar men det var fortfarande riktigt roligt och bitvis svårt att välja väg..

finns chansen att köra imorgon i leksand igen.

13 km fågelvägen blev 20 km på marken och det tog 1:07 att cykla
90079AC8-6564-4DB5-950D-F845A021E185.jpeg

Mtb orientering
Premiärinlägg när jag för en gångs skull kanske har något att bidra med. Jag kommer från orienterarsidan och har kört en del MTBO de senaste åren. Som andra har skrivit handlar orienteringen ofta mest om vägval. På så vis liknar det mer skidorientering än vanlig orientering.

Men med det sagt tycker jag att orienteringsmomentet kan vara nog så svårt när det är tätare stignät och man ska försöka hålla koll på kartan i hög fart. Eller om det bara är tekniska stigar så att det är svårt att läsa kartan i farten. Efter 40 års orienterare trodde jag inte att jag skulle göra så mycket orienteringsmissar i MTBO.

Över till lite reklam. Som orienterare i Uppsala är jag med och arrangerar O-ringen i sommar. För den som är i närheten i slutet av juli finns chans att testa MTBO i en del klassisk MTB-terräng, bland annat långdistans i Lunsen och Nåsten. eller mindre llassiskt med sprint i stadsskogen.

Veckan innan går VM i Falun/Säter om man vill se eliten i sporten eller bara testa på publiktävlingarna.

Torbjörn

Tillbaka
Topp